لیسنینگ آیلتس : ۸ کار ساده برای دریافت بالاترین نمره Listening آیلتس

هشت روش برای بهبود نمره لیسنینگ آیلتس

سرفصل‌های مقاله نمایش

فرض کنید در جلسه آزمون آیلتس هستید، قطعاً برای شما هم در بخش لیسنینگ آیلتس این موضوع اتفاق افتاده است که: “چی گفت؟ وای نه، نشنیدم، این بخش رو کاملا از دست دادم!”

اگر جوابتان بله است، در ادامه هشت روش برای بهبود نمره Listening آزمون آیلتس آورده شده است.

در Listening آزمون آیلتس سورپرایز نشوید: آزمون را بلد باشید

همانطور که احتمالاً می­‌دانید، تمامی آزمون‌های آیلتس شبیه به هم و دارای قالب مشابه هستند. آزمون‌های آیلتس آکادمیک و عمومی (جنرال) دقیقاً مشابه هستند.

هشت روش برای بهبود نمره لیسنینگ آیلتس Listening

در رابطه با هر بخش آزمون، جدول زیر می‌تواند یادآوری خوبی برای شما باشد:

بخش نوع شنیدن موضوع نمونه
۱ مکالمات روزمره انگلیسی می­‌خواهی به سینما بروی؟
۲ مونولوگ (یک نفر درباره موضوع مشخصی صحبت می­کند) مزایای حمل و نقل عمومی
۳ مکالمه­ ۲ تا ۴ نفر در یک چیدمان آکادمیک (دانشگاهی) بهترین روش انجام یک ارائه (پرزنت) در کلاس
۴ مونولوگ در مورد یک موضوع آکادمیک درس دانشگاهی: تجارت آنلاین

YOLO!

YOLO مخفف جمله You Only Listen Once به این مفهوم است که: “شما فقط یک بار می‌توانید گوش دهید” که از جهاتی شبیه زندگی واقعی است. شما فقط یک شانس برای شنیدن دارید.

بسیاری از ما شانس و امکان دوباره گوش دادن را دوست داریم، ولی آیلتس این امکان را به شما نمی‌­دهد. در اینجا نکاتی برای عملکرد بهتر با فقط یکبار گوش دادن آورده شده است:

  • وقتی که تست‌ها را تمرین می­‌کنید، فقط یک‌بار گوش دهید. به این موضوع عادت کنید تا در کسب نمره Listening آیلتس بهتر موفق تر باشید.
  • ضعف‌های مهارت شنیداری خود را شناسایی کرده و روی بهبود آنها کار کنید.
  • در برگه­ سوالات، زیر کلمات کلیدی خط بکشید. برای شنیدن آن لغات و مترادف‌هایشان خود را آماده کنید.
  • وضعیت‌های مختلفی از شنیدن را تمرین کنید (سخنرانی‌­ها، مکالمه، گپ زدن، و غیره)

از قلبتان پیروی کنید

از قلبتان پیروی کنید یا به عبارتی دیگر، به موضوعاتی گوش کنید که دوست دارید! زمانی که تمرین می­‌کنید، موضوعات جذاب را انتخاب کنید. جذاب برای شما. اگر شما تنیس حرفه­‌ای را دوست دارید، پادکست‌هایی در مورد تنیس حرفه‌­ای گوش کنید. اگر به تاریخ مرتبط با امپراطوری رُم علاقه‌مندید، به داستان‌های مربوط به تاریخ رُم گوش کنید. این مساله کاملاً شناخته شده است که ما به چیزهایی که از شنیدن آنها لذت می‌­بریم بهتر گوش می­‌دهیم.

اگر واقعاً دوست دارید به خودتان انگیزه بدهید و از هر تمرین شنیداری که انجام می‌دهید بیشترین فایده را ببرید، این روش را امتحان کنید. انجام این کار حتی ممکن است برایتان سرگرم‌کننده هم باشد!

