زبان آموز موفق کیست؟ ۱۴ ویژگی منحصربه‌فرد زبان‌آموزان موفق

هر کس که یادگیری یک زبان خارجی را برای اولین بار شروع می‌کند، دوست دارد در این کار موفق باشد و به‌عنوان یک زبان‌آموز موفق شناخته شود، چرا که دانستن انگلیسی یا فرانسه درهای جدیدی را به روی شما خواهد گشود: موقعیت‌های شغلی بیشتر، دوستان و آشنایان بیشتر و فرصت آشنایی با سایر کشورها و فرهنگ‌ها.

اما متاسفانه همه نمی‌توانند در این فرایند خیلی موفق باشند. تعداد زیادی از زبان‌‎آموزان با هدف و مصمم کار را شروع می‌کنند ولی بنا به دلایل مختلف در میانه راه نا‌امید شده و ادامه نمی‌دهند.برخی می‌گویند یادگیری زبان سخت است و برخی دیگر از کمبود وقت برای مطالعه شکایت می‌کنند. واقعیت این است که یادگیری زبان می‌تواند سخت باشد و نیاز به زمان و تلاش فراوان دارد.‌ اما از طرفی تعداد افرادی که یک زبان خارجه را کامل فرا گرفته و آن را روان صحبت می‌کنند نیز کم نیست.

راز موفقیت آنها چیست؟ در این مقاله به ویژگی‌های یک زبان آموز موفق خواهیم پرداخت.

چگونه زبان آموز موفق باشیم

14 ویژگیِ زبان‌ آموزان موفق!

 مسئولیت پذیر هستند

زبان آموز موفق راه خود را پیدا کرده و مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می‌گیرد. آنها روش‌هایی که در یادگیری‌شان موثر بوده را تشخیص داده و سعی می‌کنند از سایرین در این خصوص راهنمایی بگیرند. در صورتی‌که یک روش در یادگیری آنها تاثیرگذار نبود، نا امید نشده و روش‌های دیگر را امتحان می‌کنند.

 منظم هستند

این افراد مطالعات منظم داشته و اطلاعات خود درباره زبان را منظم طبقه‌بندی می‌نمایند. به عبارت دیگر دانش آنها درباره زبان پراکنده نیست و نقشه راه از ابتدا تا پایان کاملا واضح و مشخص است. به عنوان مثال کلیه موارد مربوط به گرامر در یک بخش از دفتر و به‌صورت طبقه‌بندی شده نوشته شده است و یا در مورد لغات موارد مورد نیاز مانند معنی، تلفظ و مثال دقیق و منظم دسته‌بندی شده‌اند.

 زبان آموزان موفق خلاقند

زبان آموزان خوب و موفق خلاق هستند و می‌دانند که زبان نیز خلاق است. بنابراین زبان را تجربه می‌کنند و با لغات، گرامر و صداهای آنها بازی می‌کنند تا بیشترین بهره را از دانش زبانی خود ببرند.

 زبان آموزان موفق خلق موقعیت می‌کنند

زبان آموزان خوب برای تمرین مکالمه زبان انگلیسی در داخل و خارج از کلاس برای خود خلق موقعیت می‌کنند. به عبارت دیگر آنها منتظر معلم نیستند که برایشان تمرین تعریف کند، از مکالمه انگلیسی ساده تلفنی گرفته تا مکالمات پیچیده در خصوص تجارت را سعی می‌کنند به انگلیسی انجام دهند. آنها با دوستان خود انگلیسی حرف می‌زنند، به انگلیسی ایمیل می‌دهند و به انگلیسی چت می‌کنند.

ویژگی های یک زبان آموز

 زبان آموزان موفق صبورند

زبان آموزان خوب یاد می‌گیرند که با حس عدم اطمینان زندگی کنند. آنها تنها بر روی معنی جملات تمرکز کرده و بدون اینکه معنی تک تک لغات انگلیسی را بدانند به خواندن، گوش کردن و حتی حرف زدن ادامه می‌دهند. به عبارت دیگر کلمات جدید در جملات، زبان آموزان موفق را گیج و عصبی نمی‌کند، مادامی که معنی جمله را درک کنند به مکالمه ادامه می‌دهند و به مرور به فکر افزایش دایره لغات انگلیسی خود هستند.

