تقویت مهارت رایتینگ، ۲ تمرین عملی + ۷ راه سریع برای پیشرفت در Writing

مهارت رایتینگ انگلیسی اغلب دشوارترین مهارت برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی است. گاهی نوشتن به زبان مادری هم می‌تواند وقت‌گیر و سخت باشد. به همین جهت برای تقویت مهارت Writing تنها دانش زبان کافی نیست و مثل هر مهارت دیگری احتیاج به تمرین هم دارد. چگونه مهارت نوشتن خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله می‌توانید نکاتی را بخوانید که به شما در بهبود بخشیدن به مهارت نوشتن به زبان انگلیسی کمک خواهد کرد. همچنین دو تمرین عملی تقویت مهارت رایتینگ به شما معرفی خواهد شد.

سرفصل‌های مقاله نمایش

راه‌های تقویت مهارت Writing در زبان انگلیسی

راه‌های تقویت مهارت Writing در زبان انگلیسی

ساده شروع کنید

ساده و کوتاه نوشتن قدم اول در تمرین مهارت writing است. نوشتن می‌تواند بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی شما باشد. در واقع شما در طول روز همواره به دلایل متفاوت در حال نوشتن هستید. از پیام‌هایی که با دوستانتان ردوبدل می‌کنید، تا یادداشت‌های کوچکی که کنار برگه‌ی روی میز کارتان می‌نویسید. پس تمرین نوشتن مقدمات خاصی لازم ندارد. لازم نیست روزی ده‌ها صفحه بنویسید. هدف خود را طوری انتخاب کنید که بتوانید آن را به ثمر برسانید. می‌توانید از کپشن اینستاگرام یا حتی از یادداشت‌های روی یخچال شروع کنید. خاطرات روزمره‌ی خود را  به زبان انگلیسی بنویسید. تاثیر نوشتن چند خط در روز را دست‌کم نگیرید. این تمرین مستمر می‌تواند مهارت و عادت نوشتن را در شما تقویت کند.

دقت خود هنگام نوشتن را بالا ببرید

در تمرین نوشتن، دقت از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید در مهارت‌هایی مثل مهارت Speaking، روان بودن (fluency) از اهمیت بیشتری نسبت به دقیق بودن (accuracy) برخوردار باشد. ولی در مهارت نوشتن دقت حرف اول را می‌زند. در writing فرصت بازنگری و تصحیح وجود دارد. بنابراین حتی چرک‌نویس‌های خود را با دقت کامل بنویسید که آگاهی‌تان نسبت به خطاهای تکراری خود در نوشتن بالا برود، بتوانید آنها را کاهش دهید و مهارت writing خود را تقویت کنید. از استاد خود یا شخصی با سطح زبان بالاتر از سطح‌ خودتان بخواهید که با بازخوانی نوشته‌ی شما، به بالا بردن کیفیت آن کمک کنند. اگر به چنین شخصی دسترسی ندارید و یا راحت نیستید از کسی کمک بگیرید، می‌توانید از برنامه Grammarly استفاده کنید. ما نسخه رایگان تحت ویندوز این برنامه را برای دانلود آماده کرده ایم.

Grammarly را می‌توا‌نید روی لپ تاپ و یا گوشی نصب کنید. این برنامه متن شما را تصحیح کرده و جایگزین صحیح‌تری برای کلمات و ساختار جملات شما پیشنهاد می‌دهد.

روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد سایت Grammarly شوید:

تقویت مهارت رایتینگ با سایت Grammarly

برای تقویت مهارت رایتینگ بخوانید

کیفیت Writing شما به میزان مطالعه‌تان به زبان انگلیسی مرتبط است. با مطالعه‌ی متون انگلیسی خود را در معرض ساختار‌های متفاوت گرامری قرار می‌دهید و کلمات جدید را در جایگاه صحیحشان یاد می‌گیرید. این کلمات و ساختارها کمک به‌سزایی به بهتر نوشتن شما می‌کنند.

