آزمون CAE چیست؟ معرفی منابع با دانلود ۱۵ نمونه سوال رایگان

آزمون CAE چیست؟

معنی و مفهوم آزمون CAE چیست؟ آزمون زبان انگلیسی سطح پیشرفته دانشگاه کمبریج Certificate in Advanced English یا به عبارتی CAE آزمونی بین المللی است که توسط بخش آزمایش و ارزیابی زبانی دانشگاه کمبریج برای ارزیابی افراد دارای سطح پیشرفته (C1) طراحی شده است.مدرک این آزمون به طور معمول قابل ارائه به دانشگاه ، محل کار و یا سازمان مهاجرت است.

در ابتدا دانشگاه کمبریج تنها  آزمون FCE  و آزمون CPE را ارائه می کرد اما با درخواست های مکرر مراکز آموزش زبان مبنی بر این که فاصله زبانی این دو آزمون بسیار زیاد است، آزمون CAE در برنامه آزمون های این دانشگاه قرار گرفت.

همانند دو آزمون دیگر، CAE بر اساس توانایی های اجتماعی-شناختی بررسی می شود و میزان قدرت زبانی فرد در موقعیت های روزمره را می سنجد. سطح آزمون بر اساس مرجع مشترک اروپایی یادگیری زبان (CEFR) سطح پیشرفته ی C1 است.

آزمون CAE چیست

بخش های آزمون CAE

آزمون CAE شامل ۴ قسمت است که چهار مهارت کلیدی زبان را مورد آزمایش قرار می دهند:

بخش استفاده از انگلیسی و خواندن، بخش مهارت شنیداری، بخش مهارت نوشتاری و بخش مکالمه زبان انگلیسی. شرکت کنندگان امکان این را دارند که آزمون را به صورت حضوری یا آنلاین به انجام برسانند. بخش مکالمه به صورت رو در رو و با حضور دو ممتحن و دو شرکت کننده برگزار می گردد تا شرایط واقعی تر و بهتری برای سنجش توانایی ها به وجود بیاورد.

بخش استفاده از زبان انگلیسی و خواندن (Reading and Use of English)

زمان ارزیابی بخش مهارت ریدینگ ۹۰ دقیقه است و شامل ۸ بخش و ۵۶ سوال می باشد. مجموعا در حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ لغت انگلیسی به صورت مقاله در متون این بخش وجود دارد که منابع مختلفی تهیه شده است.

لذا از شرکت کنندگان این انتظار می رود که متون مذکور را درک و توانایی پاسخ گویی به سوالات مطرح شده در زمینه های آن را دارا باشند.

بخش نوشتاری (Writing)

زمان ارزیابی بخش مهارت رایتینگ نیز ۹۰ دقیقه می باشد و در دو بخش ارائه می گردد. بخش اول اجباری است و شامل نوشتن یک انشا در پاسخ یک متن است؛این متن می تواند مواردی چون: مقاله، بروشور و یا نامه ی رسمی یا غیررسمی باشد.

در بخش دوم آزمون CAE ، داوطلبان باید یکی از ۳ موضوع ارائه شده را انتخاب کنند. که به طور معمول شامل: نوشتن نامه، پروپوزال، گزارش و یا بازخورد (Review) است. شرکت کنندگان بر اساس این شاخص ها ارزیابی می گردند:محتوا، توانایی برقراری ارتباط با خواننده، سازماندهی اطلاعات موجود در متن و زبان.

رایتینگ آزمون CAE

بخش شنیداری (Listening)

ارزیابی بخش مهارت لیسینینگ در ۴۰ دقیقه برگزار می گردد و شامل ۳۰ سوال: یک بریده کوتاه از یک سخنرانی، یک مونولوگ طولانی، یک مصاحبه یا مکالمه و یک مونولوگ کوتاه در مورد یک محتوا است. از شرکت کنندگان در آزمون CAE انتظار می رود توانایی های شنیداری مانند درک مطلب، انتقال اطلاعات شنیده شده، درک موضوع و نظر گوینده و احساسات فرد گوینده را درک کنند.

بخش گفتاری (Speaking)

ارزیابی بخش مهارت اسپیکینگ نیز به صورت رودررو در ۱۵ دقیقه برگزار می گردد و فرمت استاندارد آن به صورت ۲ شرکت کننده و ۲ ممتحن است. یکی ازممتحنین نقش سنجش و واکنش و مدیریت مکالمه زبان انگلیسی را بر عهده دارد در حالی که ممتحن دیگر تنها وظیفه بررسی و ارزیابی زبان شرکت کنندگان در آزمون CAE را دارد. شرکت کنندگان به سه صورت صحبت می کنند: مونولوگ، با ممتحن و با یکدیگر.

