آزمون GMAT چیست؟ همه چیز درباره آزمون جی مت

آزمون GMAT چیست؟

آزمون GMAT (جی‌مت) یا Graduate Management Admission Test آزمونی استاندارد برای سنجش مهارت‌های تحلیلی، ارتباطی و ریاضی داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد مدیریت، اقتصاد، مالی و سایر رشته‌های مرتبط است. این آزمون که توسط انجمن مدیران دانشگاهی (GMAC) برگزار می‌شود، برای اخذ پذیرش در دوره‌های MBA و دکترای رشته‌های مدیریت، امور مالی، حسابداری و اقتصاد در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر الزامی است. حداقل نمره قابل قبول در این آزمون توسط مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها بر اساس برنامه‌های آموزشی تعیین می‌شود. این آزمون در برخی مراکز به صورت کامپیوتری و از طریق اینترنت و در تعداد بسیار محدودی از مراکز نیز به صورت کاغذی انجام می‌شود.

آزمون GMAT چیست؟ آزمون GMAT جی مت

قسمت های مختلف آزمون GMAT

آزمون GMAT شامل چهار بخش اصلی است:

استدلال استدلالی (Verbal Reasoning):

این بخش شامل ۳۱ سوال چند گزینه‌ای است که مهارت‌های درک مطلب، استدلال و تحلیل زبان داوطلب را می‌سنجد.

استدلال کمی (Quantitative Reasoning):

این بخش شامل ۳۱ سوال چند گزینه‌ای است که مهارت‌های حل مسئله، تفکر منطقی و دانش ریاضی داوطلب را می‌سنجد.

بخش یکپارچه (Integrated Reasoning):

این بخش شامل ۱۲ سوال چند گزینه‌ای است که مهارت‌های تفسیر داده‌ها و حل مسئله داوطلب را در قالب‌های مختلف مانند نمودارها و جداول می‌سنجد.

نوشتن تحلیلی (Analytical Writing):

این بخش شامل دو بخش است:

  • تجزیه و تحلیل استدلال (Analysis of an Argument):

در این بخش باید نقاط قوت و ضعف یک استدلال را بررسی و نقد کنید.

  • ارائه استدلال (Integrated Reasoning):

در این بخش داوطلب باید با استفاده از نمودارها و جداول به سوالات پاسخ دهد.

در بخش نگارش، متقاضی باید بر روی دو متن essay  (هر کدام ۳۰ دقیقه )کار کند که یکی برای تحلیل یک استدلال و دومی بررسی یک موضوع است. این بخش نگارش از آزمون جی مت چند تفاوت با آزمون های استانداردی چون TOFEL و IELTS دارد. اول اینکه  متون آن بسیار پیچیده تر از آزمون های عادی زبان است و تحلیل آنها صرف نظر از چگونگی نگارششان دشوار است و عموماً نگارش بحث به زبان مادری هم ساده نیست.

تفاوت بعدی در حجم آن است. به عنوان نمونه در تافل نگارش حجمی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کلمه کافی است در حالیکه در آزمون GMAT کمتر از ۵۰۰ کلمه کفایت نمی‌کند. بنابراین علاوه بر تحلیل و نگارش، سرعت تایپ کردن متقاضی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آزمون gmat چیست

دو ارزیاب، هر متن را ارزیابی می‌کنند. اولی یک برنامه نرم افزاری پیشرفته است که به تحلیل نگارش خلاقانه و ارزیابی خطاهای دستوری و املایی می‌پردازد در حالیکه دومی انسان است و توانایی متقاضی را در نحوه دسته‌بندی و پرورش و نظم دادن به دیدگاه‌ها و چگونگی ارائه آن‌ها می‌سنجد. هر دو ممتحن بین ۰ تا ۶ که می‌تواند تا نیم تقسیم شود نمره می‌دهند. در صورت اختلاف بیش از یک امتیاز یک ارزیاب دیگر به عنوان ممتحن سوم نیز به کار نمره می‌دهد و سپس متوسط این نمرات به عنوان نمره نهایی این نگارش و متوسط دو متن مختلف به عنوان نمره نهایی این بخش اعلام می‌شود.

پس از این بخش، نوبت به آزمون Verbal یا شفاهی می‌رسد (۴۱ سوال و ۷۵ دقیقه زمان).

بیشتر بخوانید: آزمون GRE چیست؟

قسمت های مختلف آزمون Verbal در آزمون جی مت

  • Sentence Correction
  • Critical Reasoning
  • Reading Comprehension

در مجموع آزمون GMAT به ارزیابی سطح دانش متقاضی در حوزه های مرتبط با فهم عمیق‌تر زبان انگلیسی نظیر مبحث گرامر زبان انگلیسی، ارزیابی یک استدلال و درک مطلب می‌پردازد. در بخش Quantitative سی‌و‌هفت(۳۷) سوال و ۷۵ دقیقه زمان سوال‌های مربوط به Data Sufficiency و Problem Solving ارائه می‌شود. و در این بخش شیوه اندیشه و استدلال متقاضی ارزیابی می‌شود.

شایان ذکر است که متقاضی در صورت بی‌پاسخ گذاشتن سوالات در آزمون جی‌مت با کاهش امتیاز مواجه می‌شود. در حالی‌که در آزمون‌های دیگر این گونه عمل نمی‌شود.

نحوه نمره دهی آزمون GMAT

نمره هر بخش از آزمون GMAT به صورت جداگانه بین ۰ تا ۶۰ محاسبه می‌شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، نمره نهایی آزمون نیز بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ متغیر است. میانگین نمرات متقاضیان در سالیان اخیر عددی بین ۵۳۰ تا ۵۴۰ می‌باشد.

نکات مهم در مورد آزمون GMAT

  • مدت زمان آزمون GMAT سه ساعت و هفت دقیقه (۳:۰۷) است.
  • آزمون GMAT به صورت کامپیوتری در مراکز آزمون GMAC در سراسر جهان برگزار می‌شود.
  • هر داوطلبان می‌تواند تنها پنج بار در آزمون GMAT شرکت کنند.
  • نمره آزمون GMAT پنج سال اعتبار دارد.

منابع آمادگی برای آزمون GMAT

منابع مختلفی برای آمادگی آزمون جی‌مت وجود دارد، از جمله:

  • کتاب‌های راهنمای رسمی GMAC
  • دوره‌های آمادگی آنلاین و حضوری
  • آزمون‌های آزمایشی
  • وب‌سایت‌ها و انجمن‌های آنلاین
  • مزایای شرکت در آزمون GMAT

هزینه آزمون GMAT

هزینه ثبت نام در آزمون جی‌‎مت ۲۵۰ دلار آمریکا است.

نتیجه‌گیری

آزمون GMAT یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که باید بردارید اگر قصد دارید در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور تحصیل کنید. با آشنایی با بخش‌ها و اهمیت آن، می‌توانید برای آزمون بهتر آماده شوید و راه خود را به سوی موفقیت بیشتر بگشایید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.