۸ تا از بهترین منابع آزمون EPT

آزمون‌های بسیاری با هدف ارزیابی میزان مهارت و دانش افراد در زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. یکی از این آزمون‌ها، آزمون EPT است که دانشجویان مقطع دکتری از دانشگاه آزاد که قصد ارائه رساله دارند، باید در آن شرکت کنند. این آزمون، گواهی و معیاری است که سطح زبان انگلیسی شما را ارزیابی و تعیین می‌کند و در نهایت میزان آمادگی شما برای پیوستن به دوره‌ تحصیلی دکترا را مشخص می‌کند. درواقع هدف اصلی آزمون EPT، ارائه فرصتی مناسب برای شماست تا بتوانید توانایی خود را در زبان انگلیسی به بهترین شکل ممکن نمایش دهید. بنابراین اطلاع از بهترین منابع آزمون EPT یکی از مهم‌ترین مواردی است که متقاضیان این آزمون به دنبال آن هستند. در این مقاله به‌ طور کامل به معرفی این منابع پرداخته‌ایم تا به‌کمک این منابع آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی را داشته باشید.

معرفی کلی آزمون EPT

EPT (English Proficiency Test) آزمونی است که توسط دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ارزیابی مهارت زبان انگلیسی دانشجویان مقطع دکتری برگزار می‌شود. البته تا پیش از سال ۱۳۹۸، داوطلبان آزمون دکتری مجوز شرکت در این آزمون را داشته‌اند، درصورتی‌که در حال حاضر فقط دانشجویان مقطع دکتری پیش از نگارش رساله خود می‌بایست در این آزمون شرکت نمایند.
آزمون EPT، آزمونی است که به‌طور ماهانه در شهرهای مختلفی نظیر تهران، اصفهان، مشهد، بوشهر، تبریز، اهواز، شیراز، همدان و… برگزار می‌شود. نکته قابل‌ توجه این است که این آزمون هیچ‌گونه نمره منفی ندارد و حدنصاب نمره قبولی آن، ۵۰ است. همچنین مدت‌ زمان برگزاری آزمون نیز ۱۴۰ بوده و نتیجه آزمون نیز به مدت دو هفته بعد از برگزاری به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: آزمون CELPIP چیست؟

بهترین منابع آزمون EPT

اطلاع از منابع آزمون EPT، موجب افزایش آمادگی متقاضیان می‌شود همچنین شانس موفقیت شما در آزمون را نیز افزایش می‌دهد زیرا اکثر دانشجویان به دنبیال کسب نمره قبولی در این آزمون هستند. خوشبختانه، منابع آزمون EPT، منابع مشخصی هستند که با استناد به آزمون‌های برگزارشده در سال‌های گذشته، مشخص ‌شده‌اند. لیست بهترین منابع آزمون EPT که در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند، به شرح زیر است:

  1. کتاب جامع EPT
  2. کتاب تافل لانگمن
  3. لغات ضروری بارون
  4. کتاب ۱۱۰۰ واژه
  5. کتاب ۵۰۴ واژه
  6. فلش ریدینگ تافل
  7. درک و کاربرد دسترو زبان انگلیسی
  8. کتاب راهنمای رسمی آزمون تافل
  • کتاب جامع EPT

این کتاب توسط انتشارات مختلفی مانند گاج، جنگ و نشر آزاده به چاپ رسیده و شامل درسنامه‌های کامل در هر چهار مهارت زبانی (خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن)، تمرین‌های متنوع و آزمون‌های شبیه‌سازی شده است.

  • Longman Preparation for the TOEFL (The Paper – based)

کتاب قرمز لانگمن، یکی از منابع آزمون EPT است که از درس‌نامه‌های مختلفی که هر یک به آموزش یک مهارت خاص می‌پردازند، تشکیل شده است. ازجمله بخش‌های مختلف آن می‌توان به listening، گرامر زبان انگلیسی، درک مطلب و نگارش اشاره کرد که همه این بخش‌ها با هدف تقویت مهارت تست‌زنی و آشنایی بیشتر داوطلبان با مطالب، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

Longman Preparation for the TOEFL

  • Barron’s Essential Words for TOEFL

کتاب واژگان کاربردی تافل، حاوی تمام واژگان ضروری است که در آزمون‌های معتبر و بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طورکلی، این کتاب از ۳۰ درس مجزا در حوزه‌های آموزشی مختلف تشکیل شده است. گفتنی است که هر یک از دروس آن نیز به آموزش ۱۶ الی ۱۷ کلمه جدید می‌پردازد.

