منابع خودآموز زبان انگلیسی : معرفی کتاب + اپلیکیشن

گاهی به دلیل مشغله کاری و کمبود وقت تصمیم می‌گیریم که در دوره جدید کلاس‌های آموزشگاه ثبت‌نام نکنیم و در خانه به صورت خودآموز زبان انگلیسی را فرا بگیریم. کار سختی نیست اما برای اینکه به صورت اصولی آموزش ببینیم باید از کتاب‌ها و منابع خودآموز استفاده کنیم چون همه منابع آموزشی موجود در بازار مناسب این کار نیستند.در ادامه به معرفی منابع آموزشی و کمک آموزشی می‌پردازیم و چند اپلیکیشن برای یادگیری زبان انگلیسی به شما معرفی می‌کنیم. در آخر نیز به تکنیک‌ها و نکاتی اشاره می‌کنیم که در این مسیر به شما کمک خواهند کرد.

سرفصل‌های مقاله نمایش

معرفی بهترین کتاب‌های خودآموز زبان انگلیسی، یادگیری زبان به صورت خودخوان

کتاب‌ها جزو مهمترین منابع یادگیری زبان دوم هستند. حال اگر بخواهیم این زبان را در خانه و به صورت خودآموز فرا بگیریم لازم است کتاب مناسبی تهیه کنیم چون همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم همه منابع مناسب یادگیری خودآموز زبان انگلیسی نیستند.

  • مجموعه کتاب‌های خودآموز زبان انگلیسی Speakout

این مجموعه ۸ جلدی یکی از بهترین منابع برای یادگیری مکالمه با لهجه بریتانیایی است که توسط انتشارات لانگمن و با همکاری BBC Learning تالیف شده است. تمرکز Speakout بیشتر بر موضوعات رایج زندگی است و با مطالعه آن هر ۴ مهارت لازم برای تسلط بر زبان انگلیسی را فرا می‌گیرید. هر جلد کتاب شامل ۱۰ الی ۱۲ درس است که در هر درس به موضوعاتی متنوعی چون کار و زندگی شخصی پرداخته شده و در خلال این موضوعات کلمات و اصطلاحات کاربردی آموزش داده می‌شود. این مجموعه شامل ویدئوهای آموزشی قوی با موضوعات متنوعی است که مهارت شنیداری شما را تقویت می‌کند.

 کتاب‌های خودآموز زبان انگلیسی Speakout

  • کتاب خودآموز زبان انگلیسی Tactics for Listening

این مجموعه ۳ جلدی منبع خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز و با لهجه امریکایی است. هر کتاب شامل ۲۴ درس است که در آن‌ها به موضوعات کاربردی و رایج پرداخته شده و بیشتر شامل مکالمات دو نفره یا بیشتر است. فایل‌های صوتی این کتاب مهارت شنیداری و گفتاری شما را به خوبی تقویت می‌کنند.

  • کتاب یادگیری لغات انگلیسی English Vocabulary in Use

این مجموعه در ۴ سطح Elementary، Intermediate، Upper Intermediate و Advanced تالیف شده و شامل موضوعاتی رایج و روزمره چون کسب‌ و کار، سفر، کشورها، تحصیل، گردشگری، فناوری و … است. با این تنوع بالا در دروس، براحتی می‌توانید لغات کاربردی برای هر موقعیتی را آموزش ببینید.

  • کتاب گرامر انگلیسی Practical English Usage

این کتاب شامل مجموعه کاملی از آموزش لغات، گرامر، عبارات و اصطلاحات پر کاربرد و نکات دستور زبان است. درس‌ها بر طبق حروف الفبا طبقه‌بندی شده‌اند و در کل دارای ۶۰۰ نکته آموزشی در ۲ بخش گرامر و لغات است.

  • کتاب گرامر انگلیسی English Grammar in Use

این کتاب در ۲ نسخه تالیف شده است. نسخه اول مخصوص یادگیری گرامر به صورت خودآموز بوده و کلیه تمرینات به همراه پاسخ آن‌ها را شامل می‌شود. نسخه دوم مخصوص کلاس و آموزشگاه بوده و تنها تمرینات را شامل می‌شود و پاسخ‌ها را ندارد.

