نمره ۹ ریدینگ آیلتس در ۷ دقیقه + ویدیو آموزشی!

کسب نمره ۹ ریدینگ آیلتس

بگذارید رازی را به شما بگویم. بخش ریدینگ آیلتس (Reading) تنها به مطالعه متن محدود نمی‌شود. البته که این آزمون، مهارت‌های خواندن مانند تندخوانی و مرور اجمالی را می‌طلبد اما بسیاری از شرکت‌کنندگان بدون استفاده از این مهارت‌ها هم توانسته‌اند عملکرد خیلی خوبی در آزمون آیلتس داشته باشند.

تنها یک عامل شرکت‌کنندگان نمره ۹ ریدینگ آیلتس را از بقیه افراد جدا می‌کند، واژگان.

بخش Reading آیلتس، در واقع تست مهارت‌های خواندن شما نیست بلکه یک آزمون واژگان است! باید علاوه بر یادگیری بسیاری از واژه‌ها، مترادف‌های زیادی نیز بلد باشید (کلماتی که معانی یکسان و یا بسیار مشابه دارند).

اگر باورش برایتان سخت است پس همراه با ما به یکی از امتحانات آیلتس نگاهی بیاندازید.

سوال: ریدینگ آیلتس شماره ۱ هشت پاراگراف دارد A-H، کدام پاراگراف شامل اطلاعات زیر است؟

  1. شرح یک اختراع زمان‌بندی قدیمی که تحت تأثیر دمای سرد است
  2. توضیح اهمیت جغرافیا در توسعه تقویم در جوامع زراعتی
  3. شرح مبدا و منشاء ساعت پاندولی
  4. جزئیاتی از تلاش‌های همزمان جوامع مختلف جهت محاسبه زمان با استفاده از ساعت یکنواخت

این سوال ساده به نظر می‌رسد نه؟! به نظر شما برای پیداکردن جواب‌‌، فقط لازم است از مهارت‌های Reading استفاده کنید؟ خیر این‌طور نیست!!!

کسب نمره ۹ ریدینگ آیلتس

جواب مورد ۱ در پاراگراف زیر است:

مخترعین به‌منظور دنبال کردن ساعات موقت در طول روز، ساعت آفتابی را ساختند که به‌وسیله‌ اندازه‌گیری طول و یا جهت خورشید، زمان را نشان می‌داد. نقطه‌ مقابل ساعت آفتابی، ساعت آبی بود که به‌منظور اندازه‌گیری ساعات موقت در شب ساخته شده ‌است. یکی از نخستین ساعت‌های آبی که ساخته شده، حوضچه‌ای بود که سوراخی در انتهای آن داشت که برای خروج آب تعبیه شده‌ بود. خط‌هایی روی سطح داخلی این ساعت حکاکی شده بود و با رسیدن سطح آب به این خط‌ها، زمان مشخص می‌شد. اگر چه این وسایل برای اهالی مدیترانه عملکردی رضایت‌بخش داشت، اما برای استفاده در هوای ابری و یخبندان کارآمد و قابل اعتماد نبودند.

بنابراین باید بدانید که “تحت تأثیر دمای سرد” به “قابل اعتماد نبودن در هوای ابری و یخبندان” بازنویسی شده است.

جواب مورد ۲ در پاراگراف زیر است:

قبل از اختراع نورهای مصنوعی، ماه تاثیرات اجتماعی بیشتری داشت و خصوصا برای ساکنین ناحیه استوایی، تاثیر هلالی شدن و قرص کامل شدن ماه از گذران فصل‌های سال هم بارزتر بود. لذا تقویم‌های مناطق عرض جغرافیایی پایین، بیشتر تحت تاثیر چرخه‌ قمری بودند تا سال  شمسی. هرچند در مناطق شمالی‌تری که در آن کشاورزی فصلی غالب است سال شمسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همزمان با گسترش امپراتوری رومی‌ها به سمت شمال، نمودار فعالیت اکثراً در تاثیر سال شمسی سازماندهی شد.

برای اینکه پاسخ صحیحی به این سوال بدهیم باید بدانیم که “جوامع زراعتی” همان “مناطق کشاورزی فصلی” است.

 

در امتحان ریدینگ آیلتس مثال‌های دیگری از بازنویسی و مترادف‌ها وجود دارد:

 مترادف‌ها و بازنویسی‌ها در بخش Reading آزمون آیلتس

کلمات داخل متن کلمات سوال
تقویم شهری تقویم مدنی
دوازده ماه سی روزه ماه‌های اندازه‌ هم
روز را به دو دوره ۱۲ ساعته تقسیم کنید روز را به دو نیمه مساوی تقسیم کردن
یک قفسه ایستاده با طرحی جدید یک کابینت با شکل جدید
هماهنگ کردن فعالیت‌های جمعی سازماندهی رویداد‌های عمومی

 

چرا تعداد زیادی مترادف وجود دارد؟

برای رسیدن به جواب باید نحوه‌ طرح بخش Reading آزمون آیلتس را بدانیم. بدین گونه است که طراحان آیلتس مقاله‌ای را پیدا می‌کنند و از آن سوال طرح می‌کنند.

