بهترین منابع کنکور زبان انگلیسی با نظر اساتید زبان

زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در سطح جهانی دارد. وجود فرصت‌های شغلی متنوع برای فارغ‌التحصیلان رشته زبان انگلیسی سبب شده تا سالانه داوطلبان بسیاری در کنکور زبان شرکت کنند. اما برای ورود به این رشته جذاب، باید ابتدا از یک آزمون گذر کرد، کنکور! این واژه هراس‌آور که موفقیت در آن، نیاز به تلاش و اقدام هوشمندانه دارد. عده‌ای بر این باورند که تنها فاکتور موفقیت در کنکور، درس خواندن است. اما تجربه نشان داده، آشنایی با منابع خوب و مطالعه منظم، می‌تواند از زیاد درس خواندن نیز موثرتر باشد. در میان انواع آزمون‌های مقطع کارشناسی، منابع کنکور کارشناسی زبان انگلیسی، به نسبت تعداد سوالات آزمون، تنوع و پراکندگی بسیار زیادی دارند. از آن‌جایی که در دوره متوسطه، هیچ رشته‌ای به صورت اختصاصی روی این زبان تمرکز ندارد، کار داوطلبان برای مطالعه بسیار سخت‌تر هم می‌شود. به همین دلیل، شناخت بهترین منابع کنکور زبان به داوطلبان کمک می‌کند تا نتیجه ایده‌آلی از آزمون بدست آورند. در این بخش با ما همراه باشید تا بهترین منابع را بشناسید.

همه چیز درباره کنکور زبان انگلیسی

کنکور زبان را می‌توان یکی از پرمخاطب‌ترین کنکورها دانست؛ چرا که امکان ثبت‌نام آن در کنار رشته‌های اصلی نیز وجود دارد. نکته قابل توجه این است که، زیرگروه‌های مختلفی برای زبان انگلیسی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مترجمی، آموزش زبان انگلیسی و تربیت دبیر اشاره کرد. کنکور زبان انگلیسی شامل بخش‌های مختلف اعم از لغات، گرامر و درک مطلب است. بنابراین اگر می‌خواهید نتیجه خوبی از کنکور زبان بدست آورید، حتما باید بهترین منابع در هر بخش را مطالعه کنید.

تغییرات کنکور زبان

در طی سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۲)، بخش دروس عمومی از تمام کنکورهای زبان مقطع کارشناسی حذف شد. بنابراین از این پس داوطلبان باید تمرکز خود را تنها بر روی منابع اختصاصی و دروس تخصصی زبان بگذراند. شاید بنظر برسد که حذف دروس عمومی منجر به آسان‌تر شدن کنکور زبان شده است اما این ظاهر ماجراست؛ چرا که براساس تصمیم سازمان سنجش، دروس عمومی تنها از آزمون کنکور زبان حذف شده‌اند و به جای آن، سوابق تحصیلی داوطلب در دروس عمومی در نتیجه کنکور اتخاذ خواهد شد. ولی مزیت این تغییر این است که داوطلب نیازی به وقت گذاشتن برای مرور دروس عمومی نداشته و تمام زمان خود را صرف یادگیری دروس تخصصی، تمرین، تکرار و تست زدن خواهد کرد.

بهترین منابع کنکور زبان

پیش از انتخاب منبع، باید بدانید که کجای راه هستید؟ برخی معتقدند که شرکت در کلاس آموزشی زبان نسبت به بقیه روش‌ها موثرتر است. طبیعتا این افراد نیازی به معرفی منبع ندارند، زیرا با توجه به سطح تسلط آن‌ها به مهارت‌های چهارگانه زبان، آموزش خواهند دید. با این حال، آشنایی با بهترین منابع کنکور زبان، می‌تواند در انتخاب کلاس زبان هم موثر باشد. از سویی، برخی به دلیل مشغله کاری یا درسی، آموزش آنلاین زبان را ترجیح می‌دهند. در این حالت منابع، مهم‌ترین فاکتور هستند؛ زیرا انتخاب نادرست می‌تواند وقت و انرژی زیادی از افراد بگیرد و آن‌ها را سردرگم کند. منابع معرفی شده در زیر به شما در انتخاب بهترین منابع کمک می‌کند:

منابع بخش عمومی کنکور زبان انگلیسی

همانطور که گفته شد، در طی سال تحصیلی (۱۴۰۱-۱۴۰۲)، بخش دروس عمومی از تمام کنکورهای زبان مقطع کارشناسی حذف شد. بنابراین تمرکز خود را روی منابع اختصاصی بگذارید. اما اگر این قانون لغو شد، منابع زیر را برای بخش عمومی کنکور زبان مطالعه کنید:
ادبیات فارسی: جدیدترین چاپ کتاب‌های فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم
دین و زندگی: جدیدترین چاپ کتاب‌های دین و زندگی دهم، یازدهم و دوازدهم
عربی زبان قرآن: جدیدترین چاپ کتاب‌های عربی دهم، یازدهم و دوازدهم
انگلیسی عمومی: جدیدترین چاپ کتاب‌های زبان انگلیسی دهم، یازدهم و دوازدهم
در صورتی که داوطلب آزاد یا نظام قدیم هستید و به کتاب‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید از سایت سازمان تالیف کتب درسی، پی دی اف آخرین نسخه‌ها را به صورت رایگان دریافت کنید.

منابع بخش اختصاصی کنکور سراسری زبان

با حذف بخش عمومی از کنکور زبان انگلیسی، داوطلبان تنها باید به ۷۰ سوال تخصصی این زبان در مدت ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه پاسخ دهند. این سوالات شامل ۵ بخش هستند:

  • Grammar یا دستور زبان
  • vocabulary یا واژگان
  • sentence structure یا ساختار جمله
  • language function یا کاربرد جمله
  • cloze test یا تست‌های جای خالی
  • Reading یا پرسش از متن

برای موفقیت در تمامی این بخش‌ها، باید چهار دسته از منابع را مطالعه کنید:

منابع واژگان کنکور کارشناسی زبان

مهم‌ترین منابع در این دسته قرار دارند. هرچه دایره واژگان شما قوی‌تر باشد، می‌توانید در کنکور زبان بهتر عمل کنید. این دسته از منابع کنکور زبان انگلیسی کارشناسی، نه تنها در پاسخ به ۲۰ سوال لغت به شما کمک می‌کند، بلکه روی بخش‌های دیگر هم تاثیر به سزایی دارد. برای این قسمت، علاوه بر لغات کتب درسی مقطع متوسطه، باید کتاب‌های زیر را هم بخوانید:
• کتاب 504 واژه ضروری انگلیسی از Mary Bromberg
• سری واژگان مهم برای آزمون TOEFL
• جلد اول و دوم کتاب Vocabulary Builder
• Oxford word skills نسخه Basic، Intermediate و Advanced
• New bridging the gap از انتشارات سازمان سنجش
• English Idioms In Use از Felicity O’Dell
• Essential idioms in English از Robert J. Dixon
در صورتی که فرصتتان کوتاه است و نمی‌توانید تمام این منابع را بررسی کنید، نگران نباشید! تعداد زیادی از واژگان موجود در این کتاب‌ها، تکراری هستند. به همین دلیل می‌توانید سه مورد اول را در اولویت قرار دهید و در صورت داشتن زمان بیشتر، سراغ باقی موارد بروید.

منابع گرامر کنکور زبان کارشناسی

از آن‌جایی که گرامر انگلیسی، در ابتدای سوالات کنکور زبان مطرح می‌شود، ممکن است نقش زیادی در روند کلی کنکور داشته باشد. از سویی، علاوه بر بخش گرامر، در قسمت‌های مربوط به کلوز تست و ساختار و کاربرد جمله هم مورد استفاده خواهد بود. برای موفقیت در این زمینه، کافیست سراغ این منابع کنکور زبان انگلیسی کارشناسی بروید:
• کتاب Grammar in use intermediate (در صورتی که سطح زبان شما پایین‌تر از متوسط‌ است، می‌توانید ابتدا نسخه مبتدی این کتاب را مطالعه کنید و سپس سراغ این منبع بروید.)
• کتاب گرامر تخصصی تالیف علیرضا جابری (خیلی سبز)
• گرامر زبان انگلیسی جامع سیر تا پیاز (انتشارات گاج)
مورد اول، منبع اصلی طراحان سوال کنکور زبان است. از دو مورد بعدی، می‌توانید برای مرور مطالب و حل سوالات تستی استفاده کنید.

