در آزمون شفاهی آیلتس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

چگونه برای امتحان شفاهی آیلتس بخوانیم ؟

بسیاری از داوطلبانی که در آزمون شفاهی آیلتس شرکت می‌کنند، این بخش را سخت‌ترین قسمت آزمون می‌دانند. زیرا در این مرحله ارتباط، چهره به چهره است و همین مساله استرس بسیاری را به داوطلبان وارد می‌کند.اما در واقع، بخش شفاهی آیلتس، برای بهبود نمره‌ شما در نظر گرفته شده و بسیار ساده است. شاید فکر کنید: ((اما چگونه؟ مصاحبه‌ها خیلی بداهه است! من وقت کافی ندارم تا برای یک پاسخ خوب برنامه‌ریزی کنم. علاوه بر این، من در آن شرایط مضطرب و نگران هستم …))اما این موضوع در میان همه داوطلبان مشترک است. همه‌ آنها نگران هستند و فرصت زیادی برای برنامه‌ریزی پاسخ‌های خود ندارند. ممتحنان به این قضیه عادت دارند، بنابراین انتظار ندارند که شما مانند یک سخنران صحبت کنید. آن‌ها حتی انتظار ندارند که شما پاسخ‌های بسیار منطقی و ساختاری بدهید!

در واقع فقط توانایی شما در موارد زیر محک می‌خورد:

  • روان و بدون تردید صحبت کردن
  • استفاده از واژگان مختلف
  • اجتناب از اشتباهات گرامری
  • تلفظ خوب کلمات

نمره اسپیکینگ خود را بالا ببرید

می‌توانید با در نظر گرفتن و تمرین چند نکته و ترفند ساده‌ مکالمه‌ آیلتس، نمره‌ خود را افزایش دهید. در این مطلب ۱۰ نکته‌ مهم در مکالمه‌ آیلتس را برای افزایش نمره‌‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم:

  1. شیوا سخن بگویید و خود را رها کنید

روان و بداهه صحبت کنید. در این صورت امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد. جواب‌های از قبل آماده شده استفاده نکنید، اما بیش از حد هم متفاوت نباشید. استفاده از واژگان سخت یا آنچه دیگران کمتر استفاده می‌کنند، باعث استرس بیشتر شما می‌شود. روان صحبت کردن مهم‌تر است. خیلی سریع صحبت نکنید و به دستور زبان هم توجه کنید. باید بین خیلی سریع صحبت کردن و مکث‌های طولانی یک “تعادل درست” پیدا کنید.

  1. نمونه سوالات اسپیکینگ را مطالعه کنید

به‌طور معمول در مورد مباحث روزمره از جمله کار، تحصیل، ورزش، خانواده و … از شما سؤال خواهد شد. بنابراین تا می‌توانید نمونه سوالات دوره‌های پیشین را بخوانید و به آنها پاسخ دهید. احتمالا از سادگی آنها تعجب خواهید کرد! شما فقط باید اعتماد به نفس داشته باشید، خونسردی خود را حفظ کنید، واژگان مناسب را در ذهن خود مرور کنید و به آرامی شروع به صحبت کنید.

  1. اگر لازم است دوباره سؤال بپرسید

اگر متوجه سوال نشدید و می‌خواهید موضوع برایتان واضح شود، خجالت نکشید. شما برای سوال پرسیدن از ممتحن امتیازی از دست نخواهید داد اما اگر جواب اشتباه بدهید، قطعا این اتفاق می‌افتد.

  1. احساسی باشید!

با احساسات صحبت کنید. هیچ چیزی مانند لحن گفتار، سخنران با تجربه را از مبتدی متمایز نمی‌کند. احساسات خود را همان‌طور که با زبان مادری خود ابراز می‌کنید، بیان کنید. هیجان داشته باشید و این حس را در کلام و حتی زبان بدن خود نشان دهید و ممتحن را تحت تاثیر قرار دهید.

شاید این سوال را از خودتان بپرسید که چگونه باید احساسات را در کلام خود پررنگ کنید! یکی از بهترین تمرین‌ها برای اینکار استفاده از نمایش و نمایشنامه‌خوانی به زبان انگلیسی است که می‌تواند قدرت استفاده از احساس را در مکالمه شما ایجاد کند.

  1. صحبت خود را بسط و گسترش دهید

جواب‌های کوتاه ندهید! سعی کنید حداقل بیش از ممتحن صحبت کنید. اگر از شما با استفاده از یک جمله، سؤالی پرسیده شده‌است، دست کم با دو یا چند جمله پاسخ دهید. پاسخ‌های کوتاه و پاسخ‌هایی که نشان دهنده‌ عدم علاقه‌ شما به مکالمه است، اصلا خوب نیست. مثلا:

Examiner: Do you do any sport?

-You: No, I don’t like sports…

صحبت خود را اینجا قطع نکنید و آن را به این صورت ادامه دهید:

– I’m not a very active person and I’ve never liked P.E. in school. But I like playing intellectual games instead. For example, I find chess very interesting.

  1. منسجم صحبت کنید

از کلمات و ساختارهای پیوند دهنده استفاده کنید. کلمات و عباراتی مانند هرچند، با این وجود، در مجموع، به شما کمک می‌کنند که دو جمله را به هم بچسبانید و در واقع جملات خود را از سادگی به پیچیدگی، برسانید.

  1. به خودتان فرصت فکر کردن دهید

اگر مطمئن نیستید که چگونه باید به یک سؤال پاسخ دهید، می‌توانید با استفاده از این نکته کمی وقت بیشتری برای فکر کردن بگذارید. اول از همه، شما می‌توانید بگویید: ” That’s a tricky question…” ، ” I’ve never thought about that before… ” یا ” That’s an interesting question… “.

به این ترتیب زمان اضافی برای فکر کردن و برنامه‌ریزی پاسخ خود خواهید داشت.

شما همچنین می‌توانید سؤال را اصلاح کنید (آن را طور دیگری بیان کنید):

-Examiner: What was your favourite book in the childhood?
-You: What book did I like as a child? Let me see…

  1. اشتباه کردید؟ وحشت نکنید!

اگر اشتباه کردید – وحشت نکنید! سعی کنید تا حد امکان پاسخ خود را تصحیح کنید. اگر نمی‌توانید، فقط به صحبت خود ادامه دهید. برای چند اشتباه امتیاز زیادی از دست نخواهید داد.

  1. برخورد اول خوبی ایجاد کنید

لباس مرتب و زیبا بپوشید، بوی خوبی بدهید و احساس خوبی داشته باشید. با اعتماد به نفس باشید. شاید این موارد خیلی مهم به نظر نرسد، اما در برخورد اول بسیار کمک‌کننده است و تاثیر خوبی می‌گذارد.

  1. جواب‌ها را حفظ نکنید

ممتحن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا شما بداهه صحبت می‌کنید یا پاسخ را قبل از مصاحبه‌ خود حفظ کرده‌اید. آنها در این کار خبره و باتجربه هستند و جملات آماده را به خوبی می‌شناسند. حفظ جملات قطعا امتیاز خوبی برای شما نخواهد داشت. درعوض، بهتر است دایره لغات خود را گسترش دهید و در گفتار خود آن‌ها را به کار ببرید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.