آزمون FCE چیست؟ معرفی منابع + دانلود ۱۲ نمونه سوال رایگان

آزمون FCE چیست؟

آزمون FCE که مخففِ First Certificate in English است، توسط دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج در سراسر دنیا برگزار می‌شود. این آزمون یکی از آزمون‌های معتبر در سطح جهان است که می‌تواند تاییدکننده سطح یادگیری در مرحله Upper-Intermediate باشد. در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا همراه هم نگاهی دقیق‌تر به این آزمون و هرچیزی که باید پیش از شرکت در این آزمون بدانید داشته باشیم.

آزمون FCE

ساختار و سیستم نمره‌دهی امتحان FCE

آزمون FCE از چهار بخش اصلی تشکیل شده است.

بخش زمان محتوا هدف
خواندن و کاربرد زبان ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه ۵۲ سوال در ۷ بخش نشان دادن توانایی داوطلب در مطالعه و درک متون مختلف نظیر داستان، روزنامه، و مجلات. در بخش کاربرد زبان، دانش گرامر و لغت سنجیده می‌شود.
نوشتن ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه ۲ بخش نگارش متون مختلف مثل نامه، گزارش، و انشا
شنیدن ۴۰ دقیقه ۳۰ سوال در ۴ بخش درک متون صوتی شامل مکالمات روزمره، گزارشات خبری، و ارائه و سخنرانی
صحبت‌کردن ۱۴ دقیقه برای دو داوطلب ۴ بخش سنجش توانایی داوطلبین در صحبت رو در رو. در آزمون اسپیکینگ، دو یا سه داوطلب هم‌زمان مصاحبه می‌شوند.

Reading and Use of English

در ۷ بخش برگزار می‌شود. ۴۰ درصد کل نمرۀ آزمون را شامل می‌شود. بخش‌های ۱ تا ۴ به دستور زبان و دانش لغت اختصاص دارد. بخش‌های ۵ تا ۷ به ریدینگ اختصاص دارد.

بخش ۱، شامل ۸ سوال – متنی دارای جای‌خالی در اختیار شما گذاشته می‌شود که برای هر جای خالی از میان چهار گزینه (A, B, C, D) باید جواب سوالات را انتخاب کنید. سوالات پیرامون دانش لغوی داوطلب طراحی شده‌اند و دانش idioms، collocations، phrasal verbs، fixed phrases و shades of meaning را می‌سنجند.

بخش ۲، شامل ۸ سوال – متنی دارای جای‌خالی در اختیار شما گذاشته می‌شود و باید خودتان جا‌های خالی را با توجه به معلومات خودتان تکمیل کنید. برای تکمیل جا‌های خالی نیاز به دانش دستوری و لغوی است.

بخش ۳، شامل ۸ سوال – متنی دارای جا‌ی‌خالی در اختیار شما گذاشته می‌شود و برای هر جای خالی ریشۀ جواب داده شده است. با توجه به ریشۀ داده شده باید کلمه صحیح را بسازید و بنویسید. برای پاسخ‌گویی این سوال صرفا به دانش لغت نیاز است.

بخش ۴، شامل ۶ سوال – جمله‌ای به شما داده می‌شود، کلمۀ کلیدی و بخشی از جمله دیگر نیز در اختیار شماست. با استفاده از کلمه کلیدی باید جملۀ دوم را به گونه‌ای تکمیل کنید که دقیقا هم معنی جمله اول شود. برای تکمیل این تمرین به گرامر و دانش لغات نیاز دارید. هر سوال در این بخش به اندازۀ دو نمره ارزش دارد.

بخش ۵، شامل ۶ سوال – متنی جهت مطالعه به شما داده می‌شود. در پایان باید به ۶ سوال چهار گزینه‌ای پاسخ دهید.  هر سوال دو نمره دارد.