به انگلیسی فکر کنید

یکی از اشتباهات بزرگی که ممکن است انجام دهیم فکر کردن به فارسی هنگام نوشتن به انگلیسی است. به یاد داشته باشید که قرار نیست ترجمه کنید. طبیعتاً همه‌ی ما به زبان مادری قادر به نوشتن جملات پیچیده‌تر و سنگین‌تری هستیم که معادل آنها را در انگلیسی هنوز یاد نگرفته‌ایم. همچنین بسیاری از کلمات و ساختارهای دستور زبان، از زبانی به زبان دیگر قابل ترجمه‌ی مستقیم نیستند. لذا نوشتن جملاتی که کاملاً منطبق با جمله‌بندی ما در زبان مادریمان باشد تقریباً غیر‌ممکن خواهد بود و در نظر نگرفتن این اصل باعث ایجاد ایرادهای ساختاری زیادی در متن نهایی ما خواهد شد.

قبل از نوشتن متن، طرح کلی آن را بریزید

به این فکر کنید که چه مطالبی را می‌خواهید در Writing خود بگنجانید. آنها را دسته‌بندی کنید و یک طرح کلی و مختصر از آنچه در ذهنتان است روی کاغذ بیاورید. این کار باعث می‌شود تحت‌تأثیر اضطراب ناشی از نوشتن به زبان دیگر، مطالب مهم از قلم نیفتند و راحت‌تر ‌روی انتخاب کلمات و ساختار های صحیح تمرکز کنید.

همچنین نتیجه‌ی نهایی مرتب‌تر و منسجم‌تر خواهد بود. دو نوع برنامه‌ریزی که می‌توانید از آن استفاده کنید، Outline و Mindmap هستند. چگونگی نوشتن  Outline و Mindmap را می‌توانید در تمرین دو بیاموزید.

برای تقویت مهارت Writing بخوانید

۲ روش پیشنهادی برای تمرین / تقویت مهارت Writing

تمرین اول (قدم ابتدایی) در پیشرفت مهارت Writing

  • متنی متناسب با سطح خود و یا موضوع مورد‌علاقه‌ی خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که متن را از کتاب، مجله و یا سایت معتبری انتخاب کنید و مطمئن شوید که به دست شخصی مسلط به زبان انگلیسی نوشته شده باشد. این تمرین را با متون کوتاه آغاز کنید.
  • جمله‌ی اول را بخوانید و چند بار تکرار کنید. سعی کنید مفهوم جمله را به خاطر بسپارید.
  • متن را کنار گذاشته و جمله‌ی اول را بدون مراجعه‌ی مجدد بنویسید. اگر کلمات را به طور دقیق به یاد نمی‌آورید، هر کلمه‌ی دیگری با همان معنی را جایگزین کنید. در صورتی که جایگزین دیگری به ذهنتان نمی‌رسد، جای آن کلمه را خالی بگذارید.
  • سپس به متن اصلی مراجعه کرده و جمله‌ی اصلی را با آنچه نوشته‌اید مقایسه کنید.
  • کلماتی را که به یاد نداشتید در متن جایگزین کنید.
  • جمله را دوباره بخوانید.
  • حالا نوبت جمله‌ی دوم است. موارد ۲ تا ۵ را برای جمله‌ی دوم تکرار کنید.
  • جمله‌ی اول و دوم متن خود را بخوانید.
  • به همین ترتیب تا آخر متن اصلی پیش بروید. با هربار اضافه شدن جملات، متن خود را از اول بخوانید و به نحوه‌ی اتصال جملات دقت کنید.
  • پس از اتمام بازنویسی متن به صورت جمله به جمله، می توانید آن را برای خود خلاصه‌نویسی کنید.

این تمرین به شما کمک می‌کند تا قدم اول در پیشرفت Writing، یعنی آشنایی با ساختار جملات را بردارید.

تمرین دوم برای پیشرفت مهارت Writing

حالا که با کمک تمرین اول، با ساختارهای جملات و کلمات جدید بیشتری آشنا شدید، وقتش رسیده که متنی با ایده‌های خودتان بنویسید.

