روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

کمک کردن به کودکانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند قطعا برای والدین آنها با چالش‌های زیادی همراه بوده است. لازم است بدانید، مهم ترین نکته برای کمک کردن به کودکانتان در جهت یادگیری زبان انگلیسی این است که خودتان هم به اندازه کافی مشتاق باشید. اشتیاق شما فرزندانتان را سر ذوق می‌آورد و آنها را به یادگیری هر چه بیشتر تشویق می‌کند.لازم به یادآوری است که کودکان به راحتی خسته و بی‌حوصله می‌شوند و تمرکز خود را از دست می‌دهند. بنابراین، مهمترین فاکتوری که باید در زمینه آموزش به کودکان در نظر گرفته شود جذابیت و سرگرم کننده بودن روش‌ها و فعالیت‌های آموزشی برای کودکان است.

استفاده از روش‌های خلاقانه در زمینه آموزش زبان انگلیسی به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. روش‌های تکراری و قابل حدس و پیش بینی، روند یادگیری را برای کودکان بسیار خسته کننده می‌کنند.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان می‌تواند کمی مشکل، زمان‌بر و گاهی اوقات چالش برانگیز باشد، بنابراین لازم است از روش‌های خاصی برای آموزش به آنها استفاده کرد.آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده از بازی، آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

استفاده از بازی‌های گوناگون، یکی از بهترین روش‌های خلاقانه برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. بازی‌ها ابزاری فوق العاده برای لذت‌بخش کردن فرآیند یادگیری هستند، چرا که نه تنها حس رقابت را در کودکان تقویت می‌کنند بلکه داشتن هدف و تلاش برای دستیابی به آن را نیز به کودکان آموزش می‌دهند. با برنده شدن در بازی کودک احساس می‌کند کار مهمی انجام داده و لذا احساس موفقیت می‌کند. بازی‌ها انواع مختلفی دارند و به طور کلی می‌توان آنها را به  دو دسته انفرادی و گروهی تقسیم کرد.بازی‌ها سرگرم کننده هستند و این بارزترین ویژگی آنهاست. بازی‌ها تجربه زبان آموزی را برای کودکان جذاب و هیجان انگیز می‌کنند. بازی‌ها باید حس رقابت را در کودکان تحریک کرده و آنها را به چالش بکشند. بازی‌ها باید هدفمند باشند و برای کودکان دستاوردی موفقیت‌آمیز به همراه داشته باشند.کودکان وقتی در حال تفریح هستند به طور طبیعی یاد می‌گیرند. بازی‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با کودکتان انجام دهید تا به آنها در تمرین هر چه با کیفیت‌تر زبان انگلیسی کمک کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع یادگیری زبان با بازی

هرگونه بازی الفبایی و یا مثلا بازی بینگو برای کوچکترها و بازی جدول حروف برای بزرگترها مناسب است. همچنین می‌توانید از بازی‌های آماده‌ای که در بازار وجود دارد استفاده کنید. انواع معماها و پازل‌ها وجود دارند که به آموزش زبان انگلیسی برای کودکان کمک می‌کنند و می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند.

روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

استفاده از شعر و آهنگ

استفاده ازآهنگ‌ها روشی بسیار مناسب و در عین حال جذاب برای آموزش واژگان جدید  زبان انگلیسی به کودکان است. لازم است قبل از پخش کردن آهنگ به معرفی واژگان جدید استفاده شده در آهنگ بپردازید. برای این کار می‌توانید از فلش‌کارت‌ها یا تصاویر استفاده کنید.برای اینکه کودکان خجالتی را در اجرای آهنگ با خود همراه کنید، بخشی از آهنگ را خودتان بخوانید و سپس از آنها بخواهید با خواندن ادامه آهنگ، به شما پاسخ دهند. شرکت کودکان خجالتی در اجرای دسته جمعی آهنگ‌ها اعتماد به نفس آنها را تقویت می‌کند.آهنگ‌ها به یادگیری واژگان جدید و بهبود تلفظ کمک قابل توجهی می‌کنند. آهنگ‌هایی که با حرکت همراه هستند برای کودکان بسیار جذابند چون حتی اگر نتوانند با آهنگ بخوانند، می‌توانند حرکات را تقلید کنند، چرا که این حرکات معنای کلمات موجود در آهنگ را نشان می‌دهند.

