۵ تفاوت آزمون SAT و ACT + جدول

آموزش و پذیرش در دانشگاه‌های معتبر، بخش مهمی از زندگی دانش‌آموزان و دانشجویان است که همیشه با تحصیلات و آزمون‌های استاندارد همراه می‌شود. در این راستا، دو آزمون‌های SAT و ACT به‌عنوان دو مورد از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین آزمون‌های استاندارد ورود به دانشگاه در ایالات‌متحده آمریکا شناخته می‌شوند. این دو آزمون اهمیت زیادی در فرایند پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ها و تحصیل در مقاطع کارشناسی یا لیسانس دارند و انتخاب بین آن‌ها برای دانش‌آموزان یک چالش مهم است. در این مقاله، به بررسی و مقایسه دو آزمون SAT و ACT پرداخته‌شده و تفاوت آزمون SAT و ACT به‌طور کامل بررسی شده است.

معرفی آزمون SAT

آزمون SAT (Scholastic Assessment Test) یکی از معروف‌ترین آزمون‌های استاندارد برای ورود به دانشگاه‌ها در ایالات‌متحده آمریکا است. این آزمون توسط کمیته آموزشی دانشگاهی (College Board) برگزار می‌شود و به‌عنوان یک معیار ارزیابی برای داوطلبانی که می‌خواهند در دانشگاه‌های آمریکایی تحصیل کنند، استفاده می‌شود. این آزمون نیز نظیر آزمون آیلتس، یک امتحان بین‌المللی برای غیر انگلیسی زبان‌هاست. با این تفاوت که این آزمون فقط برای پذیرش در مقطع کارشناسی و تحصیل به زبان انگلیسی درخواست می‌شود.
مقاصد اصلی آزمون SAT شامل موارد زیر هستند:
  • اندازه‌گیری دقیق توانایی‌های عمومی داوطلبان در زمینه‌های ریاضیات، writing و reading.
  • ارزیابی مهارت‌های تحلیلی و تفکر منطقی داوطلبان.
  • ارائه یک معیار مشترک برای مقایسه داوطلبان در فرایند پذیرش دانشگاهی.
به‌طورکلی گفتنی است که آزمون SAT شامل سه بخش اصلی زیر است:

۱. بخش درک مطلب

در این بخش، داوطلبان باید سؤالاتی را در مورد متونی که شامل پاسخ‌های چندگزینه‌ای هستند، پاسخ دهند. 25 دقیقه برای درک مطلب، 25 دقیقه برای تکمیل جملات و 20 دقیقه برای خواندن متن در نظر گرفته شده است.

۲. بخش ریاضیات

این بخش به داوطلبان درک و استفاده از مفاهیم ریاضی پایه و پیشرفته را اندازه‌گیری می‌کند. 25 دقیقه بابت جبر و توابع، 20 دقیقه برای احتمال و تجزیه‌وتحلیل دیتا و 20 دقیقه نیز برای سؤالات هندسه در نظر گرفته شده است. 558 سؤال در مجموع در بخش ریاضیات وجود دارند.

۳. بخش نوشتن یا نگارش

داوطلبان در این بخش باید یک مقاله تحلیلی بنویسند و نشان دهند که قادر به بیان دقیق و منطقی نظرات و ایده‌های خود هستند. مدت‌ زمان این بخش، 25 دقیقه برای مقاله و 35 دقیقه برای بخش مرتبط با سؤالات چند گزینه ای است.

۴- نمره دهی در آزمون SAT

آزمون SAT بر اساس سیستم نمره دهی ۴۰۰-۱۶۰۰ امتیازی است که هر بخش از آزمون نمره دهی جداگانه دارد. همچنین، امتیازی به نام “امتیاز اختیاری ترکیبی” (Optional Essay)  نیز وجود دارد که بر اساس عملکرد در بخش نوشتن داده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که نمره قبولی در بخش ریاضی و نگارش باید 200 تا 800 باشد.

