تقویت مکالمه زبان انگلیسی با ۱۴ راهکار عملی و جذاب

همه ما دوست داریم خیلی روان به زبان انگلیسی‌ صحبت کنیم و از مهارت مکالمه خوبی برخوردار باشیم! این کار نیازمند تقویت مکالمه زبان انگلیسی است. همیشه به ما گفته‌اند، برای اینکه بتوانید انگلیسی را طوری یاد بگیرید که بعد از مدتی ملکه ذهن شما شود باید با کسی که زبان مادری‌اش انگلیسی است صحبت کنید، اما بسیاری افراد این امکان برایشان وجود ندارد. در این شرایط باید چه کاری انجام دهیم؟! اگر کسی را که زبان مادری‌اش انگلیسی‌ باشد نمی‌شناسید، زمان کافی برای این کار ندارید یا اینکه اعتماد به نفس کافی برای تمرین با یک native  را ندارید نگران نباشید! با همه این تفاسیر بهترین راه برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی چیست؟

سرفصل‌های مقاله نمایش

در این مقاله راهکارهایی را به شما می‌آموزیم که بدون نیاز به صحبت با کسی که انگلیسی زبان است و یا حتی بدون نیاز به داشتن همراهی که او هم برای یادگیری زبان تلاش می‌کند، مهارت مکالمه خود را تقویت کرده و بهبود ببخشید، پس با ما همراه باشید.

تقویت مهارت مکالمه زبان انگلیسی با ۷ راهکار عملی و جذاب

تقویت مکالمه زبان انگلیسی چگونه ممکن است؟

مهم‌تر از همه، به انگلیسی فکر کنید

گاهی اوقات یادگیری زبان انگلیسی کار دشواری نیست، کار سخت این است که چگونه به آن زبان فکر کنید. اگر به زبان مادری‌تان فکر کنید و سپس سعی کنید به زبان انگلیسی صحبت کنید، همیشه مجبورید به‌صورت همزمان دو زبان را به یکدیگر ترجمه کنید. ترجمه از یک زبان به زبان دیگر کار آسانی نیست. کسانی که بر چند زبان مسلط هستند معمولاً با مشکل سوییچ کردن از یک زبان به زبان دیگر مواجه می‌شوند.  راه‌حل این است که به زبان انگلیسی فکر کنید. این کار را می‌توانید در هر زمان و هر مکانی انجام دهید.

سعی کنید هنگامی که به اتفاقات روز خود فکر می‌کنید از زبان انگلیسی استفاده کنید یا وقتی در رستوران نشسته‌اید و قصد دارید غذا سفارش دهید. مهم‌تر از همه، سعی کنید برای جستجوی کلمات از یک فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید. به این ترتیب نیازی نیست از زبان مادری خود استفاده کنید و کلمات را ترجمه کنید. همچنین وقتی به انگلیسی فکر می‌کنید، صحبت کردن به زبان انگلیسی برای شما ساده‌تر هم خواهد شد.

بهترین راه برای تقویت مهارت مکالمه زبان انگلیسی چیست؟

رو به آینه با خودتان صحبت کنید

سعی کنید هر روز چند دقیقه از وقت خودتان را به انگلیسی حرف زدن جلوی آینه اختصاص دهید. موضوعی را انتخاب کنید، به خودتان ۲ الی ۳ دقیقه زمان بدهید، و حرف بزنید. هدف از این تمرین، تمرکز روی دهان، صورت و بدنتان در حین صحبت است. همچنین، صحبت جلوی آینه این حس را به شما می‌دهد که در حال مکالمه با شخص دیگری هستید. دو الی سه دقیقه بدون وقفه صحبت کنید. به هیچ عنوان تا پایان وقت مکث نکنید. حتی اگر گیر‌کردید و کلمه‌ای را بلد نیودید، منظور خود را به شکل دیگر بیان کنید. اگر لازم بود، پس از پایان دو یا سه دقیقه وقت کلمه را چک کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید با چه جور کلمات یا جملاتی مشکل دارید.

