همه چیز درباره آزمون CPE + راهنمای تصویری ثبت نام CPE

آزمون CPE چیست؟

آزمون CPE مخفف Certificate of Proficiency in English است که یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سطح بین المللی است که توسط دانشگاه کمبریج انگلستان برگزار می‌شود. این آزمون بالاترین سطحِ دانش زبان انگلیسی را به خود اختصاص می‌دهد و می‌توان به جرئت گفت که قبولی در این آزمون به معنای داشتن سطح زبان انگلیسی برابر با یک فرد تحصیل ‌کرده متولدِ کشور انگلیسی زبان است. همانطور که گفته شد، این آزمون برای افرادی طراحی شده است که سطح بسیار بالایی از مهارت زبان انگلیسی دارند و در سطح C2 از چارچوب مرجع اروپایی مشترک زبان (CEFR) قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین مزایایِ آزمون CPE امکان پذیرش در دانشگاه‌های بریتانیا می‌باشد. معمولا افرادی که موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون شده باشند، می‌توانند به‌راحتی در کشورهای انگلیسی زبان شروع به کاریابی و در نهایت مشغول به کار شوند. در این مقاله ما به شرح کامل بخش‌های مختلف آزمون، نمره‌دهی و راهنمای ثبت نام در آزمون و نحوه اعتراض به نمرات را تشریح کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا کلیت این آزمون آشنا شوید.

قبل از شروع، لازم است بدانید که آزمون سی پی ای (CPE) در ۷۰ کشور جهان معتبر است و شما می‌توانید با این مدرک برای پذیرش در این کشورها به راحتی اقدام کنید.

آزمون آزمایشی در موسسه زبان سفیر (۴)

بخش‌های مختلف آزمون CPE

آزمون CPE چهار مهارت مکالمه، نوشتن، خواندن و شنیدن شما را مورد سنجش قرار می‌دهد.

  • مهارت خواندن (Reading):

در این بخش، داوطلب باید به سوالات مربوط به متون پیچیده و تخصصی در زمینه‌های مختلف، مانند علوم، سیاست، اقتصاد، ادبیات و غیره پاسخ دهد.

  • مهارت نوشتن (Writing):

در این بخش، داوطلب باید دو مقاله یا نوشته بلند در مورد موضوعات مختلف بنویسد.

  • مهارت صحبت کردن (Speaking):

در این بخش، داوطلب باید در دو مصاحبه شفاهی با ممتحنان شرکت کند و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد و در مورد موضوعات مختلف بحث کند.

  • مهارت گوش دادن (Listening):

در این بخش، داوطلب باید به مکالمات و فایل‌های صوتی پیچیده و تخصصی در زمینه‌های مختلف گوش داده و به سوالات مربوط به آن‌ها پاسخ دهد.

نمره‌بندی آزمون سی پی ای

نمره آزمون CPE بین ۱۰۰ تا ۹۰۰ است. نمره قبولی در این آزمون ۶۰۰ است و داوطلبانی که نمره ۷۰۰ یا بیشتر کسب کنند، مدرک CPE را با نمره A ،B یا C دریافت می‌کنند.

منابع آزمون CPE

  • Cambridge English Proficiency 1 & 2

کتاب‌های Cambridge English Proficiency هر کدام شامل چهار آزمون آزمایشی مشابه با آزمون اصلی هستند. این مجموعه بهترین نمونه سوالات آزمون CPE را به همراه جواب گردآوری کرده است که بررسی این سوالات تمرین مناسبی برای داوطلبان آزمون CPE است.

  • Proficiency Masterclass

سری Masterclass معروف‌ترین مجموعه برای آمادگی آزمون‌های زبان دانشگاه کمبریج است. این کتاب به بررسی تمامی انواع سوالات آزمون CPE می‌پردازد. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به بانک گرامری و مجموعه کاملی از نمونه سوالات آنلاین اشاره کرد.

  • Objective: Proficiency

این کتاب با استفاده از مباحث چالش برانگیز، آموزش کامل برای آمادگی آزمون به زبان‌آموزان سطح پیشرفته ارائه می‌دهد. کتاب با استفاده از نرم افزار اختصاصی و فایل‌های صوتی به تمرین و آموزش دشوارترین بخش‌های آزمون CPE می‌پردازد.