اسکریپت (Script) فایل‌های صوتی

زمانی­ که تست‌های تمرینی برای تقویت لیسنینگ آیلتس را انتخاب می­کنید یا به دنبال آنها می­‌گردید، سعی کنید آنهایی را پیدا کنید که متن‌شان هم موجود باشد. اسکریپت‌ها متن‌های کلمه به کلمه نوشته شده­ فایل صوتی­‌هایی هستند که شما به آنها گوش می­‌دهید. فعالیت‌های زیادی را می‌­توانید با اسکریپت‌ها انجام دهید. ما در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • چک کردن دقت: ابتدا بدون نگاه کردن به اسکریپت به فایل صوتی گوش دهید و نُت‌بردارید. بعد از آن نت‌هایتان را با اسکریپت مقایسه کنید. دقت‌تان، املا و سوء برداشت احتمالی را چک کنید.
  • بلند بخوانید: بعد از بلند خواندن، به فایل صوتی گوش کنید. چقدر دقیق بودید؟ آیا خواندن شما هم مثل خواننده در فایل صوتی بود؟
  • گوش بدهید و همراه با آن بخوانید: هنگامی که گوش می­‌کنید، متن را دنبال کنید. این کار باعث ایجاد اتصال قوی در بین تلفظ و درک مفهوم کلمات کلیدی می­‌شود. توجه داشته باشید که کلیدواژه­‌ها چگونه رساتر و بلندتر تلفظ می‌­شوند.

مترادف‌­ها

مترادف‌ها کلمات یا عباراتی هستند که معنای مشابه یا یکسان دارند. آیا تاکنون در یک کلاس آمادگی برای آیلتس شرکت کرده­‌اید؟ اگر بله، شما احتمالاً می­‌دانید که مترادف‌ها در تمامی بخش‌های آزمون مهم هستند. در آزمون گفتاری و نوشتاری، شما می‌بایست نشان دهید که می­دانید چگونه از مترادف‌ها استفاده کنید. در آزمون درک مطلب و لیسنینگ آیلتس بسیاری از سوالات از مترادف‌ها استفاده می­‌کنند. برای مثال:

متنی که در فایل شنیداری گفته می­‌شود: «دوشس، تنها دختر پادشاه کیست…»

سوال مربوطه در آزمون شنیداری:

چه کسی پرنسس است؟

a. دوشس

b. دوک

c. هیچکدام

لیسنینگ آیلتس چیست؟ نکات ویژه نمره 8 در IELTS Listening

از شنیدن در دنیای واقعی استفاده کنید

انگلیسی فقط یک آزمون نیست. بلکه یک زبان است. آیلتس شما را بر اساس دانش و مهارت‌هایتان در این زبان می­‌سنجد. یکی از بهترین راه‌های یادگیری خوب یک زبان و عملکرد خوب در آزمون، استفاده از انگلیسی در زندگی واقعی است. هر روزی که شما یک مکالمه ندارید، یک فرصت از دست رفته است. بنابراین شانس بعدی که دارید این است که به انگلیسی چت کنید، پیام بفرستید، ایمیل بزنید، بحث کنید، و حتی بخندید!

دوبار آن‌ را چک کنید، دقیق باشید!

خطاهای کوچک می‌­توانند بزرگ به حساب بیایند. چند اشتباه ساده می­‌توانند تفاوت بین نمره­­ ۵/۵ و ۶ در آزمون لیسنینگ آیلتس باشند. در ادامه چند مثال نشان داده شده است که چگونه چند اشتباه کوچک می‌­توانند برایتان گران تمام شوند.

پاسخ آزمون دهنده پاسخ صحیح نوع اشتباه
گربه گربه­‌ها پاسخ جمع بود، نه مفرد
۳۰ ۳۰ دلار واحد مشخص نشده
Franch French (فرانسوی) ایراد املایی
او به رستوران رفت رستوران پاسخنامه گفته که «یک کلمه»

به انگلیسی فکر کنید

بسیاری از متخصصان زبان در یک قانون کلیدی متفق‌القول هستند. “فکر کردن در یک زبان مشخص، به شما در یاد گرفتن آن زبان کمک می­‌کند”. بسیاری از دانشجویان زبان انگلیسی اغلب سعی می­‌کنند هر چیزی را در ذهنشان ترجمه کنند. هرگز این کار را نکنید. ترجمه دو ایراد اساسی دارد. اول، کندتر است. دوم، شما زبان خودتان را به یاد می‌­آورید و انگلیسی را فراموش می­‌کنید.

در آزمون مهارت لیسنینگ آیلتس فرصت کافی برای ترجمه نخواهید داشت. همچنین، باید کلمات کلیدی انگلیسی را به خاطر بیاورید. بنابراین، هنگامی که انگلیسی تمرین می­‌کنید …. به انگلیسی فکر کنید!

