۱۲ زبان بدن انگلیسی زبانان که باید یاد بگیرید!

اگر واقعا می‌خواهید با انگلیسی زبانان راحت باشید و به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید، باید بدانید که آنها از چه نوع زبان بدنی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید کل مکالمات را فقط با استفاده از زبان بدن انجام دهید. فقط باید زبان بدن انگلیسی زبانان را حین مکالمه بخوانید. اما چطور باید این‌کار را انجام دهید؟ این راهنما دقیقا همان چیزی است که قرار است به شما کمک کند.

زبان بدن(Body Language) دقیقا چیست؟

زبان بدن، ارتباط بدون کلام است. Body language در واقع حرکت اجزای صورت یا اعضای بدن است که خواسته یا ناخواسته افکار و نگرش‌ها را بیان می‌کند. در اینجا سه ​​نوع کلیدی وجود دارد:

  • حالات چهره: یک لبخند، یک اخم خفیف یا یک چهره صاف، همگی روش‌های مختلفی هستند که لایه دیگری از معنی را به آنچه می‌گویید اضافه می‌کنند. تماس چشمی، بخش مهمی از زبان بدن است که هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی یا گوش دادن به دیگران باید به آن توجه کنید.
  • حرکات دست: وقتی صحبت می‌کنید، دستان خود را به اطراف حرکت می‌دهید یا آنها را در کنار خود نگه می‌دارید؟ بازوهای جمع شده، دست‌های روی کمر یا دست‌ها در جیب می‌توانند پیام‌های متفاوتی ایجاد کنند، حتی اگر شما همان حرف را می‌زنید.
  • وضعیت بدن: موقعیت بدن شما نیز معنی زیادی دارد. خم شدن به جلو در حالی که کسی صحبت می‌کند یا اینکه چقدر از مخاطب خود فاصله دارید،  همه چیز مهم است.

چرا زبان بدن برای یادگیری زبان انگلیسی مهم است؟

پروفسور آلبرت محرابیان، پروفسور UCLA در تحقیق مشهور خود در مورد ارتباطات غیرکلامی به این نتیجه رسید که ارتباط از سه عنصر مجزا تشکیل شده است: کلمات، لحن صدا و زبان بدن. او در مورد چگونگی ارتباط مردم با احساسات و نگرش‌ها تحقیق کرد و دریافت که تنها هفت درصد از این ارتباط از کلمات ناشی می‌شود. این در حالی است که 38درصد از پیام‌ها از طریق تن صدا و 55 درصد از پیام‌ها با زبان بدن منتقل می‌شوند.

اگر زبان بدن بیش از نیمی از ارتباطات شما را تشکیل می‌دهد، پس باید از همین امروز شروع به یادگیری و بهبود حالات چهره، حرکات دست و وضعیت بدن خود کنید! یادگیری زبان بدن به شما کمک می‌کند منظور خود را بهتر بیان کنید و دیگران را درک کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که زبان بدن در مناطق مختلف انگلیسی زبان تا حدودی متفاوت خواهد بود. در این مطلب، ما برخی از قوانین کلی زبان بدن انگلیسی زبانان را بررسی خواهیم کرد. اما مهمتر از همه، به زمینه و نحوه استفاده اطرافیان از حالات صورت، حرکات دست و وضعیت بدن توجه کنید.

نحوه استفاده از زبان بدن در ارتباطات انگلیسی

در ادامه، انواع زبان بدن انگلیسی زبانان که بطور معمول در مکالمه‌های استفاده می‌شوند آشنا خواهید شد. در پایان هم یک روش تمرینی برای کمک به شما در تسلط بر زبان بدن انگلیسی ارائه خواهیم کرد.

این زبان بدن را یاد بگیرید تا از سوء‌تفاهم جلوگیری کنید

اگر همه منظور اصلی‌شان را می‌گفتند، برقراری ارتباط به انگلیسی (و هر زبانی!) بسیار آسان‌تر می‌شد. متأسفانه همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات افراد نمی‌توانند منظور خود را به وضوح با کلمات بیان کنند. گاهی اوقات افراد عمدا برعکس آنچه را که می‌خواهند می‌گویند! بنابراین، یادگیری چند حرکت معمول بدن که نشان‌دهنده تناقض، کنایه یا سردرگمی است می‌تواند برای جلوگیری از سوء‌تفاهم مفید باشد.