تمرکزتان روی روان صحبت کردن (Fluency) باشد نه گرامر زبان انگلیسی

آیا به این موضوع دقت کرده‌اید که وقتی در حال Speaking هستید چقدر بین جمله‌های شما وقفه می‌افتد؟ هر چقدر میزان این وقفه‌ها بیشتر باشد، اعتماد به نفس‌تان در صحبت کردن کمتر می‌شود و در نتیجه با صحبت کردن در میان جمع راحت نخواهید بود. اینکه بی‌وقفه صحبت کنید را برای خودتان به عنوان یک چالش در نظر بگیرید. نیازی نیست جملات شما از نظر گرامری کاملاً صحیح باشند! اگر به جای صحیح مکالمه کردن از لحاظ گرامری، بر روی استفاده از کلمات و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی تمرکز کنید به مرور زمان و با یادگیری گرامر انگلیسی، اصول و قواعد به جملات شما اضافه خواهند شد.

مکالمات معمول در موقعیت‌های خاص را یاد بگیرید

آیا به دلیل خاصی سراغ یادگیری زبان انگلیسی رفته‌اید؟ برای مثال، آیا شما انگلیسی یاد می‌گیرید تا بتوانید در یک شرکت انگلیسی زبان صحبت کنید؟ اگر جواب شما مثبت است که نیازمند تمرین مکالماتی هستید که در یک مصاحبه کاری به شما کمک خواهد کرد. قبل از رفتن حتماً آنچه را که می‌خواهید بگویید تمرین کنید.

با این کار برای مصاحبه آماده می‌شوید و در نتیجه اعتماد به نفس  بیشتری هم خواهید داشت!

یک داستان فارسی را به انگلیسی بازگو کنید

یک داستان را که به‌خوبی بلدید انتخاب کنید و آن را به انگلیسی بازگو کنید. از این طریق می‌توانید متوجه شوید که گفتار انگلیسی شما چقدر بهبود یافته. به یاد داشته باشید که موقع تعریف داستان، به انگلیسی فکر کنید. تمرکزتان روی روان‌بودن صحبت باشد و نه صحت گفتار. تمام جملات را با صدای بلند برای خود بیان کنید.

به‌جای یادگیری کلمات، عبارات را یاد بگیرید

 برای بهبود زبان انگلیسی‌تان بهتر است عبارات را یاد بگیرید. ممکن است شما بتوانید از گرامر و واژگان انگلیسی صحیح استفاده کنید، اما این مسئله دلیلی بر آن نیست که بدانید چگونه مانند یک انگلیسی زبان صحبت کنید. استفاده از کلمات مناسب در جمله بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید  how do you feel today? اما یک Native ممکن است به جای آن بگوید “how’re you doing?” یا ” what’s up”.

برای تقویت مهارت Speaking با خودتان صحبت کنید

استفاده از عبارات به شما کمک می‌کند تا صحبت کردن‌تان به زبان انگلیسی طبیعی‌تر و روان‌تر به نظر برسد. حتی اگر کسی را برای صحبت کردن به انگلیسی ندارید، بازهم می‌توانید اعتماد به نفس صحبت کردن به انگلیسی را در خود را ایجاد کنید تا تسلط کافی بر این مهارت داشته باشید. از بعضی جهات هم، تمرین حرف زدن با خودتان آسان‌تر است!

حالا شما دقیقا می‌دانید که چطور مهارت مکالمه به زبان انگلیسی را در خود بهبود بخشید و حتی پیشرفت‌تان را ارزیابی کنید.

فراموش نکنید که جواب در خود سوال نهفته است

زمانی که از شما سوالی پرسیده می‌شود، به سوال دقت کنید تا بتوانید به‌خوبی به آن جواب دهید. سوالات انگلیسی شبیه به آینه هستند:

-Does he …? – Yes, he does.