6 استراتژی برای تقویت Listening IELTS

اگر شما هم به دنبال راهکارهای عملی برای تقویت مهارت شنیداری خود هستید و احتمالا به دنبال گرفتن مدرک آیلتس هم هستید حتما مدام از خود می‌پرسید ” چکار کنم که لیسنینگ‌ام بهتر شود ؟” . پاسخ سوال شما همین جاست. در این مقاله قرار است 6 استراتژی مهم در مورد قسمت لیسنینگ آیلتس را در اختیارتان بگذاریم که با استفاده از آنها می‌توانید نمره لیسنینگ آیلتس خود را افزایش دهید.

هر روز به انگلیسی گوش کنید.

قسمت لیسنینگ در آزمون آیلتس طراحی شده است که بسنجد شما با چه کیفیتی مکالمات انگلیسی را متوجه می‌شوید. در نتیجه بهترین راه تقویت مهارت لیسنینگ این است که تا حد ممکن به انگلیسی محاوره‌ای در مکالمات روزمره گوش بدهید. اما سوال این است که دقیقا به چه گوش کنیم؟
شما به هرچیزی که بخواهید می‌توانید از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید . چه فقط چند دقیقه وقت داشته باشید و چه بخواهید ساعت‌ها روی لیسنینگ وقت بگذارید در هر صورت چیزی که به دردتان بخورد در اینترنت پیدا می‌کنید.
به طیف وسیعی از انواع لیسنینگ‌ها گوش کنید بخش لیسنینگ شامل دو قسمت است. یک قسمت یک صحبت یک نفره است و قسمت دیگر مکالمات دو نفره. پس به هر دو نوع به قدر کافی گوش کنید .

کانال‌های آنلاین خبری

کانال‌های آنلاین خبری برای اینکار عالی هستند چون هم گزارشات تک گوینده را شامل می‌شوند و هم در آنها مکالمات دو نفره زیادی پیدا می‌شود. از بهترین این کانال‌ها می‌توان از بی بی سی و سی ان ان نام برد.

پادکست و تدتاک

همینطور بهتر است به طیف وسیعی از لهجه‌ها گوش کنید . گوش دادن به لهجه‌های انگلیسی ایرلندی آمریکایی کانادایی نیوزلندی و حتی جنوب آفریقایی می‌تواند به این مهارت شما کمک کند.
پادکست‌ها منبع بسیار عالی برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس هستند. آنها از دو دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برند. همینطور موضوعات بسیار زیادی را شامل می‌شوند پس برای زمانی‌که دنبال گوش کردن چیزی هستید می‌توانید سریع به سراغ پادکست‌ها بروید.
تد تاک‌ها هم به اندازه پادکست‌ها مفید فایده هستند . تد تاک‌ها در حقیقت سخنرانی‌های افراد راجع به موضوعات مختلف هستند و نوع مونولوگ یا تک گوینده هستند و مانند پادکست‌ها طیف بزرگی از انواع موضوعات را شامل می‌شوند.
تد تاک‌ها در یوتیوب به وفور یافت می‌شوند. خود یوتیوب هم منبع بسیار خوبی برای دسترسی به انواع ویدئوهای یوتیوب است.

رادیوی انگلیسی

رادیوی انگلیسی هم گزینه خوبیست. در رادیو می‌توانید به تعداد زیادی مصاحبه دست پیدا کنید. پس یک کانال رادیویی خوب پیدا کنید و از گوش دادن به مکالمات انگلیسی متنوع لذت ببرید.
اگر هر روز برای 10 تا 15 دقیقه به چیزی گوش کنید آرام آرام مهارت شنیداری شما تقویت می‌شود.

تست های تمرینی بزنید اما..

