آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ مساله این است!

آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

می‌دانستید که دو نوع آیلتس متفاوت وجود دارد؟ آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. سوال پیش آماده این است که آیلتس آکادمیک یا جنرال و اینکه چه تفاوتی بین آیلتس آکادمیک و جنرال وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت میان این دو، هدف شرکت در آنهاست، البته اولین تفاوتی که در این دو نوع آیلتس بیشتر از بقیه به چشم می‌آید محتوای بخش‌های Reading و Writing آنهاست.در این مقاله به تفاوت‌های اصلی آیلتس‌های آکادمیک و جنرال، مقایسه نمره‌دهی و پاسخ به این سوال که «کدام یک آسانتر است؟» می‌پردازیم. آیلتس آکادمیک و جنرال، براساس هدفی که آزمون‌دهنده از این تست دنبال می‌کند، با هم تفاوت دارند. در ادامه کمی مفصل‌تر راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

اهداف آیلتس آکادمیک چیست؟ (Academic IELTS)

شاید خودتان هم بدانید که هدف از برگزاری آیلتس آکادمیک، درخواست دادن یا همان اَپلای کردن برای دانشگاه‌های مختلف و ورود به آنها یا هر دوره آموزشی انگلیسی محور است. اما ورود به دانشگاه تنها هدف برگزاری آیلتس آکادمیک محسوب نمی‌شود. در دنیای حرفه و کسب و کار هم، بسیاری از کارفرمایان برای استخدام کارمندان‌شان، از آنها نمره آیلتس آکادمیک را می‌خواهند. یکی از این زمینه‌های شغلی، ورود به حرفۀ پزشکی در بعضی کشورهاست. اگر قصد داشته باشید در کشورهایی مثل ایرلند، استرالیا، انگلیس، نیوزلند یا کانادا به طور حرفه‌ای وارد حرفه‌های پزشکی شوید، باید مدرک آیلتس آکادمیک داشته باشید. اپلای برای طیف گسترده‌ای از رشته‌های حوزه پزشکی مانند پزشکی، پرستاری، داروسازی و حتی تکنسین آزمایشگاه بیمارستان ملزم به دریافت این مدرک است.

 آیلتس آکادمیک

اهداف آیلتس جنرال چیست؟ (General IELTS)

برای اقداماتی مثل استخدام و مهاجرت به کانادا، آمریکا، ایرلند، انگلیس، نیوزلند، استرالیا و … از متقاضی مدرک آیلتس جنرال خواسته می‌شود. مثلاً افرادی که قصد ماندن در استرالیا و در کنار بچه‌ها و نوه‌های خود را دارند، کسب آیلتس جنرال برای آنها کفایت می‌کند. ولی این تست فقط برای مهاجرت نیست؛ بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر در سراسر جهان، برای ارزیابی میزان تسلط کارمندان‌شان به زبان انگلیسی، از تست General IELTS استفاده می‌کنند.

همچنین در اغلب این نوع سازمان‌ها داشتن این مدرک، یکی از فاکتورهای ضروری برای استخدام افراد محسوب می‌شود. آزمون آیلتس جنرال به شکل کامیپوتری برگزار نمی‌شود، پس اگر قصد دادن این ورژن از آزمون آیلتس را دارید، باید به سراغ همان روش سنتی آیلتس کاغذی‌ ست، بروید.

 آیلتس جنرال

فرمت آیلتس آکادمیک یا جنرال، دو ورژن متفاوت، چهار مهارت

هردو ورژن این تست، فرمت و شکل کلی یکسانی دارند. در هر دوی این ورژن‌ها از چهار مهارت Reading، Speaking، Writing و Listening در چهار بخش مجزا امتحان گرفته می‌شود. حتی در بخش‌های Listening و Speaking آنها نیز هیچ تفاوتی وجود ندارد. تمام موضوعات و سوالات بخش Speaking در هر دو ورژن یکسان است و ممکن است مورد آزمون قرار بگیرد. در دو بخش باقی مانده یعنی Reading و Writing هم، فرمت کلی سوالات یکسان است. در بخش Writing در هر دو ورژن دو متن متفاوت وجود دارد و در بخش Reading هم مجموع ۴۰ سوال پرسیده می‌شود. تفاوت‌های این دو بخش اما، در محتوای مطالب و نوع تسک‌ها نمایان می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

چهار مهارت آیلتس

آیلتس آکادمیک یا جنرال، مقایسه از نظر محتوا

دانشجویان دانشگاه‌ها و افراد حرفه‌ای، و در کل همه متقاضیان آیلتس آکادمیک، باید برای رویارویی با مطالب تخصصی و آکادمیک در حوزه‌های مختلف حرفه‌ای مثل کتاب‌های تخصصی، ژورنال‌ها و روزنامه‌های معتبر آمادگی داشته باشند، زیرا مطالب Reading ورژن آکادمیک آیلتس، به‌صورت مستقیم از این منابع اخذ می‌شود تا درک مطلب متقاضیان را در حوزه‌های حرفه‌ای‌تر به بوته آزمون بگذارد. به شما توصیه می‌کنیم مطلب منابع آیلتس : ۱۰ کتاب آیلتس که خواندن آنها الزامیست! را مطالعه نمایید.

بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک هم به همین منوال، از شما نمونه‌های حرفه Writing را طلب می‌کند. هر متن از Writing در این ورژن به شکلی است که از دانش متقاضی برای نوشتن مقالات حرفه‌ای و تخصصی دانشگاهی اطمینان حاصل کند. از طرف دیگر، متقاضیان آزمون جنرال آیلتس، با محتوای مکان‌های کمتر حرفه‌ای مثل حوزه تبلیغات، مجلات روزمره، کتاب‌های راهنما و دستورالعمل‌ها، و در کل محتوایی که مردم به شکل روزمره با آنها برخورد دارند روبه‌رو می‌شوند. بخش Writing آیلتس جنرال هم بر مهارت‌های عمومی Writing مثل نامه‌نویسی و نکات پایه‌ای در نوشتن مقاله تمرکز می‌کند.

 آیلتس آکادمیک Writing Task 1

مقایسه نمره‌دهی در آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک

شاید بزرگترین تفاوت میان این دو ورژن، نحوه نمره‌دهی آنها باشد. در نظر بگیرید که نمره‌دهی در بخش های Listining، Speaking و Writing در هر دو ورژن یکسان است. اما در بخش Reading که در مجموع ۲۵% از کل نمره شما را شامل می‌شود، تفاوت بزرگی در دو ورژن متفاوت آیلتس وجود دارد.

مثلا فرض کنید که شما توانسته اید به ۳۰ سوال از ۴۰ سوال بخش Reading پاسخ درست دهید. این یعنی نمره خام شما در این بخش ۳۰ است. در آیلتس جنرال، آیلتس بند شما در این بخش ۵ است ولی در آیلتس آکادمیک، با پاسخ صحیح به ۳۰ سوال از ۴۰ سوال، آیلتس بند شما ۶ محسوب می‌شود. پس به یاد داشته باشید که بسته به نوع ورژنی که متقاضی آن هستید، نمره خام شما معنی متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

نمره لیسنینگ و ریدینگ آیلتس جنرال

مقایسه چارت‌های نمره‌دهی در آیلتس آکادمیک و جنرال

برای مقایسه و تبدیل نمرات خام به آیلتس بند در بخش Reading، می‌توانید به وب‌سایت رسمی آیلتس مراجعه کنید. در این وب سایت همچنین می‌توانید تفاوت‌های نحوه امتیازدهی در هر ورژن را به شکل دقیق بخوانید و با هم مقایسه کنید.

یک چارت غیر رسمی نیز وجود دارد که تفاوت‌های نمره‌دهی در بخش‌های Listening و Reading را در دو ورژن آیلتس مقایسه می‌کند.

این چارت که در وب سایت ویکی پدیا و با آدرس the Wikipedia article on the IELTS وجود دارد، از چارت موجود در وب سایت آیلتس کامل‌تر و جامع‌تر است. این مقاله اگرچه رسمی نیست، ولی از وب سایت online IELTS score calculator ماخذ گرفته و بسیار دقیق است.

آیلتس جنرال سخت تر است یا آکادمیک؟

این دو آزمون آنقدر به هم شبیه‌اند که تصمیم‌گیری برای اینکه کدام یک آسان‌تر است را واقعا سخت می‌کند. همچنین مهارت افراد در بخش‌ها و مطالب مختلف با هم یکسان نیست و همین در عقیده آنها نسبت به سخت یا آسان بودن هرکدام از این ورژن‌ها تاثیر می‌گذارد.

 ولی با همه این تفاسیر، جواب سوال بالا این است که آزمون آیلتس جنرال، احتمالا از نوع آکادمیک آن آسان‌تر است. تقریبا همه متقاضیان آیلتس عقیده دارند که آیلتس آکادمیک از ورژن دیگری چالش برانگیزتر است. مثلا اینکه مطمئنا خلاصه کردن یک چارت یا گراف تخصصی از نوشتن یک نامه کوتاه سخت‌تر است.

