آموزش زبان انگلیسی با آهنگ برای کودکان + دانلود

آهنگ‌های مخصوص یادگیری زبان انگلیسی، مخصوص کودکان و نوجوانان

سرفصل‌های مقاله نمایش

استفاده از آهنگ‌ها یکی از اثربخش‌ترین راه‌ها برای آموزش زبان انگلیسی برای همه سنین است. اما در این میان، کودکان و نوجوانان بیشتر از بقیه رده‌های سنی از فعالیت‌های ریتمیک مثل آهنگ‌ها و بازی‌های همراه با آهنگ، لذت می‌برند. در واقع استفاده از آهنگ‌ها در فرآیند تدریس می‌تواند کودکان را به یادگیری مشتاق‌تر کند و میزان تمایل آنها به شرکت در فعالیت‌‌های کلاسی و یادگیری، افزایش دهد.

موسیقی یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در رابطه با یادگیری زبان است. زیرا مغز ما به شکل طبیعی، اطلاعات ریتمیک را بهتر و پرسرعت‌تر پردازش می‌کند. پس بهتر است تا جایی که ممکن است از فعالیت‌های همراه با موسیقی، بیشتر در کلاس‌ها استفاده شود.

یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی

چرا استفاده از موسیقی در تدریس زبان مهم است؟

در صورت گنجاندن فعالیت‌های ریتمیک و آهنگ‌های مناسب در کلاس‌ زبان، می‌توان از این روش به عنوان یک استراتژی بسیار مهم برای جذب علاقه زبان‌آموزان به یادگیری زبان نام برد. آهنگ‌ها توجه زبان‌آموزان را به خود جلب می‌کنند و به تبیین فعالیت‌های روتین کلاسی کمک می‌کنند.

ریتم‌ها به یادگیری زبان کمک می‌کند

زبان‌آموزان در همه سنین، وقتی اطلاعات را از طریق فعالیت‌های ریتمیک دریافت می‌کنند، بهتر آنها را یاد می‌گیرند. مثلاً نوجوانی خودتان را به یاد بیاورید، بسیاری از داستان‌ها و آهنگ‌های زمان مهد کودک‌تان را احتمالاً هنوز به یاد دارید. حتماً به خاطر دارید که همه ما حروف الفبا را به صورت ریتمیک یاد گرفته‌ایم. تصور کنید که می‌خواستیم حروف الفبا را بدون آهنگ و به شکل رندوم یاد بگیریم و به خاطر بسپاریم، در این صورت فرآیند یادگیری آنها چندین برابر سخت‌تر می‌شد.

در واقع همین حالا به عنوان یک فرد بزرگسال هم یادگیری کلمات یک آهنگ برایمان بسیار آسانتر از کلمات استفاده شده در یک سخنرانی است. اما چرا؟ آیا فقط به خاطر حالت ریتمیک موجود در آهنگ‌ها است؟

یادگیری با موسیقی

 

موسیقی توجه افراد را جلب می‌کند

کمتر چیزی به اندازه یک آهنگ جذاب می‌تواند اشتیاق یک زبان‌آموز را به یادگیری تقویت کند. در واقع زبان‌آموزان معمولاً به سختی بر روی مباحث درسی تمرکز می‌کنند، و حتی بعضی از مباحث پیچیده را با تمرکز زیاد هم ممکن است یاد نگیرند! در این زمان است که استفاده از آهنگ‌ها می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای یک معلم باشد. در این مواقع معلمان دیگر حتی نگرانی برای جلب توجه بازیگوش‌ترین زبان‌آموزان کلاس را هم ندارند.

 

موسیقی با عنوان درس و تمرین

موسیقی یادگیری زبان را بهبود می‌دهد و استفاده از آنها برای آموزش نکات گرامری یا لغات پیچیده، بسیار مؤثر واقع می‌شود. به معلمان توصیه می‌شود که از آهنگ‌هایی استفاده کنند که ارتباطی با درس یا مبحث مورد تدریس داشته باشد تا درس در ذهن زبان‌آموزان حک شود.

