۷راه تقویت حافظه ! از ضعیف شدن حافظه خود پیشگیری کنید!

همه چیز درباره حافظه و راه‌های تقویت حافظه!

یکی از چالش‎های اساسی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی، افزایش دایره لغات و تقویت مهارت مکالمه است که داشتنِ حافظه‌ای قوی برای به‌خاطر سپردنِ مفاهیم و استفاده درست و به‌جا از آنها می‌تواند کمکی بزرگ به شما باشد. پس بهتر است که راه‌های تقویت حافظه را بشناسید.یکی از اتفاقاتی که با افزایش مشغله‌های زندگی و درگیری‌های روزمره برای ما می‌افتد کم شدنِ قدرتِ حافظه‌ی ماست، میشه گفت این اتفاق بخشِ اجتناب‌ناپذیر از روند رو به رشد تکنولوی در زندگی ما نیز هست.در این مطلب تصمیم داریم تا به چهارده راه برای تقویت حافظه اشاره کنیم نکاتی که با توجه به این موارد می‌توانیم نکات، لغات و مفاهیم کاربردی بیشتری را به خاطر بسپاریم.

چرا حافظه ما ضعیف می‌شود؟

یکی از علائم اصلیِ بروز آلزایمر ضعف تدریجی حافظه کوتاه مدت است و از مهم‌ترین دلایل بروز این اتفاق کهولت سن و بروز اختلال‌هایی در شیوه زندگی فرد است.زندگی پر مشغله و آشفتگی فکری از دیگر دلایل بروز ضعف در حافظه کوتاه مدت افراد است.در ادامه این مطلب دلایل اصلی بروز ضعف در حافظه کوتاه مدت را همراه با هم مرور می‌کنیم.

دلایل ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت

  • استرس

شرایط استرس‌زا باعث ترشح کورتیزول و آدرنالین در بدن شما می‌شود. این دو عامل به‌صورت مستقیم بر روی قدرت حافظه کوتاه مدت شما ثاثیر منفی دارند.اگر شما جزو اون دسته‎‌ از آدم‌ها هستید که به راحتی استرس می‌گیرید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما مطلب مربوط به راه‌های مقابله و کنترل استرس را مطالعه کنید. مطالعه این مطلب راهنمایی‌های خوبی برای مقابله با استرس در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • حواس پرتی

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود حافظه کوتاه مدت شما تحت تاثیر تاثیر قرار بگیرد و به مرور ضعیف بشود بروز حواس‌پرتی در طی انجام امور روزمره است.در کنار حواس پرتی این احتمال هم وجود دارد که اگر بیش از حد برای فراموش نکردن نکات یا کاری اصرار کنید، احتمال فراموش کردن آن موضوع افزایش پیدا می‌کند.

  • بالا رفتن سن

همونطور که در ابتدایِ مطلب به این نکته اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین عوامل ضعف حافظه بالا رفتنِ سن است.در ادامه همین مطلب به بعضی از تمرین‌ها و فعالیت هایی که شما می توانید برای تقویت حافظه خود انجام دهید اشاره کرده‌ایم.

  • اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل یکی دیگر از عوامل موثر در ضعف حافظه کوتاه مدت است. ضعف حافظه از طریق مصرف الکل هیچ ارتباطی با سن ندارد و می‌تواند در هر سنی تنها به دلیل استفاده از مشروبات الکلی علائم ضعف را در شخص نمایان کند.

  • داروهای شیمیایی

داروهای شیمیایی شاید به درمان یک درد شما کمک کنند ولی عوارض آنها امکان ایجاد چند درد برای شما را دارد.یکی از عوارض این داروها تضعیف حافظه شماست.به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از استفاده از داروهای شیمیایی به عوارض آن دقت کنید و به‌ هیچ‌وجه بدونِ مشورت پزشک اقدام به استفاده از این داروها نکنید.

