۱۰ راه افزایش نمره لیسنینگ آیلتس

راه‌های تقویت لیسنینگ

هدف این آزمون یک چیز بیشتر نیست؛ “توانایی شیر فهم شدن” و “شکار کردن ایده اصلی” هر چیز که گوش می‌دهیم. شنیدن، درست مثل اینکه خودمان با همه جزییات ماجرا را دیده‌ایم. مانند صحنه‌ای که یکبار به ما نشان داده شده و حالا باید با همان ریزه‌کاری به یاد بیاوریم. نظر و دیدگاه گوینده را دقیق متوجه شویم و از خودمان چیزی نبافیم. بهتر است سر رشته کلام گوینده را گم نکنیم. اگر مطلب را گرفته باشیم پس می‌دانیم که به کجا ختم می‌شود. برای انجام آزمون شنیداری بیشتر از همه یک گوش شنوا لازم داریم. آرامش و تمرکز را هم باید آویزه همان گوش کنیم. بایستی ۳۰ دقیقه میخکوب صدا باشیم.

 

آزمون شنیداری آیلتس شامل چهار بخش زیر است:

بخش ۱: مکالمه‌ای بین دو فرد است که در محتوای روزانه تنظیم می‌شود (به‌عنوان مثال مکالمه‌ای که در یک آژانس املاک صورت گرفته است).

بخش ۲: گفتگوی یک نفره‌ای که با محتوای اجتماعی روزانه تنظیم شده است (به‌عنوان مثال سخنرانی درباره خانواده‌های بومی).

بخش ۳: مکالمه بین حداکثر ۴ نفر که با موضوع آموزش‌و‌پرورش تنظیم شده است (به‌عنوان مثال یک استاد دانشگاه و دانشجو‌های که بر سر یک تکلیف بحث می‌کنند).

بخش ۴: گفتگوی تک نفره در موضوع دانشگاهی مطرح می‌شود (به‌عنوان مثال ارائه دانشگاهی).

اما چطور در آزمون شنیداری آیلتس موفق شویم؟ به ده فرمان گوش جان بسپاریم:

ترفندهای لیسنینگ را رها کن

تصور غلطی است که به محض شرکت در آیلتس، دنبال ترفندها و راه میانبر ریز و درشت باشیم. متاسفانه به جای اینکه محکم پای کار بنشینیم، زمان طلایی را مثل کنکوری‌های سابق وقف کشف نکات می‌کنیم تا کار را راحت‌تر و ساده‌تر کنیم.

سوال مهم‌تر این است که چرا باور داریم دانستن این ترفندها، نمره آیلتس ما را بالا می‌برد؟ اگر روراست باشیم این فقط ایجاد امنیت کاذب است که دست آخر آزمون ما را تباه می‌کند. بهتر است بدانیم که آزمون آیلتس توسط متخصصین حرفه‌ای و به‌صورت فصلی طراحی می‌شود. پس به ترفندها چندان دلخوش نباشیم، سبک سوالات تغییر می‌کند. تنها راه تضمین نمره بالا، فقط کار و تمرین فراوان است.

هر روز انگلیسی گوش کنیم

وقتی می‎‌توانیم برای آیلتس خیز برداریم و ماهرانه بشنویم که روزانه انگلیسی گوش کنیم. سرا پا گوش دادن تا مانند زبان مادری در وجودمان بنشیند بهترین کار است. بی‌نهایت منبع رایگان اینترنتی برای تقویت مهارت شنیدن دم دست ماست. متن استاندارد با تلفظ بجا، به کار ما می‌آید.

اصل کار، خریدن زمان است. حتی زمان‌های خالی کوچک را هم باید پر کنیم. ما هر روز حداقل یک ربع تا یک ساعت، سوار اتوبوس و مترو می‌شویم. شنیدن یک پادکست در مسیر روزانه به جایی برنمی‌خورد. اگر خانه هستیم و سرگرم آشپزی، یک شبکه رادیویی یا تلویزیونی انگلیسی را روشن کنیم و هنگام کار گوش دهیم تا به عادت همیشگی تبدیل شود. اگر زمان استراحت به جان اینستاگرام می‌افتیم و بی‌هدف می‌چرخیم، بهتر است به یک سخنرانی تدِ با موضوعات مورد علاقه خودمان گوش ‌کنیم. موبایل حواس‌پرتی نمی‌آورد، اگر ما به چشم خریدار آمادگی آیلتس به آن نگاه کنیم.