اگر دقیقا همان کلمات و عبارات استفاده شده در مقاله را رونویسی کنند، بسیار ساده می‌شود لذا آن‌ها مترادف کلمات را بازنویسی می‌کنند.

نتیجه‌ آن تعداد زیادی سوال است که معنی یکسان با متن دارد ولی به روشی متفاوت نوشته شده است.

با دانستن این مطلب و یادگیری مترادف‌‌ها بخش خواندن آزمون آیلتس بسیار ساده‌تر خواهد شد.

 آیا باید تست‌های زیادی انجام دهم و همه مترادف‌ها را پیدا کنم؟

تمرین کردن مترادف‌ها برای آزمون آیلتس، همیشه ایده‌ خوبی است، با این وجود زبان انگلیسی مترادف‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است بنابراین احتمال اینکه با همان مترادف‌ها در آزمون مواجه شویم بسیار کم و حتی بعید است.

 چگونه دایره لغاتم را افزایش دهم؟

نحوه افزایش دایره لغات سوال همیشگی زبان‌آموزان است. همانطور که می‌دانید خواندن موثرترین روش برای بهبود و گسترش دایره واژگان است.

با این حال، دو نکته بسیار مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

۱- مقالات و امتحانات گذشته آیلتس را نخوانید. همانطور که در بالا گفته شد تمرین این موارد اگرچه مهم است اما همیشه جواب نمی‌دهد.

اگر در رابطه با موضوعی که به آن علاقه دارید بخوانید خیلی بهتر است. با اینکار شما بهتر یاد می‌گیرید و از طرفی چون موضوع برایتان جذاب است حوصله‌تان هم سر نمی‌رود.

اگر عشق فوتبال هستید مجله‌ فوتبالی بخوانید، اگر عاشق لباس هستید، وبلاگ مد بخوانید، به رویدادهای روز علاقه دارید؟ اخبار بین المللی را بخوانید.

۲- باید کلمات جدید را ضبط و بررسی کنید. وقتی با کلمه جدیدی مواجه می‌شوید زیرش خط بکشید و در آخر پس از خواندن متن، به آن کلمه برگردید و معنی آن را حدس بزنید.

شما باید این کار را در بخش خواندن (Reading) انجام دهید، بنابراین این تمرین خوبی است. بعد از آن می‌توانید با چک کردن معنی کلمه در فرهنگ لغت متوجه شوید که آیا درست حدس زده‌اید یا نه!

باید این کلمات را در یک دفترچه مخصوص بنویسید. در کنار هر کلمه معنی، مترادف‌ها و جملات مثال آن را بنویسید. به‌عنوان مثال به نمونه زیر دقت کنید:

Fantastic /fænˈtæs.tɪk/

معنی: بسیار عالی، خیلی عجیب یا غیر واقعی

مترادف: Exceptional, Incredible  Terrific, Great, Amazing,

مثال: A science fiction film has stories of fantastic worlds

کسب نمره ۹ در بخش Reading آیلتس

با به‌همراه داشتن یک کتابچه از این کلمات، هر هفته می‌توانید کلمات جدید را مرور کنید. اگر این کار را هر روز انجام دهید، دایره لغاتتان به میزان قابل توجه‌ای افزایش می‌یابد.

در سایت‌های زیر مقاله‌های جالبی وجود دارد که بر اساس علایقتان می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

  • HISTORY
  • WIRED
  • COSMOPOLITAN
  • TIME
  • ECONOMIST
  • TODAY و SCIENTIST

آزمون‌ها را چگونه تمرین کنم؟

معمولاً به زبان‌آموزان جهت کسب نمره ۹ ریدینگ آیلتس توصیه می‌شود که بخش  خواندن آزمون را سریع و آهسته انجام دهند.

منظور ما این است که یک بار آن را در شرایط اصلی امتحانی انجام دهید و سپس دوباره آن را با یک فرهنگ لغت انجام دهید و در این حالت به هر اندازه که دوست دارید وقت بگذارید.

با سریع آزمون دادن، مدیریت کردن زمان را تمرین می‌کنید که یکی از مهم‌ترین موارد امتحان هم همین است.

پس از اتمام آزمون، باید هر سوالی که اشتباه جواب داده‌اید را با دقت ویژه‌ای بررسی کنید. منظور ما این است که علت اشتباه زدن تست را پیدا کنید.