-Can she …? – Yes, she can.

-Is it …? – Yes, it is.

اگر از شما سوالی پرسیده شد و مطمئن نبودید چطور جواب دهید، به کلمات استفاده شده در سوال فکر کنید. شخص پرسشگر احتمالا اکثر کلماتی را که برای جواب دادن نیاز دارید در خود سوال به‌کار برده است. به‌جای حفظ کردن قواعد گرامر و دستور زبان، در مکالمات به دنبال الگوهای اینگونه الگوها بگردید.

در کلاس‌های آنلاین مکالمه ثبت‌نام کنید

اگر کسی را ندارید که با او انگلیسی صحبت کنید، می‌توانید در کلاس‌های مکالمه آنلاین ثبت‌نام کنید. آموزش آنلاین همه روزه محبوب‌تر و گسترده‌تر می‌شود و مزیت‌های آن مثل هزینه کمتر، حق انتخاب بیشتر و آسایش یادگیری از منزل باعث شده‌اند تا این‌گونه کلاس‌ها جای خود را در بین زبان‌آموزان پیدا کنند.

به استرس صداها توجه کنید

زبان انگلیسی در لغات و جملات استرس دارد. یعنی، وقتی انگلیسی صحبت می‌کنید باید برخی کلمات یا بخش‌ کلمات را با استرس، یا تاکید بگویید. استرس می‌تواند معنی کلمات و جملات را تغییر دهد. رعایت‌کردن استرس نه تنها صحبت‌کردن شما را بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند سو‌تفاهم‌ها را نیز کاهش دهد. در برخی موارد، استرس اشتباه می‌تواند معنی کلمات را تغییر دهد. به طور مثال، ADdress و adDRESS با هم فرق دارند. ADdress همان آدرس یا محل سکونت است، در حالی که adDRESS به معنی خطاب قرار‌دادن فرد یا گروهی است.

تمرین کنید تا متوجه این تفاوت شوید.

هنگامی که لغات جدید یاد می‌گیرد، اشکال دیگر آن کلمه را نیز بیاموزید

برای اینکه حرف‌زدنتان راحت‌تر شود، اشکال مختلف تمام لغات جدیدی را که یاد‌می‌گیرید‌، بیاموزید. این کار را زمانی که به مطالعه لغت می‌پردازید، انجام دهید. به طور مثال، اگر تازه کلمه write را یاد‌ گرفته‌اید، اشکال مختلف آن مثل wrote و written را نیز بیاموزید. دانستن اینکه در هر جمله چطور از لغات صحیح استفاده کنیم مهم است. این دانش در هنگام صحبت کردن به کمک شما می‌آید. دیگر لازم نیست در حین صحبت‌کردن مکث کنید و به دنبال کلمه مناسب بگردید – دقیقا خواهید دانست که در چه زمان از چه کلمه‌ای استفاده کنید.

بپذیرید که انگلیسی زبان عجیبی است

تمام کسانی که انگلیسی را خوب صحبت می‌کنند این حقیقت را می دانند که انگلیسی زبان عجیبی است. انگلیسی پر است از کلماتی که چندین و چند معنی دارند (run, get)، کلماتی که یکسان نوشته می‌شوند ولی متفاوت خوانده می‌شوند (read, read)، کلماتی که متفاوت نوشته می‌شوند، ولی یکسان خوانده می‌شوند (to, two, too)، و هزار و یک قانون و استثنا دیگر.

تمرین برای تقویت مکالمه زبان

حقیقت این است که با یک ساعت تمرین در هفته کسی زبان یاد نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید زود زبانتان بهتر شود، هر روز از آن استفاده کنید. دور و اطراف خودتان را با زبان انگلیسی پر کنید و خودتان را به چالش بکشید تا مطالب مختلف، هر چند بالاتر از سطحتان را گوش کنید و بخوانید. اگر واقعا هدفتان این است که مسلط انگلیسی صحبت کنید، باید آن را بخشی ضروری از زندگی همه‌روزه‌تان تبدیل کنید.