لیسنینگ آیلتس

فعالانه گوش دهیم

یک روش راهبردی بهبود مهارت انگلیسی گوش دادن فعال و مشارکت در شنیدن است. باید مو را از ماست بکشیم. در این روش ما هنگام شنیدن، با واژه ‌های ناآشنا مواجه می‌شویم. تلفظ درست آنها را باید یاد بگیریم. در یک دفتر بنویسیم، سر فرصت در فرهنگ لغت جستجو کنیم و از کاربرد آن در جمله سر دربیاوریم. با عادت به این تمرین، گرامر و املای ما قویتر خواهد شد. لبّ کلام اینکه بیشتر گوش کن، بیشتر بر آیلتس سوار شو.

برای لیسنینگ استراتژی داشته باشیم

یادمان باشد بخش شنیداری آزمون، شامل سوالات مختلفی است. هر نوع سوال نیاز به یک مهارت جداگانه و استراتژی خاص خودش دارد. داشتن استراتژی شخصی یعنی نقشه راه داریم و قدم به قدم پیشروی می‌کنیم. در روز آزمون دقیقا خواهیم دانست چه کاری انجام دهیم و اعتمادبنفس ما به تدریج بالاتر می‌رود.

هوشمندانه تمرین کنیم

تکمیل و تصحیح تمرینات، مرحله‌ای اساسی و البته جانفرسا است. مهم این است که تکمیل تمرینات را دست کم نگیریم، چرا که مهارت شنیداری نیاز به ارتقا دارد. شما به چیزی فراتر از تمرکز نیاز دارید. گاهی تلفظ کلمات مشابه است و تمرین ویرایش ما بارها تکرار می‌شود. روش برخورد شخصیمان با موضوع را باید فرا بگیریم.

بازتاب‌ها را ببینیم

اطلاع از اشتباهات خیلی مهمتر از دانستن نقاط قوت است، زیرا از چالش‌ها بیشتر یاد می‌گیریم. اما راه ساده آموختن از اشتباهات چیست؟ ثبت کردن آنهاست. باید نوشتن لغات را به کار روتین تبدیل کنیم تا بتوانیم اشتباهات تلفظی و هجایی و گرامری خود را اصلاح کنیم. فقط با نوشتن می‌توانیم درک بهتری از خطاهای فاحش داشته باشیم. پس با الگوهای تکرارشونده، ضعف خود را بهتر پیدا خواهیم کرد.

لذت ببریم

اگر ما از کاری که انجام می‌دهیم لذت ببریم، راحت‌تر آن را خواهیم فهمید. مطالعه همیشه نباید کسل کننده و یکنواخت باشد. ما می‌توانیم پادکست‌های اینترنتی یا «TedTalk» مورد علاقه خود را هر زمانی گوش کنیم.

لزومی ندارد هر محتوایی که گوش می‌دهیم مرتبط با آیلتس باشد. تست شنیداری آیلتس باید به توانایی درک زبان در زندگی واقعی کمک کند. به این فکر کنید که در واقعیت یک فرد انگلیسی هرگز در مورد نمره امتحان آیلتس از شما نمی‌پرسد.

listening ieltsتمرکز کنیم

اگر به شنیدن زبان عادت نکنیم، به سادگی تمرکز خود را از دست می‌دهیم. این تهدید شنیداری آیلتس در کمین ماست. انگلیسی، زبان بومی ما نیست، از دست دادن تمرکز حتی برای چند ثانیه، شانس بردن را خاکستر می‌کند! عدم تمرکز حین پاسخگویی به سوالات ناگهان ما را خِفت می‌کند. گیج می‌شویم و تفکر سر راست برای جواب‌دهی را از دست خواهیم داد. در این مرحله، شرایط سخت‌تر می‌شود و نگرانی ما بیشتر. دیگر خوب متمرکز نمی‌شویم و نکات مهم به چشم‌مان نمی‌آید.

بد نیست کنار تمرینات روزانه آیلتس، تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنیم. رژیم غذایی خود را اصلاح کنیم و به جای رانندگی، پیاده‌روی کنیم. ورزش برای بهبود تمرکز حرف ندارد. این اقدامات کوچک، به ذهن آرامش می‌بخشد و اجازه می‌دهد بهتر تمرکز کنیم

 

آماده و پرورده باشیم!

