راه های نوشتن مقاله انگلیسی (چگونه تاثیرگذار بنویسیم؟)

نگارش هر مطلبی به زبان انگلیسی همانند فارسی نیازمند دانستن مهارت و تکنیک است. درست همانطور که برای مقاله‌نویسی به زبان فارسی باید مقالات متعددی بخوانیم و ساختار درست را دنبال کنیم، مقاله‌نویسی به زبان انگلیسی هم نیازمند رعایت این نکات است. یکی از بخش‌های زبان انگلیسی که برای بسیاری از زبان ‌آموزان دشوار است، نوشتن مقاله انگلیسی (انشا یا Essay) است. در بحث امروز به بررسی روش نگارش مقاله‌ی پنج پاراگرافی می‌پردازیم.مقالات پنج پاراگرافی، یکی از ساده‌ترین و استاندارد‌ترین گونه‌های مقالات در مقاله‌نویسی به زبان انگلیسی هستند. با این حال، به دلیل دارا بودن ساختار مشخص در بسیاری از شرایط به کار می‌آیند.

چرا مقاله انگلیسی؟

اگر شما وبلاگ‌نویس انگلیسی، یا مسئول تولید محتوا به زبان انگلیسی هستید یا دانشجوی گرایش‌های مختلف زبان انگلیسی هستید، حتما باید روش مقاله‌نویسی به زبان انگلیسی را بدانید. مقالات انگلیسی به طور کلی به دو دسته کلی مقالات عمومی و تخصصی دسته‌بندی می‌شوند. دانستن اینکه چطور به زبان انگلیسی مقاله بنویسیم، ارتباط مستقیم با نوع مقاله ما دارد.

به طور مثال، در اکثر آزمون‌های بین‌المللی زبان نظیر آیلتس و تافل از این ساختار نگارشی می‌توان استفاده کرد.

این مقالات از سه بخش اصلی تشکیل شده اند.

  • مقدمه یا introduction
  • بدنه یا body
  • نتیجه گیری یا conclusion

در مقالات پنج پاراگرافی، یک پاراگراف به مقدمه، یک پاراگراف به نتیجه‌گیری، و سه پاراگراف به بدنه اختصاص می‌یابد و باید در مقاله نویسی به زبان انگلیسی رعایت گردد.

نوشتن مقاله به زبان انگلیسی

نحوه نوشتن مقاله انگلیسی،مراحل نوشتن مقاله انگلیسی پنج پاراگرافی

مراحل نگارش هر گونه مقاله را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد.

  • مرحله‌ی پیش از نگارش یا pre writing stage
  • مرحله‌ی نگارش یا writing stage
  • مرحله‌ی پس از نگارش یا post writing stage

مرحله‌ی پیش از نگارش مقاله انگلیسی یا pre writing stage

مراحل نوشتن مقاله انگلیسی پنج پاراگرافی

مرحله‌ی پیش از نگارش مقاله انگلیسی (pre writing stage9)

مرحله‌ی پیش نگارش در نوشتن مقاله انگلیسی به برنامه‌ریزی یا planning اختصاص دارد. در این مرحله در مورد موضوع (topic) و چیدمان متن (organization) تصمیم می‌گیریم. همچنین ایده‌پردازی (brainstorming) در این مرحله اتفاق می‌افتد.

در اکثر موارد، در کلاس‌ها و آزمون‌های زبان، موضوع نگارش ما مشخص است و از طرف مدرس، طراح سوال، کتاب درسی یا غیره مشخص شده است. اگر موضوع نگارش به شما داده شده باشد، کافی است تنها به هدف مقاله‌ی خود بیندیشید. این هدف در انتخاب چیدمان مناسب کارایی دارد.

