بهترین روش‌های آموزش رایگان زبان انگلیسی

آموزش رایگان زبان انگلیسی نه تنها ممکن است، بلکه امروزه خیلی ساده‌‍ تر هم شده است.امروزه تکنولوژی ارتباطی این امکان را فراهم آورده تا با مردمان سراسر جهان در ارتباط باشیم. همین امر بر اهمیت یادگیری زبان‌های خارجی افزوده است. همین تکنولوژی‌ها منابع همواره در حال گسترشی را در اختیار ما قرار داده تا نه تنها زبان بیاموزیم، بلکه تسلط خود را تا سطح قابل قبولی بالا ببریم.بسیاری از منابع موجود نیاز به حضور در کلاس‌های درس و خرید کتاب را، حداقل در مراحل آغازین زبان‌آموزی از بین برده‌اند. وسعت منابع موجود زبان‌آموزی به همگان این امکان را می‌دهد تا مطالب مورد نیاز و سلیقه خود پیدا کنند. همین وسعت باعث می‌شود که مشکلات زبان‌آموزی و به‌خصوص مساله مدیریت و برنامه‌ریزی بیش از پیش مهم باشند.

حذف هزینه و شهریه آموزشی معمولا به معنی حذف یک برنامه آموزشی منسجم و منظم است و همین امر می‌تواند نظم آموزش را با مشکل مواجه کند.  بنابراین این وظیفه خود شماست تا مدیریت یادگیریتان را به دست بگیرید، و اهداف و اولویت‌های واقع‌گرایانه برای خود مشخص کنید. در نظر داشته باشید که این کار در یادگیری یک زبان خارجی که امری پیچیده و عمیق است، به هیچ وجه ساده و پیش پا افتاده نیست.

آموزش زبان انگلیسی رایگان

آموزش رایگان زبان انگلیسی،آیا یادگیری یک زبان خارجی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای ممکن است؟

زمانی که یک زبان جدید یاد می‌گیرید باید یک سری انتظارات اولیه داشته باشد. زمانی که تصمیم می‌گیرید به‌طور رایگان یک زبان را فرا بگیرید، مواردی دیگری را نیز باید در نظر داشته باشید. در این مقاله به بررسی چند راهنمایی خواهیم پرداخت تا به کمک آنها بتوانید بدون خرج‌کردن هیچ پولی زبان بیاموزید.

  1. انگیزه و دلایل خود را مشخص کنید.

در مرحله اول باید مشخص کنید که چرا تصمیم دارید یک زبان جدید بیاموزید. آیا برای شغلتان نیاز به یک مدرک زبان دارید؟ آیا می‌خواهید با دوست خارجیتان به زبان خودش به‌راحتی مکالمه کنید؟ یا شاید هدفتان این‌است که بالاخره معنی اشعار خواننده مورد‌علاقه‌تان را بفهمید؟با مشخص‌کردن اهدافتان از یادگیری یک زبان جدید می‌توانید مسیری را که باید طی کنید، برنامه‌ریزی کنید. مسائلی نظیر اینکه چقدر باید بیاموزید، چقدر باید زمان صرف کنید، و روی چه مطالبی باید تمرکز کنید. البته، طبیعی است که اهداف انسان با گذشت زمان تغییر کنند و باید متوجه این تغییرات باشید. به این تغییرات به‌ چشم مشکل نگاه نکنید، بلکه آنها را به‌عنوان فرصتی برای تازه نگه‌داشتن مسیر یادگیریتان در نظر بگیرید.

  1. منابع خود را سازمان‌دهی کنید

برای اینکه بتوانید از تمام منابع رایگان موجود به‌خوبی استفاده کنید، ضروری است آنها را مرتب کنید. در دست داشتن منابع متعدد و بی‌شمار اغلب موجب سردرگمی می‌شود. منابع موجود را که برایتان جذاب هستند، برحسب ساختار، سطح، و مهارت تقسیم‌بندی کنید تا به‌موقع بتوانید از آنها بهره ببرید.

