ویژگی های یک معلم زبان خوب چیست؟

با توجه به اینکه زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی ارتباطات و تجارت شناخته می‌شود و تقاضا برای یادگیری آن روز به روز افزایش می‌یابد، چگونه معلم زبان انگلیسی شویم سوالی است که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن هستند. تبدیل شدن به معلم زبان انگلیسی می‌تواند یک حرفه پرطرفدار و پرسود باشد. اما، برای ورود به این حرفه و تبدیل شدن به یک مدرس خوب، باید مراحلی را طی کنید که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

برای ورود به حرفه تدریس زبان انگلیسی، راه‌های متعددی وجود دارد که شامل تحصیل در دانشگاه‌ها، کار در کشورهایی با زبان رسمی انگلیسی و یادگیری به صورت خودآموز می‌شود. اولین قدم، کسب مهارت‌های لازم در زبان انگلیسی است که می‌تواند از طریق دوره‌های دانشگاهی در رشته‌های آموزش زبان انگلیسی، ادبیات انگلیسی یا ترجمه صورت پذیرد. در ادامه، به بررسی عواملی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های یک معلم زبان خوب را بشناسید و به یک مدرس زبان انگلیسی تبدیل شوید.

هفت ویژگی برتر یک معلم زبان انگلیسی از نظر زبان‌آموزان

ویژگی‌های شخصیتی مختلف، عامل اصلی تفاوت بین مدرسین است، به نحوی که به سختی می‌توان گفت که چه چیز برای کسب موفقیت یا عدم آن می‌تواند کارا باشد. اما چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که شاید مهم‌ترین بخش ماجرا دقیقاَ اینجاست. در حقیقت، اریک هانوشک، اقتصاددان دانشگاه استنفورد خاطرنشان می‌کند که تفاوت یک معلم خوب و بد می‌تواند یک سطح کامل از پیشرفت دانش آموزان را در یک سال تحصیلی جابه‌جا کند. اما دانش آموزان به ندرت سؤال می‌کنند که چه چیزی یک معلم زبان را تبدیل به معلم خوب می‌کند.

مؤسسه‌ی پیرسون، بریتیش کانسیل و دانشگاه کمبریج بر روی دانش‌آموزان سنین ۱۲-۳۰ سال در ایالات متحده، اروپا و آسیا در مورد آنچه که یک معلم موثر را از دیگران متمایز می‌کند تحقیق و بررسی کردند. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که رویکرد دانش آموزان‌ محور تا چه اندازه برای تجربه یادگیری مهم است.

  • توانایی برقراری ارتباط توسط مدرس با دانش آموزان

اکثر افراد تصور می‌کنند، مهم‌ترین کیفیت برای یک مدرس زبان، دانش است. اما این تنها عامل نیست، اگر مدرس نتواند آنچه را که می‌داند به دیگران منتقل کند، دانش او بی‌فایده است. اگر مهارت‌های ارتباطی مدرس زبان (کلامی، غیرکلامی و تصویری، که شامل صحبت کردن، نوشتن، تصویرسازی، زبان بدن و سازماندهی ایده‌ها در ساختارهای قابل درک است) خوب باشند، می‌تواند دانش خود را به راحتی منتقل کند.

جالب اینجاست که نه تنها مهارت‌های ارتباطی در کلاس بسیارمهم هستند بلکه از مهم‌ترین مهارت‌ها هستند. طبق بررسی اخیر مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center)، اکثر آمریکایی‌ها ارتباطات را مهم‌ترین مهارت برای موفقیت در دراز مدت می‌دانند. برای ایجاد محیط یادگیری ایمن، مثبت و مولد، مدرس زبان باید بتوانند با دانش آموزان روابط موثری برقرار کنند.

چگونه معلم زبان انگلیسی شویم

  • دانش عمیق، شور و تعهد به معلمی و آموزش

منظور از تعهد، علاقه به تدریس یا اشتیاق به کار است که بخش اول آن شامل تلاش برای موفقیت دانش آموزان است. این موضوع برای یک دانش آموز، به این معناست که یک معلم باید همیشه مایل باشد که کمک کند و یا زمان اضافی برای تفهیم مسائل به دانش‌آموزان خود اختصاص دهد.

  • دانش در مورد زبان‌آموزان

این یک دسته گسترده است که دانش مربوط به رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان را در بر می‌گیرد. این موضوع شامل درک نحوه‌ی یادگیری دانش آموزان در یک سطح آموزشی-درکی (سنی و یا حتی اجتماعی) خاص است. آگاهی از این‌که زبان آموزان نیازها و توانایی‌های فردی خاص خود را دارند و درک این موضوع که آموزش باید متناسب با نیازهای فردی یادگیرنده تنظیم شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یک معلم زبان باید سرعت و ظرفیت دانش آموز را درک کند.