فعالانه گوش دهید

اغلب زمانی که به صحبت انگلیسی زبان‌های بومی گوش می‌دهیم، فقط روی معنی کلمات تمرکز می‌کنیم. اگر چه این کار مهمی است، ولی چیزهای خیلی بیشتری را می‌توان از طریق گوش دادن آموخت. فقط به معنی کلمات بسنده نکنید بلکه به چگونگی گفته شدن آنها نیز دقت کنید. دقت کنید که چه کلماتی با هم به کار می‌روند یا در چه مواردی تلفظ کلمات تغییر می‌کند. هنگامی که خودتان صحبت می‌کنید این نکات را به یاد بیاورید تا به تدریج زبان انگلیسی شما طبیعی‌تر شود.

بیش از حد زمان خود را صرف گرامر نکنید

کلید یادگیری یک زبان، پیدا کردن تعادل بین مطالعه و تمرین است. تسلط کلامی در انگلیسی ارتباط مستقیم با سطح دانش گرامری شما ندارد، حتی انگلیسی زبانان بومی هم گاهی اشکال گرامری دارند، همان‌طور که خود ما هم گاهی در فارسی اشتباه می‌کنیم. تسلط به واسطه برقراری ارتباط ایجاد می‌شود. از این بهتر است در برخی شرایط کتاب‌های خود را ببندید و به تمرین مهارت‌های نگارش، خواندن، گوش دادن و صحبت کردن در دنیای واقعی بپردازید.

تقویت مکالمه به‌صورت خودآموز، مکالمه انگلیسی را در خانه یاد بگیرید!

گاهی‌اوقات می‌­شنوید که افراد در مورد تمرین زبان انگلیسی خود با تکنیک سایه گفتار (Speech Shadowing Technique) صحبت می­‌کنند. اما آیا می‌دانید این تکنیک چیست و چگونه می‌­توانید از آن برای تقویت زبان انگلیسی خود استفاده کنید؟ تکنیک سایه زنی یا سایه گفتار به معنای صحبت هم‌زمان و یا دقیقاً بعد از شنیدن صحبت­‌های یک گوینده بومی است.

در اصل، کاری که شما انجام می‌­دهید این است که یک فایل صوتی از یک گوینده انگلیسی را بگیرید و سعی کنید مانند او صحبت کنید. آیا این کار برای شما آسان است؟ نه اینطور نیست! زیرا شما باید شنونده بسیار خوبی نیز باشید. اما چرا انجام این کار، صحبت کردن به زبان انگلیسی (و گوش دادن) شما را بهبود می‌­بخشد؟ زیرا با این کار مجبور خواهید شد از الگوهای گفتاری تولید شده توسط گوینده تقلید کنید. الگوهای گفتاری گوینده­‌های غیر بومی با گوینده­‌های بومی متفاوت است و اغلب به این علت است که این دو گروه صحبت­‌های یکدیگر را متوجه نمی­‌شوند.

دنبال چه الگوهای گفتاری برای یادگیری مکالمه انگلیسی در خانه باشیم؟

  • به الگوهای تکیه (استرس) گوش دهید. تکیه یعنی کدام قسمت از کلمه شدیدتر ادا می‌شود. به عنوان مثال در کلمه Heavy، تکیه در قسمت اول (هجا) کلمه (Hea) است و بخش دوم کلمه (vy) بدون تکیه است. تقلید این امر برای شما بسیار مهم است، زیرا این جایی است که افراد غیر بومی در آن اشتباه کرده و باعث سوء تفاهم می­شوند.
  • مکث بین عبارات (بخش‌­هایی از معنی در یک جمله) را گوش دهید. قرار دادن مکث در مکان مناسب، درک جملات طولانی را آسان­‌تر می­‌کند. شما نیز باید سعی کنید این کار را انجام دهید تا به گوینده بهتری تبدیل شوید.