  1. هم زبان‌آموز باشید، هم مدرس

یکی از مشکلاتی که گریبان خودآموزان را می‌گیرد، نبود مدرس و تکلیف است. ممکن است فکر کنید که نبود تکلیف و اجبار برای یادگیری باعث خواهد شد تا از روند یادگیریتان بیشتر لذت ببرید. اما در نظر داشته باشید که تکالیف برای به‌یاد ماندن آموخته‌ها ضروری هستند. همچنین، در نبود فشار و اجبار برای انجام کارهای جدید، افراد خیلی زود انگیزه خود را از دست‌‍ می‌دهند و روند یادگیریشان یکنواخت و تکراری می‌شود.به همین دلیل، ضروری ‌است تا علاوه بر یک زبان‌آموز مشتاق، مدرس خود نیز باشید و راه‌هایی پیدا کنید تا خودتان را به چالش کشیده و در خود انگیزه رقابت ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از خود آزمون بگیرید، صدای خود را هنگام صحبت ضبط کنید و سپس به آن گوش دهید، و یا برای خود تکالیفی معین کنید که در زمان مشخص انجام دهید. همچنین ضروری است تا یک سیستم پاداش نیز برای خود تعیین کنید تا هنگامی که به اهدافتان دست پیدا می‌کنید، خود را تشویق کنید.

خودآموز زبان انگلیسی

  1. به حفظ‌کردن بسنده نکنید – شرایط و موقعیت را نیز در نظر بگیرید.

این مشکل را در تمامی محیط‌های آموزشی می‌بینید: مطالب ‌آموزشی را برای استفاده کوتاه‌مدت، مثلا یک آزمون، حفظ می‌کنیم ولی خیلی زود مطالب فراموش می‌شوند. اینگونه درس‌خواندن تاثیری در یادگیری زبان ندارد چون یادگیری زبان یک پروسه بلندمدت است و ضروری است که مطالب آموخته شده ذاتی شوند.بهترین روش یادگیری مطالب جدید یادگیری شرایط استفاده و کاربرد مطالب است. فقط به یادگیری مطلب بسنده نکنید بلکه چرا و چگونگی استفاده آنها را نیز یاد‌ بگیرید.چرا در این جمله از این ساختار گرامری خاص استفاده شده؟چرا استفاده از این فعل در اینجای جمله معنی جمله را اشتباه می‌کند؟فهم اطلاعات در این سطح باعث می‌شود اطلاعات بیشتر در ذهن بمانند و در نتیجه نه تنها مطالب را راحت‌تر به‌یاد خواهید آورد، بلکه راحت‌تر می‌توانید در موقعیت‌های جدید از دانسته‌های خود استفاده کنید.

  1. به دنبال بیشتر باشید

استفاده از مطالب موجود و رایگان فوق‌العاده است، ولی در نظرتان باشد که منابع زبان‌آموزی رایگان اغلب محدود و ناکافی هستند.  به منابعی که در اختیارتان است بسنده نکنید. زمانی که از منابعتان حداکثر بهره را بردید، به دنبال منابع جدید باشد. تمایل و آمادگی برای فراتر رفتن از ویژگی های زبان آموزانی است که سریع و قدرتمند پیشرفت می کنند.

  1. دیکشنری به همراه داشته باشید

یک دیکشنری خوب، منبعی فوق‌العاده و به‌سادگی در دسترس است که برای یادگیری زبان بسیار ارزشمند است. در طول روز، قطعا چند بار این سوال برایتان مطرح می‌شود که: “این کلمه در انگلیسی چه می‌شود؟”به محض اینکه به همچین سوالی برخورد کردید، بی‌درنگ دیکشنری خود را باز کنید و همان جا، جواب سوالتان را جستجو کنید.اکثر دیکشنری‌ها اطلاعاتی فراتر از معنی کلمات را در اختیار شما قرار می‌دهند. اطلاعاتی نظیر نقش دستوری، مثال، کلمات مترادف، … همگی برایتان مفید هستند پس این اطلاعات را نیز مطالعه کنید. فرقی نمی‌کند که از یک دیکشنری چاپی استفاده می‌کنید یا یک دیکشنری دیجیتال، فقط همیشه یک دیکشنری همراهتان داشته باشید.