کتاب English Grammar in Use

 

  • کتاب لغات انگلیسی English Collocation in Use (Cambridge)

این کتاب در ۲ سطح متوسطه و پیشرفته و برای آموزش لغات و اصطلاحاتی تالیف شده که به‌طور طبیعی با هم استفاده می‌شوند. مطالعه این کتاب به داوطلبان آزمون آیلتس نیز پیشنهاد می‌شود.

  • کتاب خودآموز گرامر انگلیسی Living Grammar

این مجموعه در ۴ سطح Elementary، Intermediate، Upper Intermediate و Advanced تالیف شده و سعی دارد تا در کنار آموزش گرامر، شرایط و موقعیت‌هایی که می‌توان از هر دستور استفاده کرد را نیز آموزش دهد.

  • کتاب خودآموز مکالمه زبان انگلیسی Speak English Like an American

این کتاب در قالب ۲۵ درس، اصطلاحات و عبارات کاربردی زبان انگلیسی را با لهجه امریکایی آموزش می‌دهد. البته این کتاب بیشتر مناسب کسانی است که آشنایی خوبی با زبان انگلیسی دارند.

  • کتاب خودآموز لغات ۱۱۰۰ Words You Need to Know

این کتاب شامل پرکاربردترین لغات زبان انگلیسی است و در آن هر واژه با استفاده از تعریف، مثال، تمرین و اصطلاحات آموزش داده می‌شود.

  • کتاب خودآموز لغات انگلیسی Oxford Word Skill

در این مجموعه ۳ جلدی ۲۰۰۰ واژه کاربردی را آموزش می‌بینید. کتاب‌ها در ۳ سطح مبتدی، متوسطه و پیشرفته تالیف شده‌اند و برای تمامی زبان آموزان برای هر سطحی مناسب هستند.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های خود آموز زبان انگلیسی

از اپلیکیشن‌ها می‌توان به عنوان منابع کمک آموزشی استفاده کرد. اکثر این برنامه‌ها به آموزش لغات، گرامر، مهارت‌های ۴ گانه، عبارات، اصطلاحات و ساختار جمله می‌پردازند. در ادامه به برخی از معتبرترین این برنامه‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اپ خودآموز زبان انگلیسی Rosetta Stone

این اپلیکیشن یکی از قدرتمندترین برنامه‌های آموزش زبان است و در سراسر دنیا توسط زبان آموزان زیادی استفاده می‌شود. روزتا استون با استفاده از تصویر، ویدئو و فایل‌های صوتی و با بهره گرفتن از حافظه تصویری و شنیداری کاربر، زبان انگلیسی را به او آموزش می‌دهد.

 اپلیکیشن‌های خود آموز زبان انگلیسی

  • اپلیکیشن خودآموز انگلیسی Memrise

با کمک این اپلیکیشن هر روز می‌توانید تعداد مشخصی لغات جدید یاد بگیرید. Memrise از تکنیک تکرار برای آموزش کلمات استفاده می‌کند.

  • اپ خودآموز پرطرفدار Duolingo

این اپلیکیشن لغات جدید را با استفاده از تصویر به شما آموزش می‌دهد تا به خاطر سپردن آن‌ها راحتتر باشد. Duolingo به کمک بازی و سرگرمی هر ۴ مهارت لازم برای یادگیری زبان انگلیسی را به شما آموزش می‌دهد.

  • اپلیکیشن خودآموز زبان Quizlet

این اپلیکیشن امکان ایجاد فلش کارت از دایره واژگان زبان‌آموز را فراهم کرده و البته می‌توانید از فلش کارت خود برنامه نیز استفاده کنید. Quizlet تلاش کرده تا فرآیند به خاطر سپردن کلمات را به بازی و سرگرمی تبدیل کند.

اپلیکیشن Quizlet

  • اپلیکیشن خودآموز زبان انگلیسی Babbel

در این اپلیکیشن با یادگیری لغات جدید و به کاربردن آن‌ها در تمرینات متنوع می‌توانید دایره لغات خود را به صورت اصولی افزایش داده و گرامر را نیز بیاموزید. همچنین این برنامه با استفاده از ۴ روش تشخیص تصویر، تشخیص صدا، تکمیل فرم و نوشتن، ۴ مهارت اصلی زبان آموز را تقویت می‌کند.

