کتاب صوتی انگلیسی چگونه باعث تقویت زبان می شود؟

یکی از موثرترین و در عین حال سرگرم‌کننده‌ترین روش‌ها برای یادگیری و تقویت زبان، گوش دادن به یک کتاب صوتی انگلیسی جذاب و شیرین است. تنوع کتاب‌های صوتی زیادی و موضوعات مختلف آنها، به قدریست که هر سلیقه‌ای را با هر سطح از زبان، راضی می‌کنند. از داستان‌های ادبیات کلاسیک گرفته تا کتاب‌های آموزش زبان و رمان‌های جدید تا کتاب‌های علمی و تخصصی… می‌توانید به صدای کسی گوش دهید که از دایناسور‌ها می‌گوید یا برباد رفته را با صدا و کلام دلنشین یک نفر بشنوید.وقتی به دنبال یک کتاب صوتی انگلیسی می‌گردید، چیزی را انتخاب کنید که به موضوعش علاقه‌مندید و از خواندنش لذت می‌برید.

اگر نسخه چاپی یا الکترونیکی آن کتاب صوتی را هم داشته باشید، می‌توانید همزمان با گوش دادن، از روی آن نیز بخوانید؛ زیرا گاهی تنها گوش دادن به داستان می‌تواند بسیار سخت باشد و پس از مدتی شما را خسته کند.

کتاب صوتی انگلیسی

برای اینکه سطح دانش زبان خود را به درستی پیدا کنید، از کتاب‌های رده سنی بزرگسالان شروع کنید. اگر فهم آن‌ها برایتان دشوار بود به سراغ داستان‌های نوجوانان بروید. هم چنان فهمیدنش برایتان سخت است؟ اصلا مهم نیست؛ کتاب کودکان را امتحان کنید. کتاب‌های صوتی انگلیسی کودکان برای تقویت زبان فوق العاده هستند زیرا آن‌ها برای شنوندگانی نوشته شده‌اند که معنی تمام کلمات را نمی‌دانند و در حال یادگیری هستند؛ درست مثل شما!

چرا کتاب صوتی انگلیسی برای تقویت زبانمان مفید است؟

به دلایل مختلف، گوش دادن با دقت به یک کتاب صوتی انگلیسی می‌تواند به یادگیری و تقویت زبان کمک ‌کند:

  • می‌توانید هر بخشی را که خواستید به دفعات تکرار کنید: ممکن است درخواست از سایرین برای تکرار چندباره حرف‌هایشان، شما را معذب یا خجالت زده کند؛ این امر کاملا طبیعی است. اما می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی کتاب صوتی را بارها و بارها گوش کنید.
  • می‌توانید کتاب را با هر سرعتی که می‌خواهید گوش کنید: فرقی نمی‌کند که تصمیم دارید کل کتاب را در یک روز تمام کنید یا تنها ۱ ساعت در هفته آن را گوش دهید. انتخاب با شماست. زمانی که با یک نفر دیگر در حال مکالمه هستید، نمی‌توانید از او بخواهید که بخشی از حرفش را امروز به شما بگوید و باقی را برای فردا بگذارد! اما یک کتاب صوتی را در هرجا که بخواهید می‌توانید متوقف کنید.
  • می‌توانید هر لهجه، جنسیت و سرعتی که بخواهید را برای صدا مشخص کنید: آیا در فهم صحبت کسانی که لهجه بریتیش دارند، مشکل دارید؟ می‌توانید انتخاب کنید که صدای کتاب صوتی انگلیسی شما یک نفر با لهجه بریتیش باشد تا خود را در آن قوی کنید.
  • در هر زمان و هر مکانی که بخواهید می‌توانید به کتاب صوتی گوش کنید: می‌توانید در راه مدرسه یا سر کار، در زمان استراحت یا حتی قبل از آن که به تخت خواب بروید به آن گوش دهید؛ دقیقا مانند این که کسی برایتان قصه شب تعریف کند.

 چرا کتاب صوتی انگلیسی برای تقویت زبانمان مفید است؟

 کتاب‌های صوتی انگلیسی را از کجا پیدا کنیم؟

این کتاب‌ها در سراسر اینترنت با یک جستجوی ساده به راحتی پیدا می‌شوند و حتی گاهی مجانی نیز در اختیار شما قرار می‌گیرند. در اینجا چند نمونه از سایت‌های مرجع کتاب‌های صوتی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • Audible: یکی از بزرگترین مخازن آنلاین کتاب صوتی انگلیسی محسوب می‌شود. این سایت متعلق به آمازون است و دربرگیرنده بیشتر از ۱۵۰۰۰۰ کتاب صوتی است که همه آن‌ها مجانی نیستند. اما خبر خوش اینکه در این سایت ۳۰ روز اشتراک مجانی در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید که کتاب صوتی موردعلاقه خود را پیدا کنید.
  • Project Gutenberg: اگر هنوز علاقه‌ای به پرداخت هزینه برای کتاب صوتی ندارید، می‌توانید سری به این وبسایت بزنید. این وبسایت بیشتر برای مجموعه کتاب‌های الکترونیک مجانی خود معروف است، اما کتاب‌های صوتی زیادی نیز دارد.
  • Librivox: در این وبسایت، افرادی داوطلب خواندن و رکورد کردن کتاب‌های صوتی می‌شوند و آن‌ها را در اختیار دیگران می‌گذارند. به همین دلیل این سایت پر است از کتاب‌های صوتی مجانی که می‌توانید از بین آنها کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
  • کتابخانه‌های محلی یا دانشگاهی: این روزها در بسیاری از کتابخانه‌ها انواع کتاب‌های الکترونیکی و صوتی وجود دارد، دقیقا مانند کتاب‌های معمولی. از کتابخانه محله یا محل تحصیل خود بپرسید یا به صورت آنلاین چک کنید و ببینید آیا امکان دسترسی به کتاب‌های صوتی را دارید با خیر.