در این مرحله حتماً از فرهنگ لغت انگلیسی استفاده کنید تا هم معنی لغات را به درستی یاد بگیرید و هم مترادف‌های هر کلمه را بیابید.

دلیل اینکه ما تا این اندازه بر یادگیری مترادف‌ها تاکید می‌کنیم همان مثالی از یک تست آزمون آیلتس است که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم، خاطرتان هست که چقدر ظریف و زیبا به جای اشاره به همان کلمه‌ای که در متن آمده بود، به مترادف آن در سوال  اشاره کرده بودند.

اگر همیشه این کار را انجام دهید، تبدیل به عادت خواهد شد و به‌طور خودکار مترادف‌های هر کلمه را نیز یاد خواهید گرفت که باعث گسترده‌تر شدن دایره لغات شما و در نتیجه موفقیت در سایر بخش‌های آزمون آیلتس خواهد شد.

نکات و پیشنهاداتی برای تقویت مهارت ریدینگ آیلتس (IELTS Reading)

 مهارت خواندن یا Reading یکی از بخش‌های آیلتس و بسیاری از آزمون‌های دیگر است. همواره برای کسب مهارت در این بخش منابع، کتاب‌ها و سایت‌ها و فیلم‌های آموزشی بسیاری معرفی می‌شود.

اما در این مقاله ما به جای معرفی همه این منابعی که بارها در مورد آنها خوانده و شنیده‌اید، می‌خواهیم چند نکته و البته پیشنهاد اساسی و کاربردی برای تقویت این مهارت را با شما در میان بگذاریم.

لذت خواندن

این که شما از تجربه خواندن لذت ببرید مهم است. خواندن برای و با هدف لذت نه تنها باعث می‌شود که بیشتر بخوانید، بلکه مهارت‌های خواندن شما را نیز بهبود می‌بخشد. این مهارت‌ها تمرکز بر آن چه که بیشترین اهمیت دارد را شامل می‌شود:

  • افزایش آگاهی از مترادف‌ها
  • توسعه دایره لغات
  • دنبال کردن ایده‌های اصلی نویسنده

از هر فرصتی برای خواندن استفاده کنید. روزنامه‌ها، مجلات و ژورنال‌ها در هنگام سفر با اتوبوس، قطار و یا برای مثال در انتظار برای ملاقات پزشک موارد بسیار مناسبی هستند.

اشکال طولانی‌تر ادبیات مانند رمان‌ها یا کتاب‌های غیرداستانی می‌توانند برای فضای راحت خانه گزینه‌های بهتری باشند. مسئله مهم کسب تجربه، خواندن از قالب‌های مختلف چیزی است که شما از آن لذت می‌برید.

جادوی تمرکز

ذهن شما مثل یک پرنده بازیگوش پرواز می‌کند و بند نمی‌شود؟ پرنده ذهنتان را درون داستان ببرید. داشتن تمرکز در خواندن اهمیت دارد و یک شبه هم به دست نمی‌آید.

این یک فرآیند است که کم‌کم باید آن را جذب کنید. برای تقویت ترکز ذهن، از یک محتوای متنی مورد علاقه خود شروع کنید و به تدریج وارد متن‌هایی شوید که برای شما جذاب نیستند.

تنوع متن‌ها در آزمون ریدینگ آیلتس را درست مانند موقعیت‌های زندگی در نظر بگیرید. بعضی موقعیت‌ها برای ما جذاب است و به سرعت می‌فهمیم و لذت می‌بریم اما برخی دیگر خوشایند نیست و زمان بیشتری می‌خواهد.

کافی‌ است تمرکز در بررسی کردن و درک کردن کلیت ماجرا را به یک عادت رفتاری تبدیل کنید.

بازگویی داستان

همان پرنده بازیگوشی که فکر شما را جایی دیگر می‌برد را به روشی دیگر هدایت کنید. برای این‌کار، بازگویی آن چه خوانده‌اید ایده خوبی است.

شما می‌توانید این کار را از طریق نوشتن ایده‌های اصلی یک فصل در یک داستان و یا مقاله‌ای که برای شما جداب و جالب بوده است انجام دهید.

خلاصه کردن آنچه خوانده‌اید با استفاده از لغات خودتان به شما کمک می‌کند که دایره لغات خود را بسازید که برای آزمون آیلتس اهمیت دارد.

مدیریت زمان در بخش Reading آیلتس

خواندن خود را زمان‌بندی کنید. مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای کسانی است که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند.

پس متن‌هایی را انتخاب کنید که بین ۷۰۰  تا ۱۰۰۰ کلمه دارند و سپس ۲۰ دقیقه زمان برای نوشتن برخی از کلمات کلیدی و ایده اصلی، پیش از خلاصه کردن آن چه خوانده‌اید، اختصاص دهید.

