آموزش زبان با سریال فرندز friends، افسانه یا حقیقت؟

شاید خیلی از شما این موضوع رو تجربه کرده باشید که برای مشاوره پیش استاد زبانتون می‌روید و  ازشون مشورت می‌خواید که بتوانید توانایی‌های لیسنینگ و اسپیکینگ را تقویت کنید. در این شرایط اکثر اساتید پیشنهاد می‌کنند که فیلم و سریال دیدن را در برنامه‌ی اصلی زبان خوندن‌تون قرار بدید و گزینه اول همه ی اساتید به‌صورت مشترک سریال فرندز است.سوالی که ممکنه براتون مطرح بشه اینه که چه نکته‌ی خاصی در مورد این سریال باعث شده که معلم‌های زبان اینقدر به اثربخشیش معتقد باشند؟ توی این مطلب ما سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ بدیم و روش‌های آموزش زبان با سریال فرندز برای پیشرفت در زبان انگلیسی را توضیح بدیم.

آموزش زبان انگلیسی با سریال فرندز (3)Friends .jpg

یادگیری زبان انگلیسی با فیلم و سریال،آموزش زبان با سریال فرندز

در ابتدا اجازه دهید به فواید استفاده از فیلم و سریال در یادگیری زبان یه اشاره‌ی مختصر داشته باشیم. اولین موضوع این است که فیلم و سریال منابع خیلی خوبی از زبان authentic هستند که همان زبان به شکل واقعی و دست کاری نشده است، یعنی همان شکلی از زبان که در جوامع انگیسی زبان استفاده میشود و ورژنی از زبان که ما  توسط کتاب‌ها با آن آشنا می‌شویم شاید رسمی‌تر یا ساده‌سازی شده باشد. نکته‌ی بعدی این است که وقتی شما یک فیلم یا سریال می‌بینید تمام تلاشتان را می‌کنید که از همه‌ی توانایی‌ها و دانش زبانی‌ای که دارید برای درک داستان استفاده کنید پس قدرت حدس زدن که مهارت مهمی در یادگیری است در شما تقویت میشود.

در عین حال گوش دادن مداوم توانایی شنیداری شما را هم به میزان زیادی تحت تاثیر قرار میدهد. در نهایت اینکه یادگیری و صحبت به یک زبان نیازمند جمع آوری یک بانک اطاعاتی گسترده در ذهن از لغات،اصطلاحات و جملات آن زبان است و تماشا کردن فیلم و سریال این کار را بسیار ساده‌تر می‌کند چون شما به‌صورت مداوم در حال شنیدن و به خاطر سپردن دیالوگ‌ها هستید.

آموزش زبان انگلیسی با سریال Friends؟

شاید بپرسید که آیا نمیشه با سریال یا فیلم‌های دیگه از این فواید بهره برد؟پاسخ به این سوال قطعا مثبت است. اما نکاتی مثل ژانر سریال، سادگی یا سختی دیالوگ‌ها و البته سطح زبانی شما در این انتخاب موثر هستند.

سادگی و استفاده از اصطلاحات روزمره سریال فرندز

نکته اول ژانر سریال است. سریال Friends داستان زندگی روزمره چند جوان را مطرح می‌کند و ژانر کمدی آن و پرداختنش به اتفاقات عادی زندگی باعث میشود نوع زبانی که در دیالوگ‌ها استفاده میشود پیچیده یا تخصصی نباشد که این موضوع هم درک اتفاقات جاری در سریال را راحت‌تر می‌کند و هم به شما اصطلاحاتی ر یاد میدهد که همه‌جا کاربردی هستند. به‌عنوان مثال در سریال Suits اصطلاحات تخصصی وکلا و در سریال Grey’s Anatomy اصطلاحات دنیای پزشکی به وفور شنیده میشه.