اگر موضوع نوشتن مقاله انگلیسی آزاد است و شما اختیار عمل در انتخاب موضوع خود دارید، نگران نباشید. کافی است به علایق و مهارت‌های خود فکر کنید و موضوعی منطبق با سلیقه‌ی خود انتخاب کنید. با توجه به طول مفید مقالات پنج پاراگرافی که اغلب بین ۲۵۰ الی ۵۰۰ کلمه است، از انتخاب موضوعات بیش از حد کلی یا جزئی اجتناب کنید.

زمانی که موضوع نگارش مشخص شد، وقت ایده‌پردازی رسیده. برای ایده‌پردازی، موضوع نگارش را در وسط صفحه نوشته و سه خط از آن به طرف بیرون بکشید. در انتهای هر یک از این خطوط موضوع یکی از پاراگراف‌ها را یادداشت کنید.

این پروسه را برای هر کدام از پاراگراف‌ها تکرار کنید و مباحثی که قرار است در نگارش خود استفاده کنید را مشخص کنید. حال که موضوعات خود را مشخص کردید زمان انتخاب thesis statement مناسب است.متن خود را از دید خواننده بازخوانی کنید. آیا به اهداف مورد نظر دست یافته اید؟

 

مقاله نویسی به زبان انگلیسی

 

Thesis statement مهم‌ترین جمله متن شماست. این جمله باید به طور دقیق موضوع و دیدگاه شما را مشخص کند. هر سه پاراگراف بدنه‌ی شما باید در حمایت از همین thesis statement باشند. در انتخاب thesis statement دقت داشته باشید که جمله خیلی کلی یا خیلی محدود انتخاب نشود.

پس از انتخاب thesis statement، برای هر کدام از سه پاراگراف خود یک topic sentence انخاب کنید. Topic sentence جمله ایست که موضوع کلی پاراگراف را مشخص می‌کند. معمولا بهتر است که بهترین topic sentence را که قوی‌ترین بحث و بیشترین مطلب را شامل می شود برای پاراگراف اول متن خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله از نوشتن مقاله انگلیسی، نیازی به استفاده از جملات و کلمات سخت و پیچیده نیست.

زمانی که thesis statement و topic sentence های خود را انتخاب کردید، می توان به سراغ بخش بعدی یا همان نگارش مقاله برویم.

مرحله‌ی نگارش مقاله انگلیسی writing stage

معمولا در حین نگارش مقاله انگلیسی، ساده‌تر است که از بدنه شروع کنیم و سپس مقدمه و نتیجه‌گیری را به متن اضافه کنیم. پاراگراف‌های بدنه‌ی متن باید شامل سه بخش باشند. اول، پاراگراف خود را با topic sentence شروع کنید. سپس در ۲ الی ۳ جمله topic sentence خود را توسعه دهید. برای توسعه ایده پاراگراف می‌توانید از توضیحات، استدلال و مثال استفاده کنید. در پایان پاراگراف، یک جمله اضافه کنید که ارتباط پاراگراف با thesis statement را نشان دهد. توجه داشته باشید که در جمله اول و آخر پاراگراف می‌توان از transition نیز استفاده کرد. Transition کلمه یا عبارتی است که بین پاراگراف‌های متن ارتباط یا link برقرار می‌کند. در بحث دیگری به تحلیل و معرفی transition words خواهیم پرداخت.

زمانی که سه پاراگراف بدنه را نوشتیم، نوبت به نوشتن مقدمه است. یک مقدمه‌ی مناسب باید شامل سه بخش باشد. در ابتدای مقدمه، متن را یا جملاتی آغاز می‌کنیم که خواننده را به خواندن متن ترغیب کند.این جمله در نگارش مقاله انگلیسی hook نامیده می‌شود. هدف از hook ایجاد سوال و طرح مساله در ذهن خواننده است. پس از آن thesis statement مقاله خود را اضافه می‌کنیم. در پایان، طی ۲ الی ۳ جمله طرح کلی (outline) مقاله را به خواننده معرفی می کنیم. هدف از outline مشخص نمودن ایده‌های اصلی بحث و معرفی آنها به خواننده است.