سیستم نمره دهی آزمون

تمام شرکت کننده ها یک اعلان نتیجه از دانشگاه کمبریج دریافت می کنند، اما آنهایی که امتیازشان به قدر کافی بالاست یک مدرک آزمون CAE  نیز دریافت خواهند کرد. در صورت شرکت در امتحان نتایج جدید جایگزین نتایج قبلی خواهند شد. همچنین شرکت کنندگان یک مدرک CAE که در آن سطح زبان فعلی آنها و امتیاز زبانی آنها در ترازبندی زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج دریافت می کنند. نمره CAE نهایی شرکت کننده ازمیانگین نمرات همه ی مهارت ها (خواندن، نوشتن، شنیدن و گفتار) تشکیل می شود.

همانگونه که گفته شد CAE برای آزمایش سطح C1  طراحی شده اما کسانی که بین 200 الی 210 امتیاز در این آزمون بگیرند سطح زبانی آنها C2 و کسانی که کمتر از 180 امتیاز دریافت کنند، سطح زبانی آنها B2 اعلام خواهد شد. امتیاز های بین ۱۴۲ الی ۱۵۹ تنها گزارش می شوند و هیچ گونه مدرکی برای آنها صادر نمی شود. در حالت کلی امتیاز بندی و سطح بندی به صورت ذیل است:

نمره دهی آزمون CAE

بخش های نوشتاری، شنیداری و خواندن در یک روز و بخش گفتاری در روزی دیگر، پیش یا پس از آزمون اصلی، برگزار می گردد. این امتحان به طور معمول هر هفته برگزار می گردد. و در حال حاضر ۱۴۰۰ مرکز آزمون در ۱۱۷ کشور موجود می باشد.

زمان بندی برگزاری آزمون CAE

در آخر لازم به ذکر است، دارندگان مدرک CAE دارای توانایی زبانی مشابه با دارندگان مدرک آیلتس در نمره ی ۶.۵ الی ۸.۰ هستند. و می توانند مدرک مذکور را به محل کار، تحصیل و یا سازمان مهاجرت ارائه دهند.

دانلود  15 نمونه سوال رایگان آزمون CAE

در این بخش تعدادی از نمونه سوالات امتحان سی‌اِی‌ای برای شما قرار داده شده است که می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام به دانلود آن نمایید.

دانلود نمونه سوال 1

دانلود نمونه سوال 2

دانلود نمونه سوال 3

دانلود نمونه سوال 4

دانلود نمونه سوال 5

دانلود نمونه سوال 6

دانلود نمونه سوال 7

دانلود نمونه سوال 8

دانلود نمونه سوال 9

دانلود نمونه سوال 10

دانلود نمونه سوال 11

دانلود نمونه سوال 12

دانلود نمونه سوال 13

دانلود نمونه سوال 14

دانلود نمونه سوال 15

12 دیدگاه
  1. Fili

    سلام میخواستم بدونم واسه ی این دوره چه کتابهایی لازمه

  2. فائزه

    سلان از این مدرک برای مهاجرت به چ کشور هایی میشه استفاده کرد؟ و اینکه شامل چند کتابه دورش؟

    1. علیرضا صفری

      آزمون C1 Advanced یا همان CAE را می‌توان برای مهاجرت به استرالیا استفاده کرد.

  3. رنجبر

    این آزمون به صورت حضوری برگزار میشه ؟و داخل ایران چطوره ؟هزینه اش چطوره ؟
    ممنون از توضیحاتتون

    1. علیرضا صفری

      آزمون‌های Cambridge English شامل FCE، CAE، CPE در حال حاضر در ایران برگزار نمی‌شوند. آزمون‌ها حضوری و computer based هستند.

  4. Nima

    سلام این نمونه سوالایی که گذاشتید جوابشونو کجا میتونم پیدا کنم

  5. علی

    توی ایران برگزار میشه؟؟

    1. علیرضا صفری

      در حال حاضر، متاسفانه خیر.

  6. اسمانی

    ببخشید محل برگزاری آزمون fce در ایران کجاست؟ کدوم شهرها دارن؟

    1. تحریریه سفیرمگ

      سلام
      محل‌های برگزاری آزمون FCE رو می‌تونید از طریق سایت سنجش چک بفرمایید.

  7. زهره زمانی

    آزمون cae برای استرالیا هم اعتبار داره؟

    1. تحریریه سفیرمگ

      بله شما می‌تونید از این مدرک برای مهاجرت به استرالیا استفاده کنید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.