نمره آیلتس | جدول نمرات آیلتس(کاربردهای آن برای تحصیل یا کار)

همانطور که در مقالات قبلی ما مطالعه کردید، IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System و به معنای سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی است. از نامش پیداست که مدرک این آزمون در سراسر دنیا دارای اعتبار بوده و برای تحصیل و کار ضروری است. نمره آیلتس طبق شیوه مشخصی محاسبه می‌شوند و هر کدام نشان‌دهنده میزان سطح آشنایی و تسلط فرد بر زبان انگلیسی هستند.

از جمله مهمترین کاربردهای آزمون آیلتس که این روزها ذهن بسیاری از جوانان را درگیر کرده، مهاجرت تحصیلی و کاری است. ما در این مقاله قصد داریم تا به صورت دقیق‌تری به نمره آزمون آیلتس، نحوه محاسبه و سطح‌بندی آن و البته کاربردهای مدرک آیلتس بپردازیم.

نمره آیلتس

درباره آزمون آیلتس

این آزمون در ۱۱۰ کشور دنیا و در ۲۷۰ مرکز امتحانی برگزار می‌شود. جالب است بدانید که در این آزمون چیزی به عنوان نمره قبولی وجود ندارد و تنها نمرات ۶ به بالا مورد پذیرش اکثر دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها هستند. آزمون آیلتس به صورت کلی به دو صورت آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که آزمون آکادمیک بیشتر برای پذیرش تحصیلی کاربرد دارد و آزمون جنرال مناسب کسانی است که قصد مهاجرت به یکی از کشورهای انگلیسی زبان را دارند.

 مفهوم سطح ‌بندی نمرات آیلتس

سطح‌بندی نمرات آیلتس از ۰ تا ۹، هر کدام دارای مفهومی است که نشان‌دهنده سطح دانش و تسلط شما بر ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی است. درست است که برای احراز یک شغل یا مهاجرت باید حداقل نمره ۶٫۵ را در این آزمون کسب کنید اما آیا می‌دانید نمره‌های دیگر چه مفهومی برای سازمان‌ها و کشورها دارند؟

در ادامه جدولی آماده کرده‌ایم که با کمک آن می‌توانید به صورتی کاملاً دقیق میزان آشنایی و درک خود از زبان انگلیسی را با توجه به نمره قبولی آیلتس کسب کرده در آزمون ارزیابی و بررسی کنید. کافی است سطح خود را در این جدول یافته و توضیحات مقابل آن را بخوانید.

سطح توضیحات
۰ هیچگونه اطلاعاتی که قابل ارزیابی باشد وجود ندارد.
۱ هیچ توانایی برای استفاده از زبان انگلیسی بجز بکار بردن چند کلمه ساده را ندارد.
۲ امکان برقراری ارتباط واقعی وجود ندارد، مگر اینکه در موقعیت‌های آشنا و تنها با استفاده از چند کلمه و واژه ساده در قالب‌ها و جملاتی کوتاه بتواند نیازهای ابتدایی و فوری خود را برطرف کند.
مشکلات بسیاری در درک نوشتار و مکالمه انگلیسی دارد.
۳ تنها در محیط‌ها و شرایط بسیار آشنا می‌تواند منظور و مفهوم کلی خود را برساند. در هنگام برقراری ارتباط و مکالمه مکث‌های مکرری دارد.
۴ قابلیت‌های ابتدایی برقراری ارتباط تنها به موقعیت‌های آشنا محدود می‌شوند. در درک و فهمیدن منظور دیگران و بیان منظور خود مشکل دارد. توانایی استفاده از زبان پیچیده را ندارد.
۵ در بیشتر موقعیت‌ها مهارت نسبی زبان و قابلیت درک عمومی معنا را دارد.
احتمال بروز اشتباهات بسیاری وجود دارد.اما باید توانایی برقراری ارتباط اولیه در حوزه تخصصی خود را داشته باشد.
۶ باوجود برخی بی‌دقتی‌ها، درک نکردن‌ها، نفهمیدن منظور و عدم تناسبات، در کل می‌تواند به صورت مؤثر ارتباط برقرار کند. در موقعیت‌های آشنا می‌تواند زبان نسبتاً پیچیده را درک کرده و استفاده کند.
۷ مهارت‌های کاملاً کاربردی زبان انگلیسی را دارا می‌باشد. گاهی در درک زبان، تناسب و دقت اشتباهاتی دارد. اما در کل توانایی درک و استفاده از زبان پیچیده را داشته و می‌تواند استدلال‌های جزئی‌ را درک کند.
۸ مهارت‌های کاملاً کاربردی زبان را دارد. تنها گاهی از نظر تناسب کاربرد و دقت اشتباهاتی مرتکب می‌شود. ممکن است در موقعیت‌های ناآشنا فهم کاملی از زبان نداشته باشد. از عهده مباحث پیچیده بر می‌آید.
۹ مهارت‌های کاملاً کاربردی زبان مانند دقت، روانی همراه با فهم کامل و ادای صحیح را دارد.