همه چیز درباره حافظه و راه‌های تقویت حافظه

چطور از ضعیف شدنِ حافظه جلوگیری کنیم؟

  • خواب کافی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکات  برای حفظ قدرت حافظه و جلوگیری از ضعیف شدن آن، داشتنِ استراحت کافی در طول شبانه روز است.ذهن شما هم مانند تمامی اعضا بدن شما نیاز به استراحت دارد و این وظیفه شماست تا با رعایت برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت درست زمان و هیجانات، اجازه این استراحت را به ذهن خود بدهید.یکی از نتایج مهمی که در تحقیقات به اثبات رسیده است اشاره به این نکته دارد که استراحت بعد از یادگیری میزان بهره‌وری آموزشی را به شدت افزایش می‌دهد.برنامه‌ریزی آموزشی خود را به‌نحوی در نظر بگیرید که برای استراحت خود زمان کافی و مفیدی داشته باشید.

چطور از ضعیف شدنِ حافظه جلوگیری کنیم؟ و آن را تقویت کنیم

  • روش مطالعه خود را تغییر دهید

اگر بخواهیم این نکته را بست بدهیم می‌توانیم اینطور بگوییم که اجازه ندهید ذهن شما به یک روند ثابت عادت کند و به اصطلاح شرط‌های ثابتی را برای خودش طرح کند.برای مثال زمان مطالعه خودتان را تغییر بدهید، اگر همیشه در انتهای شب اقدام به مطالعه می‌کنید الان وقتش شده تا این زمان رو تغییر بدهید، یا اگر همیشه یک سبک خاص از رمان را انتخاب می‌کنید به خودتان اجازه و جسارتِ تغییر سبکِ کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنید را بدهید.این کار باعث می‌شود ذهن شما پذیرایِ حجم وسیع‌تری از اطلاعات و شرایط مختلف باشد.

  • آموخته‌های خود را آموزش دهید

یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه آموزش دادن به دیگران است.اگر می‌خواهید نکته‌ای که تازه یاد گرفته‌اید در ذهن شما عمیق‌تر و ماندگارتر شود سعی کنید این نکته را به دیگران آموزش دهید.برای مثال وقتی یک نکته گرامری تازه یاد گرفتید آن نکته را به کسانی که موفق به یادگیری آن نشده‌اند آموزش دهید.سیستم آموزش نکات به این خاطر که شما را مجاب به یادگیری کامل و آمادگی برای پاسخ به سوالات می‌کند تاثیر به‌سزایی در تقویت حافظه شما دارد.

  • ارتباط موضوعی ایجاد کنید

یک راهکار به شدت موثر برای تقویت حافظه ایجاد ارتباط بین مفاهیم و موضوعات مختلف است.سعی کنید بین نکاتی که یاد می‌گیرید ارتباط ذهنی ایجاد کنید.در این روش شما باید بین آموخته‌های جدید خود و دانش گذشته خود ارتباط‌هایی را ایجاد کنید، ارتباط‌هایی که به مرور باعثِ به‌وجود آمدنِ ریشه‌های محکمی در ذهن شما می‌شوند.

  • تصویرسازی کنید

اگر می‌خواهید اطلاعاتی که یاد می‌گیرید به‌صورت عمیق‌تری در ذهن شما باقی بماند سعی کنید در موقع یادگیریِ این نکات در ذهن، شرایطی را برای استفاده از این مفاهیم متصور بشوید.تصویرسازی یکی از موثرترین راه‌های آموزشی است و با اتکا به همین نکته دیکشنری‌های تصویری و فلش کارت‌ها برای آموزش بهتر عرضه شدند، محصولاتی که به شما کمک می‌کنند عمق یادگیری خودتان را افزایش بدهید.

  • مستمر مطالعه کنید

زمان مطالعه خود را به بخش‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید تلاش کنید به‌جای یک نوبت مطالعه بلند مدت، زمان مطالعه خود را در طول روز تقسیم کنید و در بخش‌های کوتاه‌تری این مطالعه را انجام دهید.این کار باعث فعالیت بیشتر ذهن شما پیرامونِ موضوع مطالعه می‌شود.

  • استفاده از جعبه لایتنر

یکی دیگر از ابزارهایی که به شدت در روند یادگیری شخص و تقویت حافظه او تاثیرگذار است استفاده از جعبه لایتنرهای آموزشی است.شما می‌توانید با استفاده از این ابزار آموزشی و ساختار استفاده از آن در کنار یادگیری مفاهیم مربوط به آن موضوع به تقویت حافظه خود نیز کمک کنید.برای آشنایی بیشتر با این ابزار پیشنهاد می‌کنیم که مطلب اختصاصی مربوط به جعبه لایتنر را مطالعه کنید.