یادگیری زبان با سریال فرندز Friends

سریال‌های این چنینی شاید برای افرادی که در رشته‌های دیگری تحصیل کرده‌اند یا هنوز مشغول به تحصیل هستند تاثیر آموزشی چندانی نداشته باشند چون چنین افرادی در زندگی خودشون شاید زیاد از لغات انگلیسی تخصصی رشته های دیگر استفاده نکنند. البته نباید فراموش کنیم که این سریال ها هم می‌تونند اطلاعات عمومی ما را افزایش دهند. در کنار این موضوع ژانر سریال فرندز و رسمی نبودن آن باعث میشود که idiom ها و phrasal verb های زیادی در دیالوگ‌ها استفاده شود  و در عین حال چون سریال اکشن یا جنایی نیست شما آنقدر غرق هیجان و اتفاقات سریال نمی‌شوید که از زبان غافل بشید.

داستان و تکرار

بالاتر اشاره کردیم که ما برای صحبت به هر زبانی باید یک بانک اطاعاتی از لغات،اصطلاحات و جملاتش رو توی ذهنمون داشته باشیم. فراموش نکنیم که practice makes permanent برای این که چیزی رو به خوبی به خاطر بسپریم باید بارها و بارها تمرینش کنیم. اگر انتظار دارید با یک بار دیدن یک سریال یا یک بار مطالعه کردن یک کتاب سطح زبانتون بالاتر بره پیشنهاد می‌کنم همین الان با این طرز تفکر خداحافظی کنید. یادگیری زبان نتیجه تلاش و تکرار مکرر است. این همون قسمتیه که سریال Friends نسبت به بقیه منابعی آموزشی موفق‌تر عمل میکنه.

داستان جذاب و کمدی سریال، ارتباطی که فرد بیننده با شخصیت های داستان حس میکنه تکرار رو برای شما از یه کار خسته کننده به یک عادت لذت بخش تبدیل میکنه که در نتیجه اون شما بعضاً حتی به شکل ناخودآگاه دیالوگ‌ها رو حفظ می‌کنید.

یادگیری زبان نتیجه تلاش و تکرار مکرر است.

زیرنویس

سوال متداول دیگری که از ما پرسیده میشه در مورد استفاده یا عدم استفاده از زیرنویس هست و اینکه آیا زیرنویس فارسی  استفاده بکنیم یا نه. تحقیقات نشون میدن که برای یادگیری یک زبان جدید با استفاده از فیلم یا سریال فرد باید یک دانش ابتدایی در مورد اون زبان داشته باشه بنابرین عدم استفاده از زیرنویس در سطوح ابتدایی نه تنها مفید نیست بلکه فقط منجر به ناامیدی شما میشه. پس با توجه به سطح‌تون بهتره یک بار با زیرنویس انگیسی یا برای سطوح بالاتر بدون زیرنویس خودتون رو محک بزنید و بعد از اون سراغ گزینه  ساده‌تر یعنی زیرنویس فارسی یا برای سطوح بالاتر زیرنویس انگیسی برید.

یعنی اگر فقط بشینیم و سریال ببینیم پیشرفت می‌کنیم؟

قطعا نه، نباید فراموش کنیم که یادگیری نیازمند برنامه‌ریزی و دیسیپلین است. وقتی تصمیم گرفتید با فیلم و سریال دیدن زبانتان را بهتر کنید بهتره یه دفترچه نزدیک خودتون داشته باشید و از اصطلاحات جدید نوت بردارید و مرتب مطالعه شون کنید.

راه راحت را فراموش کنید. ما لازم نیست همیشه صددرصد مطالبی که می‌شنویم را بلد باشیم.

