چطور زبان انگلیسی کنکور را ۱۰۰% بزنیم؟

زبان انگلیسی کنکور برای بسیاری از داوطلبان تبدیل به کابوس شده و به جای صرف وقت برای این درس ترجیح می‌دهند در طول سال زمان و انرژی خود را برای دروس تخصصی بگذارند. این دیدگاه غلطی است چون اگر می‌خواهید رتبه خوبی در کنکور کسب کنید باید در تمامی دروس درصد بالایی از سوالات را پاسخ دهید. فراموش نکنید که خالی گذاشتن بخش زبان انگلیسی کنکور در پاسخنامه، به مفهوم از دست دادن درسی با ضریب ۲ است. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه مطالعه این درس برای کنکور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

سوالات بخش زبان انگلیسی کنکور

درس زبان در کنکور شامل ۲۵ سوال است که به ۴ بخش تقسیم شده‌اند. ۶ الی ۷ تست اول مربوط به لغات، ۳ الی ۴ تست مربوط به گرامر، ۵ تست بعدی مربوط به Cloze Test و ۸ الی ۱۰ تست آخر هم مربوط به Reading می‌شود. زمان پاسخگویی به این ۲۵ سوال، ۲۰ دقیقه است پس برای پاسخ دادن به هر سوال کمتر از ۱ دقیقه وقت دارید. پس برای اینکه بتوانید به درصد بالایی از سوالات پاسخ صحیح دهید باید یک سری اصول را رعایت کنید. لازم به ذکر است که کلیه سوالات زبان انگلیسی کنکور از کتاب‌های ۲ سال آخر تحصیل طراحی شده و از منبع دیگری استفاده نمی‌شود.

شیوه درست مطالعه زبان انگلیسی برای شرکت در کنکور

بهترین برنامه‌ریزی برای داوطلبان کنکوری این است که هر روز نیم ساعت یا یک روز در میان، یک ساعت مطالعه داشته باشند. همانطور که می‌دانید زبان کنکور شامل ۴ بخش (لغات، گرامر، Cloze Text و Reading) است، پس با توجه به بودجه‌بندی زبان انگلیسی سال کنکوری خود و همینطور با توجه به نقاط ضعف و قوتتان میزان زمان مطالعه هر بخش را تعیین کنید. زبان فرار است پس سعی کنید در طول زمان آن را مرور کنید نه اینکه در یک روز یک درس را کامل بخوانید.

شیوه درست یادگیری لغات کنکور

بیشترین مهارتی که در کنکور به آن نیاز دارید، وسعت دایره واژگان شماست. چون علاوه بر بخش لغات باید برای پاسخگویی به باقی سوالات نیز به دایره واژگان خود رجوع کنید. پس سعی کنید هر روز لغات جدید یاد بگیرید و لغات قبلی را مرور کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری لغات، استفاده از متد جعبه لایتنر است. در ادامه به نکاتی برای یادگیری بهتر لغات زبان انگلیسی کنکور اشاره می‌کنیم:

  • در هنگام یادگیری یک لغت جدید، مترادف و متضاد آن را نیز یاد بگیرید.
  • طبق متد جعبه لایتنر، لغات جدید را در بازه زمانی مشخص تکرار کنید تا ملکه ذهن شما شوند.
  • اگر لغتی در کنار حروف اضافه معنای دیگری دارد، حتماً آن را بیاموزید.
  • سعی کنید لغات سخت را در میان متن بیاموزید، به این ترتیب با به یاد آوردن متن، می‌توانید معانی لغات را نیز بیاد آورید.
  • یادگیری عبارات و اصطلاحات را فراموش نکنید، آن‌ها مفهومی متفاوت از کلمات تشکیل‌دهنده خود دارند.

شیوه درست یادگیری گرامر زبان کنکور

برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی کافی است اصول را آموزش ببینید و از آن در ساختن جمله‌ها استفاده کنید. به این ترتیب علاوه بر یادگیری گرامر، می‌توانید دایره واژگان خود را نیز محک بزنید. سعی کنید آزمون‌ سال‌های قبل را انجام دهید تا با نحوه سوالات کنکور در بخش گرامر آشنا شوید. در ادامه به نکاتی برای یادگیری بهتر گرامر زبان انگلیسی کنکور اشاره می‌کنیم:

  • سعی کنید گرامر هر درس را در زندگی روزمره بکار ببرید تا قواعد آن برای همیشه در ذهن شما باقی بماند.
  • گرامر هر درس را به زبان خودتان در یک دفترچه خلاصه نویسی کنید و سپس چند نمونه جمله با همان دستور زبان بنویسید. سعی کنید جملات را خودتان بنویسید و از جایی کپی نکنید، چون به این ترتیب با به یاد آوردن جمله، براحتی گرامر مربوط به آن را نیز بیاد خواهید آورد.