آزمون SAT در کدام کشورها اعتبار دارد؟

لازم به ذکر است که این آزمون در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، ترکیه، نروژ، انگلستان و استرالیا تأیید شده است. این آزمون به‌صورت کتبی و در دو شکل بدون مقاله و همراه با مقاله برگزار می‌شود. هزینه آزمون بدون مقاله 96.5 دلار و هزینه آزمون با مقاله 113.5 دلار خواهد بود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این آزمون با آزمون‌های بین‌المللی نظیر تافل و آیلتس متفاوت است. درصورتی‌که متقاضیان قصد تحصیل در مقاطع بالاتری نظیر ارشد و دکتری را دارند، شرکت در آزمون‌های تافل و آیلتس نیاز است. یکی از مجموعه‌های برگزارکننده دوره آیلتس، موسسه سفیر گفتمان است. آمادگی برای آزمون‌های بین‌المللی در سفیر با شرکت در کلاس‌ آنلاین  زبان و حضوری و تدریس اساتید مجرب امکان‌پذیر است.

تفاوت آزمون SAT و ACT

معرفی آزمون ACT

آزمون ACT (American College Testing) نیز همانند آزمون SAT یکی از آزمون‌های استاندارد برای ورود به دانشگاه‌ها در ایالات‌ متحده آمریکا است. این آزمون توسط سازمان ACT برگزار می‌شود و یکی از رقبای اصلی آزمون SAT محسوب می‌شود.
مقاصد اصلی آزمون ACT شامل موارد زیر هستند:
  • اندازه‌گیری توانایی‌های داوطلبان در زمینه‌های انگلیسی، ریاضیات، علوم طبیعی و مهارت‌های خواندن.
  • ارزیابی دقیق‌تر توانمندی‌های تحصیلی داوطلبان و ارائه معیاری برای مقایسه آن‌ها در فرایند پذیرش دانشگاهی.
  • ارائه امتیاز کامپوزیت (Composite Score) که نشان‌دهنده عملکرد کلی داوطلب در آزمون ACT است.
به‌طورکلی گفتنی است که آزمون ACT شامل پنج بخش اصلی است که 4 بخش آن اجباری و بخش writing آن اختیاری هستند. هر بخش اجباری 1 تا 36 نمره داشته و بخش اختیاری نیز 1 تا 12 نمره خواهد داشت. نمره قبولی برای افراد شرکت‌کننده در این آزمون، حداقل 21 است. بخش‌های مختلف این آزمون به شرح زیر هستند:

۱. بخش زبان انگلیسی

داوطلبان باید سؤالاتی در مورد مهارت‌های زبان انگلیسی خود که شامل خواندن، نوشتن و دانش دستور زبانی است، پاسخ دهند. این بخش شامل 75 سؤال و 5 متن است که متقاضیان باید در مدت 45 دقیقه به آن پاسخ دهند. سؤالات زبان انگلیسی بیشتر در زمینه گرامر و درک مطلب هستند.

۲. بخش ریاضیات

این بخش به داوطلبان درک و استفاده از مفاهیم ریاضی پایه و پیشرفته را اندازه‌گیری می‌کند. مدت‌زمان پاسخگویی به سؤالات ریاضی 60 دقیقه است که 20 درصد سؤالات آن جبر مقدماتی، 20 درصد جبر ابتدایی، 20 درصد جبر متوسط، 15 درصد هندسه مختصات، 25 درصد سؤالات مثلثات و هندسه سه‌بعدی و… هستند.

۳. بخش درک مطلب

داوطلبان باید سؤالاتی در مورد متونی که شامل پاسخ‌های چندگزینه‌ای هستند، پاسخ دهند. این بخش 4 متن و 40 سؤال دارد که داوطلب باید در مدت 35 دقیقه به آن‌ها پاسخ دهد.

۴. بخش علوم طبیعی

این بخش بر اساس مفاهیم علوم طبیعی از جمله شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و علوم زمین، سؤالاتی را مطرح می‌کند. این بخش نیز 7 متن با 40 سؤال دارد که مدت‌زمان پاسخگویی به آن 35 دقیقه است. سؤالات این بخش در زمینه فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی هستند.

۵. بخش تحلیل نوشتاری (Writing)

در این بخش، داوطلبان باید یک مقاله تحلیلی بنویسند و نشان دهند که قادر به بیان دقیق و منطقی نظرات و ایده‌های خود هستند. شرکت در این بخش اختیاری است و مدت‌زمان 40 دقیقه زمان دارد. همان‌طور که گفته شد، حداقل نمره هر بخش 6 نمره و مجموعاً 21 نمره است. علاوه بر امتیاز کامپوزیت، امتیاز بخش تحلیل نوشتاری نیز گزارش می‌شود. آزمون ACT همچنین در فرایند پذیرش دانشگاهی در ایالات‌متحده آمریکا استفاده می‌شود و بسیاری از دانشگاه‌ها آزمون ACT را به‌عنوان یکی از معیارهای ارزیابی داوطلبان در نظر می‌گیرند.