با نگارش این سه بخش، مقدمه‌ی ما تکمیل شده می‌توانیم به نگارش نتیجه گیری بپردازیم.

برای نگارش نتیجه‌گیری یا conclusion متن، اول از یک concluding transition استفاده کنید و به hook که در مقدمه مطرح کردید اشاره کنید. Concluding transitions عبارت‌های ساده‌ای هستند نظیر in conclusion، to summarize، و thus که خواننده را آماده خواندن نتیجه‌گیری متن می‌کنند. سپس مجدد به thesis statement و topic sentences اشاره کنید.

 

جملات پرکاربرد در رایتینگ مقالات انگلیسی

 

در این مرحله می‌توانید کلیدواژه‌های استفاده شده در مقدمه و بدنه را تکرار کنید، ولی از تکرار دقیق جملات خودداری کنید. در عوض جملات را paraphrase  یا بازنویسی کنید. در پایان در یک جمله، یک جمع‌بندی کلی انجام دهید یا فراخوانی برای اقدامات لازم صادر کنید.

در اینجا نگارش مقاله انگلیسی به پایان یافته ولی کار ما تمام نشده. مشکل بسیاری از افراد این است که متن را در این مرحله رها می‌کنند و مراحل پس از نگارش را نادیده می‌گیرند.

مرحله پس از نگارش مقاله انگلیسی post writing stage

در این مرحله از نوشتن مقاله انگلیسی باید به بررسی مجدد متن پرداخته شود. مجدد هدف خود از نگارش را مرور کنید و با در نظر داشتن هدف، متن خود را از دید خواننده بازخوانی کنید.

آیا به اهداف مورد نظر دست یافته اید؟

آیا متن شما نیاز به اصلاح، چه از نظر دستوری، چه از نظر ساختاری دارد؟

آیا می‌توانید از لغات یا ساختاری استفاده کنید که منظور شما را بهتر برساند؟

به یاد داشته باشید که “Rome wasn’t built in a day.” و شما برای بهبود در نگارش مقاله انگلیسی، لازم است تعداد زیادی مقاله بنوسید و بازنویسی کنید.

نحوه نوشتن مقاله عمومی انگلیسی

چیزی که اکنون مشغول خواندن آن هستید، از همین دسته است. مقالات عمومی برای کسب دانش عمومی نوشته می‌شوند و هدف پژوهشی ندارند. برای نگارش این نوع مقالات، نیاز داریم چند مرحله مشخص را دنبال کنیم که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

1. برای مقاله خودتان موضوع مشخص کنید.

فهرستی از موضوعات مورد علاقه‌تان را ایجاد کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که علایق یا نیازهایی که بر اساس آنها مقاله می‌نویسید را دسته‌بندی کنید.

2. گروه هدفتان را مشخص کنید.

برای اینکه بدانیم چطور به زبان انگلیسی مقاله بنویسیم، ابتدا باید بدانیم که برای چه افرادی و با چه علایق و اهدافی مقاله می‌نویسیم. به طور مثال، مقاله‌ای که برای علاقه‌مندان به آشپزی می‌نویسید باید شامل کلمات کلیدی مربوط به آشپزی، مثال‌های مرتبط و دستور پخت یک غذای خاص باشد. ممکن است در همین راستا بخواهید درباره خواص یک ماده غذایی تحقیق کنید و بنویسید. مطمئنا مقاله شما فرق خواهد کرد. هر دو مقاله مرتبط با غذا و مواد غذایی هستند اما هدف ارائه مطلب در آنها متفاوت است. در مثال دوم، احتمالا گروه هدف شما افراد با نیازهای تغذیه‌ای خاص یا علاقه‌مندان به مطالب مربوط به تغذیه هستند، پس به طور علمی‌تری مقاله دوم را می‌نویسید. حتما تا اینجای داستان متوجه شدید که اگر بخواهید درباره ماشین‌های با کیفیت موجود در بازار، مقاله بنویسید اوضاع چقدر فرق خواهد کرد!