 استراتژی‌های مناسب را پیدا می‌کنند

افراد موفق در یادگیری زبان، از استراتژی‌های مختلف حافظه مانند نشانه گذاری برای به یاد آوردن و به خاطر سپردن آنچه فرا گرفته‌اند استفاده می‌کنند.

 زبان آموزان موفق اشتباه می‌کنند

افرادی در امر یادگیری زبان موفق هستند که از اشتباه کردن نمی‌ترسند. آنها اشتباه را دلیل ضعف نداسته و به آن به عنوان نشانه‌های پیشرفت و یادگیری نگاه می‌کنند. بنابراین زبان آموز موفق از اشتباهات خود درس گرفته و از ریسک کردن نمی‌ترسند.‌

 از دانش زبانی خود استفاده می‌کنند

زبان آموز خوب از هر آنچه در مورد زبان می‌داند، از جمله دانش زبان مادری خود، نهایت بهره را در فراگیری زبان دوم می‌برد.

زبان آموز موفق کیست

 از محیط پیرامون خود استفاده می‌کنند

زبان آموز موفق از محیط پیرامون برای تقویت فهم و درکشان از زبان به نحو احسن استفاده می‌کنند. آنها سعی می‌کنند معنی کلمات را در قالب جملات و موقعیت‌های مختلف درک کرده و از تمام پتانسیل محیطی برای فهم بیشتر زبان استفاده می‌کنند.

 هوشمندانه حدس می‌زنند

استفاده از حدس‌های هوشمندانه جهت فهم متون و مکالمات در زبان دوم و همچنین ادامه دادن مکالمه از ویژگی‌های زبان آموزان موفق است. آنها از محیط پیرامون برای حدس هر چه بهتر معنی لغات و جملات استفاده می‌کنند.

 خود را درگیر جزئیات نمی‌کنند

زبان آموزان خوب بخش‌های مختلف زبان را به صورت کلی و نه جزئی و فرمول‌وار یاد می‌گیرند و این امر به آنها در شرکت در مکالمه فراتر از دانش زبانی‌شان کمک می‌کند. به عنوان مثال آنها معنی کلی اصطلاحات، ضرب المثل‌ها و سایر عبارات را یاد می‌گیرند بدون آنکه لزوما معنی بخش بخش آنها را بدانند.

 از فنون محاوره استفاده می‌کنند

افرادی که در فراگیری زبان موفق هستند رموز و فنون لازم برای ادامه یک مکالمه را می‌دانند. به‌عنوان مثال در مکالمات خود سئوال می‌کنند، علاقه خود به موضوع مکالمه را نشان می‌دهند و می‌دانند اگر چیزی را متوجه نشدند چطور می‌توانند مسیر مکالمه را تعیین نمایند.

فنون محاوره زبان آموزان

 زبان‌آموزان موفق از تکنیک‌های تولید زبان استفاده می‌کنند

زبان آموز موفق از روش‌های مختلف برای حرف زدن و نوشتن در زبان انگلیسی استفاده می‌کنند که نواقص موجود در دانش زبانی آنها را پوشش می‌دهد. به عنوان مثال وقتی لغتی را در انگلیسی نمی‌دانند از معادل نزدیک آن استفاده کرده و یا کلمه در قالب یک جمله توضیح می‌دهند.

سبک‌های مختلف را یاد می‌گیرند

افرادی که در یادگیری زبان انگلیسی موفق هستند سبک‌های مختلف نوشتن و حرف زدن را یاد می‌گیرند و با توجه به میزان رسمی بودن موقعیت از آنها استفاده می‌کنند.

کلام آخر
امیدواریم نکات و راهکارهایی که در این مطلب همراه هم مرور کردیم به شما در رسیدن به موفقیت کمک کند و شما بتوانید نتیجه دلخواه خود را از یادگیری زبان انگلیسی دریافت کنید. در نظر داشته باشید تمامی نکاتی که همراه هم مرور کردیم در کنار یک سیستم آموزشی معتبر و برنامه‌‎ریزی شده نتیجه‌ای چند برابر به شما خواهد داد.
2 دیدگاه
  1. Tina

    Yes that great and thanks for you

    1. لی‌لی قهرمان

      Our pleasure. 🙂

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.