مهاجرت به استرالیا – کدام شیوه مناسب است؟ ویزای کاری یا تحصیلی؟

مهاجرت به استرالیا

مهاجرت کردن به کشوری دیگر، اقدام مهم و سختی است، ولی نکته مثبت اینجاست که با داشتن اطلاعات کافی و مناسب، می‌توانید از سختی این راه کم کنید و هم‌چنین به انجام کارهای مهاجرتتان سرعت دهید. استرالیا یکی از کشورهایی است که شرایط مساعدی برای مهاجرت دارد. دو شهر استراتژیک استرالیا سیدنی و ملبورن هستند. اگر شما قصد مهاجرت داشته باشید احتمالا به یکی از این دو شهر مهاجرت کنید.

از نظر جغرافیایی این کشور، به دو قلمرو سرزمین‌های شمالی و قلمرو اصلی تقسیم می‌شود و شش استان بزرگ دارد. واحد پول رسمی این کشور، دلار استرالیا است. درآمد سالانه استرالیا در جایگاه پنجم دنیا قرار دارد. این کشور آمار بیکاری پایینی دارد و به نیروی کاری در بلندمدت احتیاج دارد. در این کشور حداقل حقوق خالصی که یک فرد برای یک ساعت کار دریافت می‌کند، ۱۴ دلار است و هزینه زندگی یک زوج در یک هفته، به‌طور میانگین حدوداً ۴۵۰ دلار است (این رقم کاملاً به سبک زندگی افراد و شهری که در آن زندگی می‌کنند، بستگی دارد).

مهاجرت کاری به استرالیا

در این کشور، افرادی که اقامت دائم دارند، تحت حمایت سیستم “مدی‌کر” هستند و هزینه‌ای برای خدمات درمانی و پزشکی پرداخت نمی‌کنند. جالب است بدانید که ۷۳% افرادی که بین ۱۵ الی ۶۴ سال سن دارند، مشغول به کار هستند و رفاه در این کشور، به میزان بالایی در زندگی مردم دیده می‌شود. کسانی که بعد از گذراندن دوران مهاجرت خود و دریافت شهروندی و دریافت شناسنامه استرالیایی، پاسپورت استرالیا را دریافت ‌کنند، می‌توانند بدون ویزا به ۱۶۸ کشور مسافرت کنند. این رقم استرالیا را به کشور ششم در رتبه‌بندی پاسپورت‌های آزاد قرار می‌دهد.

برای مهاجرت به استرالیا کدامیک را انتخاب کنم، مهاجرت کاری یا تحصیلی؟!

مهاجرت کاری به استرالیا – اخذ ویزای کاری

همان‌طور که می‌دانید یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به استرالیا، دریافت ویزای کاری است که بر مبنای امتیازات است (در کمترین حالت به ۶۵ امتیاز، نیاز دارید). دولت استرالیا، مشاغلی که این کشور به آن نیاز دارد را در یک لیست، اعلام می‌کند که در سه گروه قرار می‌گیرند:

  • مشاغلی که استرالیا به آنها دید بلند مدت دارد و به این دسته از مشاغل، MLTSSL می‌گویند.
  • شغل‌هایی هستند که کشور استرالیا به آنها دید بلند مدت دارد و این دسته از مشاغل، STSOL است.
  • مشاغلی که در منطقه‌های کم‌جمعیت این کشور مورد نیاز هستند.

همان‌طور که گفته شد برای مهاجرت به این کشور باید مجموع امتیازهایی که به دست می‌آورید، بالای ۶۵ باشد. این امتیازات بر اساس معیارهایی همچون سن، نمره زبان  آزمون آیلتس، تحصیلات، سابقه کاری و برخی موارد دیگر به دست می‌آید. برای اینکه بدانید امتیاز شما در حال حاضر چند است، امتیاز همه موارد را در ادامه آورده‌ایم:

نمره سن برای مهاجرت به استرالیا

سن ۱۸ الی ۲۴ سال ۲۵ امتیاز
۲۵ الی ۳۲ سال ۳۰ امتیاز
۳۳ الی ۳۹ سال ۲۵ امتیاز
۴۰ الی ۴۴ سال ۱۵ امتیاز
۴۵ الی ۴۹ سال ۰ امتیاز

نمره مدرک تحصیلی برای مهاجرت به استرالیا

مدرک تحصیلی دارای مدرک دکترا ۲۰ امتیاز
مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد ۱۵ امتیاز
فوق‌دیپلم تا سابقه کار در حد آن ۱۰ امتیاز
۲ سال یا بیشتر تحصیل دریکی از مراکز تائید شده استرالیا ۵ امتیاز

توجه داشته باشید که شما برای دریافت ویزای کاری، تنها برای مشاغلی که به رشته تحصیلی شما مرتبط هستند می توانید اقدام کنید. البته به دلیل کاربرد زیاد و گسترده بودن زمینه کاری دانشجویان رشته‌های کامپیوتر و مدیریت، ممکن است در مواردی خاص بتوانند برای کاری که مستقیماً به رشته آن‌ها مربوط نیست، اقدام کنند.