یکی از راهکارهای مهم در بهتر نوشتن به زبان انگلیسی، برنامه ریزی توسط  Mind Map و یا Outline است. هدف از برنامه‌ریزی توسط Outline و Mind Map، یکپارچه کردن اطلاعات، دسته‌بندی آنها، حذف مطالب بی‌ربط و اضافه و تمرکز روی انسجام متن نهایی است. همچنین تهیه‌ی Outline و Mind Map می تواند به کاهش استرس شما و افزایش اعتماد به نفستان در مبحث writing کمک به‌سزایی کند. این روش‌ تمرین خوبی برای یادگیری سر و سامان دادن به ایده‌هایتان  و تبدیل آنها به یک متن قوی می باشد.

Mind Map در تقویت مهارت رایتینگ

Mind Map خود را مثل درختی در نظر بگیرید که موضوع متن شما تنه‌ی آن و اطلاعاتی که در متن در توضیح موضوع اصلی ارائه می‌دهید، شاخه‌ها و برگ‌های آن است.  Mind Map شما در نهایت می بایست شبیه عکس زیر باشد.

Mind Map در مهارت رایتینگ

فرض کنید موضوع اصلی writing شما عوامل تاثیر گذار بر روی سلامتی باشد. هر آنچه در رابطه با این موضوع از ذهنتان می‌گذرد روی کاغذ بنویسید. به این کار Brainstorming می‌گوییم. حالا باید ایده‌های Brainstorm شده مرتب شوند تا به پروسه نوشتن شما کمک کند. مثل شکل بالا، موضوع اصلی را وسط برگه بنویسید. کوتاه‌ترین متن در زبان انگلیسی شامل ۳ پاراگراف مقدمه (introduction)، بدنه اصلی متن (Body) و بخش نتیجه‌گیری پایانی  (Conclusion) است. برای متون طولانی‌تر، تعداد پاراگراف‌های Body بیشتری خواهیم داشت.

بسته به طول متن مورد نظر، تعدادی از ایده‌های Brainstorm شده که قابل گسترش دادن هستند را به‌صورت شاخه‌ای در اطراف موضوع اصلی بنویسید. هرBody پاراگراف می‌بایست روی یک موضوع واحد تمرکز کند. بیایید برای موضوع سلامتی، ۳ شاخه انتخاب کنیم: خواب، خوراک، ورزش. حالا باید ۳ پاراگراف Body داشته باشیم که هر یک به یکی از ۳ موضوع خواب، خوراک و ورزش و اثرات آن بر سلامتی بپردازد.

ایده‌های مرتبط با هر شاخه را می‌توان به عنوان زیرشاخه به Mind Map اضافه کرد. برای مثال در شاخه خواب، زیر شاخه‌ها می‌توانند به این صورت باشند: دلایل کم‌خوابی، اثرات کم‌خوابی بر سلامتی، میزان خواب کافی برای هر گروه سنی و … . همچنین کلمات کلیدی که در نوشتن پاراگراف به شما کمک می کنند، به عنوان زیر شاخه دیگر در Mind Map بنویسید.

به یاد داشته باشید که تمامی اطلاعات Mind Map  تیتروار نوشته شده‌اند.

پیشرفت مهارت Writing

Outline در تقویت مهارت Writing

تفاوت هایی بین Outline و Mind Map هست. واضح ترین تفاوت بین این دو، ظاهرشان است. Outline ظاهر حرفه‌ای‌تر و خطی‌تری دارد. همچنین ترتیب قرار گرفتن  اطلاعات در Outline حائز اهمیت است، در صورتی که در Mind Map بدون ترتیب خاصی، ایده‌ها ارائه می‌شوند. در Outline به علت فضای بیشتر، می‌توان جزییات بیشتری گنجاند. برای تهیه‌ی Outline، مراحلی مشابه Mind Map طی می‌کنیم. در ابتدا با Brainstorming شروع  و ۳ شاخه مرتبط با موضوع را انتخاب کنید.

این بار اطلاعات را به‌صورت عکس زیر دسته‌بندی می‌کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، هر شاخه شامل زیر شاخه‌های مرتبط است.