3. برای مقاله‌تان چارچوب تعیین کنید.

برای اینکه دقیقا بدانیم چطور به زبان انگلیسی مقاله بنویسیم، نیازمند این هستیم که قسمت‌های مختلف یک مقاله انگلیسی را بشناسیم که در مورد مقالات عمومی و تخصصی با هم فرق دارند. مقاله عمومی شما شامل موضوع، پاراگراف معرفی موضوع، پاراگراف بدنه (قسمتی که ایده‌ها شرح داده می‌شوند و شامل مثال و جزئیات است)، و پاراگراف نتیجه‌گیری است.

4. قبل از نوشتن مقاله اصلی پیش‌نویس تهیه کنید.

پیش‌نویس به شما این امکان را می‌دهد که روند ایده‌هایتان را روی کاغذ ببینید، به این ترتیب می¬توانید تغییراتی که می‌خواهید را روی آن ایجاد کنید، مقاله را ویرایش کنید و نسخه نهایی را آماده کنید.

5. قبل از نهایی کردن مقاله، آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.

دلیل بلند خواندن مقاله این است که مطمئن شوید آیا مقاله برای خواننده قابل فهم است یا نه. برای این کار می‌توانید از دوست یا اعضای خانواده هم کمک بگیرید.

نکات مهم نگارشی

حتما مقاله‌تان را از نظر علائم نگارشی مثل ویرگول (comma)، علامت نقل قول (quotation marks)، و همچنین از لحاظ گرامری بررسی کنید. هرگز از فارسی به انگلیسی ترجمه نکنید چون نحو فارسی با انگلیسی متفاوت است. حتما چند مقاله انگلیسی را با دقت بخوانید تا با شیوه کار، آشنا شوید.

نحوه نوشتن مقالات تخصصی انگلیسی

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اینکه چطور به زبان انگلیسی مقاله بنویسیم، ارتباط مستقیم با نوع مقاله ما دارد. مقالات تخصصی آن دسته از مقالات هستند که پژوهشگر، روی موضوع مشخصی تحقیق انجام داده، روش علمی خاصی از تحقیقات را بر روی پژوهش خود، پیاده کرده و آمار و ارقامی به دست آورده است. این نوع مقاله، ساختار مشخصی دارد که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد. یک مقاله علمی انگلیسی به بخش‌های زیر نیاز دارد:

• عنوان روی جلد و نویسندگان (Title, authors)

در قسمت عنوان روی جلد و نویسندگان، عنوان تحقیقاتی و نویسندگان آورده می‌شود.

• چکیده (Abstract)

بخش چکیده در واقع خلاصه‌ای از پژوهش است که به خواننده این آمادگی را می‌دهد که در مقاله با چه مطالبی روبروست و از چه روش‌های تحقیقاتی استفاده کرده است. در این بخش باید دقت کنیم که از خلاصه‌نویسی و علامت‌های اختصار پرهیز کنیم. برای اینکه بدانیم چطور به زبان انگلیسی مقاله بنویسیم، دانستن این نکته مهم است. همچنین نوشته ما در این قسمت باید به طوری کامل باشد که نیازی به پاورقی ایجاد نشود.