بخش ۶، شامل ۶ سوال – متنی جهت مطالعه به شما داده می‌شود که ۶ جمله از متن حذف شده است. در پایان متن ۸ جمله به شما داده شده که باید جملاتی که جزء متن هستند را پیدا کرده، در جای صحیح قرار دهید. هر سوال دو نمره دارد.

بخش ۷، شامل ۱۰ سوال – تعدادی جمله و متنی که به بخش‌های مختلقی تقسیم شده در اختیار شما قرار می‌گیرد. باید تشخیص دهید هر جمله از کدام بخش متن استخراج شده است.

Writing

دو متن باید بنویسید. موضوع بخش اول اجباری است ولی در بخش دوم، از میان سه موضوع یکی را باید انتخاب کنید.

بخش ۱ – موضوع انشا و دو ایده دربارۀ موضوع به شما داده می‌شود. باید ایده سوم را خودتان اضافه کنید و یک انشا بین ۱۴۰ تا ۱۹۰ کلمه بنویسید.

بخش ۲ – سه موضوع به شما داده می‌شود. موضوعات شامل مقاله، نامه/ایمیل، گزارش و نقد هستند. یکی از موضوعات را باید به دلخواه انتخاب کنید و بین ۱۴۰ تا ۱۹۰ کلمه دربارۀ آن بنویسید.

Listening

در چهار بخش برگذار می‌شود و ۲۰% نمرۀ کل آزمون را تشکیل می‌دهد. در آزمون FCE فایل‌های صوتی دو بار پخش می‌شوند.

بخش ۱، شامل ۸ سوال – هشت مکالمه یا مونولوگ کوتاه می‌شنوید و در انتهای هر یک، یک سوال چهار گزینه‌ای را پاسخ می‌دهید.

بخش ۲، شامل ۱۰ سوال – یک مونولوگ ۳ دقیقه‌ای می‌شنوید و باید بر اساس آن ۱۰ جمله را با کلمه یا عبارت کوتاه تکمیل کنید.

بخش ۳، شامل ۵ سوال – پنج مونولوگ ۳۰ ثانیه‌ای حول یک موضوع می‌شنوید. در پاسخ‌نامه از میان ۸ گزینه،گزینه مناسب به هر مونولوگ را انتخاب می‌کنید.

بخش۴، شامل ۷ سوال – یک مکالمه به طول ۳ الی ۴ دقیقه بین دو نفر یا بیشتر می‌شنوید. باید به ۷ سوال سه گزینه‌ای پاسخ دهید.

Speaking

آزمون اسپیکینگ FCE همواره به همراه یک یا دو داوطلب برگزار می‌شود. دو ممتحن در اتاق حضور دارند که یکی با داوطلبین صحبت می‌کند و دیگری فقط به صحبت‌ها گوش می‌دهد. این بخش آزمون ۴ بخش دارد و ۲۰% نمره کل را تشکیل می‌دهد.

بخش ۱، ۲ دقیقه – مکالمه با ممتحن حول موضوعات روزمره نظیر علایق، تحصیلات، شغل و غیره.

بخش ۲، ۱ دقیقه برای هر داوطلب – دو عکس به شما داده می‌شود و یک دقیقه باید دربارۀ آنها صحبت کنید. سپس ممتحن از داوطلب دیگر می‌خواهد در ۳۰ ثانیه نظرش را دربارۀ عکس‌ها و نظرات شما اعلام کند. آزمون دوباره تکرار می‌شود و این بار دو عکس جدید به داوطلب دیگر داده می‌شود.

بخش ۳، ۳ دقیقه – ممتحن موضوعی را مطرح می‌کند. شما و داوطلب دیگر دربارۀ موضوع بحث می‌کنید و باید تصمیم بگیرید.

بخش۴، ۴ دقیقه – بحث بین دو داوطلب، ممتحن با طرح سوال مسیر بحث را کنترل می‌کند.

محل برگزاری آزمون fce در ایران

نمرۀ آزمون FCE

هر مهارت آزمون نمره مستقل دریافت می‌کند، نمره کل آزمون به صورت A، B، C، … اعلام می‌شود.