Outline

Introduction

Idea 1

Idea 2

Idea 3

Conclusion

حالا شما یک برنامه‌ی منظم دارید که ایده‌هایتان را به تصویر کشیده تا در پروسه‌ی بهتر نوشتن شما را همراهی کند. ایده‌های ذکرشده در Outline و Mind Map خود را در هر پاراگراف Body گسترش دهید. در نتیجه متن نهایی شما منسجم‎‌تر، روان‌تر و منظم‌تر خواهد بود.

قلم و کاغذتان آماده است؟ تمرین را از همین لحظه شروع کنید.

۷ راه سریع برای پیشرفت و تقویت مهارت رایتینگ

تقویت مهارت writing و یا نوشتن در زبان دوم از پرچالش ترین مهارت‌هاست چرا که بسیاری از افراد حتی در زبان اول هم توانایی نوشتن متون مختلف را ندارند. از طرفی قوانین نوشتار و مکاتبات اداری و رسمی با قوانین مکاتبات و نامه‌نگاری غیر رسمی کاملا متفاوت هستند.

در ادامه این مطلب، راه‌های تقویت مهارت رایتینگ را مرور خواهیم کرد:

۱- برای تمرین writing برنامه‌ریزی کرده و به‌صورت مرتب بنویسید.

جوری بنویسید که انگار نوشتن شغل شماست. هیچ چیز به اندازه تمرین به شما کمک نخواهد کرد.

۲- دانش گرامر، لغت و spelling خود را تقویت کنید.

یک بخش مهم از مهارت writing، دانستن گرامر و قواعد زبان انگلیسی است. از طرفی تقویت دایره واژگان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد تا جملات بهتری تولید کرده و منظور خود را راحت‌تر به خواننده منتقل نمایید. این فقط به این معنی نیست که معنی لغات زیادی را بدانید، بلکه باید بتوانید به‌درستی از لغات استفاده کنید. برای این‌ کار لغات را در جمله، یا به همراه مثال بیاموزید و از حفظ کردن فهرست لغات پرهیز کنید علاوه بر این، دیکته صحیح کلمات در حرفه‌ای به نظر رسیدن نوشته شما نقش اساسی دارد.

زمانی که لغت جدیدی را می‌آموزید، تمام حالت‌های آن کلمه را به همراه حروف ‌اضافه‌ای که با آنها به‌کار می‌روند را نیز یاد بگیرید. به عنوان مثال، به جای اینکه فقط کلمه depend را تمرین کنید، عبارت‌های to depend on، to be dependent on و a dependent را هم یاد بگیرید.

۳- نسبت به cohesion و coherence آگاهی داشته باشید.

writing خوب، نوشته‌ای است که در آن جملات و پاراگراف‌ها به‌هم مرتبط بوده و خواننده بتواند به راحتی ارتباط بین بخش‌های مختلف را درک کند. برای انجام این کار از کلمات با معانی مختلف که جملات را به هم وصل می‌کنند، استفاده کنید:

برای اضافه کردن اطلاعات به جای and در جملات از کلمات moreover، furthermore، what’s more، in addition و besides استفاده نمایید. برای نشان دادن تضاد در جملات به جای but از کلمات however، nonetheless، nevertheless، in spite of و despite استفاده کنید.

برای صحبت کردن در مورد نتیجه‌ی چیزی به جای کلمه so از کلمات therefore، thus، as a result، as a consequence و consequently استفاده نمایید.

۴- انواع مختلف writing و قوانین مرتبط با آنها را بشناسید.

نوع زبان مورد استفاده در مکاتبات اداری با آنچه در نامه‌های غیر رسمی استفاده می‌شود تفاوت دارد. از طرفی تعداد پاراگراف‌ها، ساختار آنها و محتوای هر کدام از پاراگراف‌ها نیز متفاوت هستند. دانستن این تفاوت‌ها برای تقویت مهارت Writing لازم و ضروری است.

۵- دیکته و نگارش کلمات انگلیسی را بیاموزید

شما باید بدانید که کلمات را چگونه صحیح بنویسید. دیکته غلط می‌تواند معنی جمله شما را تغییر دهد. به عنوان مثال، bare و bear تلفظ یکسان دارند ولی bare به معنی عریان و bear به معنی خرس است. به‌علاوه، دیکته غلط فهم متن را برای خواننده دشوار می‌کند.