بنا بر تقسیم‌بندی وزارت آموزش کشور استرالیا، دانشگاه‌های موجود در ایران به دو دسته تقسیم می‌شوند که امتیازهای متفاوتی نیز دارند:

  • دانشگاه‌های Section 1: دانشگاه‌های دولتی تمام شهرهای ایران و دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی تهران در این دسته قرار دارند و امتیاز کامل را می‌گیرند.
  • دانشگاه‌های Section 2: سایر دانشگاه‌ها در این قسمت قرار می‌گیرند و فردی که از این دانشگاه‌ها مدرک کارشناسی گرفته است، ۱۰ امتیاز به دست می‌آورد.

نمره سابقه کاری برای مهاجرت به استرالیا

سابقه کاری ۳ الی ۵ سال خارج از استرالیا ۵ امتیاز
۵ الی ۸ سال خارج از استرالیا ۱۰ امتیاز
۸ سال یا بالاتر ۱۵ امتیاز
۱ الی ۳ سال در مدت ۱۰ سال گذشته در داخل استرالیا ۵ امتیاز
۳ الی ۵ سال در ۱۰ سال گذشته در داخل استرالیا ۱۰ امتیاز
۵ الی ۸ سال گذشته در ۱۰ سال گذشته در داخل استرالیا ۱۵ امتیاز
۸ سال یا بیشتر در ۱۰ سال گذشته ۲۰ امتیاز

 

مهاجرت کاری به استرالیا - اخذ ویزای کاری

اگر می‌خواهید از سابقه کاری خود در ایران استفاده کنید، به سابقه بیمه نیازی ندارید و برای اثبات سابقه کار، ارائه مدارکی مانند نامه اشتغال به تحصیل، قرارداد و … کافی است. اگر مجموع امتیازهایی که به دست می‌آورید به ۶۵ برسد و شغلی که به دنبال آن هستید (که البته با رشته شما مرتبط است)، در لیست مشاغل  MLTSSL وجود داشته باشد (مانند رشته‌های مهندسی) بدون داشتن سابقه کاری نیز، امکان مهاجرت برای شما وجود دارد (تشخیص اینکه آیا بدون سابقه کار، امکان مهاجرت برای رشته خاصی وجود دارد یا نه، بر عهده سازمان ارزیابی‌کننده مهارت استرالیاست).

امتیازهای مربوط به امتحان آیلتس برای مهاجرت به کانادا

نمره امتحان آیلتس گرفتن نمره ۶ و پایین‌تر در هر یک از مهارت‌ها ۰ امتیاز
گرفتن حداقل نمره ۷ در هر یک از مهارت‌ها ۱۰ امتیاز
گرفتن حداقل نمره ۸ در هر یک از مهارت‌ها ۲۰ امتیاز

در جدول بالا امتیازهای مربوط به امتحان آیلتس ذکرشده است ولی با آزمون‌های دیگر که مورد تائید اداره مهاجرت استرالیا می‌باشند، نیز می‌توانید مدرک زبانتان را ارائه دهید و این امتیازها را کسب کنید که البته نمره شما با معادل این نمره، در آزمونی که شرکت کرده‌اید، مقایسه می‌شود. این نکته را مدنظر داشته باشید که تاریخ شرکت در امتحان زبان، باید در بهترین حالت ۳ سال با دریافت دعوت‌نامه ویزایتان، فاصله داشته باشد.

سایر امتیازهای مربوط به مهاجرت به کانادا

موارد دیگر تحصیل در منطقه‌های کم‌جمعیت کشور استرالیا ۵ + ۵ امتیاز
داشتن همسر (همراه با شرایطی خاص) ۵ امتیاز
داشتن مدرک زبانی دیگر ۵ امتیاز
اسپانسرشیپ ایالتی داشتن ۵ یا ۱۵ امتیاز
اسپانسرشیپ منطقه‌ای داشتن ۱۰ امتیاز

*برای دریافت ۵ امتیاز تحصیل در مناطق کم‌جمعیت استرالیا، حداقل باید دو سال در آن مناطق تحصیل‌ کرده باشید.