بسیاری از شاگردان زدن تست‌های تمرینی در کتاب و جزوه را در الویت اول قرار می‌دهند درست است که زدن این تست‌ها بسیار مهم و کاربردی است اما واقعیت این است که زدن این تست‌ها به صورت تنها کمک خاصی به بهبود مهارت شنیداری نمی‌کند. 10 الی 15 درصد زمان خود را برای این تست‌ها بگذارید و 80 درصد باقیمانده را برای گوش دادن به انگلیسی روزمره صرف کنید.
گوش دادن به انگلیسی روزمره نه تنها مهارت شنیداری شما را تقویت می‌کند بلکه باعث بهتر شدن سایر مهارت های شما نیز می‌شود. چون هم روی لهجه شما تاثیر مثبت می‌گذارد و هم از دل آن کلی لغت جدید یاد می‌گیرید.
پیشنهاد می‌شود که بیشتر از تست‌های رسمی و اصلی خود آزمون استفاده کنید زیرا که این تست‌ها سوالات آزمون را برای شما شبیه‌سازی می‌کنند.
از بهترین منابع اصلی این تست‌ها می‌توان به سری کتاب‌های Cambridge English اشاره کرد. این کتاب‌ها منبع بسیار خوبی برای تست‌های لیسنیگ آیلتس هستند. هر کدام شامل چهار مقاله تست کامل است. اطمینان حاصل کنید که نسخه‌هایی که خریداری می کنید شامل یک سی دی صوتی برای تست شنیداری باشد، زیرا برخی از نسخه ها فاقد آن هستند و باید آنها را جداگانه خریداری کنید.

نقاط ضعف خود را پیدا کنید

صرف زمان طولانی برای گوش دادن به زبان انگلیسی گفتاری و تکمیل تست‌های تمرینی فایده‌ای ندارد مگر اینکه نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و به طور خاص روی بهبود آنها تمرکز کنید.
آیا گرامر است که شما را ناامید می‌کند، محدودیت دامنه‌ی واژگان شما مشکل‌ساز است، یا دنبال کردن مکالمات برایتان سخت است؟
یکی از راه‌های شناسایی بزرگ‌ترین چالش‌ها، اگر از قبل نمی‌دانید چیست، این است که نتایج خود را از آزمون‌های تمرینی تجزیه و تحلیل کنید و مشخص کنید که چه اشتباهاتی را به طور منظم انجام می‌دهید.
کتاب‌های انگلیسی کمبریج مقالات آزمون معتبر (و برخی از آزمون‌های آنلاین) شامل رونوشت‌های ضبط ‌شده است. اینها به شما کمک می کنند تا متوجه شوید که چرا یک پاسخ خاص را اشتباه دریافت کرده اید.

خلاصه گویی را تمرین کنید

مهارت خاصی که می‌توانید هنگام گوش دادن به انگلیسی گفتاری آنلاین تمرین کنید، خلاصه گویی است.
فایل‌های صوتی قسمت شنیداری شامل تعداد زیادی مترادف و متضاد می‌شود که در خلاصه‌گویی به شما کمک می‌کند. یعنی بایستی یاد بگیرید نکات کلیدی را چگونه با کلماتی دیگر بیان کنید.
اینجا چند مثال برای شما آورده‌ایم تا بهتر آن را درک کنید:

The park was first built in 1979
پارک ابتدا در سال 1979 ساخته شد .

این پیام اصلی است درحالیکه در فایل صوتی می‌شنوید:

.The park itself wasn’t developed until 1979
پارک تا سال 1979 هنوز توسعه پیدا نکرده بود.

و یا مثالی دیگر

.The Hurricane roller-coaster is tall and made of wood
ترن هوایی طوفان بلند است و از چوب ساخته شده است.

این پیام اصلی است درحالیکه در فایل صوتی می‌شنوید:

It’s the highest wooden roller-coaster in the country.
این بلندترین ترن هوایی چوبی کشور است.

پادکست‌ها برای تمرین بازنویسی ایده‌آل هستند، زیرا می‌توانید آن‌ها را در هر نقطه متوقف کرده و مجدداً راه‌اندازی(پلی) کنید. هر چند وقت یکبار وقتی به یکی از پادکست‌ها گوش می‌دهید، آن را بعد از یک جمله جداگانه متوقف کنید و فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را ترجمه کنید و از چه مترادف‌هایی می‌توانید استفاده کنید.
این کار را هر روز برای چند جمله انجام دهید و مهارت‌های ترجمه شما به طور پیوسته بهبود می‌یابد.

پیش بینی را تمرین کنید

اینکه بتوانید آنچه را که ممکن است درفایل صوتی بشنوید و آنچه در ادامه صحبت یا مکالمه گفته می‌شود پیش‌بینی کنید، به شما در درک صوت و شناسایی اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ‌ها کمک زیادی می‌کند.
این مهارتی است که تمرین آن آسان است. اما نیاز به پشتکار و استمرار دارد.
تد ویدئوها هم منبع بسیار خوبی هستند. به عنوان مثال یک ویدئو انتخاب کنید و از روی موضوع آن محتوای آن را پیش‌بینی کنید و سعی کنید حدس بزنید چه جملاتی در این ویدئو رد و بدل خواهد شد. بعد به فایل صوتی گوش دهید و تکه تکه آن را پاز کنید و چک کنید آیا آنچه حدس زده بودید را شنیدید یا نه! و همینطور سعی کنید جملات بعدی را پیش بینی کنید.