نکاتی برای نحوه قرار دادن موسیقی در میان مباحث درسی

همانطور که در بالا هم گفته شد، بهتر است از موسیقی‌های مرتبط با مباحث درسی به عنوان یک ابزار مکمل یادگیری در کلاس‌های آموزش زبان استفاده کنیم. در این جا کلمه «مرتبط» یک کلمه مهم و کلیدی محسوب می‌شود. پس هنگام انتخاب آهنگ‌ها به نکات زیر دقت کنید:

  • آیا این آهنگ با مباحث درسی کلاس مرتبط است؟
  • آیا کیفیت یادگیری زبان‌آموزان را بهبود می‌بخشد؟
  • آیا زبان‌آموزان می‌توانند زبان استفاده شده در آن را بفهمند؟

در صورت برقرار بودن شروط بالا در آهنگی که انتخاب کردید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از این راه سرگرم‌کننده می‌توانید اشتیاق زبان‌آموزان را به شکل ویژه‌ای افزایش دهید. سعی کنید زمانی که توجه زبان‌آموزان به کمترین حد خودش رسیده است از این آهنگ‌ها برای جلب توجه دوباره آنها استفاده کنید.

 

استفاده از موسیقی به عنوان ابزاری برای کنترل کلاس و ایجاد فعالیت‌های روتین

یکی دیگر از کاربردهای مفید استفاده از آهنگ‌ها در کلاس‌های زبان این است که از طریق آنها می‌توانید بخش‌های مختلف فعالیت‌های روتین کلاسی را بهتر کنترل کنید. مثلاً ممکن است در بعضی از کلاس‌ها برای جلب توجه و تمرکز زبان‌آموزان برای شروع کلاس با مشکل رو به رو ‌شوید. در این مواقع به شکل روتین از یک آهنگ مخصوص استفاده کنید که هنگامی که پخش می‌شود این پیام را به آنها منتقل می‌کند که آرام سرجای خودشان بنشینند چون «کلاس شروع شده است».

نکاتی برای قرار دادن آهنگ‌ها در برنامه‌های روتین کلاسی

  • آهنگی را انتخاب کنید که زبان‌آموزان کلمات آن را به راحتی متوجه شوند و به بخش مورد نظرتان مرتبط باشد.
  • مثلاً می‌توانند در هنگام شروع کلاس از آهنگ‌هایی که دارای عباراتی مثل «Good morning» و «Welcome to class» است استفاده کنید.
  • هنگام پخش آهنگ‌ها، زبان‌آموزان را تشویق کنید که همراه با خواننده، آهنگ را بخوانند. در این صورت تمرکز آنها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهید.

 

استفاده از موسیقی به عنوان پاداش

اغلب زبان‌آموزان عاشق خواندن ترانه‌های جذاب هستند. پس می‌توانید برای کلاس‌هایی که عملکرد بالایی دارند، به عنوان پاداش، دو سه دقیقه آخر کلاس را به خواندن یک آهنگ جذاب و سرگرم‌کننده اختصاص دهید. با اینکار آنها پاداش عملکرد خوبشان را به خاطر می‌سپارند و سعی می‌کنند عملکرد خودشان را در سطح بالا نگه دارند.

نکاتی برای قرار دادن موسیقی به عنوان پاداش

  • برای اینکه جذابیت استفاده از موسیقی به عنوان پاداش را حفظ کنید، از آن نه به شکل مرتب، بلکه هر چند وقت یکبار استفاده کنید.
  • در این زمان می‌توانید از هر آهنگی که فکر می‌کنید برای زبان‌آموزان جذاب است (نه فقط آهنگ‌هایی که به مباحث درسی مرتبط هستند) استفاده کنید.

یازی های یادگیری زبان با موسیقی

روش‌های استفاده از آهنگ‌ها در کلاس چیست؟ چه فعالیت‌هایی می‌توانند با آهنگ انجام شوند؟

در ادامه این قسمت، به فعالیت‌هایی اشاره می‌کنیم که برای آموزش تلفظ کلمات و نکات گرامری پیچیده‌تر کاربرد دارد و می‌تواند تمرکز و علاقه زبان‌آموزان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این فعالیت‌ها برای کار با کودکان و نوجوانان مناسب است، البته همیشه می‌توانید آنها را برای سطوح سنی بزرگتر هم سازگار کنید.