**برای دریافت ۵ امتیاز همسر، باید شرایط زیر در مورد همسر فردی که برای مهاجرت اقدام می‌کند، صدق کند:

سن همسر کمتر از ۴۵ سال باشد و در امتحان آیلتس حداقل نمره ۶ را گرفته باشد. اگر همسر شاغل باشد و شغلش در لیست مشاغل لیست باشد، ۵ امتیاز دیگر نیز دریافت می‌کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری استرالیا

مدارک کلی که برای دریافت ویزای کار استرالیا نیاز خواهید داشت، در ادامه آمده است ولی شرایط به‌طور خاص برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد:

  • پاسپورت
  • فرم پیشنهادی کار (درصورتی‌که پیشنهاد کار دریافت کرده‌اید)
  • مدرک زبان (آیلتس یا دیگر آزمون‌های مورد قبول سفارت استرالیا)
  • مدرک تحصیلی (اصل آن به همراه ترجمه)
  • سند ازدواج (درصورتی‌که متأهل هستید)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • حداقل ۲ عدد عکس از فرد متقاضی

تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا

کشور استرالیا یکی از کشورهایی است که برای تحصیل در مقاطع مختلف، از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است. استرالیا سومین کشور محبوب برای دانشجویان است. از دلایل محبوبیت مهاجرت به استرالیا می‌توان به کیفیت بالای زندگی در شهرهای استرالیا، شهریه مناسب، وجود مؤسسات آموزشی سطح بالا و متنوع و همچنین بیش از ۲۲ هزار دوره آموزشی مختلف در این کشور، اشاره کرد. بنابراین دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند از کیفیت آموزشی که در این کشور دریافت می‌کنند، اطمینان داشته باشند.

علاوه بر این، وجود فرصت‌های شغلی متنوع برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های استرالیا، باعث می‌شود که افراد مختلف تمایل به ادامه تحصیل در این کشور داشته باشند.

بعد از یافتن شغل مناسب نیز افراد می‌توانند برای دریافت پاسپورت استرالیا درخواست دهند (با داشتن شرایط لازم).

راه های مهاجرت به استرالیا

بنابراین می‌توان متوجه شد که دلیل این‌ همه رقابت برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا به چه علت است. در کشور استرالیا یک سیستم واحد آموزشی وجود دارد که البته ممکن است در برخی از ایالت‌های این کشور تفاوت‌هایی نیز وجود داشته باشد. کودکان در استرالیا از سن ۷ تا ۱۶ سالگی در مدرسه به‌صورت اجباری تحصیل می‌کنند. مقاطع تحصیلی در مدارس استرالیا به سه بخش ابتدایی (۸ سال)، راهنمایی (۳ الی ۴ سال) و دبیرستان (۲ سال) تقسیم می‌شوند. در مدارس و دانشگاه‌های استرالیا، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. بنابراین یا باید پیش از درخواست ویزای تحصیلی، مدرک بین المللی زبان انگلیسی خود را اخذ کرده باشید یا آنکه بعد از گرفتن پذیرش، در دوره‌های زبان انگلیسی موجود در کشور استرالیا شرکت کنید.

ویزای تحصیلی استرالیا برای دوره کارشناسی

دانش‌آموزانی که دوره دبیرستان خود را تکمیل کرده‌اند و متقاضی شرکت در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های استرالیا هستند، باید حداقل نمره آیلتس ۵٫۴ را دریافت کنند. افراد دیگر نیز باید حداقل نمره آیلتس ۶ برای ورود به دوره کارشناسی کسب کرده باشند. شرط ورود به دوره کارشناسی در مهاجرت به استرالیا، اخذ نمره قابل ‌قبول در مدرک دیپلم و دوره دبیرستان است.اگر فردی نمرات بالایی در دوران مدرسه کسب نکرده باشد، می‌تواند دروس پیش‌نیاز را قبل از شروع دوره کارشناسی بگذراند و سپس تحصیل خود را در این دوره آغاز کند. طول دوره کارشناسی در این کشور مانند ایران ۴ سال است.

