۱۰ راهکار ساده برای گسترش دایره لغات ضروری آیلتس

لغات ضروری آیلتس می‌تواند در آزمون آیلتس از اهمیت زیادی برخوردار باشد. در امتحان آیلتس بخش مشخصی برای محک زدن لغات و واژگان وجود ندارد؛ ولی در واقع لغات در تمامی بخش‌های این امتحان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در بخش شنیداری، نوشتاری، بخش مکالمه و خوانش و درک مطلب، شما باید لغات ضروری آیلتس و طرز صحیح تلفظ و نوشتار آن‌ها را به خوبی بلد باشید.

 چگونه لغات ضروری آیلتس را یاد بگیرید؟

یک نکته بسیار مهم این است که در بخش اسپیکینگ و رایتینگ چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نمره شما بستگی به درستی و تنوع لغاتی دارد که استفاده می‌کنید. همین دلیل می‌تواند کافی باشد برای این که برای افزایش دایره لغات خود تلاش کنید؛ این مساله می‌تواند بیشترین کمک را به شما در بالا بردن نمره کل کند.

  1. به دنبال کلمات جدید بگردید

بسیاری از مدرسان ممکن است به شما پیشنهاد دهند تا برای یادگیری لغات ضروری آیلتس بیشتر روزنامه و مجله بخوانید یا وقت بیشتری را صرف دیدن برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها کنید. اما نکته بسیار مهم این است که همزمان با انجام این کارها، به دنبال کلمات جدید و گاهی سخت در آن‌ها باشید. بسیاری از افراد نیازی به یادگیری کلمات سخت نمی‌بینند و آن‌ها را در زندگی بی‌کاربرد می‌دانند؛ اما شما سعی کنید این عادت را در خود ایجاد کنید که حتی کلمات دشوار را بخوانید و بشنوید، به دنبال معنی آن‌ها باشید و سعی کنید از آن‌ها در مکالمه و نوشتار خود استفاده کنید. اگر سعی کنید به دنبال تلفظ صحیح و ریشه کلمه جدید بگردید، یادگیری معنی آن به مراتب برایتان راحت‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: لیست لغات آیلتس
  1. یک دفتر برای لغات ضروری آیلتس تهیه کنید

در نگاه اول این کار بسیار پیش پاافتاده و تکراری به نظر می‌رسد، اما قطعا به شما خواهد کرد که کلمات را بهتر یاد بگیرید. علاوه بر این با نزدیک شدن به امتحان شما دفترچه‌ای در اختیار دارید پر از کلمات متنوع، که می‌توانید در آن جستجو کنید و سریع‌تر معنی کلمه مورد نظرتان را پیدا کنید؛ و یا آموخته‌هایتان را مرور کنید.

  • یک نمونه از محتوای دفتر واژگان آیلتس:

در نظر بگیرید که کلمه اصلی شما “steep” است.

  • کلمه اصلی : steep
  • کلمات هم معنی: Sharp
  • کلمه متضاد: gentle
  • مثال: The price may steep this season due to fewer sales
  • معنی: شیب تند/ سراشیبی/ از پله پریدن

لغات ضروری آیلتس

  1. تمرین کنید اما از یک کلمه بیش از حد استفاده نکنید

اکنون که دفتر لغات ضروری آیلتس را تهیه کرده‌اید یا از نرم افزاری برای یادگیری استفاده می‌کنید، تنها کاری که باید انجام دهید، تمرین این کلمات در دنیای واقعی است. برای تقویت بخش مکالمه می‌توانید از موضوعاتی که در دوره‌های قبلی آزمون از زبان آموزان سوال شده است استفاده کنید؛ سعی کنید در مورد آن موضوع با استفاده از کلماتی که یاد گرفته‌اید بین ۱ یا ۲ دقیقه صحبت کنید. در مورد موضوع رایتینگ نباید جملات را مبالغه‌آمیز بنویسید اما در عین حال از کلمات خاص و پیچیده استفاده کنید. مهم ترین نکته این است که از یک کلمه بیش از حد استفاده نکنید و سعی کنید جملات و کلمات شبیه به آن را نیز به کار ببرید. بنابراین اگر می‌خواهید لغات آیلتس را یاد بگیرید، تنها چندبار تمرین کردن کافیست و پس از آن به سراغ واژگان مشابهش بروید.

