چطور به زبان انگلیسی مسلط شویم؟ [روش‌ها و قوانین]

انگلیسی پرمخاطب‌ترین زبان در جهان است و روزبه‌روز افراد بیشتری به عنوان زبان دوم، انگلیسی صحبت می‌کنند. با این حال، تسلط بر زبان انگلیسی خیلی هم ساده نیست. در حالی که این روزها اکثر کشورها به دانش‌آموزان خود در مدارس انگلیسی می‌آموزند، اما این روش، تنها به درک اولیه زبان کمک می‌کند و راه زیادی تا تسلط واقعی باقیست. سوال اینجاست که چطور به زبان انگلیسی مسلط شویم؟ حقیقت این است که ماهر شدن مستلزم صرف زمان با استفاده از چند نکته ساده است. اما درنهایت، باید گفت که یک کار شدنی است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما روش‌های اثبات شده‌ای را برای تسلط بر زبان انگلیسی معرفی کنیم.

سرفصل‌های مقاله نمایش

روش‌های تسلط بر زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان

احتمالا به خوبی می‌دانید، زبان انگلیسی یکی از پیچیده‌ترین چالش‌ها را برای زبان‌آموزان ایجاد می‌کند. با این حال، با پیروی از چند نکته فوق‌العاده آسان که ما برای تسلط بر زبان انگلیسی بدون استرس و فشار بر مغز، آماده کرده‌ایم؛ کار راحت‌تری در پیش دارید. فقط به خودتان قول بدهید که به‌جای اینکه مدام از خودتان بپرسید چرا به زبان انگلیسی مسلط نمی‌شوم؟ کمی جدی‌تر تمرین کنید!

برای تسلط به زبان انگلیسی باید بخوانید و بنویسید!

بهترین راه برای تسلط بر زبان انگلیسی خواندن منظم است. این که آیا این شامل خواندن یک رمان انگلیسی خوب، خرید روزنامه روزانه یا خواندن مجلات (ترجیحا مجلات معتبر مانند تایم یا نشنال جئوگرافیک) باشد، کاملا به شما بستگی دارد. تا زمانی که به‌طور منظم، کلمات و زبان جدید را هضم می‌کنید، انگلیسی شما بهبود خواهد یافت. علاوه‌بر خواندن، سعی کنید کمی هم به نوشتن بپردازید. یک وبلاگ آنلاین داشته باشید، مقالاتی را به مجلات و وبسایت‌ها ارسال کنید یا شاید تصمیم بگیرید پا را کمی فراتر بگذارید و یک داستان کوتاه یا حتی رمان بنویسید. حتی اگر کسی کار شما را نخواند، این به شما امکان می‌دهد زبان انگلیسی خود را محک بزنید و واژگان و گرامر خود را بهبود ببخشید.

برای تسلط بر زبان انگلیسی تا می‌توانید بخوانید

در گفتگو شرکت کنید، بهترین کار برای تسلط بر مکالمه زبان انگلیسی

این روش به‌ویژه به کسانی که انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند توصیه می‌شود. در حالی که ممکن است شما بر دانش زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، واقعیت این است که زبان انگلیسی در کشورهای انگلیسی زبان، تنوع، قوانین و لهجه‌های خاص خود را دارند که فقط در هنگام صحبت کردن و مکالمه مشخص می‌شوند. پس در هر فرصتی، با انگلیسی‌زبانان، مکالمه کنید. با این‌کار، رفته رفته شروع به شناخت این قوانین خواهید کرد، و همچنین می‌توانید تسلط بر زبان انگلیسی را در مسیر و فضایی واقعی تمرین کنید.

برای تسلط بر کلمات انگلیسی، بازی‌های کلمه‌ای انجام دهید

یکی از سرگرم‌کننده‌ترین راه‌ها برای تسلط بر زبان انگلیسی، شرکت در بازی‌های کلمات است. بهترین مثال در این مورد جدول کلمات متقاطع است. سعی کنید موارد ارائه شده در روزنامه را تکمیل کنید، یا اگر می‌خواهید کتاب‌های دیگر را امتحان کنید، از روزنامه‌فروشی‌ها یک جدول کلمات متقاطع بگیرید. جدول کلمات متقاطع به بهبود درک زبان، مهارت‌های تفکر انتقادی و واژگان شما کمک می‌کند. یکی‌دیگر از بازی‌های کلمه‌ای خوب برای شرکت در آن Scrabble است. وبسایت‌هایی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها با مردم در سراسر جهان بازی کنید، فیسبوک نیز برنامه Scrabble خود را دارد که بسیار محبوب است. علاوه‌بر این، اگر آیفون دارید، برنامه «Words with Friends» را دانلود کنید. این بازی شبیه به Scrabble است و به شما امکان می‌دهد زبان انگلیسی خود را در حین معاشرت با دوستان خود بهبود بخشید.