استفاده از داستان

علاقه زیاد کودکان به داستان ناشی از قدرت تخیل بالای آنهاست. بنابراین، می‌توان از داستان به عنوان ابزاری موثر در زمینه آموزش زبان انگلیسی استفاده کرد. استفاده از کتاب داستان‌های مصور امکان آشنایی با محیط و شخصیت‌های داستان را برای کودکان فراهم می‌کند. برای آموزش واژگان جدید به کودکان می‌توانید از کتاب داستان استفاده کنید. می‌توانید داستان را برای آنها بخوانید و تصاویر را در حین خواندن به آنها نشان دهید. همچنین می‌توانید از کودکتان بخواهید شخصیت مورد علاقه خود در داستان را انتخاب کرده و با استفاده از واژگان جدید نقش آن شخصیت را برای شما ایفا کند.با هم به تصاویر نگاه کنید و در حالی که به هر تصویر اشاره می‌کنید، کلمات را به زبان بیاورید. بعدا می‌توانید از کودکتان بخواهید تا چیزهای مختلف در کتاب را به شما نشان دهد. بعد از مدتی آنها را تشویق کنید که کلمات را به زبان بیاورند. گوش دادن به داستان، به کودک کمک می‌کند تا به آوا و آهنگ کلمات در زبان انگلیسی عادت کند.

استفاده از فعالیت‌های هنری

کودکان به طور غریزی به کارهای هنری علاقه دارند. از این ویژگی غریزی آنها استفاده کنید و از کارهای هنری برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده کنید.استفاده از تکنیک‌های هنری روشی بسیار مناسب و در عین حال خلاقانه برای علاقمند کردن کودکان به یادگیری زبان انگلیسی است. کارهای هنری معمولا باید در ابتدا و انتهای آموزش انجام شود. می‌توانید بعد از آموزش واژه جدید از آنها بخواهید که تصویر آن واژه را نقاشی کنند و آنها را ترغیب کنید تا در مورد کارشان با شما صحبت کنند.تا آنجایی که می توانید کودکتان را به کارهای خلاقانه تشویق کنید. برای مثال، می توانید از آنها بخواهید که از رنگ آمیزی های نامتعارف در نقاشی های خود استفاده کنند و بعد به زبان انگلیسی به توضیف کار هنری خود بپردازند.سایت Art Projects for Kids  ایده‌های بیشتری برای انجام فعایت های هنری به شما ارائه می‌دهد. این روش‌ها اغلب برای آموزش واژگان انگلیسی بسیار مفید هستند. همچنین ایده‌های سرگرم کننده‌تر در سایت Artful Parent، ایده های کاردستی در سایت Enchanted Learning و کاردستی‌های موضوع‌دار در Funology ارائه شده است.

استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان

امروزه کودکان به استفاده از گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند علاقه بسیار زیادی دارند. بهتر آن است که از این ابزارها در راستای آموزش هر چه جذاب‌تر و با کیفیت‌تر به کودکان استفاده شود. نصب اپلیکیشن‌های هدفمند یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند روشی بسیار موثر باشد. این برنامه‌ها برای تمرین مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی و یادگیری لغات و عبارات جدید بسیار مفید هستند.

آموزش زبان انگلیسی با استفاده از فعالیت‌های هنری

استفاده از فیلم‌های انگلیسی

استفاده از فیلم‌های انگلیسی روشی بسیار جذاب و مفید برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. ممکن است در خصوص انتخاب نوع فیلم برای کودکتان دچار چالش شده باشید. با توجه به اینکه امروزه کلیپ‌ها و فیلم‌های بسیار متنوعی برای آموزش زبان انگلیسی وجود دارند، انتخاب ابزار مناسب می‌تواند کمی دشوار و چالش برانگیز باشد.فاکتورهای سن و جنسیت می‌توانند در انتخاب کلیپ‌ها و فیلم‌های مناسب بسیار دخیل باشند. بدیهی است که برای کودکان کم سن‌تر باید از کلیپ های کوتاه‌تر استفاده کرد. انیمیشن‌های طولانی‌تر هم می‌توانند به صورت هدفمند در این راستا مورد استفاده قرار بگیرند. می‌توانید بخش کوتاهی از انیمیشن را انتخاب و به‌صورت اختصاصی روی آن کار کنید.رنگ‌های بصری انیمیشن درک دیالوگ‌ها را ساده‌تر می‌کند. استفاده از زیرنویس برای کودکانی که قادر به خواندن هستند می‌تواند موثر باشد. می‌توان سوالاتی در اختیار کودکان قرار داد تا در حین دیدن فیلم یا بعد از آن به آنها پاسخ دهند. همچنین می‌توانید از کودکان سوالاتی در رابطه با شخصیت‌ها بپرسید و یا از آنها بخواهید که نقش شخصیت مورد علاقه خود را بازی کنند.

 استفاده از فعالیت های روزانه برای آموزش زبان

یکی از ساده‌ترین و در عین حال پربازده‌ترین روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده از موقعیت‌های روزمره و اشیاء واقعی موجود در منزل یا کلاس است. این شیوه به خصوص برای آموزش در منزل بسیار مفید و کاربردی است.هنگامی که در حال آشپزی یا خرید هستید، لغات مربوط به غذا را به کودکانتان آموزش دهید. مثلا وقتی آشپزی می‌کنید، لیستی از مواد غذایی به زبان انگلیسی را به آنها بدهید تا در آشپزخانه پیدا کنند.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.