  1. نرم‌افزارهای یادگیری و تمرین لغات را امتحان کنید

این روزها همه گوشی هوشمند دارند و می‌توانند از هزاران برنامه‌ای که برای یادگیری زبان در اپ استورها هستند استفاده کنند. برای کسانی که تازه شروع به یادگیری زبان کرده برنامه Magoosh را پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر لغات تازه، شامل تمرینات، معانی و مترادف‌هاست که کمک به سزایی به شما خواهد کرد. سایر برنامه‌هایی که می‌توانید استفاده کنید عبارتند از: ۷ little words، word to word، power vocab، a word a day widget هستند.

  1. از یوتیوب استفاده کنید

همه ما از یوتیوب برای سرگرمی استفاده می‌کنیم اما خبر خوش این که در این پلتفرم هزاران کانال آموزش انگلیسی وجود دارد. یادگیری ۲۰۰۰ لغت جدید که برای آزمون آیلتس ضروری است قطعا کار ساده‌ای نیست. از طرفی اگر شما تمام این لغات را یاد بگیرید ولی نتوانید آن‌ها را در اسپیکینگ و رایتینگ خود به کار ببرید، وقت خود را تلف کرده‌اید. بهترین کار این است که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لغت ضروری آیلتس را که لازم است یاد بگیرید، یادداشت کنید؛ سپس در میان ویدئوهای یوتیوب به دنبال معانی آن، نحوه به کارگیری آن‌ها در جمله و تلفظشان بگردید.

  1. حفظ نکنید، یاد بگیرید

شماره تلفن‌ها برای حفظ کردن هستند، نه لغات. گاهی در پس هر واژه چندین معنی متفاوت نهفته است. ممکن است ما کلمه یکسانی را در جملات مختلف استفاده کنیم که در نهایت هیچکدام معنی مشابه به همی نداشته باشند.

به طور مثال کلمه “Pen”:

  • جمله اول: Can you pass me the pen?
  • جمله دوم: Make sure to properly close the pen.

در جمله اول کلمه Pen به معنی وسیله‌ای برای نوشتن است. اما در جمله دوم این کلمه دقیقا با همان شکل نوشتاری به معنی جایی برای حفاظت حیوانات است. بنابراین واژه را در قالب جمله و شکل کاربردش یاد بگیرید.

  1. روزنامه و مجله بخوانید

مطالعه کردن از بهترین راه‌های یادگیری زبان و همچنین ارتقا سطح اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس است. در زمان مطالعه، زیر کلمات مهمی که معنی آن‌ها را نمیدانید خط بکشید و به جایگاه قرارگیری آن‌ها در جمله دقت کنید. یادگیری این کلمات به شما در نوشتن موضوعات مختلف کمک خواهد کرد. این لغات را در دفتر خود بنویسید و سعی کنید یک یا دوبار در هفته آن‌ها را مرور کنید.

  1. دیکشنری داشته باشید

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای یادگیری زبان و گسترش دایره لغات ضروری آیلتس، به همراه داشتن یک دیکشنری جیبی است. به ۲ روش می‌توانید از دیکشنری برای یادگیری استفاده کنید. روش اول این که هر زمانی که با لغت جدید رو به رو شدید سریعا به دنبال معنی آن بگردید؛ و روش دوم به این صورت است که از ابتدای کتاب شروع به مطالعه و یادگیری معنی کلمات کنید.

  1. از فایل‌های صوتی و تصویری غافل نشوید

بهترین راه برای یادگیری جایگاه مورد استفاده یک کلمه، گوش دادن به آن است. برای این کار می‌توانید از فایل‌های صوتی و تصویری آموزشی بهره بگیرید؛ یا می‌توانید سراغ فایل‌های صوتی (مثل پادکست‌ها) یا ویدئوهایی با موضوعات مورد علاقه‌تان بروید تا علاوه بر یادگیری حوصله‌تان نیز سر نرود.

  1. از اصطلاحات استفاده کنید

استفاده از اصطلاحات زبان انگلیسی در اسپیکینگ بسیار مفید و تاثیرگذار است؛ ولی سعی کنید از آن ها در رایتینگ خود بهره نگیرید. علی‌الخصوص اگر داوطلب شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک هستید.

گسترش دایره واژگان مورد استفاده در زبان مادری هم کار آسانی نیست چه برسد به لغات آیلتس! همه ما تعداد محدودی کلمه بلدیم و برایمان راحتتر است که از همان‌ها در مکالمات خود استفاده کنیم. اما برای کسب نمره بهتر در یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زندگیمان چاره‌ای جز این نداریم. پس از همین امروز شروع کنید؛ چرا که کار نیکو کردن از پر کردن است! این کار جز با مطالعه و تمرین مداوم میسر نمی‌شود.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.