مطالعات نشان می دهد که انتظارات مدرسین زبان، تأثیر زیادی در پیشرفت دانش آموزان دارند. این انتظارات باید هم چالش برانگیز باشد و هم واقع بینانه.

  • درگیر کردن دانش‌آموزان در پروسه‌ یادگیری

معلم باید بتواند دانش آموزان را با یادگیری درگیر و به آن‌ها انگیزه‌ پیشرفت دهد. محققان در مورد سه نوع درگیر شدن با درس صحبت می‌کنند که برای یادگیری دانشجویان لازم است: شناختی، عاطفی و رفتاری. این یعنی معلم دروس را براساس شناختی که از دانش آموزانش دارد تنظیم و بهینه می‌کند تا درس برای‌شان جذاب و قابل هضم باشد. این مهارت یکی از اصلی‌ترین کلید‌های آموزش در تمام سنین و سطوح است.

  • مهارت آمادگی و سازماندهی

مهم نیست که معلم چقدر توانایی ارتباطی موفق داشته باشد، اگر در کلاس حضور پیدا کند و برنامه ای عالی برای آموزش مطالب خود نداشته باشد، مسلماَ موفق نخواهد شد. معلمان بزرگ ساعت‌های طولانی را در خارج از کلاس جهت آماده‌سازی، طراحی دروس، یادگیری بیشتر (هر دو در مورد موضوع خود به طور خاص و همچنین نحوه تدریس، به‌طور کلی)، شرکت در دوره‌های پیشرفت حرفه‌ای و تفکر در مورد روش‌های تازه و جالب برای رساندن مطلب به دانش آموزان می‌گذرانند. بهترین معلمان برنامه، درس و تمرینات درسی عالی دارند که به‌طور مداوم در حال بهبود بخشیدن به آن هستند.

آن‌ها به طور گسترده در مورد نحوه تدریس و روش‌های تسهیل یادگیری مطالعه می‌کنند و روزها، دروس و تمرین‌های خود را به گونه‌ای ساختار می‌دهند که درک و علاقه حداکثری را تقویت می‌کند. مدرسین حرفه‌‌ای با معلم‌های دیگر همکاری می‌کنند و در کلاس‌های ویژه معلمان شرکت می‌کنند تا در مورد موضوعات و چگونگی بهتر انتقال آن‌ها اطلاعات کسب کنند.

ویژگی های یک معلم زبان خوب

  • دوستی و در دسترس بودن

از آنجا که پاسخ به سوالات بخشی از وظیفه‌ی معلم است، در دسترس بودن و دوستانه بودن ویژگی مهمی از تدریس است. اگر معلم متکبر، تند و تیز و یا بسته باشد، دانش‌آموزان حس می‌کنند که نمی‌توانند سوالاتشان را با او درمیان بگذارند. بهترین معلم ها، کسانی هستند که نسبت به دانش‌آموزان باز و نسبت به سوالات آن‌ها پذیرا هستند.

  • خود واقعی بودن

معلمانی که “خود واقعیشان‌ هستند” در تعامل با دانش آموزانِ خود بهتر هستند. آن‌ها تمایل به اشتراک‌گذاری جزئیات زندگی خود نشان می‌دهند و با گفتن داستان‌های شخصی، شوخی کردن و اعتراف کردن به اشتباهات، عناصر انسانیت خود را به نمایش می‌گذارند. همچنین با شناخت دانش‌آموزان به عنوان افرادی خاص و برآوردن نیازهایِ‌شان چه از نظر آکادمیک و چه از نظر شخصی، مراقبت و دلسوزی نشان می‌دهند، به عنوان مثال، به وسیله‌ی ایمیل و یا تماس از حال افراد غایب کلاس به دلیل بیماری با خبر می‌شوند. این موارد تعدادی از آیتم‌های مهم در مورد شخصیت معلمان بودند و نمی‌توان گفت که تنها موارد ذکر شده صحیح است، چرا که انسان‌ها موجوداتی پیچیده هستند. شما باید به شخصیت خودتان نگاه کنید و موارد گفته شده را شخصی‌سازی کنید.

جمع‌بندی

یک معلم زبان خوب باید دارای ویژگی‌هایی نظیر توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان، دانش عمیق، شور و تعهد به تدریس، درک نیازها و توانایی‌های زبان‌آموزان، مهارت در آماده‌سازی و سازماندهی، دوستانه بودن و در دسترس بودن، و خود واقعی بودن باشد. این ویژگی‌ها به معلم کمک می‌کند تا محیط مثبت و پرباری را برای یادگیری ایجاد کرده و دانش‌آموزان را به بهترین شکل ممکن آموزش دهد.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.