اهمیت قدرت حافظه در یادگیری زبان

قدرت حافظه و به یاد سپاری شما ارتباط مستقیم با میزان یادگیری شما از زبان انگلیسی دارد.اگر شما موفق به تقویت قدرت حافظه خود شوید بدون شک پیشرفت‌های بی‎نظیری در زمینه زبان انگلیسی خواهید داشت. یکی از دلایل این اهمیت این است که یکی از بخش‌های اصلیِ یادگیری  زبان انگلیسی یادگیری لغات انگلیسی است و در ادامه آن یادگیری ساختارهای لازمِ گرامری برای استفاده درست از دایره واژگان.

کلام آخر

امیدواریم موضوعاتی که در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم برای شما مفید بوده باشد.در صورتی که سوالی درباره تمرین‌های مناسب برای تقویت حافظه دارید می‌توانید در بخش نظرات مطرح کنید.

9 دیدگاه
  1. ناشناس

    جه حوا های عالی 🙏 ارتقای حافظه برا بشر لازمه کمونیست وار البته باز همه چی رو write اصلا به حرف هیشکی رابطه اینکه من حافظه ام قویه نکنید زر زدن بابا شده تو سالنامه /دفتر یادداشت/موبایل این طوری بهتره

    1. پشتیبان سفیرمگ

      ممنون از شما

  2. F

    توضیحات مفیدی بود برام خیلی ممنون 🙏❤️❤️

    1. پشتیبان سفیرمگ

      ممنون فاطمه جان 🙂

  3. سورن

    سلام من امسال کنکوری هستم و به شکل عجیبی امسال توی حفظیات ضعیف شدم و وضعیت بدی پیدا کردم در صورتی ک پارسال و سال های قبل حفظیاتم ب شدت قوی و خوب بود
    به نظرتون از چه راهکار سریعی استفاده کنم ک بتونم حفظیاتم رو دوباره قوی کنم؟

    1. پشتیبان سفیرمگ

      سورن عزیز سلام 🙂
      اینکه شما احساس استرس وو اظطراب داشته باشید کاملا عادیه. من بهتون پیشنهاد می‌کنم با مشاور تحصیلی‌تون در ارتباط باشید و مشکلات‌تون رو باهاشون حتما در میون بگذارید. 🙂 مطمئنم موفق خواهید بود.

  4. سورن

    سلام من امسال کنکوری هستم و به شکل عجیبی امسال توی حفظیات ضعیف شدم و وضعیت بدی پیدا کردم در صورتی ک پارسال و سال های قبل حفظیاتم ب شدت قوی و خوب بود
    به نظرتون از چه راهکار سریعی استفاده کنم ک بتونم حفظیاتم رو دوباره قوی کنم

  5. ..

    من از کلاس اول تا کلاس سوم درسم خیلی خوب بود و حافظم هم خیلی قوی بود ولی بعد از تعطیلی مدارس بخاطر کرونا من درسم خیلی ضعیف شد و حافظم هم خیلی ضعیفه من درس رو متوجه میشم ولی بعدا فراموش میکنم لطفا کمکم کنید.

    1. پشتیبان سفیرمگ

      سلام دوست عزیز!
      درک می‌کنم که افت تحصیلی و ضعیف شدن حافظه شما بعد از تعطیلی مدارس به دلیل کرونا برایتان نگران کننده است.
      برای حل این مشکل، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
      برنامه ریزی و نظم: برای خودتان برنامه ریزی منظمی برای درس خواندن تدوین کنید و به آن پایبند باشید.
      ایجاد انگیزه: سعی کنید با ایجاد انگیزه برای خودتان، مطالعه را به فعالیتی لذت بخش تبدیل کنید.
      رفع مشکلات روحی و روانی: در صورت وجود اضطراب و افسردگی، به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.
      توجه به سلامت جسمی: به اندازه کافی بخوابید، غذای سالم و مقوی بخورید و به طور مرتب فعالیت بدنی داشته باشید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.