  • اپلیکیشن خودآموز زبان انگلیسی Drops

این اپلیکیشن با استفاده از اشکال فانتزی و بازی، لغات پرکاربرد انگلیسی را به شما آموزش می‌دهد.

  • اپلیکیشن خودآموز زبان انگلیسی Bussu

با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید با افراد انگلیسی زبان، صحبت کرده و مهارت گفتاری خود را تقویت کنید. این برنامه در هر درس شامل آموزش لغت، مکالمه، تمرین نوشتن، ضبط صدا و تمرین مکالمه با یک فرد بومی است.

نکاتی برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی در خانه

اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را به صورت خودآموز بیاموزید لازم است در کنار مطالعه منابع آموزشی و کمک‌آموزشی، تکنیک‌های ساده اما کاربردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را نیز به کار بگیرید.

  • یک هدف برای خود تعیین کنید
  • هر روز زمان مشخصی را برای یادگیری زبان اختصاص دهید
  • فیلم و سریال به زبان انگلیسی تماشا کنید و بر روی یادگیری لغات و اصطلاحات تمرکز کنید
  • ویدئوهای آموزش زبان انگلیسی در یوتیوب را تماشا کنید
  • هر روز و هر شب قبل از خواب موسیقی به زبان انگلیسی گوش دهید
  • به رادیوهای انگلیسی زبان مانند BBC و VOA گوش دهید
  • پادکست به زبان انگلیسی و با موضوعات متنوع گوش دهید
  • کتاب داستان‌های انگلیسی را همزمان با گوش دادن به فایل صوتی بخوانید
  • داستانی که خوانده‌اید یا فیلمی که دیده‌اید را به زبان انگلیسی خلاصه‌نویسی کنید
  • هر روز مقابل آینه بایستید و در مورد اتفاقات روز با صدای بلند با خودتان صحبت کنید
  • با دوستان و همکلاسی‌های خود با زبان انگلیسی بحث و گفتگو کنید
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به زبان انگلیسی بنویسید.

در این مقاله به منابع آموزشی و کمک آموزشی برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی اشاره کردیم تا در صورت نداشتن وقت کافی برای رفتن به آموزشگاه نیز از یادگیری زبان انگلیسی غافل نشوید.

10 دیدگاه
  1. امیرحسین

    سلام
    وقت بخیر
    من طبق تعیین سطح سفیر در سطح B2 high هستم
    به علت ادامه تحصیل به زبان انگلیسی
    میخوام زبانمو refresh کنم
    یه کتاب که هر 4 مهارت رو داشته باشه و خشک نباشه خیلی میشه معرفی کنید؟

    1. پشتیبان سفیرمگ

      EVOLVE <3

  2. ماه

    سلام وقتتون بخیر. من سطحم intermediate هستش. از چه کتابی برای تقویت لغات سطح high intermediate و تا advanced استفاده بکنم ؟

    1. لی‌لی قهرمان

      ماه عزیز سلام 🙂
      برای تقویت لغات می‌تونید از کتاب Oxford Word Skills Advanced Idioms and Phrasal Verbs استفاده کنید 🙂

  3. آریا تبریزی

    سلام
    ببخشید من میخواستم در حدی که بتونم کتاب های انگلیسی بخونم و مقالات انگلیسی بنویسم(لهجه امریکن) بصورت خودآموز از این کتاب ها استفاده کنم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید از کدام کتاب ها باید استفاده کنم.

    1. لی‌لی قهرمان

      آریا جان سلام
      ممنون می‌شم سطح فعلی‌تون رو بهمون بگید تا بتونیم دقیق راهنمایی‌تون کنیم. 🙂

  4. عرفان

    یک کتاب می خوام هر ۴مهارت زبان را داشته باشه و در سطح اول متوسط باشه.ممنون میشم معرفی کنید

    1. پریسا سالارکیا

      سلام عرفان کتاب های زیادی هست ولی جدیدترینش که ما هم در سفیر تدریس میکنیم سری کتاب های ایوالوه .هم روی چهارتا مهارت کار میکنه هم جدید و با حاله . تو میتونی از ایوالو 1 شروع کنی

  5. کتاب باز

    بسیار زیبا جذاب

    1. مونا الماسی

      خوشحالیم که براتون مفید بوده

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.