فهم صحبتهای مرتبط

این مبحثی است که بسیاری از شاگردان با آن درگیر هستند. صحبت‌های مرتبط یا Connected speech در زبان انگلیسی زمانی اتفاق می‌افتند که کلمات و اصوات با همدیگر مخلوط می‌شوند که این باعث می‌شود یادگیرندگان زبان انگلیسی به خوبی متوجه آنها نشوند.
در مثال‌های زیر می‌توانید این نکته را ببینید.

What are you going to do? à Whadya gonna do?
می‌خواهی چکار کنی؟
I’m going to read a book. à I’m gonna re dabook.
.می‌خواهم کتابی بخوانم
Come on. Let’s go to the park. à Cmon. Let’s getethe park.
.بیا به پارکی برویم
I have to do my homework first. à Ivte dome homework first.
.اول باید تکالیفم را انجام دهم

در نهایت باید بدانیم که راه ساده‌ای برای غلبه بر چالش لیسنینگ صحبت‌های مرتبط وجود ندارد به غیر از گوش دادن به تعداد زیادی از افراد بومی که با سرعت عادی صحبت می‌کنند. پادکست‌ها برای این کار ایده‌آل هستند، زیرا می‌توانید آن‌ها را مکث کنید و بارها و بارها به جملات گیج‌کننده گوش دهید تا زمانی که به طور کامل آنچه گفته می‌شود متوجه شوید. به تدریج با نحوه پیوند کلمات به یکدیگر آشنا می‌شوید و درک گفتار سریع را آسان تر می‌کنید. انجام منظم این کار مهارت‌های شنیداری شما را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

6 روش برای تقویت Listening IELTS

اگر شما هم به دنبال راهکارهای عملی برای تقویت مهارت شنیداری خود هستید و احتمالا به دنبال گرفتن مدرک آیلتس هم هستید حتما مدام از خود میپرسید ” چکار کنم که لیسنینگم بهتر شود ؟” . پاسخ سوال شما همین جاست. در این مقاله قرار است 6 استراتژی مهم در مورد قسمت لیسنینگ آیلتس را در اختیارتان بگذاریم که با استفاده از آنها میتوانید نمره لیسنینگ آیلتس خود را افزایش دهید

روش اول : هر روز به انگلیسی گوش کنید.

قسمت لیسنینگ در آزمون آیلتس طراحی شده است که بسنجد شما با چه کیفیتی مکالمات انگلیسی را متوجه می‌شوید. در نتیجه بهترین راه تقویت مهارت لیسنینگ این است که تا حد ممکن به انگلیسی محاوره‌ای در مکالمات روزمره گوش بدهید. اما سوال این است که دقیقا به چه گوش کنیم؟
شما به هر چیزی که بخواهید می‌توانید از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید. چه فقط چند دقیقه وقت داشته باشید و چه بخواهید ساعت‌ها روی لیسنینگ وقت بگذارید در هر صورت چیزی که به دردتان بخورد در اینترنت پیدا می‌کنید.
به طیف وسیعی از انواع لیسنینگ‌ها گوش کنید بخش لیسنینگ شامل دو قسمت است. یک قسمت یک صحبت یک نفره است و قسمت دیگر مکالمات دو نفره . پس به هردو نوع به قدر کافی گوش کنید.

کانال‌های آنلاین خبری

کانال‌های آنلاین خبری برای اینکار عالی هستند چون هم گزارشات تک گوینده را شامل می‌شوند و هم در آنها مکالمات دو نفره زیادی پیدا می‌شود. از بهترین این کانال‌ها میتوان از بی بی سی و سی ان ان نام برد .
همینطور بهتر است به طیف وسیعی از لهجه‌ها گوش کنید. گوش دادن به لهجه‌های انگلیسی ایرلندی آمریکایی کانادایی نیوزلندی و حتی جنوب آفریقایی می‌تواند به این مهارت شما کمک کند.