آزمون آزمایشی در موسسه زبان سفیر (۲)

تعیین سطح CPE

یکی از راه‌های انجام تعیین سطح و شناخت سطح واقعی شرکت در آزمون‌های تعیین سطح زبان به صورت حضوری یا آنلاین است، که با شرکت در این آزمون‌ها می‌توانید سطح مهارت و تسلط خود به زبان انگلیسی را محک بزنید. برای انجام تعیین سطح حضوری می‌توانید به سایت ناتوس مراجعه کرده و پس از ساخت حساب کاربری در بخش رزرو وقت تعیین سطح زمان و واحد مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای انجام تعیین سطح به واحد آموزشی مورد نظر مراجعه کنید.

یکی دیگر از راه‌های انجام تعیین سطح شرکت در تعیین سطح آنلاین موسسه زبان سفیر است.

ثبت نام در آزمون CPE

پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که آزمون CPE در کشور ایران برگزار نمی‌شود و شما می‌بایست در یکی از کشورهای همسایه برای این آزمون اقدام کنید.

راهنمای تصویریِ ثبت نام در آزمون CPE

  • مرحله اول:

در مرحله اول ثبت نام در آزمون CPE شما باید به سایت www.cambridgeenglish.org مراجعه کنید.

ثبت نام در آزمون CPE

  • مرحله دوم:

پس از ورود به سایت کمبریج گزینه Exam and tests را مطابق تصویر زیر انتخاب کنید.

مراحل ثبت نام آزمون CPE

  • مرحله سوم:

در این مرحله شما باید گزینه Find an exam center را از منوی باز شده انتخاب کنید.

راهنمای ثبت نام آزمون cpe

  • مرحله چهارم:

در صفحه باز شده شما امکان انتخاب انواع امتحانات معتبر را به همراهِ کشور محل برگزاری آن دارید.

راهنمای ثبت نام آزمون سی پی ای

  • مرحله پنجم:

پس از انتخار محل آزمون و نوع آزمون، اطلاعات محل آزمون در دسترس شما قرار می‌گیرد. لازم است که با برگزار کننده آزمون تماس بگیرید و مطابق شرایط و دستورالعمل‌های آن‌ها مبلغ را واریز نمائید و در آزمون شرکت کنید. به خاطر داشته‌باشید که هزینه آزمون در شهرها و کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

برگزاری امتحان CPE در ایران و مراکز برگزار کننده

همینطور که در در بخش ثبت نام آزمون سی پی ای گفته شد این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و شما می‌توانید این امتحان را در کشورهای همسایه انجام دهید.

در جدول زیر شما می‌توانید مناسب‌ترین کشورها برای انجام ازمون CPE را مشاهده کنید.

ارمنستان کتبی
کویت کتبی
عمان کتبی
قطر کتبی
روسیه کتبی
عربستان کتبی
بحرین کتبی
قزاقستان کتبی
آذربایجان کتبی
امارات متحده عربی کتبی
ارمنستان کامپیوتری
روسیه کامپیوتری
دبی کامپیوتری
کویت کامپیوتری
قطر کامپیوتری
ترکیه کامپیوتری

 

کارنامه و مدرک آزمون سی پی ای

کارنامه آزمون CPE به‌صورت مجزا برای هر مهارت صادر می‌شود، در صورتی که شما موفق به قبولی در آزمون شده باشید همراه با کارنامه خود مدرک CPE خود را نیز دریافت خواهید کرد.

اعتراض به نمره آزمون CPE

داوطلبین آزمون سی پی ای می‌توانند تا ۲ هفته پس از اعلام نمرات، نسبت به نمرۀ صادر شده اعتراض کنند.جهت اعتراض باید با مرکز آزمون تماس گرفته شود. بررسی اعتراضات در دو مرحله انجام می‌شود. مرحلۀ اول بررسی برگۀ آزمون است که پنج روز کاری به طول می‌انجامد و مرحلۀ دوم تصحیح مجدد آزمون است که تا سه هفته طول می‌کشد. مرکز آزمون بابت هر مرحله اعتراض هزینه‌ای را دریافت می‌کند که در صورت وارد بودن اعتراض، هزینه به داوطلب عودت داده می‌شود. در ضمن بخش مکالمه آزمون CPE شامل مراحل بازنگری نمی‌شود.

امیدواریم مطالعه این مطلب به شما در تصمیم‌گیری و انتخاب کمک کرده باشد. شما می‌توانید تمامی سوالات خودتان را درباره آزمون CPE و سایر آزمون‌های بین‌المللی در بخش نظرات مطرح کنید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.