طراحان سوالات آیلتس هم با این نظر کاملا موافق هستند. مثلا در بخش Reading، گرفتن نمره ۳۰ از ۴۰ در آیلتس جنرال از نظر سختی برابر با گرفتن نمره ۲۳ از ۴۰ در آیلتس آکادمیک است. به خاطر همین هم هست که نمره ۳۰/۴۰ در آیلتس جنرال و نمره ۲۳/۴۰ در آیلتس آکادمیک، هر دو برابر با بند ۶ است.

البته نباید تصور کنید که این قضیه در بخش‌های دیگر مثل Listening و Speaking هم به همین منوال است. فرمت و محتوای این بخش‌ها در هر دو ورژن آیلتس کاملا یکسان و از یک درجه سختی برخوردار است.

در نهایت اینکه هیچوقت فقط به خاطر آسان‌تر بودن آیلتس جنرال نسبت به آکادمیک، آن را انتخاب نکنید، این دو تست تا ۷۰% کاملا شبیه به هم هستند، پس حتما قبل از انتخاب ورژن آیلتس، به هدف خود از گذراندن این آزمون فکر کنید.

آزمون آزمایشی آیلتس در موسسه زبان سفیر

اگر تصمیم به گرفتن مدرک آیلتس دارید ولی استرس، هزینه و ناشناخته بودنِ این آزمون تا الان مانع اقدامِ شما شده به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از آزمون‌های ماک آیلتس که در آموزشگاه زبان سفیر برگزار می‌شود، استفاده کنید و دانش و مهارت خودتون رو برای کسب نمره مورد نظر محک بزنید. این آزمون‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که شما می‌توانید تمامی مهارت‌های خودتون رو با هزینه‌ای پایین‌تر از آزمون اصلی در فضایی کاملا مشابه آزمون، محک بزنید. یکی دیگر از مزیت‌های آزمون آزمایشی آیلتس برای شرکت‌کنندگان آشنایی با فضایِ آزمون و کاهش استرسِ ناشی از عدم شناخت در آنهاست.

آزمون آیلتس

 آزمون آیلتس آکادمیک

12 دیدگاه
  1. آتنا

    سلام ببخشید یک سوال داشتم
    برای کار در ایران مثل مترجمی یا تدریس آکادمیک پیشنهاد میشه یا جنرال؟

    1. پشتیبان سفیرمگ

      سلام آتنا جان وقت‌تون بخیر باشه 🙂
      برای این رشته‌ها، حتما و حتما آیلتس آکادمیک پیشنهاد می‌شه 🙂

  2. ساره کاظمی

    تفاوت هزینه آزمون اصلی با آزمون تشابه سفیر چقدر هست؟ و شعبه های آموزشگاه سفیر در شیراز هم هست؟

  3. Liam

    اطلاعات درباره اینکه هر کشور چه نوع مدرک زبانی میطلبه رو از کجا میتونم پیدا کنم که منبع معتبری هم باشه؟

    1. علیرضا صفری

      سلام، بهترین منبع سایت مهاجرت کشور مورد نظر، یا در صورت تمایل به پذیرش دانشگاهی، سایت خود دانشگاه است.

  4. حسین

    سلام
    برای مهاجرت تحصیلی به امریکا در مقطع لیسانس
    کدوم مدل رو بهتره بگیریم؟؟؟

    1. علیرضا صفری

      معمولا برای پذیرش تحصیلی مدرک ایلتس آکادمیک مورد نیاز است. اغلب دانشگاه‌های امریکا تافل را هم می‌پذیرند.
      برای اطلاعات دقیق‌تر به سایت دانشگاه مورد نظر رجوع کنید.

  5. علیرضا

    سلام. اگر کسی زبانش خوب باشه ولی هدف مهاجرت باشه، برای اینکه نمره بالاتری بگیره ایا عقلانی هس که اکادمیک ازمون بده؟

    1. علیرضا صفری

      سلام، بسته به کشور مورد نظر، شاید آزمون آکادمیک برای مهاجرت مورد قبول نباشد. مثلا، کانادا فقط ایلتس جنرال را برای مهاجرت در نظر می‌گیرد. در غیر این صورت، انتخاب با شماست.

  6. صمدی

    لطفا منابع آیلتس آکادمیک و جنرال رو هم معرفی کنید

  7. شیما نجفی

    باسلام
    آزمون آزمایشی ایلتس که در سفیر برگزار میشه آیلتس آکادمیک هست یا آیلتس جنرال؟

    1. تحریریه سفیرمگ

      سلام
      شما در هنگام ثبت نام در ناتوس می‌تونید نوع آزمون آیلتسی که در نظر دارید رو انتخاب کنید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.