  1. یک هم‌صحبت پیدا کنید

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افرادی که به‌صورت خود‌آموز زبان یاد می‌گیرند یافتن شخصی است که بتوانند با او به شکل خودمانی و بدون آمادگی صحبت‌کردن را تمرین کنند. منابع رایگان به‌ندرت چنین امکانی را برای ما فراهم می‌کنند.برای یادگیری زبان، باید بتوانید صحبت کنید و صدای خود را بشنوید، چرا که مکالمه یکی از روش‌های کلیدی برای یافتن نقاط ضعف و مشکلات زبان است.در حالت ایده‌آل می‌خواهید شخصی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی مسلط باشد. چنین شخصی هم می‌تواند هم صحبت شما باشد و هم می‌تواند اشتباهات شما را اصلاح کند. اما یافتن زبان‌آموز دیگر در سطح خودتان هم مزایایی دارد. با چنین کسی می‌توانید هم تمرین کنید و هم انگیزه هم برای یادگیری را تقویت کنید.

یادگیری زبان انگلیسی

  1. محدودیتی برای منابع یادگیریتان قائل نباشید

منابع آموزشی همیشه کتاب‌ها یا وب‌سایت‌هایی که اهداف صرفا آموزشی دارند نیستند. دفترچه‌های راهنمای لوازم خانگی که به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند، تابلو‌های راهنمایی دو زبانه در سطح شهر، منو‌های دوزبانه رستوران‌ها، و … همگی فرصت‌های ناگهانی و سریعی هستند تا زبانتان را تقویت کنید.

  1. در زبان غرق شوید

قطعا لازم است که در طول روز زمانی را به زبان خواندن اختصاص دهید، اما خارج از این زمان‌ها نیز تا حد امکان خود را با زبان درگیر کنید. این نکته در واقع مکمل نکته قبلی است که نباید برای منابع یادگیریتان محدودیت قائل باشید.راه‌های مختلفی برای غرق شدن در زبان وجود دارد. به طور مثال، تفریحات عادی روزانه خود را با تفریحات انگلیسی جایگزین کنید. یا زبان تمام دستگاه‌هایتان را به انگلیسی تغییر دهید. حتی می‌توانید اوقات فراغت خود را با فعالیت‌های رایج کشورهای انگلیسی زبان پر کنید. این روش به شما اجازه می‌دهد تا یادگیری زبان را به‌طور طبیعی به بخشی از زندگی روزمره‌تان اضافه کنید و بهتر از همه، برای این کار نیازی به پرداخت هزینه نیست.

  1. اشتباه کنید، یادداشت بردارید

برای بسیاری از افراد اشتباه کردن هنگام مکالمه به یک زبان خارجی بسیار دردناک است. از اشتباه کردن نترسید. اشتباه کردن هنگام انجام هر کار جدید و نا‌آشنا امری کاملا طبیعی است. به‌جای احتیاط و پرهیز از اشتباه کردن، اشتباهاتتان را بشناسید.  یک دفترچه مخصوص اشتباهاتتان نگه دارید و اشتباهاتتان را در آن یادداشت کنید. اشتباهاتتان را تحلیل کنید و ساختار صحیح را پیدا کنید. فراموش نکنید که همان‌طور که در نکات قبلی هم گفته‌شد، چرا و چگونگی ساختار را نیز بررسی کنید.اشتباه کردن بخشی از پروسه‌ی یادگیری است، پس از اشتباهاتتان درس بگیرید. اشتباهات را به عنوان انگیزه‌ای برای تمرین بیشتر و بهبود ببینید.

