تدریس مکالمه انگلیسی به زبان‌آموزان با ۵ راهکار ساده

آموزش مکالمه انگلیسی به زبان‌آموزان ممکن است کار آسانی در روند تدریس به نظر برسد. به راحتی یک موضوع برای زبان آموزان خود مشخص می‌کنید و اجازه می‌دهید تا با یکدیگر گفتگو کنند. اما ممکن است این کار در فضای کلاس هرج و مرج به پا کند و نهایتا به نتیجه موردانتظارمان هم نرسیم. تدریس مکالمه انگلیسی جزئیات زیادی دارد که برای آن تمامی مهارت‌های تدریس باید به کارگرفته شود.در این مطلب چند راهکار ساده در این رابطه معرفی می‌کنیم که امیدواریم به شما کمک کند تا معلم بهتری شوید. از سوی دیگر این راهکارها به زبان‌آموزان کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس خود را در مکالمه تقویت کرده و استرس خود را هنگام قرارگرفتن در شرایط مشابه اما واقعی کنترل و مدیریت کنند.

آموزش مکالمه انگلیسی به زبان‌آموزان با 5 راهکار ساده

چرا تدریس مکالمه انگلیسی برای زبان‌آموزان لازم است؟، روش تدریس speaking انگلیسی

در کنار هر اولویت یا دلیلی که افراد برای یادگیری زبان دارند، یادگیری مکالمه انگلیسی از واجبات است. زبان محاوره به زبان‌آموزان ابزاری قوی برای برقراری ارتباط می‌بخشد و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد. هرچه اعتمادبه‌نفس آن‌ها در این زمینه بالاتر رود، بیشتر تشویق خواهند شد تا در تمامی کلاس‌ها، بحث‌ و مشارکت فعال داشته باشند که این موضوع از بزرگ‌ترین اهداف هر معلمی است. زمانی که زبان‌آموزان ببینند که می‌توانند از دانش انگلیسی خود در دنیای واقعی و در ارتباط با مردم استفاده کنند، به یادگیری هرچه بیشتر تشویق خواهند شد.

تدریس مکالمه انگلیسی به این معنی نیست که گرامر و سایر مهارت‌های زبانی نادیده گرفته می‌شوند. بلکه این نوع آموزش زبان به تقویت سایر مهارت‌ها مانند گرامر، لغات و تلفظ صحیح کلمات انگلیسی که در زندگی بسیار پرکاربردند کمک می‌کند.بیایید با یکدگیر نگاهی به روش‌ها و متدهایی بیاندازیم که به سادگی میتوان با استفاده از آن‌ها به زبان‌آموزان کمک کرد تا دقیقا مانند یک انگلیسی زبان صحبت کنند.

  1. اساس و پایه زبان محاوره را فراموش نکنید!

قبل از این که تدریس مکالمه انگلیسی را آغاز کنید، باید بدانید که ساده‌ترین اصول و روش‌های تدریس مکالمه انگلیسی می‌توانند بسیار مهم و تاثیرگذار باشند. شما به عنوان یک معلم، به زبان انگلیسی تسلط بالایی دارید. این تسلط و عادی بودن زبان انگلیسی ممکن است گاهی باعث شود تا پایه‌ای‌ترین و ساده‌ترین متدهای آموزش را فراموش کنید و زبان‌آموزان را برای یادگیری و تمرین آن‌ها به حال خود رها کنید.برای این که از انجام این اشتباه جلوگیری شود لازم است فاکتورهایی ساده را در تدریس خود در نظر داشته باشید مثلا به طور مرتب نظر زبان‌آموزان را بپرسید، سوالاتی را با آن‌ها مطرح کنید و سعی کنید سوالات به نحوی باشد تا بحث را داغ و داغ‌تر کند.

اساس و پایه زبان محاوره را در تدریس مکالمه انگلیسی فراموش نکنید

مثلا شروع به راه رفتن دور کلاس کنید و از دانش‌آموزان بپرسید که غذای موردعلاقه‌شان چیست؟ آن‌ها ممکن است پاسخ دهند “پیتزا” یا “چیزبرگر”. حالا نوبت شماست که از جواب آن‌ها برای نظر دادن استفاده کنید. به طور مثال یکی از دانش‌آموزان پیتزا را انتخاب کرده است. شما می‌توانید پاسخ دهید ” بله من هم پیتزا دوست دارم اما پیتزای گوشتی را به پیتزا پپرونی ترجیح می‌دهم”. به آن‌ها توضیح دهید که چگونه توانسته‌اید نظر خود را در مورد صحبت‌های آن‌ها بیان کنید تا متوجه بشوند که چگونه در زبان محاوره باید این کار را انجام دهند.زمانی که دانش‌آموزان متوجه شدند که چگونه می‌توانند به عنوان آغازگر مکالمه سوال مطرح کنند و سپس نظراتشان در آن مورد را بیان کنند نوبت سوالات مستمر و پیگیرانه است. به آن‌ها نشان دهید که این سوالات چگونه به پیش بردن بحث کمک می‌کند.