ویزای تحصیلی استرالیا برای دوره کارشناسی

ویزای تحصیلی استرالیا برای دوره کارشناسی ارشد

افرادی که مدرک کارشناسی داشته باشند، می‌توانند برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های برتر استرالیا مانند سیدنی و ملبورن اقدام کنند. البته مؤسسات آموزش عالی زیادی در کشور استرالیا وجود دارند که بسیاری از آن‌ها دارای دوره‌های کارشناسی ارشد برای رشته‌های گوناگون هستند. دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های استرالیا ۲ سال طول می‌کشد. برای ورود در این دوره‌ها باید مدرک آیلتس با نمره ۵٫۴ تا ۷ را داشته باشید. داشتن نمره‌های بالا در دوره کارشناسی باعث می‌شود شانس پذیرش شما بالاتر برود.

کسانی که متقاضی شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های استرالیا هستند، بهتر است در همان رشته کارشناسی خود اقدام به اخذ پذیرش کنند؛ چرا که در غیر این صورت، احتمال موافقت با درخواست آن‌ها خیلی پایین می‌آید.

اخذ ویزای تحصیلی استرالیا برای دوره دکترا

اگر به دنبال مهاجرت به استرالیا جهت تحصیل در دوره دکتری هستید، کار شما کمی سخت می‌شود. برای پذیرش در این دوره‌ باید معدل و نمرات شما در دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی بالا باشد، رزومه علمی قوی ارائه دهید، نمره آیلتس شما بالای ۷ باشد و البته داشتن مقاله علمی معتبر نیز می‌تواند امتیاز بالایی برای شما محسوب شود. دقت کنید وجود گپ تحصیلی (فاصله بین دو مقطع تحصیلی) باعث می‌شود شانس شما برای پذیرش در دوره دکترا پایین بیاید. چراکه هم بالا رفتن سن می‌تواند یک امتیاز منفی محسوب شود (برای سنین بالای ۳۰ سال) و هم دور شدن از فضای تحصیل می‌تواند در مصاحبه‌های شما تأثیرات نامطلوبی بگذارد.

دوره دکترا در کشور استرالیا نیز یک دوره سه یا چهار ساله است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در استرالیا

برای اخذ ویزای تحصیلی در استرالیا باید ریز نمرات مربوط به مقاطع تحصیلی قبلی خود را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و برای موسسه آموزشی مربوطه ارسال کنید. مدرک زبان و پاسپورت نیز از دیگر مدارکی هستند که برای این مورد باید از قبل آماده کرده باشید. درصورتی‌که رزومه علمی قوی و مدرک زبان با نمره بالا داشته باشید، ممکن است در هر یک از مقاطع تحصیلی در کشور استرالیا موفق به دریافت بورسیه شوید. این بورسیه‌ها معمولاً تمام یا بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند. درصورتی‌که موفق به دریافت بورسیه نشوید، باید شهریه دانشگاه یا مدرسه را به‌صورت سالانه پرداخت کنید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در استرالیا

برای این منظور باید گواهی تمکن مالی ارائه دهید که نشان می‌دهد شما می‌توانید شهریه و هزینه زندگی خود را برای مدت حداقل یک سال در کشور استرالیا تأمین کنید. گواهی تمکن مالی با توجه به مقطع تحصیلی، در هر سال کمی تغییر می‌کند. این گواهی باید شامل یک حساب بانکی با گردش حساب به‌اندازه مبلغ مذکور باشد. معمولاً سند ملکی در چنین مواقعی به‌عنوان گواهی تمکن مالی پذیرفته نمی‌شود. در این مقاله تلاش کردیم تا به دو روش مهاجرت کاری و تحصیلی به استرالیا و تمام جزئیاتی که لازم است در این مورد بداندی، بپردازیم.

با داشتن اطلاعات کافی و مختص مهاجرت به یک کشور می‌توانید روال کار را راحتتر پیش ببرید.فراموش نکنید که داشتن سطح متوسطی از زبان انگلیسی در این مسیر به شما کمک زیادی می‌کند.

4 دیدگاه
  1. مجله مهاجرت

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد مهاجرت کاری به استرالیا میشه راهنمایی بفرمایید؟

    1. مونا الماسی

      سلام لازمه با موسسات معتبر در این خصوص صحبت کنید و یا از کسانی که تجربه مهاجرت به استرالیا داشتند راهنمایی بگیرید

  2. سمیرا خالقی

    لطفا اگر اطلاعات کافی دارید بفرمایید هزینه تقریبی مهاجرت به استرالیا چقدر هست؟
    مهاجرت به کانادا بهتره یا استرالیا؟ کدوم مزیتای بیشتری داره؟

    1. تحریریه سفیرمگ

      سلام
      شما می‌تونید برای پاسخ سوال خودتون با شماره ۸۴۳۴۷۲۲۱ تماس بگیرید، همکاران ما در بخش اعزام در خدمت شما هستند.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.