سریعترین راه برای تسلط بر زبان انگلیسی، در یک دوره انگلیسی شرکت کنید

آموزش زبان انگلیسی با کلاس، راهی مطمئن برای بهبود مهارت‌های انگلیسی شماست. خواه شرکت در یک دوره عمومی با هدف بهبود کلی انگلیسی شما باشد، یا دوره‌های هدفمندتری مانند دوره‌هایی که هدفشان آماده‌سازی برای مقاصد تحصیلی یا قبولی در آزمون آیلتس است. حضور در یک کلاس انگلیسی به شما امکان می‌دهد زبان را در محیطی امن و دوستانه در کنار افرادی که به دنبال بهبود زبان خود هستند، یاد بگیرید.

زبان انگلیسی را با سفیر یاد بگیرید

سعی کنید از رفرنس‌ها استفاده کنید

از اینکه همیشه یک فرهنگ لغت یا دیکشنری انگلیسی کوچک را همراه خود داشته باشید، نترسید. یک فرهنگ لغت به شما امکان می‌دهد معنی هر کلمه‌ای را که در مورد آن مطمئن نیستید جستجو کنید. یا در زمان‌هایی که احساس می‌کنید کلماتی که استفاده می‌کنید کمی تکراری هستند، یک دیکشنری همراه به شما کمک می‌کند جایگزین‌های بهتری برای کلمات پیدا کنید. علاوه‌بر این، دیکشنری‌های زیادی به‌صورت آنلاین وجود دارد، بنابراین اگر به اینترنت دسترسی دارید از طریق تلفن هوشمند خود کلمه‌ای را که در مورد آن مطمئن نیستید جستجو کنید.

چطور به زبان انگلیسی مسلط شویم؟ نکاتی برای تسلط همیشگی!

علاوه بر 5 روشی که به آنها اشاره کردیم، نکاتی هم وجود دارند که برحسب تجربه به تمام کسانی که می‌پرسند چطور به زبان انگلیسی مسلط شویم توصیه می‌کنیم. در ادامه به این نکات خواهیم پرداخت، اما لازم می‌دانیم پیش از آن، به این مورد اشاره کنیم که در هر مرحله از یادگیری زبان انگلیسی که هستید بهتر است خود را چند قدم عقب‌تر ببینید و با پایه قوی‌تر شروع کرده و به مسیر ادامه دهید. ضرر نمی‌کنید!

1. بدون ترس از اشتباه صحبت کنید

اول از همه باید ترس از اشتباه کردن را کنار بگذارید. فرآیند یادگیری، در واقع کسب دانش از طریق مطالعه، تجربه یا آموزش است. آنچه در این تعریف نادیده گرفته می‌شود این است که یادگیری، در ابتدایی‌ترین سطح، تمرین آزمون و خطا است. بنابراین آزادانه صحبت کنید و بدون نگرانی در مورد اینکه آیا بار اول آن را درست انجام داده‌اید یا 30 بار دیگر طول می‌کشد تا یاد بگیرید، بنویسید و صحبت کنید.

2. با اصول اولیه آشنا شوید

تمرکز بر پایه‌های اصلی زبان انگلیسی، هنگام تلاش برای عناصر پیچیده‌تر، مهارت شما را بالاتر می‌برد. بنابراین با کلمات کلیدی شروع کنید و شروع به یادگیری گرامر اصلی کنید(مانند اسم‌های ملکی، ضمایر، افعال “Be”، افعال عملی و صفت‌ها).

3. کنجکاو باشید

همه چیز را زیر سوال ببرید و همیشه کنجکاو باشید. زبان انگلیسی مملو از استثناها است و در اغلب موارد، انگلیسی محاوره‌ای قوانین سختگیرانه‌ای را که این زبان را تعریف می‌کند، کنار زده و جبران می‌کند.

4. خود را در فرهنگ انگلیسی غرق کنید

قرار گرفتن در میان فرهنگ انگلیسی واقعا باعث می‌شود که به اسکلت اولیه زبان انگلیسی که یاد گرفته‌اید، جان ببخشید و در یک فضای واقعی آن را تجربه کنید. بنابراین خود را در تئاتر، ادبیات، فیلم و جاذبه‌های گردشگری غوطه‌ور کنید و اگر امکانش را دارید اطراف خود را با کسانی که انگلیسی را به عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند، پر کنید.

5. هر آنچه یاد گرفته‌اید به کار بگیرید!

همانطور که اصطلاح انگلیسی “practice makes perfect” می‌گوید، توصیه می‌کنیم پیوسته همه چیزهایی را که آموخته‌اید جمع‌بندی کنید و در دنیای واقعی به کار ببرید.

6. تا جایی که می‌توانید بخوانید!

