چند راه حل برای بهبود رایتینگ برای IELTS

هر ساله افراد زیادی خود را برای آزمون آیلتس آماده می‌کنند، بسیاری از آنها ممکن است، بخش نوشتاری را نگران کننده‌ترین بخش آزمون بدانند و دغدغه آنها بالا بردن امتیاز آزمون نوشتاری آیلتس تا ۷ یا بالاتر باشد، ولی خوشبختانه راهکارهای متعددی وجود دارد که با تمرکز بر روی آنها می‌توانید نمره بخش نوشتاری آزمون آیلتس خود را افزایش دهید. در این مقاله بهترین تکنیک های رایتینگ آیلتس آورده شده است.

تکنیک های رایتینگ آیلتس

درک سوال‌ها (The prompt)

فارغ از اینکه شما در آزمون آکادمیک شرکت کرده‌اید یا آزمون جنرال، یا در حال انجام بخش ۱ (Task 1) آزمون نوشتاری هستید و یا بخش ۲ آزمون نوشتاری را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که سوال‌ها را در نظر گرفته‌اید. اگر در حال نوشتن یک نامه هستید، نوع نگارش (رسمی یا غیر رسمی) را مشخص کرده و مطمئن شوید که عبارت‌هایی که برای شروع و پایان نامه استفاده می‌کنید قابل قبول باشند. و یا اگر در حال نگارش مقاله‌ای جهت بیان نظر خود هستید در نظر داشته باشد که همه جوانب را مد نظر قرار دهید. هچنین چنانچه قصد توصیف نمودارها یا مراحل را دارید، ابتدا در نظر بگیرید که نمودارها چه چیزی را نشان می‌دهند، سپس روند اصلی و ویژگی‌های قابل استفاده را با هم مقایسه نمایید. هنگامی که موفق به درک درستی از بخش‌های آزمون نوشتاری شوید، می‌توانید طرح کلی مقاله خود را شروع کنید.

در نظر گرفتن طرح کلی (make an outline)

پیش از شروع به نوشتن لازم است تا طرح کلی آن را در نظر بگیریم. گاهی اوقات دانش آموزان در نظر گرفتن طرح کلی را زمان‌بر دانسته و از انجام آن صرف نظر می‌کنند. اما این نکته به هیچ عنوان صحیح نیست زیرا در نظر گرفتن طرح کلی برای یک نوشته باعث تمرکز ما بر روی نوشته خود شده و مانع از انحراف ما از موضوع اصلی و در نهایت باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. همچنین در نظر گرفتن طرح کلی باعث می‌شود تا ما بتوانیم ایده‌های خود را سازماندهی کرده و با ترتیب مناسب آنها را به رشته تحریر در آوریم. از همه مهم‌تر داشتن یک طرح کلی خوب می‌تواند باعث شود تا ما بر روی مهارت‌های زبانی خود مانند ساختار جملات و انتخاب واژگان مناسب تمرکز کرده و نوشتار بهتری داشته باشیم.

طرح کلی شما چه جزئیاتی را باید در بربگیرد؟

شما در ابتدا باید یک فرضیه را مطرح کنید (برای نوشتن بخش ۲ آزمون نوشتاری) یا باید نکات مهمی را که شامل مقدمه شما می‌شود را بنویسید. فرضیه شما اساس کل مقاله شما است و هر پاراگراف به آن ارجاع داده شده و آن را تکمیل می کند. برای نوشتن بخش ۱ آزمون نوشتاری مقدمه خود را با پاسخ دادن به این پرسش سازماندهی کنید که ” این نمودار، جدول و یا دیاگرام چه اطلاعاتی را باید به مخاطب ارائه دهد؟” ( برای بخش ۱آزمون نوشتاری آیلتس آکادمیک) و یا “این نامه چه هدفی را دنبال می کند؟” ( برای بخش ۱ آزمون نوشتاری آیلتس جنرال)

برای پاراگراف‌های بدنه مقاله، طرح کلی شما فقط باید مبحث اصلی پاراگراف، همچنین مدارک و شواهدی که باید مورد استفاده قرار گیرد و در صورت لزوم (برای بخش ۲ آزمون نوشتاری) نحوه تقویت نظریه‌ای که مطرح کردید را منعکس کند. لازم نیست شما در دید کلی از نتیجه‌گیری نهایی خود چیزی بنویسید. زیرا در نتیجه‌گیری، شما مجددا خلاصه‌ای از استدلال خود را بیان کرده و این بخش ایده جدیدی را در بر نمی‌گیرد، ولی در مورد نوشتن نامه در بخش ۱ آزمون نوشتاری آیلتس جنرال ممکن است لازم باشد نتیجه گیری رسمی بکنیم یا ممکن است به نتیجه گیری رسمی نیازی نباشد.