همچنین می‌توانید با طرح سوالاتی درمورد متنی که خوانده‌اید و با استفاده از نمونه سوالات معمولی آیلتس، تمرین کنید. مدل سوالاتی که می‌توانید از خود بپرسید باید به‌صورت زیر باشند:

  • درست/ غلط/ در متن نیست
  • چند گزینه‌ای
  • کامل کردن جمله
  • تطابق عناوین

در کاه نمانید

آزمون خواندن آیلتس درست مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است، یعنی یافتن مضمون اصلی در بین انبوه اطلاعات.

پس پیش از هر چیز با انگیزه قوی، خود را به خواندن روزانه و منظم عادت دهید. این تکرار، تسلط شما برای یافتن ایده مخفی در متن را افزایش می‌دهد.

روی واژه‌های نو و اصطلاحات ناشناس حساس باشید. مطمئن باشید که پیشرفت خود را به آرامی احساس می‌کنید.

برج فانوس را دریابید

حالا که در دریایی از انواع متن غرق شده‌اید، یک فانوس دریایی به شما نشان می‌دهیم. در آزمون آیلتس،‌ نویسندگان دامنه‌ مشخصی از متون را انتخاب می‌کنند.

با تشخیص تیپ متن، شما می‌توانید ساختار آن‌ را پیش‌بینی و به سرعت درک کنید. چهار تیپ متن آیلتس وجود دارد:

  • متن تحلیلی: این نوع از متن، دلایل اینکه چرا چیزی اتفاق افتاده یا یک کانسپت را توضیح می‌دهد.
  • متن توصیفی: این نوع از متن، یک موقعیت را تشریح می‌کند، تشریح اینکه چگونه چیزی انجام شد یا شاید طبقه‌بندی موضوعی را مد نظر دارد.
  • متن گفتمانی: در این شیوه نظرات متفاوت در مورد یک موضوع بیان شده است.
  • متن روایی: در این متن برشی از رویدادها به ترتیب توضیح داده می‌شود.

reading

یک شانس دیگر در Reading آیلتس

ساختار پاراگراف را بشناسید. منظور کشف رابطه بین ایده اصلی و ایده‌های پشتیبانی است که نویسنده در یک پاراگراف کاشته است. متن در ابتدا با یک ایده اصلی و ریتم قوی آغاز می‌شود اما به آرامی ایده در سطرهای بعد حل می‌شود.

بیشتر ایده‌های ریدینگ آیلتس در پاراگراف اول و آخر متن، پنهان هستند. گاهی هم ایده اصلی فقط در قسمت پایانی متن منتظر شماست. به عنوان‌ و کلیت پاراگراف‌‌ها دقت کنید، از کشف خود لذت ببرید.

در ریدینگ آیلتس کارآگاه متن باشید

آزمون خواندن، بازی زمان و دقت است. این اصل یادتان نرود که همه جواب‌ها در متن قرار دارد. مهم این است که سرنخ‌های موثر را مانند یک کارآگاه باهوش پیدا کنید و ارتباط آنها را با هم بفهمید. گاهی تک تک کلمات را شاید ندانید اما مهم‌تر از آن درک محتوای مطلب باشد.

کل آزمون، هدف شماست، پس اگر جواب سوالی از ریدینگ آیلتس را نمی‌دانید، بهتر است بدون احساس نگرانی بیش از حد از آن رد شوید. به یاد داشته باشید که می‌توانید بعداً به آن سوال بازگردید. برای پیدا کردن سریع‌تر سوال‌های بی‌جواب، همیشه آنها را علامت‌گذاری کنید.

ماجرا لو می‌رود

مرور اجمالی متن و سوالات طرح شده، ماجرا را لو می‌دهد. پس استراتژی معروف ارزیابی و سنجش کلی را همواره در نظر بگیرید. از شما انتظار می‌رود بتوانید بیش از ۲۲۰۰ واژه را در یک آزمون Reading آیلتس مرور کنید که زمان و تلاش زیادی خواهد برد.

اول خوانش سریع و اجمالی (Skimming) را به‌کار ببرید تا ایده اصلی و مرکزی متن و پیوند آن با عنوان‌ها را بیرون بکشید. در گام بعد اسکن کردن (Scanning) متن را انجام دهید که به شما در کشف کلیدواژه‌های مرتبط با سوالات کمک خواهد کرد.

شروع‌ها و پایان‌های (نه فقط جملات ابتدایی و پایانی) یک پاراگراف را هم فراموش نکنید. حالا شما به اصل جریان بو برده‌اید.

آخر خط

این اصل را حتماً قبول دارید که آیلتس یک مهارت است و نه بیشتر . این مهارت هم آموختنی است. با صرف زمان کمی خواهید فهمید که برای پیشرفت چه چیزی لازم دارید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.