 

نحوه محاسبه نمره آیلتس

تمام متقاضیانی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند مایل هستند قبل از شرکت در آزمون به نحوی نمره نهایی خود را محاسبه کنند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که با پاسخ دادن به چند سوال سطح مطلوبی از نمره را دریافت می‌کنند. از طرفی با دانستن نحوه محاسبه نمره آیلتس، براحتی می‌توانید در آزمون‌هایی که از خود می‌گیرید، نمره نهایی خود را محاسبه کنید.

نمره آیلتس از ۹ است و ریز نمرات خام آن نیز از ۴۰ است. اما آیا می‌دانید که محاسبه‌گر نمره های آیلتس چطور این ریز نمرات را محاسبه کرده و نمره نهایی شما را اعلام می‌کند؟

نمره معدل یا نمره Overall به هر کدام از مهارت‌های چهارگانه تعلق می‌گیرد. نحوه محاسبه نمره در مهارت شنیداری (Listening) آزمون آیلتس برای هر ۲ ماژول آکادمیک و جنرال مشابه است اما در مورد نمره دهی ریدینگ آیلتس (reading) این موضوع متفاوت خواهد بود.در زیر جدول نمرات آیلتس و نمره دهی لیسنینگ آیلتس را مشاهده می‌کنید.

جدول نمرات آیلتس

General Training Reading Academic Reading Listening
IELTS Score Raw Score IELTS Score Raw Score IELTS Score Raw Score
۱ ۱-۲ ۱ ۱-۲ ۱ ۱-۲
۲ ۳-۵ ۲ ۳-۴ ۲ ۳-۴
۲٫۵ ۶-۹ ۳ ۵-۷ ۳ ۵-۷
۳ ۱۰-۱۲ ۳٫۵ ۸-۹ ۳٫۵ ۸-۹
۳٫۵ ۱۳-۱۴ ۴ ۱۰-۱۳ ۴ ۱۰-۱۳
۴ ۱۵-۱۷ ۴٫۵ ۱۴-۱۵ ۴٫۵ ۱۴-۱۵
۴٫۵ ۱۸-۲۱ ۵ ۱۶-۱۸ ۵ ۱۶-۱۸
۵ ۲۲-۲۴ ۵٫۵ ۱۹-۲۱ ۵٫۵ ۱۹-۲۱
۵٫۵ ۲۵-۲۸ ۶ ۲۲-۲۵ ۶ ۲۲-۲۵
۶ ۲۹-۳۱ ۶٫۵ ۲۶-۲۹ ۶٫۵ ۲۶-۲۹
۶٫۵ ۳۲-۳۳ ۷ ۳۰-۳۱ ۷ ۳۰-۳۱
۷ ۳۴-۳۵ ۷٫۵ ۳۲-۳۴ ۷٫۵ ۳۲-۳۴
۷٫۵ ۳۶-۳۷ ۸ ۳۵-۳۶ ۸ ۳۵-۳۶
۸ ۳۸ ۸٫۵ ۳۷-۳۹ ۸٫۵ ۳۷-۳۹
۸٫۵ ۳۹ ۹ ۴۰ ۹ ۴۰
۹ ۴۰

حالا می‌توانید نمره نهایی آیلتس را در آزمون‌هایی که برای آمادگی از خود می‌گیرید براحتی محاسبه کنید.