بهترین تاثیر را از خود بجا گذارید.

وقتی در مرحله نوشتن طرح کلی برای مقاله‌ای هستید که در آن نظر خود را بیان می‌کنید، باید ترتیب نوشتن ایده‌های خود را مشخص کنید. بهترین و قوی‌ترین پاراگراف خود را در ابتدا بیاورید زیرا بیشترین تاثیر را بر روی خواننده می‌گذارد. اگر سه پاراگراف بدنه دارید، بهترین آن را در ابتدا قرار داده پس از آن ضعیف‌ترین پاراگراف را نوشته و دومین پاراگراف قوی خود را در انتها بیاورید. با این روش خواننده با تاثیر خوبی مقاله شما را به انتها می‌رساند.

سخت گیری نکنید.

به خاطر داشته باشید که بخش‌های نوشتاری آیلتس برای این طراحی نشده‌اند که میزان آشنایی شما با موضوع یا میزان هوش شما را بسنجند، بلکه توانایی ارائه ایده‌های شما را به صورت واضح و منسجم به زبان انگلیسی ارزیابی می‌کنند. بنابراین مهم است که ساختار پاراگراف‌ها و جمله‌های شما به گونه ای باشد که در هر جمله یک ایده و در هر پاراگراف یک ایده حاکم وجود داشته باشد. استدلال‌های خود را با شواهد (مثال یا توضیح) ارائه داده، سپس از پاراگراف خود با تکیه بر نظریه‌تان نتیجه‌گیری کنید.

بر روی دانش زبانی خود تمرکز کنید نه حجم نوشتار

نیازی نیست آزمون نوشتاری آیلتس طولانی باشد، اگرچه شما نیاز دارید بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه بنویسید. در بخش ۲ آزمون نوشتاری آیلتس شما نیاز دارید فقط دو پاراگراف متن قوی در مقاله خود داشته باشید، اما چنانچه بتوانید آن را مدیریت کنید و آن را به ۳ پاراگراف برسانید، یک مزیت محسوب می‌شود. در واقع شما برای استفاده از ساختار جملات پیچیده و استفاده درست و طبیعی از واژگان قوی امتیاز کسب می‌کنید. به جای نگرانی از حجم نوشتار خود بهتر است وقت خود را برای به کار بردن واژه‌های جالب و پرهیز از تکرار عبارات بگذارید. هنگامی که برای امتحان آیلتس آماده می‌شوید شما باید دایره لغات خود را در موضوعات مختلف گسترش دهید. به علاوه شما می‌توانید مترادف‌ها و یا کلمات مرتبط را بر روی فلش کارت برای خود آماده کنید، این به شما کمک می‌کند تا در هنگام نوشتن بتوانید به کلمات مترداف فکر کنید.

همچنین مطمئن شوید با استفاده منسجم از کلمات و عبارات به‌صورت طبیعی آشنا باشید، به علاوه بازهم از به کار بردن عبارات تکراری و مشابه بپرهیزید. شما می‌توانید با ارائه واضح و مختصر استدلال‌های منسجم، خواننده را تحت تاثیر قرار دهید، پس باید بر روی این نکته هنگام نوشتن تمرکز کنید.

بازنگری

برای امتحان‌هایی که زمان آن‌ها محدود است بازنگری می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما ضروری است که چند دقیقه را برای بازنگری هر یک از بخش‌های نوشتاری اختصاص دهید. در این زمان باید اشتباهات کوچک گرامری و یا املایی اصلاح گردند. زمانی که برای بازنگری در نظر می‌گیرید برای اصلاح استدلال ها از نظر تاثیرگذاری و یا اضافه کردن پاراگراف‌های جدید مناسب نیست. (این کاری است که باید در طرح کلی انجام شود.) در این زمان باید مقاله خود را بخوانید و آن را از نظر انسجام بررسی کنید و در صورت نیاز جملات و یا عباراتی را برای قوی‌تر کردن ارتباط بین ایده‌ها اضافه کنید.

قواعد رایتینگ در زبان انگلیسی

جملات خود را با بلندی متفاوت بنویسید.

هنگامی که شما تفاوت بین انواع مختلف جملات را می‌دانید باید تمرین کرده تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. سخت‌ترین نوع این جملات، جمله مرکب پیچیده (compound-complex sentence) است، اما حتی اگر شما این نوع از جمله را نمی‌شناسید، می‌توانید با ترکیب کردن جملات ساده، مرکب و پیچیده، امتیاز خوبی به دست آوردید. کلید مهم آن این است که جملاتی با اندازه‌های متفاوت بنویسید تا نوشته شما طبیعی به نظر برسد.