همراه با آهنگ بخوانید (Sing-Along) (کودکان، نوجوانان و بزرگسالان)

این نوع از آهنگ‌ها همانطور که از اسمشان پیداست به اینگونه است که زبان‌آموزان همراه با خواننده، آهنگ را می‌خوانند. برای انجام صحیح این فعالیت به نکات زیر دقت کنید:

  • از روی متن آهنگ کپی بگیرید و آن را میان زبان‌آموزان پخش کنید. چند بار آهنگ را پخش کنید و اجازه دهید تا از روی متن آن را بخوانند و حفظ شوند.
  • اغلب زبان‌آموزان می‌توانند با گوش دادن به آهنگ و نگاه به متن آهنگ، آن را بخوانند. اما برای زبان‌آموزان کم سن‌تر ممکن است لازم باشد که از ویدیوهای دارای متن انگلیسی هم استفاده کنید.
  • برای بزرگسالان می‌توانید از کپی متن آهنگ هم استفاده نکنید تا آنها فقط با گوش کردن به آهنگ آن را یاد بگیریند و بخوانند (چالش این روش برای بزرگسالان بیشتر است).
  • بعد از تمام شدن پخش آهنگ، از زبان‌آموزانتان بخواهید که درباره آن بحث کنند و قسمت‌هایی از آن را که متوجه نشدند از بقیه افراد حاضر در کلاس بپرسند.

جاهای خالی را پر کنید (کودکان)

این فعالیت یکی از بهترین روش‌ها برای تست مهارت دایره واژگان زبان‌آموزان است.

  • از متن آهنگ یک کپی تهیه کنید که در بعضی از قسمت‌ها به جای بعضی از کلمات، جای خالی داشته باشد. از زبان‌آموزان بخواهید که با گوش دادن به آهنگ جاهای خالی را پر کنند. بهتر است در هر متن نزدیک به شش جای خالی وجود داشته باشد.
  • زبان‌آموزان به آهنگ گوش می‌دهند و جاهای خالی را پر می‌کنند.
  • برای زبان‌آموزانی که سطح انگلیسی پایین‌تری دارند، در کنار جای خالی چند جواب ممکن قرار دهید تا از بین آنها گزینه درست را انتخاب کنند.
  • از زبان‌آموزان با سطح انگلیسی بالاتر بخواهید که در ابتدا بدون گوش دادن به آهنگ جاهای خالی را پر کنند. با اینکار می‌توانید مهارت آنها در انتخاب کلمه مناسب با توجه به متن را ارزیابی کنید.

آهنگ را نقاشی کنید (کودکان)

انتخاب روش‌هایی که با آنها بتوانید مهارت درک مطلب زبان‌آموزان را تقویت و ارزیابی کنید، جزو فعالیت‌های مهم و چالش‌ برانگیز کلاسی محسوب می‌شود. بعضی از زبان‌آموزان در به تصویر کشیدن آموخته‌هایشان استعداد زیادی دارند. روش نقاشی کردن یکی از همین روش‌ها است که هم از فعالیت‌های تکراری کلاس کم می‌کند و هم یک فعالیت هنری محسوب می‌شود که زبان‌آموزان از آن استقبال می‌کنند.

  • اجازه دهید که زبان‌آموزان چند بار آهنگ را بشنوند و با آن بخوانند.
  • بعد از آنها بخواهید هرچیزی که از آهنگ شنیده یا فهمیده‌اند را بر روی کاغذ بکشند.
  • می‌توانید از زبان‌آموزان بخواهید آنچه از آهنگ فهمیده‌اند را برای کلاس توضیح دهند.

Sing-Along (نوجوانان یا بزرگسالان)

این روش هم مانند همان روشی است که قبلتر با همین عنوان در این مقاله به آن اشاره کردیم، با این تفاوت که این بار متن آهنگ کمی پیچیده‌تر و مناسب سطح بالای انگلیسی طراحی شده است. با این روش می‌توان درک مطلب زبان‌آموزان را ارزیابی کرد.