نکته: از ویدیویی استفاده کنید که دارای متن (البته به انگلیسی) یا زیرنویس باشد. می‌¬توانید در حین صحبت، متن را بخوانید و این باعث یادآوری آسان¬تر چیزی می¬‌شود که می¬‌گویید. بعلاوه، این امر سبب تقویت خواندن و تلفظ شما نیز می‌-شود.

اکنون که در مورد مزایای استفاده از تکنیک سایه گفتار و برخی از نکات، مطالبی را خوانده‌اید، در ادامه برخی از دستورالعمل­‌های مورد نیاز برای شروع کار ارائه شده است:

1)     به چندین فایل­ صوتی نیاز دارید

سخنرانی‌های TED که شامل سخنرانان مختلف و تعداد زیادی موضوع جذاب است. همه این فیلم­‌ها دارای متن و زیرنویس انگلیسی هستند. مجموعه ۶ دقیقه انگلیسی که توسط بی‌بی‌سی ساخته شده است. در اینجا مجموعه‌­ای از فیلم‌­های ESL از صدای آمریکا، به همراه متن آن منتشر شده است.

نکاعت مهم و کلیدی در بهبود زبان

نکته: اطمینان حاصل کنید که فیلم از سطح شما ساده­‌تر است. وقتی همه کلمات یا بیشتر کلمات را متوجه شوید، بیشتر از زمانی که نمی­‌دانید که چه می­‌گویید، لذت خواهید برد.

2)فایل صوتی را پخش کنید و صحبت همزمان با گوینده را شروع کنید

  • انجام این کار، همان انجام تکنیک سایه واقعی است
  • انجام تکنیک سایه گفتار با هدفون بهتر است
  • برای افزایش آگاهی خود درباره الگوهای گفتاری از نکات فوق استفاده کنید تا بتوانید از آن­ها بهتر تقلید کنید

انجام این کار خوب پیش نرفت؟ نگران نباشید، بهتر می‌­شوید، دوباره آن را از ابتدا پخش کرده، یا تا فردا صبر کرده و دوباره امتحان کنید یا یک فیلم متفاوت را امتحان کنید.

خواندن آهنگ با تکنیک سایه

اگر عاشق خواندن هستید، می‌­توانید با تکنیک سایه آهنگ بخوانید. این کار چگونه انجام می­‌شود؟ مانند خواننده بخوانید. همراه خواننده بخوانید و سعی کنید لهجه و تلفظ او را تقلید کنید. توصیه می­‌کنیم از یوتیوب (یا ویمیو، فرقی ندارد) و آهنگ دارای متن روی صفحه استفاده کنید.

هنگام جستجوی عنوان آهنگی که دوست دارید، با تایپ کردن کلمه “متن آهنگ” می‌توانید آهنگ‌های دارای متن را می‌توانید اینجا پیدا کنید. در صورتی که آهنگ خاصی را مدنظر ندارید، در اینجا لیستی از آهنگ­‌ها به همراه متن آنان وجود دارد.

چیزهای خاصی که باید با تکنیک سایه امتحان کنید

چیزهای دیگری وجود دارد که می­‌توانید با تکنیک سایه انجام دهید.

· سایه آهسته

هنگامی که سرعت صحبت کردن عادی گوینده برای شما خیلی سریع است و احساس می­کنید چیزهای زیادی را از دست می‌­دهید، موارد زیر را امتحان کنید:

فایل صوتی را پس از اتمام یک جمله یا بعد از اتمام یک عبارت، متوقف کنید. سپس سعی کنید آنچه که شنیده‌اید را بازگو کنید. هر چند بار که مایل هستید فایل را پخش کرده و دوباره تلفظ خود را بررسی کنید. همچنین آهنگ صدا و مکث­‌ها را نیز بررسی کنید (به بالا مراجعه کنید).