Firstly, children watch too much TV. It is bad for their health. It can make them addicted. They will spend too much time indoors. This can make them fat.

همه این جملات کوتاه هستند و به راحتی می‌توانند با هم ترکیب شده تا الگوی جالب‌تری را بسازند.

Firstly, children watch too much TV, which is bad for their health. This habit can cause them to become addicted, resulting in them spending too much time indoors and thus getting fat.

CTA-منابع-رایتینگ

باهم‌آیی‌ها (collocations) را به خاطر بیاورید

دانش آموزانی که برای امتحان آیلتس آماده می‌شوند، همیشه می‌خواهند واژگان زیادی را مطالعه کنند. این موضوع قابل درک است، زیرا کلمات بیشتر به فهمیدن بهتر مطالب کمک می‌کند، در هر صورت، دانستن معنی کلمات با توانایی به کارگیری کلمات بسیار متفاوت است. سعی کنید کلمات را به همراه متن بیاموزید تا راحت‌تر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. هنگامی که در حال یادگیری واژگان هستید به این نکته توجه کنید که معمولا چه کلماتی با هم به کار می‌روند.

Example:

Verb + thought:

Spare a thought

Spare a thought for all those who are homeless on a cold night like this.

Hear one’s thought

Have you given the new proposal any thought yet? Were keen to hear your thought

One’s thought goes out to somebody/something

Our thoughts go out to all those families who lost relatives in the disaster.

The thought occurs to someone

The thought just occurs to me that it’s mum’s birthday tomorrow and we haven’t got her a card.

Gather one’s thought
The President was taken aback by the question and took a minute to gather his thoughts.

Noun + preposition + thought:

great deal of thought
Shirley does not devote a great deal of thought to her appearance.

freedom of thought
Some places do not encourage freedom of thought.

school of thought
One school of thought contends that modern man originated in Central Africa.

train of thought
Sorry, where was I? I have lost my train of thought.

از استفاده کلماتی مانند  really, so, a lot, very بپرهیزید

در امتحان نوشتاری آیلتس شما به نوشتن مقاله نیاز دارید، بنابراین باید از زبان آکادمیک استفاده کنید. بنابراین هدف شما باید این باشد که منطقی رسمی/آکادمیک بنویسید. برای این کار، شما نباید از کلمات مبهم مانند really, so, a lot, very و غیره استفاده کنید.

Examples:

  1. Many IELTS candidates think that achieving Band 8.0 in IELTS is very hard.

==> Use a stronger word: Many IELTS candidates think that achieving Band 8.0 in IELTS is difficult

Very good ==> top-notch, splendid, terrific, excellent, magnificent, fabulous, outstanding, etc.

Very bad ==> horrible, terrible, outrageous, distressing, awful, etc.

Very delicious ==> appetizing, delectable, flavorful, scrumptious, enjoyable, palatable, etc.

  1. Robot-driven car is really controversial

==> Robot-driven car is controversial

  1. A lot of IELTS learners share their great tips on IELTS writing, speaking on IELTS Material website.

==> Many/A great number of/ A multitude of IELTS learners…

 

در نوشتن آکادمیک از علائم اختصاری استفاده نکنید.

بهتر است کلمات زیر را به این صورت بنویسید

Don’t ==> do not

Can’t ==> cannot

Mustn’t ==> must not

Couldn’t ==> could not

Wouldn’t ==> would not

Isn’t ==> is not

Haven’t ==> have not

Hasn’t ==> has not

 

 

از نوشتن  There is/there are بپرهیزید

هنگام نوشتن، سعی کنید ایده‌های خود را به روشی روشن و مختصر بنویسید. There is/there are کلماتی اضافی هستند که نیاز نیست آنها را بنویسید. بنابراین فقط آنها را رها کنید تا جملاتتان قوی‌تر شوند و مستقیم به نکته برسند.

 Example:

There are many issues that students have to face at university

==> Students face a multitude of issues at university

انواع جمله را بشناسید

این بسیار مهم است که شما تفاوت میان یک جمله ساده و یک جمله مرکب را بشناسید. نیازی نیست که اصطلاحات را بدانید، اما مهم است که بتوانید یک جمله کامل را بسازید. دانستن انواع جمله به شما این امکان را می‌دهد که از این اشتباهات اساسی دوری کنید:

  1. پاره جمله (sentence fragment)
  2. جملات بدون وقفه (run-on sentences)
  3. اتصال به وسیله ویرگول (comma splices)

 

  • پاره جمله

یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان در گرامر آیلتس این است که، یک پاره جمله به تنهایی نمی‌تواند یک جمله باشد و حتی به تنهایی یک جزء مستقل از جمله (independent clause) نیز محسوب نمی شود.

توجه: یک جمله ساده یک جزء مستقل است که ۳ مورد زیر نیاز دارد.