چشم چرخاندن یا (Eye rolling)

زبان بدن انگلیسی زبانان eye rolling

بسیاری از مردم چشمان خود را برای نشان دادن عدم تایید یا آزردگی می‌چرخانند، مانند تصویر بالا. انگلیسی زبانان نیز هنگامی که در مورد چیزی شک دارند چشمان خود را گرد می‌کنند. به عنوان مثال، اگر دوست شما در حالی که می‌گوید:

I wonder if my brother is going to be on time.

نگرانم آیا برادرم به موقع می‌آید.

چشم‌هایش را گرد می‌کند، احتمالاً به این معناست که فکر می‌کند طبق معمول دیر خواهد آمد. بسیاری از انگلیسی زبانان هنگام استفاده از عبارت کنایه آمیز بله، درست، چشمان خود را گرد می‌کنند. این در واقع به معنای “من شک دارم” یا “احتمالا نه.”

He told me he is dating a movie star.

او به من گفت که با یک ستاره سینما قرار ملاقات دارد.

[Eye roll] “Yeah, right.”

[چشم‌ها را گرد می‌کند] “آره، درست است.”

نقل قول یا (Air quote)

زبان بدن انگلییس زبانان air quotes

در دنیای انگلیسی زبان، مردم اغلب این حرکت را انجام می‌دهند، طوری که انگشت اشاره و انگشت وسط هر دو دست خود را بالا و پایین می‌برند. آنها این کار را برای تاکید بر یک کلمه یا عبارت انجام می‌دهند، عمدتاً به این دلیل که فکر می‌کنند کلمه مناسبی برای استفاده در آن موقعیت نیست! توجه کنید که نقل قول‌های این‌چنینی معمولاً برای طعنه به کار می‌روند.

My roommate said that she could not come because she is [air quotes] working.

هم‌اتاقی من گفت که او نمی‌تواند بیاید زیرا او [دو انگشت خود را تکان می‌دهد] کار می‌کند.

در این مورد، گوینده فکر می‌کند که هم اتاقی واقعاً کار نمی‌کند. شاید او عادت دارد زمانی که نمی‌خواهد از خانه بیرون برود از این بهانه استفاده کند.

بازوها به صورت تدافعی ضربدری شدند (Arms crossed defensively)

زبان بدن انگلیسی زبانان Arms crossed defensively

اگر کسی دست‌هایش را روی هم بگذارد، اغلب به این معنی است که او با آنچه گفته می‌شود مخالف است. به عنوان مثال، تصور کنید که با یک همکار بحث می‌کنید، زیرا فکر می‌کنید تیم باید یک کار را متفاوت انجام دهد. او می‌گوید:

.I hear the basis of your arguments

من اساس استدلال‌های شما را می‌شنوم.

اما دست‌هایش روی سینه‌اش ضربدری شده است. با وجود صحبت‌هایش، احتمالا او اصلا با ایده شما موافق نیست.

تکان دادن سر به طرفین (Head shaking) 

در دنیای انگلیسی زبانان، تکان دادن سر معمولاً نشان‌دهنده عدم توافق یا ناامیدی است. اغلب ممکن است از کسی سوالی بپرسید و به جای پاسخ با کلمات، او به سادگی سر خود را به جلو و عقب تکان دهد. یعنی “نه”.

سایر مواقع، انگلیسی زبانان هنگام صحبت سر خود را تکان می‌دهند تا بر نقطه نظرات خود تأکید کنند.

Do you think our boss was right to give us extra hours this weekend?

به نظر شما رئیس ما حق داشت که این آخر هفته به ما ساعات اضافی بدهد؟

[Head shaking] “No, way! So unfair!”

[سر تکان می‌دهد] «نه، به هیچ‌وجه! بسیار غیرمنصفانه است!”