شیوه درست تمرین برای بخش Cloze Text زبان انگلیسی کنکور

سوالات این بخش در واقع ترکیبی از لغات، گرامر و درک مطلب هستند. همانطور که می‌بینید در این بخش هم تسلط بر لغات و گرامر ضروری است. سوالات Cloze Text بیشتر بر روی نحوه بکار بردن ۲ کلمه مرتبط با یکدیگر یا Collocation متمرکز هستند. در ادامه نکاتی برای پاسخگویی بهتر به این بخش ارائه می‌کنیم:

  • برای پاسخگویی به Cloze Text باید افعال و حروف اضافه آن‌ها را به خوبی فرا بگیرید.
  • ابتدا بدون توجه به گزینه‌ها، سوال را بخوانید و مفهوم کلی آن را درک کنید، بعد با توجه به گزینه‌های موجود و لغات قبل و بعد از نقطه چین، گزینه درست را انتخاب کنید.
  • با درک مفهوم کلی و ارتباط دادن بخش اصلی جمله با گزینه‌های موجود می‌توانید گزینه درست را انتخاب کنید.
  • سوال را لغت به لغت ترجمه نکنید، سعی کنید منظور آن را متوجه شوید.

شیوه درست تمرین و پاسخگویی به سوالات Reading زبان انگلیسی کنکور

در این بخش بطور میانگین ۲۹۰ کلمه وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۱ کلمه، جدید هستند. پس در این بخش هم، دایره واژگان و تسلط بر لغات جدید ضروری است. متن بخش Reading معمولاً یا از کل به جزء یا از جزء به کل است. در هر پاراگراف مفهوم جداگانه‌ای مطرح می‌شود و به همین دلیل مهم است که کل متن را بخوانید. برای تمرین این بخش کافی است هر روز حداقل یک درک مطلب از آزمون‌های سال‌های گذشته بخوانید و گاهی هم بخشی از یک کتاب داستان کوتاه را مطالعه کنید، به این ترتیب برای خواندن و درک مفاهیم متون انگلیسی در کنکور مشکلی نخواهید داشت.

یکی از مؤثرترین تکنیک‌ها برای افزایش سرعت خواندن یک متن، روش دیدزنی یا Skimming است. در این روش باید به سرعت متن را بخوانید تا یک برداشت و دید کلی از آن کسب کنید. در ادامه به نکاتی برای پاسخگویی بهتر به سوالات بخش Reading زبان انگلیسی کنکور اشاره می‌کنیم:

  • متن را لغت به لغت ترجمه نکنید، در این شرایط متوجه منظور نویسنده نخواهید شد.
  • یکبار متن را به صورت سریع بخوانید تا بخش‌های مهم آن را پیدا کنید.
  • سعی کنید مفهوم کلی متن را متوجه شوید در این شرایط براحتی می‌توانید به سوالاتی که نیاز به استنباط و تحلیل دارند، پاسخ دهید.
  • سعی کنید با تمرین و تکرار زیاد، سرعت خواندن خود را افزایش دهید.

لازم به ذکر است که گزینه‌های سوالات این بخش معمولاً به صورت زیر مطرح می‌شوند:

  • یکی از گزینه‌ها کاملاً غلط است.
  • یکی از گزینه‌ها کمی به جواب درست نزدیک است و با کمی دقت متوجه نادرست بودن آن می‌شوید.
  • یکی از گزینه‌ها خیلی به جواب درست نزدیک است و باید دقت بیشتری برای درک آن به خرج دهید.
  • یکی از گزینه‌ها کاملاً درست است.

شاید زبان انگلیسی کنکور در مقایسه با دروس اصلی ضریب کمتری داشته باشد، اما نباید تأثیر آن بر روی رتبه نهایی خود را دست کم بگیرید. همانطور که اشاره کردیم با روزی حداقل نیم ساعت مطالعه، تمرین و تکرار، براحتی می‌توانند درصد بالایی در این درس کسب کنید. کافی است به روش‌هایی که در این مقاله اشاره کردیم عمل کنید و نکات و متدها را مد نظر داشته باشید. شما برای کسب بالاترین درصد در درس زبان انگلیسی کنکور چطور مطالعه می‌کنید؟

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.