Barron’s Essential Words for TOEFL

بیشتر بخوانید: آزمون آی تپ(ITEP) چیست؟
  • 1100 Words You Need to Know

کتاب ۱۱۰۰ واژه ضروری نیز یکی از منابع آزمون EPT است که همان‌طور که از نام آن مشخص است به آموزش ۱۱۰۰ واژه جدید و کاربردی در زبان انگلیسی می‌پردازد. این کتاب یکی از منابع اصلی آزمون‌های بین‌المللی مختلف نظیر آیلتس و تافل و همچنین GRE به شمار می‌رود. با مطالعه این کتاب در مدت ۴۷ هفته، دایره واژگان شما به میزان بسیار زیادی، گسترش خواهد یافت.
1100 Words You Need to Know

  • 504 Essential Words

کتاب ۵۰۴ واژه یکی از معروف‌ترین کتاب‌های زبان است که طرفداران بسیاری دارد. این کتاب به آموزش ۵۰۴ واژه ضروری در انواع گفتگوها می‌پردازد که از میان پرتکرارترین واژه‌ها انتخاب ‌شده‌اند. این کتاب، از منابع اصلی آزمون‌های بین‌المللی زبان نیز محسوب می‌شود.

504 Essential Words

  • TOEFL Reading Flash (2001)

کتاب زبان تافل ریدینگ فلش TOEFL Reading Flash یکی از منابع آزمون EPT است که دو فصل است. فصل اول آن از ۵ بخش آموزش در قالب تمرین، مثال و سؤالات مختلف تشکیل شده است. فصل دوم این کتاب نیز شامل سؤالات شبیه‌سازی‌شده و واقعی آزمون تافل است که برای کسب نمره قبولی در آزمون EPT کمک‌کننده خواهد بود.

TOEFL Reading Flash (2001)

  • Understanding and Using English Grammar

این کتاب، یکی از منابع آزمون EPT و مناسب برای تقویت مهارت گرامر است که برای زبان‌آموزان سطح متوسط تا پیشرفته در نظر گرفته شده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به فراهم شدن فرصت برای برقراری ارتباطات واقعی، امکان انجام تمارین به‌صورت دو نفره، دروس کوتاه، تمرین‌های ویژه برای تجزیه‌ و تحلیل انواع خطاهای گرامری و… اشاره کرد.

Understanding and Using English Grammar

  • The Official Guide to the TOEFL Test

کتاب راهنمای تافل، به دلیل دارا بودن نمونه سؤالات آزمون تافل، برای قبولی در این آزمون و همچنین مطالعه برای آزمون EPT پیشنهاد می‌شود. انجام تمارین موجود در این کتاب، شما را در کسب نمره قبولی در آزمون ای‌پی‌تی یاری خواهد داد. همان‌طور که به‌طور کامل در این مقاله اشاره شد، آزمون ept آزمونی است که توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزاری می‌شود و فقط دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری از این دانشگاه‌ها مجوز شرکت در آن را دارند. علی‌رغم این‌که منابع آزمون EPT ارائه‌ شده در بندهای فوق، مناسب شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان نظیر تافل و آیلتس بود، مطالعه آن‌ها تأثیر چشم‌گیری در کسب نمره قبولی در آزمون EPT نیز خواهد داشت. درک بهتر این موضوع با بررسی نمونه سوالات آزمون‌های گذشته، صورت خواهد گرفت.