هنگامی که از پلتفرم‌ها یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، ممکن است با اصطلاح عامیانه اینترنتی smh مواجه شوید. این عبارت به معنای “تکان دادن سر” است و نشان‌دهنده عدم تایید است. این زبان بدن را یاد بگیرید تا مطمئن شوید که دیگران شما را درک می‌کنند. گاهی اوقات، احساس می‌کنید که مردم به آنچه می‌گویید توجه کافی ندارند.

خواندن زبان بدن که نشان‌دهنده سردرگمی و حواس‌پرتی است، بسیار مفید است. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

اجتناب از تماس چشمی (Eye contact avoiding)

زبان بدن انگلیسی زبانان eye contact avoiding

میزان و شدت تماس چشمی به پیشینه فرهنگی و شخصیت هر فرد بستگی دارد. با این حال، در دنیای انگلیسی زبانان، یک فرد اغلب هنگامی که با دیگران صحبت می‌کند، تماس چشمی برقرار می‌کند. اگر متوجه کمبود نگاه شدید، به این معنی است که شنونده شما:

  • Distracted (پریشان)
  • Confused (سردرگم)
  • Bored (خسته)
  • No longer able to follow the conversation (دیگر قادر به پیگیری گفتگو نیست)

اگر کسی از تماس چشمی با شما اجتناب می‌کند، فقط لبخند بزنید و سعی کنید صحبت خود را سریع‌تر به نتیجه برسانید. برخی از عبارات رایج برای انجام این کار عبارتند از:

Am I making sense? (Am I speaking in a logical/understandable way?)

آیا من منطقی هستم؟ (آیا من به روشی منطقی/قابل درک صحبت می‌کنم؟)

Are you still with me? (Are you following/understanding what I am saying?)

آیا هنوز با من هستی؟ (آیا آنچه را که می‌گویم دنبال می‌کنید/می‌فهمید؟)

Are we on the same page? (Are we in agreement/understanding each other?)

آیا ما هم‌نظر هستیم؟ (آیا ما با هم موافقیم/همدیگر را درک می‌کنیم؟)

Is anything unclear? (Is anything about what I am saying confusing?)

چیزی مبهم است؟ (آیا چیزی در مورد آنچه می‌گویم گیج‌کننده است؟)

خاراندن صورت/ مالیدن بینی (Scratching face/rubbing nose)

اگر پروژه جدیدی را برای هم‌تیمی خود توضیح می‌دهید و او مدام صورت یا چانه خود را می‌خاراند، احتمالاً کاملا متوجه صحبت شما نمی‌شود و گیج شده است. وقتی چنین زبان بدنی را می‌بینید، می‌توانید از یکی از عبارات بالا برای جلب توجه و تشویق شنونده خود برای شفاف‌سازی استفاده کنید.

تکیه دادن سر به دست/بازی با مو (Resting head in hands/playing with hair)

هر دوی این حرکات نشان می‌دهد که فردی حوصله‌اش سر رفته و حواسش پرت شده است. اگر به دوستتان درباره سفر آخر هفته خود با خانواده می‌گویید، اما او به بازی با موهایش ادامه می‌دهد، احتمالاً چیز دیگری در ذهنش است، مثلاً اینکه چه چیزی برای شام بپزد!

زبان بدن برای افزایش اعتمادبه‌نفس هنگام مکالمه انگلیسی

درک زبان بدن انگلیسی زبانان هنگام صحبت کردن نیز به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید نه‌تنها با کلمات، بلکه با زبان بدن مناسب نیز اعتمادبه‌نفس خود را نشان دهید.

سر تکان دادن بالا به پایین (Nodding)

اگر به خاطر داشته باشید، گفتیم که تکان دادن سر نشان‌دهنده اختلاف است. تکان دادن سر (بالا و پایین بردن سر) برعکس است. بیانگر این است که شما با کسی موافق هستید. بنابراین، هنگام گفتن جمله‌ای مثل: “.that is an excellent idea”، مطمئن شوید که سرتان را تکان دهید تا به دوستتان نشان دهید که واقعاً با او موافق هستید.