منابع درک مطلب کنکور سراسری زبان انگلیسی

در بخش درک مطلب، علاوه بر مطالعه منابع کنکور زبان انگلیسی کارشناسی، باید سوال‌های زیادی هم حل کنید تا سرعت عمل خود را بالا ببرید و زمان را از دست ندهید. در این بخش، منابع زیر از مفیدترین‌ها هستند:
• Longman Preparation Course for the TOEFL Test
• Steps to understanding از انتشارات آکسفورد
• کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده دکتر شهاب اناری انتشارات مبتکران
• کتاب خود آموز درک مطلب « و نترسیم از متن» انتشارات مشاوران آموزش
در این لیست هم دو مورد اول، جزو منابع اصلی هستند و دو مورد بعدی، برای حل سوال و تثبیت مطالب کاربرد دارند.

بهترین کتاب‌ها برای کنکور زبان انگلیسی

اگر در سطح خوبی از زبان هستید، شاید تنها استفاده از کتاب‌های تست‌زنی و جمع‌بندی برایتان کافی باشد. اما اگر نیاز به آموزش بیشتری دارید بهتر است منابعی را استفاده کنید که درسنامه نیز ارائه می‌کنند. کتاب، همیشه یک دوست و یاور همیشگی در کسب اطلاعات و یادگیری است. برای یادگیری زبان انگلیسی، کتاب‌های متعددی وجود دارند. اگر قصد دارید در کنکور زبان شرکت کنید، نیاز است بهترین کتاب‌ها در این زمینه را بشناسید:

  • کتاب انگلیسی کامل میکروطلایی گاج

انتشارات گاج سالهاست که داوطلبان کنکور در رشته‌های مختلف را همراهی می‌کند. این مجموعه، کتاب‌های کمک درسی و کتاب‌های تست کنکور برای دروس و رشته‌های مختلف تحصیلی را به بازار عرضه کرده است و هر ساله با بروزرسانی محتوای این کتب، همواره در تلاش است تا به محصلان و داوطلبان در کسب بهترین نتایج تحصیلی کمک کند. کتاب انگلیسی کامل میکروطلایی گاج یکی از منابع خوب برای کنکور زبان انگلیسی محسوب می‌شود که گرامر را به زبان بسیار ساده آموزش داده است. در پایان هر درس، مثال‌های متنوعی وجود دارند که به فهم هرچه بیشتر مبحث اصلی کمک بسزائی خواهند کرد. یکی از بخش‌های جذاب و کاربردی این کتاب، وجود تست‌های مختلف در سطوح گوناگون از ساده تا دشوار است. این تست‌ها کاملا طبقه‌بندی شده و برای هر سوال یک پاسخ تشریحی جهت فهم بیشتر آن قرار داده شده است. طراحی جذاب ظاهر کتاب نیز می‌تواند حس خوبی را به فرد منتقل کند. یک منبع کاربردی برای کسانی که قصد دارند در کنکور زبان انگلیسی شرکت کنند.

  • کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور نظام جدید مبتکران

شهاب اناری و روزبه شهلایی، نویسندگان این کتاب هستند که آن را در دو جلد ارائه کرده‌اند. یک منبع کامل برای کنکور زبان که تمامی مباحث تخصصی از جمله واژگان، اصطلاحات، کلوزتست و درک مطلب را در خود گنجانده است. همچنین نکار کاربردی گرامر بصورت تخصصی و پیشرفته در این کتاب آموزش داده شده است. بیش از ۳۳۰ تست آموزشی در این دو جلد وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با تست‌های کنکور زبان بیشتر آشنا شوید.

  • مجموعه‌ی طبقه‌بندی‌شده‌ی زبان تخصصی قلمچی

قلمچی نیز همچون گاج، یکی از قدیمی‌ترین انتشارات در حوزه کتب کمک آموزشی و کنکوری در ایران است. مجموعه‌ی طبقه‌بندی‌شده‌ی زبان تخصصی قلمچی یک کتاب جامع و کامل و متشکل از ۷ فصل آموزشی است. این کتاب تمامی مباحث اصلی کنکور زبان اعم از گرامر، مکالمه، اصطلاحات، درک مطلب، سوالات ترکیبی و کلوزتست را ارائه می‌کند. وجود درسنامه کامل و پاسخ تشریحی برای هر تست با ذکر دلیل در این کتاب باعث شده تا یکی از بهترین منابع کنکور زبان محسوب شود.

