تکنیک های ریدینگ آیلتس : تکنیک Scanning و Skimming

از مهم‌ترین تکنیک‌های ریدینگ آیلتس می‌توان به تکنیک Scanning و تکنیک Skimming اشاره کرد و استفاده از این دو مهارت در موقعیت مناسب می‌تواند شما را به درک کاملی از متن در  آزمون IELTS  برساند.برای اینکه متون انگلیسی را به‌راحتی بخوانیم، لازم است که از مجموعه‌ای از مهارت‌ها به شکلی مناسب استفاده کنیم.با این کار هم درک خودمان از متن را تا حد ممکن بالا می‌بریم و هم به‌راحتی می‌توانیم به سوالات طرح شده از متن پاسخ بدهیم.

تکنیک های ریدینگ آیلتس : تکنیک Scanning و تکنبک Skimming

نکات و تکنیک های ریدینگ آیلتس ، تکنیک Skimming و تکنیک Scanning چه فرقی دارند؟

تکنیک Skimming چیست؟

به‌طور کوتاه Skimming یعنی خواندن سریع متن به‌منظور به‌دست آوردن پیام و ایده‌ی اصلی متن.برای Skim کردن باید با تمرکز روی کلمات کلیدی متن و پرهیز از توجه به کلمات ناآشنا و جدید، متن را سریع بخوانید.

در واقع این تکنیک Skimming روی دریافت تصویر کلی از متن تاکید دارد.

تکنیک Scanning چیست؟

در حالی که مهارت و تکنیک Scanning یعنی خواندن سریع متن برای یافتن جزییات متن و یا اطلاعاتی مثل اسامی یا اعداد و ارقام سروکار دارد.

کی Skim کنیم؟

جواب خیلی ساده است. هر وقت که فقط نیاز داریم بفهمیم چکیده و پیام کلی متن چیست و لازم داریم که تصویری کلی از متن را بدست آوریم.یک مثال واضح از کاربرد تکنیک Scanning، خواندن روزنامه یا کتاب داستان است. وقتی که متنی را در روزنامه یا کتاب داستان میخوانیم باید از این مهارت استفاده کنیم چون فقط لازم داریم بفهمیم ابتدا چه چیزهایی مطرح شده، به کجا رسیده و در آخر چه نتیجه‌ای گرفته شده.

کی Scan کنیم؟

از این مهارت باید هنگامی استفاده کنیم که نیاز داریم اطلاعاتی جزئی مثل اسامی افراد، مکان‌ها، اعداد و از این قبیل را در متن پیدا کنیم.یکی دیگر از کاربردهای این مهارت، پاسخ دادن به سوالات مطرح شده از جزئیات متن است.

تکنیک های ریدینگ آیلتس تکنیک Scanning و Skimming

چگونه Skim کنیم؟ (استفاده از تکنیک Skimming)

همیشه عنوان اصلی متن و عنوان هر پاراگراف را به دقت بخوانید زیرا آنها بیان‌کننده‌ی ایده و پیام اصلی متن هستند.توجه به تصاویر، جداول و نمودارها نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد زیرا آنها اطلاعات را به شکل خلاصه‌تری ارائه می‌دهند و می‌توانند تصویری کلی را از متن به ما ارائه کند.

یکی دیگر از تکنیک‌های ریدینگ آیلتس و مطرح در skimming، خواندن جملات اول و آخر هر پاراگراف است. مهم‌ترین جمله‌های هر پاراگراف، جملات اول و آخر هستند که مفهوم و ایده‌ی اصلی هر پاراگراف را بیان می‌کنند.

این روش همچنین در جواب دادن برخی سوالات آزمون آیلتس از جمله Heading Matching بسیار موثر است.نیازی نیست که جملات را حتما تا آخر بخوانید. اگر جمله‌ای نوید این را نمی‌دهد که حاوی اطلاعات درخور توجه‌ای است،آن را رها کنید و شروع به خواندن جمله‌ی بعد کنید.فراموش نکنید که شما به دنبال ایده‌ی اصلی متن هستید.خواندن پاراگراف اول یا همان introduction و پاراگراف آخر متن یا همان conclusion نیز یک روش برای به‌دست آوردن ایده و پیام کلی متن است.از خواندن مثال‌ها صرف نظر کنید. نویسنده‌ها معمولا برای اثبات یک نکته، از مثال استفاده می‌کنند و در نتیجه معمولا در skimming می‌توان آنها را نادیده گرفت.

 

خواندن پاراگراف اول introduction و پاراگراف آخر متن conclusion

چگونه Scan کنیم؟ (استفاده از تکنیک Scanning)

هنگام Scan کردن، کلمات کلیدی مهم‌ترین بخش کار هستند. هنگام این کار، لغاتی مانند اسم‌های خاص، تاریخ‌ها، اعداد و زمان‌ها و جزییات چیزهایی هستند که باید به آنها دقت کنید. همچنین از کلماتی که به شکل italic یا کج‌نویس نوشته شده‌اند غافل نشوید.در ذهن داشتن کلمات کلیدی سوال بسیار مهم است زیرا آن کلمات کمک می‌کنند که قسمت مربوطه و در نتیجه جواب را سریعتر در متن پیدا کنید.

از این رو لازم است که قبل از خواندن متن، زیر کلمات کلیدی سوال را خط کشیده باشید.اینکه متن را با انگشت و یا یک مداد دنبال کنید نیز می‌تواند تکنیک مفیدی باشد.خط کشیدن زیر و یا دور کلمات کلیدی هم یکی دیگر از تکنیک های ریدینگ آیلتس و روشی‌ست که باعث افزایش تمرکز بر روی کلمات کلیدی متن می‌شود.

1 دیدگاه
  1. Safayi

    تشکر از شما و اطلاعات آموزنده شما واقعا اسکن و اسکیم خیلی به درد میخوره

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.