The Official Guide to the TOEFL Test

نحوه آمادگی برای آزمون EPT

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، آزمون EPT، آزمونی است که توسط دانشگاه آزاد و برای سنجش میزان تسلط دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. داوطلبان آزمون EPT با اطلاع از زمان و نحوه برگزاری آن می‌بایست آمادگی لازم برای شرکت در این آزمون را کسب نمایند.
شرکت‌کنندگان این آزمون جهت آمادگی بیشتر، می‌توانند از روش‌ها و منابع آزمون EPT زیر استفاده کنند:

  • مطالعه متون انگلیسی

خواندن متون انگلیسی نظیر رمان‌ها، روزنامه‌ها و مقالات می‌تواند به شما در یادگیری واژگان و دستیابی به مهارت خواندن بیشتر کمک کند.

  • شنیداری فعال

گوش دادن به فایل‌های صوتی، پادکست‌ها و فیلم‌ها به شما کمک می‌کند تا مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید. در حین Listening، سعی کنید به مفهوم مطلب توجه کنید و لغات و عبارات جدید را یادداشت نمایید.

  • تمرین نوشتاری

نوشتن متون مختلف اعم از مقالات، مکاتبات و جملات می‌تواند مهارت writing شما را تقویت کند. تمرین نوشتاری با استفاده از واژگان و عبارات جدیدی که یاد می‌گیرید به شما کمک می‌کند تا میزان تسلط به زبان انگلیسی را افزایش دهید.

  • انجام مکالمه

تمرین صحبت کردن با دیگران به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های صحبت کردن و درک مکالمات را بهبود دهید. ازاین‌رو می‌توانید با دوستان زبان انگلیسی خود صحبت کنید یا در کلاس‌های آموزش زبان به‌صورت مکالمه محور شرکت کنید. گفتنی است که شرکت در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی، مستلزم شرکت در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی خواهد بود.

تفاوت آزمون EPT با آزمون MSRT

آزمون MSRT که با نام MCHE نیز شناخته می‌شود، آزمونی برای سنجش مهارت زبان انگلیسی است که توسط “سازمان امور دانشجویان” وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران برگزار می‌شود. این آزمون هر 45 روز یک‌بار در برخی از شهرهای ایران برگزار می‌شود. تعیین مهارت زبان انگلیسی دانشجویان دکتری و ارشد برای ادامه تحصیل در خارج از کشور و متقاضیان دوره‌های دکتری تخصصی (Ph.D) و دوره‌های کارشناسی ارشد بدون آزمون است. اما آزمون EPT فقط در دانشگاه‌های آزاد پذیرش می‌شود.

تفاوت آزمون EPT با تافل و آیلتس

مقایسه آزمون ای‌پی‌تی با تافل و آیلتس نیز این‌طور باید گفت که اعتبار آزمون‌‌های TOEFL و IELTS بسیار بالاتر از آزمون EPT است و بخش Listening و Writing در آزمون ept وجود ندارد. می‌توان گفت یکی از مدارک لازم برای متقاضیان مهاجرت کاری و تحصیلی به دانشگاه‌های برتر بین‌المللی، کسب نمره قبولی در آزمون‌های تافل یا آیلتس است. پذیرش در آزمون آیلتس نیز مستلزم مطالعه فراوان و شرکت در کلاس‌های مربوطه برای آموزش آیلتس خواهد بود. آموزشگاه زبان سفیر، یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی است که به برگزاری کلاس‌های آموزشی آیلتس در ۳ سطح Pre-IELTS، IELTS و Post-IELTS پرداخته و با آموزش تکنیک‌های موردنیاز، شما را در کسب نمره قبولی این آزمون، همراهی می‌نماید.

جمع‌بندی
آزمون EPT، آزمونی برای سنجش میزان تسلط دانشجویان دکتری است که توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. در حقیقت، دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه آزاد برای نگارش رساله خود می‌بایست در این آزمون شرکت نمایند. حداقل نمره قابل‌قبول در این آزمون 50 است که با انجام برنامه‌ریزی مناسب و مطالعه فراوان قابل‌دسترسی است. لیست بهترین منابع آزمون EPT در این مقاله ارائه شده است و داوطلبان این آزمون با مطالعه این منابع، شانس قبولی بالاتری در آزمون نام‌برده خواهند داشت.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.