  • کتاب 504

یکی از کتاب‌هایی که بدون شک هر زبان‌آموزی باید داشته باشد، 504 واژه ضروری است. در این کتاب، 504 لغت کاربردی و ضروری زبان انگلیسی به همراه توضیحات کامل آموزش داده شده‌اند. زبان‌آموزان با مطالعه این کتاب می‌توانند به تسلط کافی بر لغات زبان انگلیسی برسند. بنابراین مطالعه این کتاب باعث می‌شود تا داوطلبان کنکور زبان بتوانند بخش واژگان آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.

  • کتاب گرامر زبان تخصصی انتشارات خیلی سبز

یک کتاب عالی در حوزه قواعد زبان انگلیسی که توسط علیرضا جابری نوشته شده است. این کتاب از ۲۲۰ صفحه تشکیل شده و انواع درسنامه، تمرین و تست‌های مختلف را ارائه کرده است. یکی از ویژگی‌های مثبت این کتاب، بیان ساده و شیوای آن در آموزش گرامر است. داوطلبان می‌توانند ضمن انجام تست‌های سال‌های اخیر کنکور و بررسی پاسخ تشریحی آن‌ها، نکات آموزشی بسیاری را یاد بگیرند.

  • کتاب نترسیم از متن از انتشارات مشاوران آموزش

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره شد یکی از بخش‌های مهم در کنکور زبان، کلوزتست است. اگر می‌خواهید این بخش را با موفقیت پشت سر بگذارید، کتاب نترسیم از متن از انتشارات مشاوران آموزش، به شما کمک خواهد کرد. این کتاب دارای ۴۲۰ صفحه مطلب آموزشی است و بیش از ۱۰۰۰ تست دارد. کتاب مذکور توسط دکتر رضا کیاسالار تالیف شده و ضمن داشتن تست‌های متنوع، داوطلبان را برای داشتن نتیجه‌ای بهتر در کنکور زبان کمک خواهد کرد. در این کتاب، ۱۲۰ متن انگلیسی با موضوعات پرکاربرد در کنکور زبان وجود دارد.

  • کتاب جمع‌بندی زبان خیلی سبز

در دوران جمع‌بندی، یکی از بهترین کتاب‌هایی که می‌توانید استفاده کنید کتاب جمع بندی زبان خیلی سبز است. در زمان نزدیکی به آزمون این کتاب به شما کمک می‌کند تا مروری برای مطالب اصلی داشته باشید و مهارت تست‌زنی خود را تقویت کنید. ۷۵۲ تست و ۲ آزمون جامع در این کتاب ارائه شده‌اند که شبیه‌سازی برای کنکور زبان محسوب خواهد شد.

شرکت در کلاس برای کنکور زبان انگلیسی

مطالعه منابع کنکور زبان انگلیسی کارشناسی، در ظاهر ساده به نظر می‌رسد. افراد زیادی ترجیح می‌دهند از روش‌های آموزش زبان انگلیسی بدون نیاز به کلاس استفاده کنند. با این حال، این روش همیشه پاسخگو نیست. خصوصا وقتی سطح زبان شما چندان پیشرفته نباشد و یا هدفتان به جز کنکور، شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس باشد.

اگر سطح عمومی زبان انگلیسی شما متوسط یا پایین‌تر است، بهتر است علاوه بر مطالعه منابع، در کلاس‌های عمومی زبان برای بزرگسالان هم شرکت کنید. آموزش زبان انگلیسی در کلاس، به دلیل پرسش و پاسخ مداوم و درگیری بیشتر با منابع، سرعت یادگیری را بالاتر می‌رود. به این منظور، می‌توانید در کلاس‌های زبان انگلیسی بزرگسالان سفیر که به صورت آنلاین یا حضوری برگزار می‌شود شرکت کنید.

همچنین، اگر سطح زبانتان پیشرفته است و قصد دارید علاوه بر کنکور زبان، آزمون آیلتس هم بدهید، کلاس آیلتس سفیر برایتان مفید خواهد بود. برای آگاهی از شرایط دقیق کلاس‌ها، به صفحه کلاس‌های زبان انگلیسی سفیر مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

منابع کنکور زبان انگلیسی کارشناسی، به دلیل تنوع و پراکندگی بسیار زیاد مطالب، گاهی داوطلبان را سردرگم می‌کنند. به خصوص که این رشته، در مدارس به عنوان یک رشته تحصیلی مجزا مطرح نیست. در این مقاله، سعی کردیم بهترین منابع را به شما معرفی کنیم تا با مطالعه آن‌ها، بتوانید در کنکور زبان انگلیسی به بهترین نتیجه ممکن برسید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.