برای آیلتس استرس نگیرید! چند راه ساده برای کنترل استرس

کنترل استرس آنقدرها هم سخت نیست!

همه ما در زندگی خود با استرس و اضطراب مواجه می‌شویم. مطالعات نشان داده‌اند ۷۰% افراد بزرگسال در آمریکا به‌طور روزانه احساس استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند. کنترل استرس برای این افزاد بسیار مهم است. با توجه به اینکه این احساسات می‌توانند بر عملکرد روزانه ما تاثیرگذار باشند و حتی کیفیت فعالیت‌های ما را به میزانی قابل توجه‌ کاهش دهند.

قصد داریم در این مقاله راه‌های کنترل استرس را معرفی کنیم تا بتوانید راحت‌تر با این احساس طبیعی اما آزاردهنده مقابله کنید. با ما همراه باشید.

 ورزش کنید

بدون شک ورزش کردن یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین راه‌های کنترل استرس است. در واقع، وقتی به بدن خود فشار وارد می‌کنید و از آن کار می‌کشید،

فشار روانی شما آزاد می‌شود. اگر دایماً در زندگی روزمره خود دچار احساس استرس هستید، توصیه می‌کنیم به طور منظم ورزش کنید زیرا با این کار علاوه بر کاهش سطح هورمون‌های استرس‌زا، به تولید اندورفین در بدن خود کمک می‌کنید.

اندورفین باعث ایجاد احساس نشاط می‌شود و مانند یک مُسکن طبیعی در بدن جلوی احساس درد را می‌گیرد. علاوه بر همه این‌ها، ورزش کردن اعتماد به‌نفس شما را به طور چشمگیری بالا خواهد برد.

برای کنترل استرس، به سراغ ورزش‌هایی بروید که به آنها علاقه دارید. فرقی نمی‌کند اگر پیاده‌روی، صخره‌نوردی، یوگا و یا رقص را انتخاب کنید.

همه این فعالیت‌ها می‌توانند گزینه‌های شما باشند. مهم این است که به‌طور منظم ورزش کنید و از آن لذت ببرید.

 از مکمل‌ها غافل نشوید

مصرف مکمل‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل استرس به شمار می‌روند.

بسیاری از ما به این دلیل ساده که برخی مواد موردنیاز بدنمان را تامین نمی‌کنیم به طور مداوم دچار احساس اضطراب می‌شویم و نمی‌توانیم در موقعیت‌های استرس‌زایِ زندگی با احساس اعتماد به نفس عمل کنیم.

در ادامه چند نمونه از مکمل‌های خوراکی بسیار مفید برای کنترل استرس را معرفی می‌کنیم.

اسیدهای چرب امگا ۳

مصرف مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند تا ۲۰% علایم استرس را در افراد کاهش دهند.

کنترل استرس

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که علاوه بر مفید بودن برای سلامتی بدن، با افزایش سطح سروتونین، به آرامش ذهن و کاهش اضطراب کمک می‌کند.

سنبل‌الطیب

این گیاه از زمان‌های قدیم به‌عنوان آرام‌بخش برای افرادی که دچار اختلال در خواب بودند مورد استفاده قرار گرفته ‌است.

این گیاه برای کاهش استرس نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا حاوی نوعی اسید است که به ایجاد حس آرامش در بدن کمک می‌کند.

شمع روشن کنید!

شاید تا امروز روشن کردن شمع را صرفاً به عنوان روشی برای تزیین منزل در نظر بگیرید.

اما بد نیست بدانید مطالعات ثابت کرده‌اند که روشن کردن شمع‌های بودار و همچنین اسانس‌های روغنی معطر تاثیر چشمگیری در کنترل استرس دارند.

این روش حتی در بالا بردن کیفیت خواب شما نیز بسیار موثر خواهد بود.

اسانس اسطوخودوس، گل سرخ، چوب صندل و بهارنارنج محبوب‌ترین رایحه‌های آرامش‌بخش را برای کاهش سطح اضطراب دارا هستند.

کاهش استرس با شمع روشن کردن!

کمتر کافئین مصرف کنید

بسیاری از ما در طول روز فنجان‌ها و یا حتی لیوان‌های بزرگ خود را بارها و بارها با چای و یا قهوه پر می‌کنیم بدون اینکه به تاثیر مصرف بالای کافئین در بدن خود آگاه باشیم.

مصرف میزان بالای کافئین می‌تواند سطح استرس را بالا ببرد و بدون اینکه خود فرد علت را بداند در او احساس اضطراب شدیدی را ایجاد کند.