همه اطلاعاتی که ما نیاز خواهیم داشت، در دسترس است. فقط باید بلد باشیم از آن استفاده کنیم تا با اطمینان از انواع سؤالات طرح شده، دست به پیش‌بینی بزنیم. تمرین زیاد، شفافیت در مورد بازخورد نتایج و بازتاب نقاط منفی، ما را مثل زیتون پرورده می‌کند! کمی استرس ته کار می‌ماند که فقط با آمادگی بیشتر توانایی مدیریت استرس را خواهیم یافت.

با اطمینان شرکت کن!

به این روش کهن هندی عمل کنیم: “برخیز، بیدار شو، تا رسیدن به هدف توقف نکن”. اگر زمانی به مرحله‌ای رسیدیم که با اطمینان به خودمان گفتیم: «باید به هدفم برسم»، آیلتس شرکت کنیم. هیچ مکثی دیگر جایز نیست.

 

Listening یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در آزمون آیلتس محسوب می‌شود پس تقویت لیسنینگ آیلتس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر چند همیشه در سیستم آموزشی و سنتی، عمده توجه بر روی Writing و Reading و Speaking و نحوه اجرای مباحث بوده است. اکثراً سهم کمتری به آموزش و نحوه صحیح گوش کردن داده شده است.اگر قصد دارید در یک زبان خارجی پیشرفت کنید و بهترین باشید، باید به‌صورت جدی به مهارت Listening توجه کنید. همان‌طور که می‌دانید این مهارت اکتسابی است و کسی با آن بدنیا نیامده است. پس با تکرار و تمرین و پشتکار می‌توانید آن را فرا بگیرد.

اهمیت Listening،مهارت شنیداری خود را تقویت کنید!

اگر در Listening ضعیف باشید مکالمه از حالت دو طرفه به یک مکالمه یک طرفه و کسل‌کننده تبدیل خواهد شد. گویش‌ها و لهجه‌ها نه تنها از کشوری به کشور دیگر حتی از شهری به شهر دیگر و بین طبقات اجتماعی مختلف، گروه‌های سنی و جنسیت (زن و مرد) و کودک و حتی سرعت مکالمه، متغیر است. اگر توانایی کامل را در مهارت Listening نداشته باشید قطعاً با نقطه ضعف چشمگیری در ارتباط با دنیای اطراف خود روبرو خواهید شد. این موضوع اهمیت Listening را پررنگ‌تر می‌کند.

بهترین روش تقویت Listening

یکی از بهترین راه‌های تقویت لیسنینگ آیلتس، انتقال متن شنیداری بر روی کاغذ است. به این صورت که ابتدا با دقت گوش دهیم و سپس شروع کنیم دو یا سه کلمه از چیزی که شنیده‌ایم را روی کاغذ بنویسیم و به‌تدریج تعداد کلماتی که می‌نویسیم را افزایش دهیم تا به حد نوشتن یک جمله برسیم. اگر کلمه‌ای نا‌مفهوم بود دوباره برگردیم و گوش دهیم و این‌ کار را آنقدر تکرار کنیم تا تمام کلمات را با تلفظ صحیح و مفهوم آن را بفهمیم.

در ادامه اشاره داریم به چند موردی که برای رسیدن به این هدف به ما کمک می‌کنند:

  • تمرین منظم و پیا‌پی

تقویت Listening، به گوش کردن مداوم نیاز دارد. دنبال معجزه و یک راه خارق‌العاده نباشید و بدانید هیچ چیز به‌جز تکرار و تمرین مداوم، منظم و هدف‌دار برای رسیدن به نتیجه دلخواه، به شما کمک نخواهد کرد.این تمرین را می‌توان با تماشای فیلم‌های مستند، مسابقات تلوزیونی، مصاحبه و گوش دادن به آهنگ‌ها انجام داد.

به این نکته توجه کنید که تکرار و تمرین باید در نهایت دقت و توجه انجام شود که در راستای این موضوع باید هر چیزی که باعث پرت شدن حواستان می‌شود را حذف کنید. از خانواده و اطرافیانتان بخواهید که در این زمینه نهایت همکاری را با شما داشته باشند و در یک محیط آرام و به دور از سر و صدا تمرین کنید. فراموش نکنید که در غیر این صورت، کمترین بهره را خواهید برد و پیشرفتتان متوقف خواهد شد.