نمره خام نمره آزمون
۱۸۰ – ۱۹۰ Grade A
۱۷۳ – ۱۷۹ Grade B
۱۶۰ – ۱۷۲ Grade C
۱۴۰ – ۱۵۹ Level B1

نمرات بین ۱۲۲ الی ۱۳۹ در کارنامه اعلام می‌شوند ولی برای آنها مدرک صادر نمی‌شود.

معرفی منابع آزمون FCE

انتخابِ بهترین منابع آزمون FCE یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای موفقیت در این آزمون است. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که شکل و ساختار کتاب، زبان آن، مهارت‌هایی که آموزش می‌دهد، قیمت آن و … برای شما اهمیت دارد یا نه. در اینجا چند کتاب برای آزمون اف سی ای را پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مهارت‌های خود را برای شرکت در این آزمون بالا ببرید.

کتاب اول : Objective First

این کتاب که متعلق به انتشارات دانشگاه کمبریج است یکی از بهترین کتاب‌ها و منابع آزمون FCE برای آموزش و تمرین مهارت زبان است‌. این کتاب یک ابزار رسمی برای آمادگی شرکت در آزمون است که می‌توانید به همراه آن، کتاب‌ ویژه دانش آموزان، کتاب ویژه معلمین و یک سی‌دی محتوای تمرینات را دریافت کنید. Objective First شامل ۲۴ بخش مختلف است که سطوح مختلفی از موضوعات را پوشش می‌دهد. بخش زیادی از این کتاب شامل آزمون‌های مختلف، نکات و بخش‌های یادآوری و دوره درس‌ها است. سطح آموزش زبان این کتاب، بالاتر از حد متوسط به حساب می‌آید.

کتاب دوم : First Trainer
این کتاب نیز متعلق به انتشارات کمبریج است و کتابی است که باید حتما به خرید آن به عنوان یکی از منابع اصلی آزمون اف سی ای فکر کنید. First Trainer به ارتقا سطح زبان انگلیسی شما کمکی نخواهد کرد بلکه وسیله‌‌ای است برای این که شما سطح زبان خود را بیازمایید.
این کتاب شامل ۶ آزمون تمرینی کامل است که با آن‌ها می‌توانید خود را آزمایش کنید و ببینید که آیا از پس آزمون آن برخواهید آمد یا خیر‌؟ همچنین دارای بخش‌های آزمون‌های مختلف، بخش گرامر و قواعد و پاسخ‌نامه همراه با توضیح است.
کتاب سوم : Common mistakes in first certificate and how to avoid them
یکی دیگر از منابع آزمون FCE کتاب (مشکلات رایج در اولین آزمون ها و چگونگی پیشگیری از آن‌ها) است. این کتاب یکی از بهترین گزینه‌‌ها است. محتوای این کتاب از آنالیز و بررسی بیش از هزاران برگه امتحانی آزمون‌های زبان FCE به دست آمده است.
شما در این کتاب با رایج‌ترین اشتباهات در نوشتار و ساختار زبان آشنا خواهید شد. سپس این کتاب به شما کمک می‌کند که اشتباهاتی که توسط چندین نفر دیگر در آزمون صورت گرفته است را تکرار نکنید. همچنین یک مرجع مشابه به آزمون FCE است که در اختیار شما قرار می‌گیرد.
کتاب چهارم : Macmillan Publishing
این کتاب شامل سری داستان‌هایی است که برای آموزش خواندن زبان بسیار مفید هستند. این روش یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان و قواعد است. برخلاف کتاب‌‌های داستانی معمولی این کتاب منحصراً برای کسانی طراحی شده است که قصد شرکت در آزمون زبان FCE را دارند.
موضوعات این کتاب، کوتاه شده و مختصر شده داستان‌ها و رمان‌های بزرگ و معروف یا فیلمنامه‌هایی مانند “لمس خلا“، “ونیتی فر” ، “پارک ژوراسیک” و غیره است.
منبع پنجم : Globalexam آزمون جهانی
گزینه بعدی ما برای شما یک کتاب نیست بلکه یک روش آموزش آنلاین زبان است. گاهی اوقات خوب است که به جای کتاب‌های کاغذی از این روش و امثال آن استفاده کنیم. برنامه‌ها و آزمون‌‌‌های آنلاین زیادی برای آموزش زبان وجود دارند که استفاده با دقت از آن‌ها خالی از لطف نیست.
Globalexam یکی از این ابزار آموزش است که روش‌های زیادی برای یادگیری زبان و قواعد و آزمون‌ها را در خود جای داده است. این ابزار در زمینه رساندن کاربران خود به نمره مورد نظرشان، جایگاه و امتیاز بالایی دارد.
این برنامه همچنین امکان این را به شما می‌دهد که چگونگی و سرعت پیشرفت خود در زبان را دنبال کنید. برای گرفتن اطلاعات بیشتر بهتر است که به سایت خود این برنامه به آدرس www.global-exam.com سری بزنید.

