چگونه خود را برای مصاحبه های کاری از طریق اسکایپ آماده کنیم؟

اصول مصاحبه های کاری از طریق اسکایپ

تکنولوژی مدرن و اینترنت تصویر منابع انسانی و استخدام رو در سراسر جهان تغییر داده است. امروزه مدیران منابع انسانی، مصاحبه‌های کاری از طریق اسکایپ قبل از دعوت متقاضی به مصاحبه حضوری انجام می‌دهند.

افرادی که عادت به ارتباط از طریق کنفرانس ویدئویی به زبان انگلیسی ندارند، ممکن است با داشتن مصاحبه اسکایپ مضطرب شوند در صورتی که چیزی برای ترس وجود دارد.به خاطر داشته باشید که قوانین مصاحبه به دلیل انجام آن به‌صورت آنلاین تغییری نخواهد کرد. از شما همان سوالات پرسیده خواهد شد و لازم است همانند مصاحبه حضوری رفتار مناسب محیط کاری را داشته باشید.اگرچه عادت به تکنولوژی و قالب آنلاین مصاحبه نیاز به تمرین تکنیک‌های مصاحبه از طریق اسکایپ را دارد.

انواع مصاحبه شغلی

دو قسمت اصلی در مصاحبه‌ها وجود دارد، واقعی و رفتاری. سوالات سنتی و قدیمی بر اساس واقعیت هست و برای بررسی اطلاعات راجع به پست قبلی شما، مسئولیت، تحصیلات، وضعیت خانوادگی، سن و غیره پرسیده می‌شوند.

مصاحبه کاری از طریق skype

از طرف دیگر، سوالات رفتاری برای درک رفتار شما در شرایط مختلف کاری است. مثالی از هر نوع سوال در زیر آمده است:

مصاحبه سنتی: چه زمانی و چرا کار قبلی خود را ترک کردید؟

مصاحبه رفتاری: یک مثال از یک شرایط سختی که در کار با آن مواجه شدید را توضیح دهید و اینکه چگونه آن را حل کردید؟

مصاحبه های کاری از طریق اسکایپ چیست؟

وقتی که شما مصاحبه شغلی به زبان انگلیسی از طریق اسکایپ داشته باشید باید انتظار داشته باشید که هر دو نوع سوالات سنتی و رفتاری پرسیده شود. بهتر است لیستی از سوالاتی که ممکن است در مصاحبه از شما پرسید شود را تهیه کنید.اگر شما شخص مصاحبه‌کننده باشید چه سوالاتی را خواهید پرسید؟ سپس به پاسخ‌هایی که تصویر مثبتی از شما را منتقل می‌کند فکر کنید.به تنهایی تمرین کردن سخت است بنابراین می‌توانید از یک دوست یا آشنا بخواهید که نقش‌آفرینی کند و سوالات را از شما بپرسد.

اصول مصاحبه های کاری از طریق اسکایپ

موارد مهم مصاحبه از طریق اسکایپ

قبل از مصاحبه‌های کاری از طریق اسکایپ مطمئن شوید که گام‌های زیر را طی کنید:

نرم افزار را دانلود کنید- حداقل چند روز قبل از مصاحبه نرم افزار را دانلود کنید.

پروفایل خود را حرفه ای کنید– برخلاف مصاحبه شخصی و تلفنی، تاثیر اولیه شما در واقع از خود شما گرفته نمی‌شود. اولین چیزی که مصاحبه کننده شما می‌بیند نام کابری و عکس پروفایل اسکایپ شما است، بنابراین مطمئن شوید که هر دو مناسب هستند.

در اسکایپ، بقیه شما را از طریق نام کاربریتان ( اسم کوچک و بزرگ) پیدا می‌کنند. بنابراین مطمئن شوید که اسم مستعار غیرحرفه‌ای انتخاب نکنید.

تنظیمات فنی: آیا کامپیوتر شما به درستی کار می‌کند؟ چند تماس امتحانی با دوستان و خانواده خود بگیرید تا مطمئن شوید که تصویر شما و  میزان صدا درست است. از یک webcam خارجی و هدفون برای بهبود کیفیت تماس استفاده کنید. مطمئن شوید که سرعت اینترنت شما سریع و بدون اتصالی است.

محیط اطراف: آیا شما در یک محیط آرام با هیچ حواس پرتی هستید؟ هرگونه وسیله نامناسبی که در دید webcam هست را حذف کنید- برای مثال لباس‌های خشک شده روی در، اسباب بازی کودکان و غیره. تنظیمات اطرافتان باید طبیعی و شبیه محیط کار باشد.

مصاحبه کننده خود را بشناسید: اعتماد به نفس شما در صورتی که اطلاعات عمومی راجع به شخصی که با شما تماس می‌گیرد داشته باشید، بالا می‌رود. بنابراین اسم مصاحبه کننده (از کسی که مصاحبه شما را برنامه ریزی کرده است بپرسید)، و لینکدین آنها را چک کنید.