چه نکاتی را برای گوش دادن موثر به کتاب صوتی انگلیسی بدانیم؟

اگر در حال حاضر کتاب صوتی گوش می‌دهید، برای یادگیری هرچه بیشتر این نکات را در خاطر داشته باشید:

  • نوت بردارید: یکی از اشتباهات در زمان نوت‌برداری، نوشتن بیش از حد است. پس فقط نکاتی را بنویسید که در مراجعات بعدی به فهم شما کمک کنند؛ مانند نوشتن کلمات و جملاتی که معنی آن‌ها را نمی‌دانید. اگر سعی در فهم خط داستان دارید، اسامی شخصیت‌ها و نکات مهم مربوط به آن‌ها را یادداشت کنید. اگر برای نوشتن کلمات، زیاد از حد کتاب صوتی را متوقف می‌کنید، یعنی اینکه در نوشتن زیاده‌روی می‌کنید. گوش دهید، یاد بگیرید و فقط نکاتی را بنویسید که مهم هستند.
  • همزمان بخوانید: اگر نسخه چاپی کتاب صوتی خود را دارید، همزمان با آن از روی کتاب بخوانید. این کار کمک می‌کند که دقیقا بر روی کلمات و نحوه تلفظ آن‌ها تمرکز کنید.
  • بحث کنید: چگونه بفهمید که تا چه حد کتاب را درست متوجه شده‌اید؟ بهترین راه بحث کردن با دیگران در مورد موضوع آن کتاب است. می‌توانید این کار را به صورت آنلاین نیز انجام دهید، یا در گروه‌های کتاب‌خوانی عضو شوید تا همگی با هم به صورت حضوری راجع به کتاب صحبت کنید.
  • دوباره گوش کنید: زمانی که برای بار اول به داستانی گوش می‌دهید، فقط سعی می‌کنید که داستان و کلمات را بفهمید. بعد از آن، کتاب صوتی را کنار بگذارید و به نوت‌هایی که برداشته‌اید نگاهی بیاندازید. اکنون آماده هستید که دوباره به کتاب گوش کنید و این بار با هدف یادگیری این کار را انجام ‌دهید. این بار با دقت بیشتری به کلمات و جایگاه آن‌ها در متن گوش خواهید کرد.
  • از آنچه که یاد گرفته‌اید استفاده کنید: اکنون شما از کتاب صوتی انگلیسی خود تعدادی کلمه، اصطلاح و جمله جدید یاد گرفته‌اید. پس سعی کنید از چیزی که آموخته‌اید استفاده کنید. کلمات جدید را در مکالمه‌هایتان به کار ببرید. در مورد داستان‌هایی که خوانده‌اید با دوستانتان صحبت کنید. قطعا از میزان اطلاعاتی که فقط از گوش دادن به یک داستان نصیبتان شده است شگفت زده خواهید شد.

۳ مورد از بهترین کتاب‌های صوتی انگلیسی

۳ مورد از بهترین کتاب‌های صوتی انگلیسی

همان طور که گفتیم هزاران کتاب صوتی برای آموزش زبان انگلیسی وجود دارد اما اگر در پیدا کردن آن‌ها مشکل دارید ما تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • Oh the place you’ll go نوشته دکتر سئوس با صدای جان لایت گو: این کتاب توسط نویسنده کودکان نوشته شده اما به دانش‌آموزان دبیرستانی و حتی به دانشجویان بسیار پیشنهاد شده است.
  • Because of winn-dixie نوشته کیت دیکامیلو با صدای چری جونز: این کتاب روایتگر داستان اوپال و سگش وین دیکسی است که برای زندگی به نیویورک آمده‌اند. یک داستان آرام و عاشقانه که برای زبان آموزانی با سطح متوسط مناسب است.
  • The picture of dorian gray نوشته اسکار واید که با صداهای مختلفی خوانده شده: چه می‌کردید اگر قرار بود همیشه جوان بمانید؟ این داستان به شما می‌گوید که چه اتفاقی می‌افتاد اگر به جای شما، عکستان پیر می‌شد. هر قسمت و شخصیت این کتاب توسط یک شخص جدا خوانده و روایت می‌شود که به شما کمک خواهد کرد که با لهجه‌ها و مدل‌های مختلف خواندن بیشتر آشنا شوید.

البته که این کتاب‌ها فقط پیشنهاد هستند و بهتر است هرکسی کتاب صوتی انگلیسی را انتخاب کند که به سلیقه و علایقش نزدیک است.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.