پادکست‌های انگلیسی

پادکست‌ها منبع بسیار عالی برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس هستند .آنها از دو دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برند. همینطور موضوعات بسیار زیادی را شامل می‌شوند پس برای زمانیکه دنبال گوش کردن چیزی هستید می‌توانید سریع به سراغ پادکست‌ها بروید.

تدتاک‌های انگلیسی

تد تاک‌ها هم به اندازه پادکست‌ها مفید فایده هستند. تد تاک‌ها در حقیقت سخنرانی‌های افراد راجع به موضوعات مختلف هستند و نوع مونولوگ یا تک گوینده هستند و مانند پادکست‌ها طیف بزرگی از انواع موضوعات را شامل می‌شوند.
تد تاک‌ها در یوتیوب به وفور یافت می‌شوند. خود یوتیوب هم منبع بسیار خوبی برای دسترسی به انواع ویدئوهای یوتیوب است.

رادیوی انگلیسی

رادیوی انگلیسی هم گزینه خوبیست. در رادیو می‌توانید به تعداد زیادی مصاحبه دست پیدا کنید. پس یک کانال رادیویی خوب پیدا کنید و از گوش دادن به مکالمات انگلیسی متنوع لذت ببرید.
اگر هر روز برای 10 تا 15 دقیقه به چیزی گوش کنید آرام آرام مهارت شنیداری شما تقویت می‌شود.

روش دوم : تست‌های تمرینی بزنید اما…

بسیاری از شاگردان زدن تست‌های تمرینی در کتاب و جزوه را در الویت اول قرار می‌دهند درست است که زدن این تست‌ها بسیار مهم و کاربردی است اما واقعیت این است که زدن این تست‌ها به صورت تنها کمک خاصی به بهبود مهارت شنیداری نمی‌کند. 10 الی 15 درصد زمان خود را برای این تست‌ها بگذارید و 80 درصد باقیمانده را برای گوش دادن به انگلیسی روزمره صرف کنید.
گوش دادن به انگلیسی روزمره نه تنها مهارت شنیداری شما را تقویت می‌کند بلکه باعث بهتر شدن سایر مهارت‌های شما نیز می‌شود. چون هم روی لهجه شما تاثیر مثبت می‌گذارد و هم از دل آن کلی لغت جدید یاد می‌گیرید.
پیشنهاد می‌شود که بیشتر از تست‌های رسمی و اصلی خود آزمون استفاده کنید زیرا که این تست‌ها سوالات آزمون را برای شما شبیه سازی می‌کنند.
از بهترین منابع اصلی این تست‌ها میتوان به سری کتاب‌های Cambridge English اشاره کرد. این کتاب‌ها منبع بسیار خوبی برای تست‌های لیسنیگ آیلتس هستند. هر کدام شامل چهار مقاله تست  اطمینان حاصل کنید که نسخه‌هایی که خریداری می‌کنید شامل یک سی دی صوتی برای تست شنیداری باشد، زیرا برخی از نسخه‌ها فاقد آن هستند و باید آنها را جداگانه خریداری کنید.

روش سوم : نقاط ضعف خود را پیدا کنید

صرف زمان طولانی برای گوش دادن به زبان انگلیسی گفتاری و تکمیل تست‌های تمرینی فایده‌ای ندارد مگر اینکه نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و به طور خاص روی بهبود آنها تمرکز کنید.
آیا گرامر است که شما را ناامید می‌کند، محدودیت دامنه‌ی واژگان شما مشکل ساز است، یا دنبال کردن مکالمات برایتان سخت است؟
یکی از راه‌های شناسایی بزرگ‌ترین چالش‌ها، اگر از قبل نمی‌دانید چیست، این است که نتایج خود را از آزمون‌های تمرینی تجزیه و تحلیل کنید و مشخص کنید که چه اشتباهاتی را به طور منظم انجام می‌دهید.
کتاب‌های انگلیسی کمبریج مقالات آزمون معتبر (و برخی از آزمون‌های آنلاین) شامل رونوشت‌های ضبط ‌شده است. اینها به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید که چرا یک پاسخ خاص را اشتباه دریافت کرده‌اید.