مغز انسان قدرت غیرقابل توصیفی برای پردازش اطلاعات و درک آنچه که با آن مواجه شده است دارد. همچنین خواندن یک روش واقعا موثر برای کمک به مغز شما برای ایجاد آن ارتباطات است. کار خود را با روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌های مصور آغاز کنید، جایی که تصاویر می‌توانند به پردازش اطلاعات کمک کنند.

7. از سریال‌های روزمره و عامه‌پسند ساده نگذرید!

سریال‌های تلویزیونی انگلیسی برای تماشای جذابی ایجاد می‌کنند، جایی که هفته‌ای نیست که دست یک قاتل جانی یا یک همسر خیانت‌کار رو نشده باشد. این‌ها نه‌تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه لغات کاملا متفاوتی را نیز ارائه می‌کنند، از لحن‌های دلپذیر Yorkshire Dales در Emmerdale گرفته تا واژگان منحصربه‌فرد Cockney در EastEnders.

8. هر روز حداقل یک کلمه به دایره لغات خود اضافه کنید

سعی کنید هر روز حداقل یک کلمه جدید را یاد بگیرید و به آن مسلط شوید. چرا کار خود را با جدیدترین کلماتی که به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد اضافه شده‌اند، شروع نکنید.

چطور به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

9. مغز خود را دوباره آموزش دهید تا به زبان انگلیسی فکر کند

این نکته خاص یکی از نکاتی است که به تمرین نیاز دارد زیرا همه ما عادت به فکر کردن به زبان مادری خود داریم. شما می‌توانید با قرار دادن یادداشت روی اقلام کلیدی خانه خود کمی به خودتان کمک کنید.به این صورت که توضیحاتی را برای خودتان به زبان انگلیسی بنویسید و روی لوزامی که هرروز استفاده می‌کنید بچسبانید. این یادداشت‌ها می‌توانند، برنامه‌ریزی روزانه شما باشند یا حتی توصیه‌های کلیدی به خودتان که فکر می‌کنید بهتر است هرروز جلوی چشمتان باشند.

10. گوش‌های خود را به زبان انگلیسی عادت دهید

گوش دادن به فیلم‌ها، پادکست‌ها و موسیقی همگی می‌توانند به گوش شما کمک کنند تا با زبان انگلیسی سازگار شده و آن را بپذیرند.

11. با صدای بلند با خودتان صحبت کنید

صحبت کردن با خودتان کلید یادگیری مکالمه انگلیسی شماست. پس ادامه دهید و هرروز با خودتان صحبت کنید و صداهایی را که در مورد آنها مشکل دارید را درک کنید.

12. به هیچ وجه از تکرار غافل نشوید!

هیچ راه گریزی وجود ندارد، روش‌های کمی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارند که به اندازه تکرار تکالیف رایتینگ و کلمات انگلیسی به شما در تسلط به زبان انگلیسی کمک کنند. پس از تکرار غافل نشوید و تا جایی که می‌توانید مطالبی که یاد گرفته‌اید را دوباره، دوباره و دوباره بخوانید، بنویسید و به‌خاطر بسپارید.

13. انگلیسی یاد بگیرید، اما از انجام این کار لذت ببرید!

یادگیری نباید یک تجربه کسل‌کننده از تمرینات یکنواخت باشد، همچنین نباید چیزی باشد که از آن بترسید یا از انجام آن سر باز بزنید. به‌جای اینکه با خواندن کتاب‌های مختلف و یادگیری ساختارهای پیچیده و خشک بیهوده خود را تا حد مرگ خسته کنید، فرآیند یادگیری را سرگرم‌کننده کنید. از روش‌های لذت‌بخش استفاده کنید. اگر فیلم دوست دارید، با فیلم آموزش ببنید؛ شاید هم موسیقی را ترجیح می‌دهید، سری به مقاله 300 موسیقی که برای یادگیری زبان انگلیسی به شما کمک می‌کنند بزنید.

14. برای خود هدف تعیین کنید

هدف‌گذاری برای اینکه خود را در مسیر یادگیری نگه دارید، ضروری است، بنابراین ادامه دهید و مجموعه‌ای از چالش‌ها را برای خود تعیین کنید. فقط به این نکته توجه کنید که اهداف بزرگ را در کوتاه‌مدت از خود انتظار نداشته باشید، عاقلانه هدف‌گذاری کنید و با اهداف کوچک شروع کنید. برای مثال، 10 کلمه در روز یاد بگیرید!

15. بعد از این همه کار سخت، استراحت کنید!

استراحت کردن و دادن یک فرصت ریکاوری به مغز برای پردازش و تثبیت کلمات، صداها و قواعد دستور زبان انگلیسی بسیار ضروری است. پس هر زمان که احساس کردید به استراحت نیاز دارید، از تمرین دست بکشید و کمی به مغز خود فرصت دهید تا داده‌های ورودی خود را آنالیز کند.

 

امیدواریم این 15 نکته برای تسلط بر زبان انگلیسی به شما کمک کند تا به هدف خود نزدیک شوید. موفق باشید!

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.