    1. فاعل
    2. فعل
    3. یک تفکر کامل

بعضی اوقات به نظر می رسد پاره جمله یک جمله است ، اما اگر آن را از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم ، فاقد قسمت های لازم است و بنابراین نمی‌تواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

Examples:

  • The doctor worked round the clock. Operating on the boy.
  • As India has entered the WTO. The local entrepreneurs are faced with both challenges and opportunities.

چگونه می توان این جملات را اصلاح کرد؟

Corrections:

  • The doctor worked around the clock, operating on the boy.
  • As India has entered the WTO, the local entrepreneurs are faced with both challenges and opportunities.

 

  • جملات بدون وقفه

یک جمله بدون وقفه از دو یا چند جزء اصلی (main clauses) تشکیل شده است که بدون نشانه گذاری مناسب ( ویرگول، ویرگول نقطه، نقطه وغیره) به یکدیگر متصل شده‌اند. ما اغلب هنگام صحبت کردن از جملات بدون وقفه استفاده می‌کنیم، اما مکث‌های ما در هنگام صحبت کردن به حرف‌های ما معنی می‌بخشند. ولی در هنگام نوشتن ما نیاز داریم تا با استفاده از نشانه‌گذاری‌ها میان جمله‌های خود وقفه ایجاد کنیم تا معنی مناسب را برسانیم.

اتصال به وسیله ویرگول زمانی اتفاق می‌افتد که دو جزء مستقل از جمله را با ویرگول به هم مرتبط می‌کنیم. به خاطر داشته باشید ویرگول به تنهایی قدرت کافی برای اتصال این اجزاء را ندارد. بدین منظور ما به یک حرف ربط جهت تعدیل کردن نیاز داریم و یا می‌توانیم به جای ویرگول از ویرگول نقطه و یک قید ربط استفاده کنیم.

نکته مهم این که برای امتحان نگارش آیلتس نیازی نیست شما در نشانه‌گذاری‌ها تبحر داشته باشید، فقط کافی است نحوه استفاده از نقطه و ویرگول را بدانید تا بتوانید نمره خوبی در آزمون بگیرید.

Examples:

  • Van Gogh is a world-famous artist his paintings can be found in many museums and art galleries.
  • Allen Ginsberg is a renowned American poet; his most famous poem is Howl.

چگونه می‌توانیم جملات بالا را اصلاح کنیم؟

Corrections:

  • Van Gogh is a world-famous artist whose paintings can be found in many museums and art galleries.
  • Van Gogh is a world-famous artist. His paintings can be found in many museums and art galleries.
  • Van Gogh is a world-famous artist; his paintings can be found in many museums and art galleries.
  • Allen Ginsberg is a renowned American poet, whose most famous poem is Howl.
  • Allen Ginsberg is a renowned American poet. His most famous poem is Howl.
  • Allen Ginsberg is a renowned American poet; his most famous poem is Howl.

همانطور که در بالا مشاهده می‌کنید بیشتر از یک راه برای اصلاح این اشتباهات وجود دارد، با این وجود اطمینان حاصل کنید که از اصلاح صحیح با توجه به معنای دقیق جمله استفاده می‌کنید.

 

  • اتصال به وسیله ویرگول

مراقب باشید تا از اتصال به وسیله ویرگول بپرهیزید. یکی از اشتباهات رایج در استفاده از ویرگول این است که دو جزء مستقل جمله را به وسیله ویرگول به هم متصل میکنند مانند مثال زیر:

 

  • The dog was hungry, he wanted some food.

ما میتوانیم به روش های مختلف این جمله را اصلاح کنیم:

  • The dog was hungry; he wanted some food.
  • The dog was hungry. He wanted some food.
  • The dog was hungry, and he wanted some food.
5 دیدگاه
  1. کیوان

    استاد ورئی ، نکات بسیار آموزنده ای را در این مقاله مطرح کردید و امیدوارم باز هم از مطالب شما بهره مند شویم.
    با سپاس

    1. فرزین ورئی

      کیوان عزیز
      سپاس از نظر دلگرم کننده‌ات. امیدوارم نکات در روز آزمون مفید باشه.

  2. پريسا

    واقعا مطالب مفیدى ارائه نمودید، ممنون

  3. بهزاد صادقی

    واقعا ممنون از این مطلب کامل و بسیار دقیق همه بخش های و سوالات من رو جواب داد.
    تشکر از استاد ورئی عزیز برای سلاست متن و نکته سنجی شون

    1. فرزین ورئی

      بهزاد عزیز
      از اینکه تونستم کمکی باشم برای رسیدن به هدفت خوشحالم. ممنون از نظر دلگرم کننده ات. امیدوارم توی آزمون موفق باشی.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.