لبخند زدن (Smiling)

لبخند باعث می‌شود شما دوستانه به نظر برسید و دیگران را ترغیب می‌کند که با شما صحبت کنند. وقتی درباره پروژه خود بازخورد می‌خواهید، لبخندی به این سؤال اضافه کنید: “?What do you think of it”. این یعنی، شما در مورد کار خود مطمئن هستید و مایل به شنیدن هرگونه بازخوردی هستید.

ژست با دست (Gesturing with hands)

زبان بدن انگلیسی زبانان Gesturing with hands

اگر دستان خود را به طور گسترده و قاطع حرکت دهید و مالکیت خود را بر فضا و موضوع به دیگران نشان خواهید داد. به عنوان مثال، می‌توانید بازوهای خود را به طرفین دراز کنید و کف دست‌ها را به سمت بالا بچرخانید، آنها را کمی به چپ و راست حرکت دهید و هماهنگ با ریتم گفتارتان باشد. اگر چیزی را به تیم خود ارائه می‌دهید، این حرکت بسیار مفید است. با این حال، از انجام زیاد آن اجتناب کنید زیرا ممکن است از محتوای ارائه شما منحرف شود.

صاف ایستادن/نشستن (Standing/sitting up straight)

راست ایستادن یا صاف نشستن برای همه ضروری است. این باعث می‌شود شما قدبلندتر به نظر برسید و مهمتر به نظر برسید. بنابراین هنگام معرفی خود با جمله‌ای شبیه این جمله، مطمئن شوید که صاف ایستاده‌اید:

My name is Leila and I am the new marketing assistant.

اسم من لیلا است و من دستیار بازاریابی جدید هستم.

شانه‌های باز (Open shoulders)

وضعیت باز شانه‌ها و بازوهای شما نشان می‌دهد که شما پذیرای پیشنهادات، ایده‌ها و حتی بازخوردهای سازنده هستید. خم نشوید و قوز نکنید؛ این باعث می‌شود شما مضطرب و ناامن به نظر برسید. مطمئن شوید که وقتی دنبال جواب سؤالی مانند “?What do you think we can do better” هستید، شانه‌های خود را باز نگه دارید.

چگونه زبان بدن انگلیسی را تمرین کنیم؟

در حالی که یادگیری زبان انگلیسی به تمرین زیادی نیاز دارد، از تسلط بر گرامر تا کامل کردن تلفظ، زبان بدن نیز به همان میزان توجه و زمان نیاز دارد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، چیزی که آن را چالش‌برانگیزتر می‌کند این است که زبان بدن از فرهنگی به فرهنگی دیگر متفاوت است. (مثلا آیا می‌دانستید که در بلغارستان، وقتی مردم سرشان را بالا و پایین تکان می‌دهند که به معنای «نه» است؟) بنابراین، بهتر است شما باید زبان بدن را از افراد بومی‌ یاد بگیرید. اما اگر در حال حاضر با افراد انگلیسی زبان یا در یک مکان زندگی نمی‌کنید، چگونه می‌توانید تمرین کنید؟ معلوم است، با اینترنت! مکان‌های مختلفی برای یافتن ویدیوهای آموزشی برای زبان بدن انگلیسی زبانان وجود دارد.

مثلا وارد یوتیوب شوید و یک ویدیوی انگلیسی واقعی با زیرنویس انتخاب کنید. یک بار آن را بدون صدا یا زیرنویس پخش کنید. روابط بین شخصیت‌ها و همچنین احساسات عاطفی آنها را حدس بزنید. ویدیو را دوباره پخش کنید، به مکالمه گوش دهید، زیرنویس‌ها را بخوانید و پیش‌بینی خود را دوباره بررسی کنید. آیا درک شما از زبان بدن با دیالوگ موجود در ویدیو مطابقت دارد؟ سپس کمی استراحت کنید تا خسته نشوید. پس از استراحت به ویدیو برگردید و شخصیتی را برای ایفای نقش انتخاب کنید. یک ویدیو از زبان بدن خود ضبط کنید و آن را با نسخه اصلی مقایسه کنید.

زبان بدن انگلیسی زبانان بخش مهمی از برقراری ارتباط در زبان انگلیسی است. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا خود را بهتر به زبان انگلیسی، با و بدون کلمه نزدیک کنید!

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.