روش چهارم : خلاصه گویی را تمرین کنید

مهارت خاصی که می‌توانید هنگام گوش دادن به انگلیسی گفتاری آنلاین تمرین کنید، خلاصه گویی است.
فایل‌های صوتی قسمت شنیداری شامل تعداد زیادی مترادف و متضاد می‌شود که در خلاصه گویی به شما کمک می‌کند. یعنی بایستی یاد بگیرید نکات کلیدی را چگونه با کلماتی دیگر بیان کنید.
اینجا چند مثال برای شما آورده‌ایم تا بهتر آن را درک کنید:

The park was first built in 1979.
.پارک ابتدا در سال 1979 ساخته شد

این پیام اصلی است درحالیکه در فایل صوتی می‌شنوید:

The park itself wasn’t developed until 1979.
.پارک تا سال 1979 هنوز توسعه پیدا نکرده بود

و یا مثالی دیگر

The Hurricane roller-coaster is tall and made of wood.
.ترن هوایی طوفان بلند است و از چوب ساخته شده است

این پیام اصلی است درحالیکه در فایل صوتی می‌شنوید:

It’s the highest wooden roller-coaster in the country.
.این بلندترین ترن هوایی چوبی کشور است

پادکست‌ها برای تمرین بازنویسی ایده‌آل هستند، زیرا می‌توانید آن‌ها را در هر نقطه متوقف کرده و مجدداً راه‌اندازی(پلی) کنید. هر چند وقت یکبار وقتی به یکی از پادکست‌ها گوش می‌دهید، آن را بعد از یک جمله جداگانه متوقف کنید و فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را ترجمه کنید و از چه مترادف‌هایی می‌توانید استفاده کنید.
این کار را هر روز برای چند جمله انجام دهید و مهارت‌های ترجمه شما به طور پیوسته بهبود می‌یابد.

روش پنجم : پیش بینی را تمرین کنید

اینکه بتوانید آنچه را که ممکن است درفایل صوتی بشنوید و آنچه در ادامه صحبت یا مکالمه گفته می‌شود پیش‌بینی کنید، به شما در درک صوت و شناسایی اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ‌ها کمک زیادی می‌کند.این مهارتی است که تمرین آن آسان است. اما نیاز به پشتکار و استمرار دارد.
تد ویدئو ها هم منبع بسیار خوبی هستند . به عنوان مثال یک ویدئو انتخاب کنید و از روی موضوع آن محتوای آن را پیش‌بینی کنید و سعی کنید حدس بزنید چه جملاتی در این ویدئو رد و بدل خواهد شد. بعد به فایل صوتی گوش دهید و تکه تکه آن را پاز کنید و چک کنید آیا آنچه حدس زده بودید را شنیدید یا نه! و همینطور سعی کنید جملات بعدی را پیش‌بینی کنید.

روش ششم : فهم صحبت‌های مرتبط

این مبحثی است که بسیاری از شاگردان با آن درگیر هستند. صحبت‌های مرتبط یا Connected speech در زبان انگلیسی زمانی اتفاق می‌افتند که کلمات و اصوات با همدیگر مخلوط می‌شوند که این باعث می‌شود یادگیرندگان زبان انگلیسی به خوبی متوجه آنها نشوند.
در مثال‌های زیر می‌توانید این نکته را ببینید.

What are you going to do? à Whadya gonna do?
میخواهی چکار کنی؟
I’m going to read a book. à I’m gonna re dabook.
می خواهم کتابی بخوانم .
Come on. Let’s go to the park. à Cmon. Let’s getethe park.
بیا به پارکی برویم.
I have to do my homework first. à Ivte dome homework first.
اول باید تکالیفم را انجام دهم.

در نهایت باید بدانیم که راه ساده‌ای برای غلبه بر چالش شنیدار صحبت‌های مرتبط وجود ندارد به غیر از گوش دادن به تعداد زیادی از افراد بومی که با سرعت عادی صحبت می‌کنند. پادکست‌ها برای این کار ایده‌آل هستند، زیرا می‌توانید آن‌ها را مکث کنید و بارها و بارها به جملات گیج‌کننده گوش دهید تا زمانی که به طور کامل آنچه گفته می‌شود متوجه شوید. به تدریج با نحوه پیوند کلمات به یکدیگر آشنا می‌شوید و درک گفتار سریع را آسان‌تر می‌کنید. انجام منظم این کار مهارت‌های شنیداری شما را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

1 دیدگاه
  1. Samira

    مکالمات انگلیسی روزمره انگلیسی
    مونولوگ ( یک نفر درباره موضوع شخصی صحبت می کند)
    مکالمه ۲تا۴ نفر در یک چیدمان آکادمیک ( دانشگاهی)
    مونولوگ در مورد یک موضوع آکادمیک

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.