تفاوت آزمون SAT و ACT

تفاوت آزمون SAT و ACT چیست؟

همان‌طور که در بندهای قبل از این مقاله به‌طور کامل در رابطه با آزمون‌های SAT و ACT صحبت شد، این دو آزمون برای آن دسته از افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در ایالات‌متحده و کانادا را دارند، قابل برگزاری است. اما سؤال این است که تفاوت آزمون SAT و ACT چیست؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که تفاوت آزمون SAT و ACT در چند جنبه قابل مشاهده است که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌شده است:

۱. ساختار و محتوا

اولین تفاوت آزمون SAT و ACT در ساختار و محتوای آن‌ها است. درحالی‌که SAT شامل بخش‌های خواندن، ریاضیات و نوشتن است، ACT شامل بخش‌های انگلیسی، ریاضیات، خواندن و علوم طبیعی است. هر دو آزمون بخش نوشتن دارند که اختیاری است.

۲. نمره دهی

تفاوت آزمون SAT و ACT در مورد نمره دهی آنها نیز هست. SAT امتیازی ۴۰۰-۱۶۰۰ را اعطا می‌کند که شامل نمره‌های بخش‌های درک مطلب و ریاضیات است. در مقابل، ACT امتیازی ۱-۳۶ را به داوطلبان اختصاص می‌دهد که شامل نمره‌های بخش‌های انگلیسی، ریاضیات، درک مطلب و علوم طبیعی است. همچنین، در ACT نمره کامپوزیت (Composite Score) نیز گزارش می‌شود که نشان‌دهنده عملکرد کلی داوطلب در تمامی بخش‌ها است.

۳. سبک سؤالات

 تفاوت آزمون SAT و ACT  در سبک سوالات نیز هست .به‌طورکلی آزمون SAT به سؤالات تحلیلی، منطقی و مفهومی تمرکز می‌کند. درحالی‌که ACT به سؤالات بیشتر مبتنی بر دانش عمومی و مهارت‌های تستی متمرکز است. آزمون SAT بیشتر شامل سؤالات طولانی و تفسیری است درحالی‌که آزمون ACT شامل سؤالات کوتاه است.

۴. زمان آزمون

مدت‌زمان آزمون SAT حدود ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه است (با بخش نوشتن اختیاری حدود ۴ ساعت و ۵۰ دقیقه). در مقابل، مدت‌زمان آزمون ACT حدود ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه است (با بخش نوشتن الزامی حدود ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه).

۵. ریاضیات

بخش ریاضیات در SAT و ACT تفاوت‌هایی دارد. در SAT، بخش ریاضیات شامل مفاهیم ریاضی پایه و پیشرفته است. در ACT، بخش ریاضیات شامل سؤالاتی است که بیشتر بر تست دانش ریاضی پایه تمرکز دارد. در نهایت، انتخاب بین SAT و ACT بستگی به عواملی مانند سبک تست‌ها، نمره دهی، ساختار و محتوا و استراتژی شخصی داوطلب دارد. تصمیم بین آزمون SAT و ACT بستگی به عواملی مانند نیازهای دانشگاه‌های موردنظر، قدرت‌ها و ضعف‌های فردی و تمرین و آمادگی فردی دارد. بهتر است داوطلبان برای تصمیم‌گیری مناسب، مشاوره‌ی تحصیلی از منابع معتبر دریافت کنند.

تفاوت آزمون SAT و ACT

جمع‌بندی
آزمون SAT و آزمون ACT دو آزمون معتبر در ایالات‌متحده آمریکا هستند که برای آن دسته از داوطلبان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس در آمریکا پس از تحصیل در دوره دیپلم، برگزار می‌شوند. آزمون SAT از سه بخش نوشتن، درک مطلب و ریاضی تشکیل شده است. درحالی‌که آزمون ACT از 5 بخش زبان انگلیسی، نوشتن، درک مطلب، بخش سؤالات علمی و ریاضیات تشکیل شده است. هر یک از آزمون‌های سختی‌های خود را دارند که اطلاع از شرایط شرکت در هرکدام از آن‌ها برای داوطلبان الزامی است.
ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.