 مراکز برگزارکننده آزمون FCE

در حال حاضر آزمون FCE در کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی برگزار می‌شود ولی متاسفانه این آزمون به دلیل برخی تحریم‌ها در ایران برگزار نمی‌شود.

اعتبار آزمون FCE

یکی از مزیت‌های امتحان FCE نسبت به سایر امتحان‌های مشابه همچون آزمون CAE، آزمون KET و آزمون GRE اعتبار این آزمون است. مدرک آزمون اف سی ای اعتبار مادام‌العمر دارد و شما می‌توانید با یک‌بار شرکت در این آزمون و کسب مدرک آن، از اعتبار دائمی آن استفاده کنید.

هزینه شرکت در آزمون FCE

از موارد مهمی که قبل از شرکت در امتحان FCE باید در نظر بگیرید هزینه این آزمون است. هزینه شرکت در آزمون اف سی ای تقریبا ۱۶۰ یورو است که این مبلغ با توجه به خدماتی که مراکز برگزاری به شما می‌دهند متغیر است.

تقویم برگزاری آزمون FCE

با توجه به عدم برگزاری آزمون اف سی ای در سطح کشور تقویمی برای این آزمون در نظر گرفته نشده است. اگر شما تمایل به تجربه آزمون FCE دارید می‌توانید در این آزمون از طریق نمونه شبیه‌سازی شده شرکت کنید و نمره خود را مطابق استاندارد بین‌المللی دریافت کنید.

از چه سطحی می‌توانیم در FCE شرکت کنیم؟

آزمون اف سی ای به‌صورت استاندارد برای سطح Upper-Intermediate یا همان بالاتر از متوسطه در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید مفاهیم آموخته خود را در این آزمون محک بزنید. در صورتی که شما تمایل به تعیین سطح خود هستید و تصمیم به شناخت سطح حقیقی خود دارید می‌‌توانید تعیین سطح خود را به‌صورت آنلاین نیز انجام دهید.

7 دیدگاه
  1. نوید

    من نمره 160 آزمون ماک FCE رو امسال گرفتم
    و قبول شدم
    خواستم بپرسم چگونه من میتونم آزمون FCE واقعی رو قبول شم؟

    1. پشتیبان سفیرمگ

      سلام نوید جان، با تمرین مستمر حتما می‌تونید به نمره‌ی دلخواه خودتون برسید. 🙂

  2. ممد

    سلام کاربردش چیه ک میگید میتونی از اعتبار مادام استفاده کنی از چی ان استفاده کنیم ؟

    1. پریسا سالارکیا

      منظور اینه که مثل آزمون آیلتس تاریخ انقضا نداره .

  3. مک

    فایدش چیه ؟

    1. پریسا سالارکیا

      این آزمون یکی از آزمون‌های معتبر در سطح جهان است که می‌تواند تاییدکننده سطح یادگیری در مرحله Upper-Intermediate باشد

  4. .

    aaaaliіі boⲟd ❤️❤️❤️

    .

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.