البته میزان تحمل بدن افراد مختلف نسبت به مصرف کافئین یکسان نیست.

اما به طور کلی بهتر است از نوشیدن بیش از پنج لیوان چای یا قهوه در طول روز خودداری کنید.

coffe

از جادوی نوشتن کمک بگیرید

نوشتن یکی از راه‌های کنترل استرس است که می‌تواند به طرز معجزه‌آسایی سطح اضطراب را در شما پایین آورد.

وقتی احساس استرس بر شما چیره می‌شود یک کاغذ بردارید و هر آنچه را که در ذهنتان می‌گذرد بنویسید. امتحان مهمی در پیش دارید؟

در حال تغییر شغل هستید؟ مهمانی آخر هفته ذهن شما را درگیر کرده ‌است؟

همه آنچه را که باعث شده‌ آرامش ذهنی خود را از دست بدهید یادداشت کنید.

همین که افکار شما به شکل کلمات روی صفحه ظاهر می‌شوند، احساس می‌کنید ذهنتان مرتب شده، آرامش پیدا کرده‌اید و حالا می‌توانید راحت‌تر درباره آنها فکر کنید.

یکی دیگر از روش‌های کمک گرفتن از نوشتن برای کنترل استرس، یادداشت کردن تمام چیزهایی است که به‌خاطر آنها شکرگزار هستید.

داشتن دوستان خوب، سفری که انتظار شما را می‌کشد، کلاس آشپزی موردعلاقه‌تان و یا خاطره شیرین تعطیلات گذشته همه و همه می‌توانند روی صفحه نقش ببندند و احساس تشویش و اضطراب را به میزان قابل توجهی در شما کاهش دهند.

با خانواده و دوستان وقت بگذرانید

قطعاً وقت گذراندن با عزیزان یکی از موثرترین راه‌های کنترل استرس است. دریافت حمایت عاطفی از کسانی که دوستشان داریم، آن هم در موقعیت‌های پرتنش و سخت زندگی می‌تواند احساس اضطراب و درماندگی را در ما کاهش دهد.

احساس تعلق به شبکه‌ای از دوستان، در ما احساس امنیت خاطر و ارزشمندی ایجاد می‌کند و در روزهایی که با چالش رو به رو هستیم، به ما قوت قلب و اطمینان خاطر می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که دوستان کمتری دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب شدید قرار می‌گیرند.

بنابراین، از معاشرت با دوستان و خانواده غافل نشوید.

بخندید!

شاید تعجب‌آور باشد اما خندیدن به‌عنوان یکی از راه‌های کنترل استرس شناخته می‌شود.

خندیدن برای سلامتی مفید است و علاوه بر کاهش سطح اضطراب، ماهیچه‌هایی را که در اثر استرس منقبض شده‌اند، آزاد می‌کند که این خود موجب ایجاد احساس آرامش در فرد می‌شود.

خندیدن حتی می‌تواند در دراز مدت سیستم ایمنی فرد را بهبود بخشد.

سعی کنید در طول هفته ساعت‌هایی را به تماشای فیلم‌ها و سریال‌های کمدی اختصاص دهید و یا با دوستانی معاشرت کنید که خنده رو و شوخ‌طبع هستند.

کارهایتان را به تعویق نیاندازید

یکی از عوامل ایجاد استرس، به تعویق انداختن کارها است.

افرادی که عادت دارند کارهای خود را عقب بیاندازند معمولاً احساس اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند و حتی بسیاری از آنها دچار اختلال در خواب هستند.

یادداشت کردن کارها و اولویت‌بندی آنها می‌تواند کمک کند تا به همه مسئولیت‌هایتان رسیدگی کنید و بدون احساس اضطراب، کارهایتان را انجام دهید.

به موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید

گوش کردن به موسیقی بی‌کلام و آرام تاثیری قابل‌توجه در کنترل استرس دارد.

همچنین گوش دادن به صداهایی که در طبیعت شنیده می‌شوند، مانند صدای پرندگان، صدای باران و یا صدای موج‌های آب می‌توانند احساس تشویش و اضطراب را در شما کاهش دهند.

سعی کنید در طول روز و یا قبل از خواب زمانی را به گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش اختصاص دهید تا سطح اضطرابتان را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

از استرس نه فرار کنید، نه بترسید… کنترل آن بسیار راحت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید کافیست یک یا چند روش از موارد بالا را امتحان کنید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.