آیا آنها عضو دپارتمان منابع انسانی هستند یا زمینه تخصصی دیگری دارند؟ این به شما کمک می کند تا نوع سوالاتی که از شما پرسیده خواهد شد را حدس بزنید. برای مثال، یک مدیر نرم افزار کامپیوتر از شما سوالات تخصصی بیشتری نسبت به مدیر منابع انسانی خواهد پرسید.

بدون هیچ مزاحمتی: مطمئن شوید که همه افراد حاضر در خانه یا اداره در جریان مصاحبه کاری شما از طریق اسکایپ هستند که مزاحم شما نشوند. گوشی موبایل و تلفن ثابت را خاموش کنید. تنظیمات اسکایپ خود را تغییر دهید تا در صورتی که افراد دیگر پیام دادند، صدای هشدار آن شنیده نشود.

(روش: tools>options>sounds>incoming IM in recent chat)

اسکایپ ۱

چگونه در حین مصاحبه حرفه‌ای باشیم؟راه های موفقیت در مصاحبه کاری

مواردی وجود دارد که می‌توانید در حین مصاحبه اسکایپ حرفه‌ای به نظر برسید:تمامی برنامه‌های اضافی بر روی کامپیوتر خود را ببندید. (به‌خصوص برنامه‌هایی که صدا ایجاد می‌کنند).

فراموش نکنید که لبخند بزنید: در مصاحبه حضوری شما به‌صورت طبیعی به هنگام رسیدن لبخند می‌زنید و حرکات صورت مناسبی را در طول جلسه خواهید داشت.

انجام این کار در مصاحبه از راه دور سخت‌تر خواهد بود. لبخند زدن بهترین راه برای شکستن یخ و ایجاد ارتباط با مصاحبه کننده است. اگرچه لبخند زدن در اتاقی که تنها هستید سخت است، قبل از مصاحبه در مقابل آینه لبخند بزنید و یا به دوستی که هیچ وقت شما را نمی‌خنداند زنگ بزنید و تمرین کنید.اگر لازم است، یک عکس جالب یا یادداشت خنده‌دار روی دیوار آویزان کنید تا به شما یادآوری کند که لبخند بزنید.

برای موفقیت لباس بپوشید: اگرچه مصاحبه‌کننده فقط صورت و بالاتنه شما را می‌بیند، مطمئن شوید که لباس مناسب بپوشید. ظاهر مهم است حتی به‌صورت آنلاین.

مشکلات تکنیکی را اطلاع دهید: وقتی شما بر تجهیزات ویدئویی و تلفنی تکیه کنید، احتمال اینکه یک مشکل تکنیکی پیش بیاید وجود دارد برای مثال: سرعت پایین، پارازیت و .. شاید شما از اینکه توجه مصاحبه کننده را جلب کنید شک داشته باشید ولی شما نمی‌خواهید که جواب نادرست به سوال پرسیده شده بدهید.بنابراین یک “ببخشید” ساده کمک خواهد کرد. ولی اگر مشکل ادامه پیدا کرد، اطلاع دهید. کارفرمای آینده شما می‌خواهد ببیند که آیا شما توانایی حل مشکلات را دارید.

زبان بدن‌: به webcam جوری نگاه کنید که انگار مصاحبه‌کننده مقابل شما نشسته است. سعی کنید آرام باشید. تعداد حرکات بدن خود را کمتر کنید چون ممکن است دست‌هایتان خارج از دوربین برود.از حرکات بدنی که نشان دهنده استرس و تدافعی بودن است از جمله دست به سینه نشستن، خاراندن صورت و لمس کردن موی خود خودداری کنید. دست‌های خود روی پاهای خود قرار دهید و از بازی با اشیای کوچک بر روی میز کامپیوتر از جمله خودکار و لوازم تحریر خودداری کنید.

پوشش مناسب

برگه یادداشت و خودکار همراه داشته باشید: داشتن یک برگه برای هایلایت کردن موارد مهم در حین مصاحبه بسیار مفید خواهد بود. گاهی اوقات مصاحبه‌ها در جهات غیرقابل انتظار پیش می‌رود، و یادداشت برداشتن می‌تواند شما برای برگشتن به جهت اصلی کمک کند. نظرات خود را در برگه خالی بنویسید و متعاقبا به مصاحبه‌کننده انتقال دهید.

پیگیری: ارسال یک نامه تشکر بعد از انجام مصاحبه اسکایپ مهم است. از پیگیری کردن در اسکایپ خودداری کنید مگر اینکه مصاحبه‌کننده از شما درخواست کند.

شما تا به حال تجربه مصاحبه‌های کاری از طریق اسکایپ داشته‌اید؟

برای ما در بخش نظرات از تجربه خود بگویید!

1 دیدگاه
  1. خیرخواه

    فقط چیزی که لزوم داره و می پرسند رو توضیح بدین
    پر حرفی نکنید
    سنجیده حرف بزنید
    پاسخ های طولانی با جزئیات به سوالات باعث میشه که در میانه ی پاسخ دادن سوال را فراموش کنید که بسیار بد است
    اینکه سوال رو بنویسید هم متوجه میشن بهتره به خاطر نگه دارین هر سوال رو حین پاسخ.
    خلاصه حرفه ای رفتار کنید

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.