  • از روی متن آهنگ چند کپی بگیرید و بین زبان‌آموزان پخش کنید. زبان‌آموزان چند بار به آهنگ گوش می‌دهند و با نگاه کردن بر روی متن آن را می‌خوانند.
  • بعد از تمام شدن آهنگ، از زبان‌آموزان بخواهید که در مورد تفسیر خود درباره داستان آهنگ با هم بحث و تبادل نظر کنند.
  • از زبان‌آموزان سوالاتی از قبیل «آیا آهنگ را دوست داشتید؟»، «قسمت مورد علاقه شما کدام قسمت بود؟»، «آیا آهنگ یا داستانی شبیه به همین آهنگ را می‌شناسید؟» بپرسید و از آنها جواب دریافت کنید.

آهنگ را دوباره نویسی کنید (نوجوانان و بزرگسالان)

زبان‌آموزان بزرگسال برای اینکه جذب فعالیت‌های ریتمیک شوند باید چالش‌های سخت‌تری را تجربه کنند.

  • در ابتدای کار باید مطمئن شوید که زبان‌آموزان یک درک ابتدایی از آهنگ مورد نظر شما دارند.
  • بعد از آنها بخواهید که کل متن آهنگ را دوباره نویسی کنند.
  • اغلب زبان‌آموزان سعی می‌کنند که جای کلمات کلیدی را با مترادف‌های مشهور آنها عوض کنند. اما زبان‌آموزان سطوح پیشرفته سعی می‌کنند که یک آهنگ کاملاً جدید اما با همان تم و پیام آهنگ اصلی بنویسند!!!
  • در آخر از زبان‌آموزان بخواهید که نوشته‌های خود را برای بقیه کلاس بخوانند.

 

آهنگ‌هایی مناسب آموزش انگلیسی به کودکان

  • سطح ابتدایی (beginners)
  • آهنگ Montherena؛ آن را با ریتم رقص Macarena تنظیم کنید. این آهنگ برای آموزش ماه‌های انگلیسی به کودکان بسیار مناسب است. برای ایجاد هیجان بیشتر از آنها بخواهید که همراه با آهنگ بخوانند و برقصند.
  • آهنگ Days of the Week Song از The Singing Walrus؛ این آهنگ هم شبیه به آهنگ Montherena است با این تفاوت که در این آهنگ زبان‌آموزان روزهای هفته را تمرین می‌کنند و یاد می‌گیرند.
  • سطح متوسطه (Intermediate)
  • آهنگ Good Morning Song for Kids از The Singing Walrus؛ زبان‌آموزان عاشق این آهنگ هستند. از این آهنگ می‌توانید در اول هر صبح به عنوان یک آهنگ روتین برای افزایش اشتیاق زبان‌آموزان به شروع کلاس استفاده کنید.
  • آهنگ I Have a Headache از Michael Sem؛ برخلاف متن آن که درباره مریض شدن است، زبان‌آموزان عاشق این آهنگ می‌شوند و لغات مربوط به مریضی‌ها را یاد می‌گیرند. با این آهنگ می‌توانید فعالیت‌هایی مثل کشیدن آهنگ یا خواندن با آهنگ را انجام دهید.

آهنگ‌های مناسب برای تدریس گرامر

  • آهنگ My Favorite Things از Rodgers و Hammerstein؛ از این آهنگ می‌توان در فعالیت‌های مختلف مثل خواندن با آهنگ، پر کردن جاهای خالی و دوباره نویسی استفاده کرد. در این آهنگ زبان‌آموزان می‌توانند از لغات خود آهنگ استفاده کنند یا لغات مورد علاقه خودشان را به آن اضافه کنند.
  • آهنگ Transportation Songs از The Singing Walrus؛ زبان‌آموزان عاشق انیمیشن‌های ریتمیک و آهنگ‌های استفاده شده در آنها می‌شوند. با این آهنگ همانطور که از اسمش پیداست زبان‌آموزان می‌توانند لغات مربوط به حمل و نقل را یاد بگیرند. با این آهنگ از فعالیت «جای خالی را پر کنید» هم می‌توانید استفاده کنید.