• مقدمه (Introduction)

مقدمه همان‌طور که از نامش پیداست، به خواننده می‌گوید که چه سوالات تحقیقاتی در مقاله و در تحقیق، پاسخ داده شده و چرا این‌گونه سوالات برای پژوهشگر جالب بوده‌اند. در بخش مقدمه خلاصه‌ای از موضوع تحقیق و پیشینه‌ای از آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

• ابزار و روش‌های تحقیق (Materials and Methods)

ابزار و روش‌های تحقیق یکی از مهمترین بخش‌های مقاله است. اینکه چطور به زبان انگلیسی مقاله بنویسیم و به‌خصوص اینه چطور مقاله‌مان علمی باشد، تا حد زیادی به این بخش مربوط می‌شود. در این بخش، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چگونه و از طریق چه شیوه‌های تحقیقاتی به سوالات تحقیق‌مان پاسخ دادیم. شیوه‌های مشخصی برای این کار وجود دارد. توضیحاتی از این قبیل که اگر از انسان‌ها برای پژوهش استفاده کردیم، چه گروهی بوده‌اند، چه محدوده سنی داشتند و … .

• نتایج (Results)

نتایج تحقیق در واقع خلاصه‌ای از آنچه در پاسخ، دریافت کردیم است. در این بخش، نیازی به جزئیات نیست. تنها به این بسنده می‌کنیم که حاصل تحقیق ما چه بوده‌است. در این قسمت، اگر نیاز باشد، می‌توانیم از جدول‌ها یا گراف‌ها استفاده کنیم. گاهی پژوهشگر وسوسه می‌شود تا نتایج را آن‌گونه که باب میل خودش است، جلوه دهد. مراقب این وسوسه باشید!

• جدول‌ها و گراف‌ها (در صورت نیاز) (Tables and Graphs)

در بخش نتایج در صورت نیاز استفاده می‌شود.

• مباحث (Discussion)

در بخش مباحث، ارتباط نتیجه‌ای که از تحقیق دریافت کردیم را با سوال‌های تحقیق و با تحقیقاتی که پیش‌تر انجام شده بود، بررسی می‌کنیم. آیا نتیجه، قابل پیش بینی بود؟ چه تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا به سوالاتی که از تحقیق ما برخاسته، پاسخ دهد؟

• قدردانی (این بخش، اختیاری است). (Acknowledgements)

در قسمت قدردانی، از افرادی که احتمالا در زمینه این پژوهش با ما همکاری کرده‌اند، یا حتی در زمان کار، برای ما پیتزا سفارش داده‌اند، تشکر می‌کنیم.

• مرجع (References)

در قسمت قدردانی، از افرادی که احتمالا در زمینه این پژوهش با ما همکاری کرده‌اند، یا حتی در زمان کار، برای ما پیتزا سفارش داده‌اند، تشکر می‌کنیم.
مرجع هم در طول نگارش مقاله، و همچنین در پایان کار به صورت کامل ذکر می‌شود. در متن مقاله به صورت نام پژوهشگر و سال تحقیق داخل پرانتز ذکر می‌شود و در پایان، با ترتیب الفبایی و با اطلاعات بیشتر از جمله نام کتاب یا مقاله مرجع و سال انتشار آن آورده می‌شود.

جمع‌بندی

حال که آموختیم چطور به زبان انگلیسی مقاله بنویسیم، رعایت چند نکته که به آنها می‌پردازیم، مهم است. اولین نکته، روان بودن مقاله شماست. مقاله را به طور واضح و مناسب با سطح مخاطبین خود در نظر بگیرید. از نوشتن اسم‌های مبهم یا اصطلاحات علمی که برای خواننده قابل درک نیستند خودداری کنید. سعی کنید از کلمات کوتاه‌تر و جملات خلاصه‌تر استفاده کنید. حتما در پایان، مقاله را بخوانید و اشتباهات احتمالی را ویرایش کنید. نرم‌افزارها یا وبسایت‌های مشخصی برای بررسی کردن ایرادات گرامری وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. و کلام آخر اینکه ایده‌آل‌گرا نباشید. اگر از ابتدای کار نگران روش تحقیق یا شیوه نگارش خودمان باشیم، ترس از اشتباه کردن، احتمالا باعث می‌شود تلاش نکنیم. و پدیده “به تعویق انداختن” که همه با آن آشنا هستیم، اتفاق میافتد.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.