  • هدف‌سازی

برای خودتان هدف تعیین کنید، خواهید دید که بعد از دستیابی به آن، حس خوبی مانند فتح یک قله را خواهید داشت. از هدف‌های کوچک شروع کنید تا در میان  راه دل‌ز‌ده و خسته نشوید. به ترتیب هدف‌های بزرگتر را نشانه‌گیری کنید. به عنوان مثال می‌توانید از یاد گرفتن یک یا دو کلمه جدید در یک جمله شروع کنید و در ادامه با گوش کردن به یک آهنگ انگلیسی و همخوانی با آن، پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

هدف گذاری در آیلتس

  • توجه به باقی مهارت‌های یاد‌گیری زبان

همه مهارت‌ها مانند زنجیر به هم متصل هستند. علاوه بر Listening باید به Reading و Writing هم توجه کنید. به عنوان مثال، به زیر‌نویس‌ها دقت کنید. حین گوش دادن به هر آهنگ، متن ترانه یا لیریک آن را همزمان بخوانید و از این روش برای یاد‌گیری کلمات جدید استفاده کنید. با کلمات جدیدی که یاد گرفته‌اید با استفاده از تکنیک سایه جمله بسازید. تکنیک سایه به این صورت است با فاصله زمانی کوتاه و همراه با گوینده جملات را دقیقاً با همان لحن و حالت، بیان کنید.

  • سخت کردن مطالب به مرور

دقت در انتخاب و قابل فهم بودن مطالب، امر بسیار مهمی است که باید مد نظر داشته باشید. پس مطالبی را انتخاب کنید که حداقل قادر به فهم بیش از سه چهارم کلمات شنیده شده باشید. باید از مطالب قابل فهم شروع کنید و به ترتیب حجم آنها را گسترش دهید. مهم است که انتخاب شما به‌قدری دشوار نباشد که از ادامه کار ناامید شوید.

در ادامه منابعی برای یادگیری Listening که توسط اساتید این حوزه معرفی و پیشنهاد شده‌اند را معرفی می‌کنیم:

  • Listening for IELTS که یکی از منابع پرطرفدار تقویت مهارت شنیداری است.
  • Improve your Ielts listening and speaking skills که شامل ده درس است. در این کتاب مهارت Listening و Speaking آموزش داده می‌شود.
  • Get ready for IELTS listening
  • Tactics for listening که یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های آموزش Listening  به‌شمار می‌رود.
  • Tune in مجموعه‌‌ای است که توسط پرفسور C.  Richards نوشته شده است.
  • IELTS advantage listening که یکی از بهترین‌ کتاب‌ها در تقویت مهارت Listening  است.
  • Let’s Listen دقیقاً برای کسانی است که به موسیقی و خواندن متن آهنگ‌ها علاقه دارند. از طریق موسیقی خیلی راحت‌تر با تلفظ صحیح کلمات انگلیسی آشنا می‌شوید و این روند را به یک کار لذت‌بخش و مفرح تبدیل خواهید کرد.

چند قدم ساده برای تقویت مهارت شنیداری

  • خوب و با دقت گوش کنید

فایل صوتی آماده کنید و بدون نگاه به متن آهنگ، فقط گوش کنید.

  • تکرار کنید

بعد از گوش دادن، نباید به سرعت سراغ خواندن متن آهنگ بروید. اول باید آهنگ را به دفعات گوش کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید می‌توانید آن را برای فرد دیگری توضیح دهید به سراغ مرحله بعد بروید.

  • متن را بخوانید

متن را بخوانید و برداشت خود از چیزی که شنید‌‌اید را با متن مقایسه کنید. به‌دنبال تفهیم و پیدا کردن کلماتی باشید که هنگام شنیدن متوجه آن نشد‌ه‌‌‌اید.

  • همزمانی فایل صوتی و متن

فایل صوتی را به چند قسمت تبدیل کنید و همزمان با گوش دادن به آن، متن آهنگ را مرور کنید. این امر درک مفاهیم و معانی را برای شما تسهیل می‌کند.

  • مرور از ابتدا

در مرحله نهایی شما می‌توانید چندین بار تمرین خود را از اول شروع کنید و با کمک از نکات و دست‌نوشته‌ها تمامی نقاط ضعف را بر‌طرف کنید.ما توانایی انجام کار‌های بزرگ‌تر از تصورمان را داریم و فقط کافی است در مسیر درستی گام برداریم. در این مقاله تلاش کردیم تا ساده‌ترین روش‌ها برای تقویت مهارت Listening را به شما آموزش دهیم، امیدواریم که آزمون آیلتس را با موفقیت پست سر بگذارید و بالاترین نمره را کسب کنید.

 

3 دیدگاه
  1. roh

    wonderful and great

    1. پریسا سالارکیا

      thx Sir

  2. سلام

    عالی بود. ممنونم

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.