کتاب‌های  Writing for IELTS از سری کتاب‌های Collins، IELTS Advantage Writing Skills و همچنین کتاب IELTS Trainer دارای نمونه‌های خوبی از writing های مختلف هستند.

۶- از استراتژی‌های نوشتاری مانند تهیه outline و brainstorm کردن قبل از نوشتن استفاده کنید.

این استراتژی‌ها به شما کمک خواهند کرد که ایده‌های خود را دسته‌بندی نموده و راحت‌تر بتوانید در مورد موضوع بنویسید.

۷- متن writing خود را بارها بارها بخوانید و نوشته خود را edit نمایید.

نسخه نهایی نوشته شما قطعا با نسخه‌ی ابتدایی تفاوت‌های زیادی خواهد داشت. لازم است گرامر جملات خود را مجدد چک کرده و از cohesion و coherence نوشته خود اطمینان پیدا نمایید.

نوشتن می‌تواند ترسناک باشد. با این حال، بهترین راه بهبود این است که قلم و کاغذ به دست بگیرید یا پشت کامپیوتر بشینید و بنویسید. آماده باشید که چند نسخه متفاوت از هر متن بنویسید چرا که حتی برای نویسندگان حرفه‌ای، نسخه اول هیچ‌گاه بی‌نقص نیست. فراموش نکنید که برای تسلط، تمرین ضروری است. پس همین حالا شروع کنید به نوشتن.

اینفوگرافیک روش‌های تقویت مهارت رایتینگ در زبان انگلیسی

در اینفوگرافیک زیر می‌توانید روش‌های تقویت مهارت رایتینگ در زبان انگلیسی و بایدها و نبایدهای مربوط به آن را مشاهده نمایید.

اینفوگرافیک روش‌های تقویت مهارت رایتینگ در زبان انگلیسی

حرف آخر
بسیاری از زبان‌آموزان با چالش “چی بنویسم” روبه‌رو هستند، یعنی شروع نوشتن برایشان دشوار است. برای رفع این مشکل دو راه‌کار کلی وجود دارد.
اول، قبل از شروع به نوشتن یک طرح کلی بنویسید. یکی از مشکلات زبان‌آموزانی که تازه شروع به نوشتن کرده‌اند این است که نمی‌توانند هم روی زبان و هم روی محتوا تمرکز کنند. البته این کار برای نویسندگان ماهر هم دشوار است. چاره این است که پروسه نوشتن را به دو بخش تقسیم کنید. ابتدا روی محتوا تمرکز کنید و یک طرح کلی را روی کاغذ بیاورید. در مرحله بعد، با مشخص شدن محتوا می‌توانید روی زبان و نوشتن متمرکز شوید.
دوم، برای تمرین زبان و اصول نگارش، هر روز دقایقی را به نوشتن وقایع روز اختصاص دهید. یک دفتر یادداشت داشته باشید و هر روز در آن بنویسید. این گونه نوشتن نیازی به تمرکز روی محتوا ندارد و می‌توانید روی زبان متمرکز شوید. به‌علاوه نگهداری از این دفتر به شما این امکان را میدهد تا در گذر زمان، پیشرفت متونی را که نوشته‌اید مشاهده کنید.

12 دیدگاه
  1. محمد

    سلام مرسی

    1. پریسا سالارکیا

      مرسی از شما آقای محمد که با ما همراه هستین

  2. Nasrin

    Thank you.Iuse it and injoy

    1. پریسا سالارکیا

      Thank you for being with us

  3. indeliliz

    The graph shows that Tph2 null null mice display a significant weight reduction compared to wild type and Tph2 flox flox during the first 7 weeks after birth buy cialis pills

  4. Hosein

    Good job

    1. پریسا سالارکیا

      .Thank you Sir

    2. پریسا سالارکیا

      Thank you Sir

  5. سید مهدی

    سلام علیکم
    متشکرم؛ استفاده کردم.

  6. مهسا

    راهنمایی های مفیدی بود. استفاده کردیم متشکرم

  7. شهریار

    استفاده کردم. عالی بود و کارا.
    ممنونم بانو آیدا

  8. محمد

    مطلب خوبی بود

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.