کاربردهای مدرک آیلتس

همانطور که می‌دانید تمام آزمون‌های بین‌المللی زبان دارای تاریخ اعتبار مشخصی هستند و با گذشت آن باید مجدداً در آزمون شرکت کنید. از طرفی هزینه بالای ثبت‌نام در این آزمون‌ها باعث شده تا شرکت‌کنندگان از ماه‌ها قبل برای گرفتن بهترین خود را نمره آماده کنند. همه کسانی که در آزمون ielts شرکت می‌کنند هدف بزرگی دارند که کسب نمره بالای آیلتس بخشی از آن است. ما در ادامه به برخی از کاربردهای آزمون آیلتس اشاره می‌کنیم.

  • دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه‌های خارجی
  • تصدی یک شغل و مهاجرت کاری به یکی از کشورهای خارجی
  • تصدی یک شغل در یکی از شرکت‌های بین‌المللی در ایران
  • تصدی شغل در برخی از زمینه‌ها مانند تجارت، بازرگانی، واردات، بازاریابی خارجی و غیره
  • تصدی شغل معلمی آموزشگاه زبان‌های خارجی
  • قوی‌تر کردن رزومه کاری برای تصدی شغلی بهتر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، هر کدام از نمره های آیلتس نشان‌دهنده سطحی از تسلط شما بر زبان انگلیسی هستند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی و کاری را دارید باید نمره آیلتس شما بالاتر از ۶٫۵ باشد. پس در آزمون‌هایی که از خود می‌گیرید تلاش کنید تا با محاسبه نمره نهایی و در نتیجه تقویت نقاط ضعف و برطرف کردن اشتباهاتتان، هر بار نمره خود را به اعداد بالای ۶٫۵ نزدیک کنید. ما در انتهای مقاله به کاربردهای آیلتس برای تحصیل و کار اشاره کردیم، شما به چه دلیلی مایل به دریافت مدرک آیلتس هستید؟

5 دیدگاه
  1. Shamsia

    سلام من شمسیه هستم ایران زنده گی میکنم آیا میتوانم بدون مدرک دبیرستان آیلتس امتحان بدم و مهاجرت کنم

    1. پشتیبان سفیرمگ

      سلام دوست عزیز
      امتحان ایلتس به مزان تحصیلات شما مربوط نمیشه اما در خصوص مهاجرت حتما با مشاور امور مهاجرت صحبت کنید

  2. فاطمه

    سلام وقت بخیر
    من در ترکیه هستم و نیاز به مدرک آیلتس دارم
    ایا به صورت انلاین می توانم امتحان بدم و مدرک بین المللی بگیرم یا خیر
    اگر راهنمایی کنید ممنون میشم
    دلیل اینکه در ترکیه نمیتونم امتحان بدم اینه که ترکی بلد نیستم

    1. پشتیبان سفیرمگ

      سلام فاطمه جان. بله، شما می‌توانید آزمون آیلتس (IELTS) را به صورت آنلاین بدهید و مدرک بین‌المللی دریافت کنید. آزمون آیلتس نسخه‌ای به نام IELTS Indicator دارد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای کمک به داوطلبانی که نمی‌توانند به مراکز آزمون مراجعه کنند، طراحی شده است. IELTS Indicator یک آزمون آنلاین است که شما می‌توانید از خانه خود شرکت کنید. این آزمون همه مهارت‌ها شامل شنیداری، خواندنی، نوشتاری و گفتاری را ارزیابی می‌کند و نتایج آن به عنوان نشانگری از توانایی‌های زبان انگلیسی شما در نظر گرفته می‌شود.
      با این حال، توجه داشته باشید که برخی از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها یا موسسات ممکن است نتایج IELTS Indicator را به عنوان جایگزینی برای آزمون حضوری IELTS نپذیرند. پس قبل از ثبت‌نام، حتما با سازمان یا دانشگاه مربوطه تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها نتایج این نسخه آنلاین را قبول دارند.

    2. m

      سلام بله میتوانید IELTS online ACADEMIC بدهید

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.