برگردید به مثال قبلی که در مورد انواع مختلف پیتزا بود. می‌توانید در ادامه از آن‌ها بپرسید “آیا تو پیتزا پپرونی دوست داری؟” یا “بهترین پیتزای شهر را کجا می‌توان خورد؟” این گونه به آن‌ها توضیح داده‌اید که با سوالات مکرر چگونه بحث از یک موضوع ساده غذای مورد علاقه، به صحبت کردن در مورد مکان‌ها و غذاهای مختلف کشیده می‌شود.این روش در تدریس مکالمه انگلیسی ، نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان خواهد شد، بلکه باعث می‌شود ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین جزئیات بحث کردن را بیاموزند.

  1. از تکنیک کافی‌شاپ استفاده کنید!

مردم انگلیسی زبان روزانه زمان زیادی را برای برقراری تعامل و ارتباط با یکدیگر صرف می‌کنند مثلا دعوت از دوستشان برای صرف یک قهوه امری بسیار متداول است. پایه و اساس یک مکالمه، تعامل ۲ طرف مکالمه است و شما می‌توانید فضایی مانند کافی‌شاپ را در کلاس درستان ایجاد کنید.می‌توانید با ایجاد یک فضای دوستانه بین دانش‌آموزان مکالمات آن‌ها را هرچه بیشتر به دنیای واقعی نزدیک کنید. برای این که فضای این کار آماده باشد، می‌توانید خودتان آغازگر یک مکالمه با یک معلم یا دانش‌آموز دیگر باشید.

تدریس مکالمه انگلیسی

  1. زبان‌آموزان را در اولویت قرار دهید!

بسیاری از معلمان زمان زیادی را برای صحبت کردن در کلاس صرف می‌کنند؛ این در حالی است که بهتر است بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از زمان کلاس برای معلم و باقی آن برای صحبت کردن دانش‌آموزان باشد. نکته دیگر این است که زبان‌آموزان ممکن است در صحبت‌هایشان کلماتی را اشتباه تلفظ کنند یا از لغات اشتباهی استفاده کنند. لازم است که به عنوان معلم میزان تصحیح کردن‌های خود را در هنگام تدریس مکالمه انگلیسی کنترل کنید و آن را در حد مناسب و متعادلی نگه دارید تا باعث رشد دانش‌آموزانتان شوید.

  1. اجازه دهید دانش‌آموزان بحث را هدایت کنند!

یکی از ضروری‌ترین جزئیات، راهنمایی معلم است و شما باید سعی کنید بحث را برای دانش‌آموزان طوری هیجان‌انگیز کنید که حتی متوجه آن نشوند. به بچه‌ها اجازه دهید تا موضوع بحث را خودشان انتخاب کنند و پیش ببرند. این کار بسیار تاثیرگذارتر از زمانی است که شما آن‌ها را به بحث کردن بر سر موضوعی که به آن علاقه ندارند مجبور می‌کنید. یکی از بهترین راه‌ها استفاده از جمله ” شما دوست دارید که چه چیزی …؟” و اجازه دهید آن‌ها بحث را پیش ببرند. یا از آن‌ها بخواهید تا موضوعات موردعلاقه‌شان را بر روی کاغذ بنویسند و بحث را از بین یکی از آن موضوعات انتخاب کنید.

  1. دانش‌آموزان را وادار به تحرک در کلاس کنید!

آیا هیچ‌وقت در حال راه رفتن در کلاس صحبت می‌کنید؟

این یکی از روش‌های تدریس مکالمه انگلیسی است که باعث تقویت مکالمه زبان‌آموزان خواهد شد زیرا در هنگام حرکت کردن عوامل زیادی برای حواس پرتی وجود دارد. این روش فوق‌العاده هنگام بحث با هر موضوعی کاربرد دارد.

بهترین روش تدریس مکالمه انگلیسی

در ابتدا به دانش‌آموزان نشان دهید که چگونه با حرکاتی ساده مانند ارتباط چشمی یا ادای کلماتی مانند “واقعا؟”، “که اینطور”، “بله” و یا حتی یک “اوووو” گفتن ساده خود را مشتاق به مکالمه نشان دهند. سپس از آن‌ها بخواهید تا شروع به راه رفتن یا انجام فعالیت دیگری کنند و به مکالمه خود ادامه دهند.

این روش‌های ساده تدریس مکالمه انگلیسی را جذاب می‌کند. به جای اینکه مانند روش‌های قدیمی دانش‌آموز الف با دانش‌آموز ب بر سر یک موضوع تاریخ گذشته و نه چندان جذاب بحث کنند، با این متدها تشویق خواهند شد که بیشتر خود را به چالش بکشند و تلاش می‌کنند موضوعات و تم‌های جدیدی را برای گفتگو پیدا و امتحان کنند.

بسیاری از معلمان زبان روش‌ها و متدهای خود را برای تدریس مکالمه انگلیسی دارند. چیزی که مهم است این است که انعطاف‌پذیر، خلاق و صبور باشید تا بتوانید اعتماد به نفس زبان‌آموزان را برای مکالمه انگلیسی بالا ببرید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.