آهنگ‌های مناسب برای تدریس مهارت‌های Listening

  • آهنگ Do You Like Broccoli Ice Cream? از Super Simple Songs؛ این آهنگ یکی از راه‌های مؤثر برای تقویت مهارت‌های Listening زبان‌آموزان است زیرا در متن این آهنگ سوالات از نوع yes/no پرسیده می‌شود که بچه‌ها باید آنها را متوجه شوند و با صدای بلند به آنها جواب دهند.
  • آهنگ Stand up, Sit Down از Fun Kids English؛ بچه‌ها عاشق این هستند که آهنگ مورد علاقه‌شان را با صدای بلند بخوانند و با آن حرکات ریتمیک انجام دهند. این فعالیت را می‌توانید به عنوان مقدمه بازی «teacher says» هم انجام دهید (بازی teacher says همان بازی Simon Says است، با این تفاوت که در اینجا معلم نقش سیمون را بازی می‌کند).

آهنگ‌های مناسب برای آموزش انگلیسی به نوجوانان و بزرگسالان

  • سطح مبتدی

  • آهنگ I Am a Rock از Simon and Garfunkel؛ این آهنگ اگر چه برای سطح مبتدی است، اما متن آن به شکلی است که برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب و سرگرم‌کننده است. با این آهنگ می‌توانید فعالیت‌هایی مثل خواندن همراه با خواننده یا بحث و تبادل نظر درباره قسمت‌های جالب یا سخت آهنگ را انجام دهید.
  • آهنگ O Christmas Tree از Aretha Franklin؛ با این آهنگ می‌توانید با یک روش سرگرم‌کننده به زبان‌آموزان خود درباره فرهنگ‌های مختلف مطالب مفیدی یاد بدهید. می‌توانید از زبان‌آموزان بخواهید که آهنگ را همراه با خواننده بخوانند یا متن آهنگ را با دانش خودشان از تعطیلات کریسمس دوباره نویسی کنند.

یادگیری با موسیقی

  • سطح متوسطه

  • آهنگ If I Were a Boy از Beyonce؛ این آهنگ برای زبان‌آموزان سطح مبتدی و متوسط در سنین نوجوان تا بزرگسال مناسب است. زبان‌آموزان می‌توانند این آهنگ را دسته جمعی بخوانند یا متن آن را دوباره نویسی کنند. حتی می‌توانید از آنها بخواهید که ورژن If I Were a Girl این آهنگ را بنویسند.
  • برای تدریس گرامر

  • آهنگ Somebody That I Used to Know از Gotye؛ این یکی دیگر از آهنگ‌های مشهور سبک پاپ است که می‌توان در کلاس‌های آموزش زبان استفاده کرد. با این آهنگ می‌توانید فعالیت‌های مختلفی را انجام دهید که یکی از آنها آموزش ساختار simple past است.
  • آهنگ I Still Haven’t Found What I’m Looking For از U2؛ این آهنگ کلاسیک برای آموزش ساختار present perfect به نوجوانان و بزرگسالان مناسب است.
  • برای آموزش مهارت‌های Listening

  • آهنگ Nothing to Lose از Josh Gracin؛ این آهنگ از آنجایی که سرعت خوانش بالایی دارد، برای زبان‌آموزان سطوح بالا استفاده می‌شود. این آهنگ برای آموزش ساختارهای مختلف، تشخیص کلمات کلیدی و چالش دوباره نویسی متن آهنگ کاربرد دارد.
  • آهنگ English is Cuh-ray-Zee از Pete Seeger؛ این آهنگ درباره عجایب زبان انگلیسی است. زبان‌آموزان می‌توانند عجایب گفته شده در آهنگ را بنویسند و بعد از آهنگ به کلاس ارائه دهند.

استفاده از آهنگ و فعالیت‌های ریتمیک در کلاس‌های زبان، در کنار داشتن جنبه سرگرمی و جذابیت برای کلاس، بر تمرکز زبان‌آموزان و افزایش مهارت‌های لغات، گرامر و Listening آنها تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. پس، از تجربه کردن این روش‌ها نترسید؛ صدای آهنگ را بلند کنید و از جو ایجاد شده لذت ببرید.

1 دیدگاه
  1. مهدی

    با سلام و عرض ادب.

    ضمن عرض تبریک سال نو به شما نویسنده محترم و مجموعه بزرگ سفیــر، باید بگویم از سایت شما دیدن کردم و نکات جالبی کسب کردم.
    به ویژه در مورد نحوه تدریس به کودکان و همچنین نحوه انتخاب فیلم یا سریال مناسب جهت ارتقای دانش زبانی.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.