کجا می‌توانید زبان را رایگان بیاموزید؟

برای یادگیری زبان به‌طور رایگان گزینه‌های بسیاری پیش روی شماست، ولی برخی منابع ابزار و متون بهتر و متنوع‌تری در اختیار شما قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی برخی از این منابع خواهیم پرداخت.

YouTube

کمتر موضوعی است که در بزرگ‌ترین سایت اشتراک ویدیو در اینترنت پیدا نشود. یوتیوب پر است از ویدیوهای آموزشی با موضوعات مختلف. کافی‌است موضوع مورد نظر خود، گرامر، لغت، کاربرد، یا هر موضوع دیگر را جستجو کنید تا با انبوهی ویدیو آموزشی روبه‌رو شوید.ولی صرفا به دنبال ویدیو‌های آموزشی نباشید. ارزش اصلی یوتیوب تنوع ویدیو‌ها با موضوعات گوناگون است که توسط انگلیسی‌زبانان نیتیو ساخته شده‌اند. حتی در بخش کامنت این ویدیو‌ها می‌توانید نگارش انگلیسی تمرین کنید.

سایت‌های مختلف

سایت‌های آموزش آنلاین به تدریج به منابع عظیمی برای یادگیری تبدیل شده‌اند. اینترنت پر است از سایت‌های آموزشی رایگان برای زبان‌آموزان در سطوح مختلف. اگرچه برخی از این سایت‌ها نیاز به ثبت‌نام و پرداخت هزینه دارند، بسیاری از آنها کاملا رایگان هستند و می‌توانند مطالبی را که به دنبالش هستید در اختیارتان قرار دهند.همچنین می‌توانید از سایت‌های ترجمه آنلاین بهره ببرید. اگرچه این سایت‌ها هنوز به مهارت و دقت یک مترجم انسان نیستند، برای مصارف عادی و یادگیری می‌توانند مفید باشند. سایت‌های توریستی و فرهنگی هم منابع فوق‌العاده‌ای هستند که معمولا عبارات ساده را معرفی می‌کنند.

Apps

نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر پاسخگوی بسیاری از نیازها شده‌اند و هر روز کاربردی‌تر می‌شوند. نرم‌افزارهای یادگیری زبان هم در این میان هر روزه در حال گسترش هستند و شامل لغت‌نامه‌ها، خدمات ترجمه، نرم‌افزارهای فلش‌کارت، درس و حتی بازی‌های آموزشی می‌شوند.از آنجا که رقابت میان این‌ نرم‌افزارها بسیار شدید است، انبوهی از نرم‌افزارها به صورت رایگان موجود هستند.

کتاب‌های الکترونیکی

اینترنت سرشار است از کتاب‌های الکترونیکی رایگان از کشورهای مختلف و به زبان‌های مختلف. مطالعه کتاب‌های انگلیسی روشی سخت ولی فوق‌العاده سودمند برای یادگیری زبان است. حتما یک دیکشنری در نزدیکی خود داشته باشید تا لغت‌های جدید را بررسی کنید

انجمن‌های آنلاین

انجمن‌های آنلاین فضاهایی هستند که علاقمندان موضوعات خاص گرد هم جمع می‌شوند. شما به سادگی می‌توانید انجمن‌هایی پیدا کنید که به یادگیری زبان اختصاص دارند. از این بهتر این انجمن‌ها پر هستند از افراد با سطح زبانی مختلف، از مبتدی گرفته تا نیتیو. حتی اگر از انجمن‌ها به‌عنوان منبع اصلی یادگیری استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنم عضو یکی از این انجمن‌ها شوید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا هم افرادی را پیدا کنید تا با آنها زبان بیاموزید، و هم محیطی هستند تا بتوانید سوالات خود را به اشتراک بگذارید و درباره جواب آنها بحث کنید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.