اگر کلمه‌ای هست که برای شما سخت است، آن کلمه را جدا کرده و چند بار آن را بیان کنید. درست نشد؟ فردا دوباره امتحان کنید، یا کلمه را به چندین هجا تقسیم کرده و هر جا را بگویید، سپس با سرعت آن کلمه را بیان کنید. با جستجوی آن کلمه در یک فرهنگ لغت آنلاین، یک گوینده دیگر را بررسی کنید (فرهنگ لغت­ رایگان دارای صداهای انسانی است که کلمه را با لهجه انگلیسی و آمریکایی بیان می­‌کند).

· سایه آهسته به منظور تمرین یک مشکل خاص

فرض کنید می‌­خواهید یک کلمه انگلیسی حاوی حرف r را بیان کنید. یک ویدیو / پادکست را به همراه گوینده‌ه­ایی که دوست دارید انتخاب کنید. در کلماتی که در آن­ها حرف r وجود دارد، مکث کنید. کلمه را تکرار کنید یا کلمه را همزمان با گوینده بگویید. شما می‌­توانید از این تکنیک در انواع ویژگی­‌های تلفظی که می‌­خواهید با آن کار کنید استفاده کنید: حروف صدادار (e ،a ،ea ،o  در کلمه door یا o در کلمه no، و غیره)، sh در مقابل s ، تمایز بین b و v یا v و w.

راه‌های تقویت مکالمه زبان انگلیسی

اگر نمی‌­دانید نقاط ضعف شما چیست، از یک گوینده انگلیسی بخواهید که به صحبت شما گوش دهد. آن­ها بعد از گذشت یک دقیقه نقاط ضعف‌تان را به شما خواهند گفت. با استفاده از تکنیک سایه گفتار می‌­توانید به تنهایی بر روی “مشکل” خود کار کنید.

نکات مهم

برای سایه خود از برنامه­‌های تبدیل متن به گفتار استفاده نکنید.

این برنامه‌­ها از صدای رایانه­‌ای استفاده می­‌کنند. شما نمی­‌خواهید مانند یک کامپیوتر صحبت کنید، بلکه می­‌خواهید الگوهای گفتاری طبیعی انسان‌­ها را کپی کنید. اگر مانند کامپیوتر صحبت کنید، همان مشکل صحبت با لهجه زیاد و یا آهنگ اشتباه را خواهید داشت که این بدان معنی است که هیچ کس منظور شما را متوجه نخواهد شد.

10 دیدگاه
  1. هرچی سعی کردم یادنگرفتم

    عامو نمیشه رو ب اینه با خدت صحبت کرد مگن مگ مریضی؟مشکل روحی جسمی چی داری نمد

    1. لی‌لی قهرمان

      :))))))))))))))))))))))))))
      نه نمی‌گن خیالتون راحت :دی

  2. وجیهه

    خیلی عالی بود
    ممنون از توضیحات کاربردی و کاملتون

    1. لی‌لی قهرمان

      ممنون از شما وجیهه جان 🙂

  3. فاطمه

    پیج تون واقعا عالیه و خیلی خوب توضیح داده همه چی رو ،خیلی ممنون

    1. پریسا سالارکیا

      از لطف و دقت نظر شما سپاسگزاریم

  4. ادیب

    دیدگاه من از این پیچ این است که ای خیلی یک پیج معرکه ای است

    1. پریسا سالارکیا

      لطف شماست

  5. شیدا

    سلام میخوام با عبارات در رستوران و فروشگاه کلا خرید کردن و آدرس پیدا کردن بیشتر آشنا بشم .

    1. مونا الماسی

      سلام شیدا جان
      ما برای هر کدوم از این عناوین که شما نیاز دارید مقاله داریم لطفا از این لینک ها استفاده کنید.

    2. مکالمه انگلیسی در رستوران
    3. مکالمه انگلیسی در فروشگاه
    4. آدرس دادن یا آدرس پرسیدن به زبان انگلیسی
ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.