آموزش زبان با سریال فرندز Friends

فراموش نکنید که حدس زدن و نتیجه‌گیری کردن جز توانایی‌های لازم و حیاتی برای یادگیری یک زبان جدیده، پس این روند رو برای هر قسمت امتحان کنید:

بدون زیرنویس<- با زیرنویس انگیسی <- با زیرنویس فارسی(فقط در صورت نیاز)

بجز سریال فرندز سریال های جدیدتری هم هست که بتونیم استفاده کنیم؟

بعضی از شما ممکنه بگید که سریال فرندز بیشتر از بیست سال پیش ساخته شده و ما نمی‌تونیم به این دلیل باهاش ارتباط برقرار کنیم و از ما بخواید سریال های مشابه که می‌تونند مفید باشند رو بهتون پیشنهاد بدیم. بعضی‌هاتون هم شاید Friends رو دیده باشید و بخواید همین روند رو با سریال دیگه‌ای امتحان کنید. در هر دو صورت ما بهتون سریال های How I Met Your Mother، The Big Bang Theory (البته برای سطوح بالاتر) و Modern Family رو پیشنهاد می‌دیم.

همچنین با مراجعه به دسته بندی معرفی فیلم و سریال برای یادگیری زبان می توانید با منابع بیشتر آشنا شوید. همچنین مطلب سریال‌هایی برای تقویت لهجه بریتیش را به شما پیشنهاد می‌دهیم.شما چه سریال یا فیلمی رو معرفی می‌کنید؟ در قسمت نظرات معرفی کنید تا همه دوستان استفاده کنند.

امیدواریم که مطلب آموزش زبان با سریال فرندز که همراه هم مرور کردیم برای شما مفید باشه، این نکته رو هم فراموش نکنید تماشای فیلم و سریال به تنهایی نمی‌تونه مسبب یادگیری زبان انگلیسی شما باشه و شما می‌تونید از این منبع برای تقویت دانش زبانی خودتون استفاده کنید.

20 دیدگاه
  1. اپلیکیشن آموزش زبان با سریال فرندز

    در واقع این سریال برای یادگیری زبان انگلیسی فوق العاده است و منبعی از عبارات و اصطلاحات روزمره است که واقعا به یادگیری زبان انگلیسی کمک میکنه

  2. سید مصطفی سخاوتی

    نظرتون برای سریال The Office چیه؟
    برای آموزش زبان به اندازه Friends مفید است؟

  3. عماد

    بهترین سریال برای یادگیریه قبول دارم

  4. Ary.M

    سلام. ببخشید این سریال با لهجه امریکن هست؟ و اینکه هری پاتر چطور؟ اون‌هم امریکنه؟

    1. Reza

      سلام. فرندز امریکنه ولی هری پاتر رو نمیدونم

    2. ریحانه

      نه هری پاتر بریتیشه

      1. پریسا سالارکیا

        بله بریتیش هست

  5. نگار

    سلام
    آیا دیدن چند باره ی این سریال برای کسی که اصلا زبان بلد نیست و کلاس نرفته موثره؟

    1. علیرضا صفری

      سلام، بی تاثیر نیست، ولی نباید انتظار معجزه داشته باشید.
      به طور کلی، یادگیری یک زبان جدید قط از طریق تماشای سریال بسیار بسیار زمان‌بر است.

      1. Mohammad

        سلام.
        پس در کنار دیدن سریال، چه کار دیگه ای باید انجام داد ؟

        1. علیرضا صفری

          سلام،
          سعی کنید listening هدفمند داشته باشید، یعنی با هدف گوش کنید، قبل از گوش کردن، هدف برای خود تعیین کنید، سپس گوش کنید تا به هدف تعیین شده دست پیدا کنید و در نهایت متن شنیده شده را مرور و بررسی کنید.گانجام چنین روندی با فیلم و سریال کاملا ممکن است ولی همان‌طور که گفته شده، خیلی زمان‌بر است.
          برای سرعت بخشیدن به این روند، می‌توانید در کنار لیستنینگ آزاد مثل فیلم و سریال از کتاب‌های تمرین مهارت شنوایی مثل Tactics for Listening، Tune In و Oxford Open Forum استفاده کنید.

    2. Yeganeh

      هری پاتر بریتیشه

  6. زهرا

    من هر بار که قسمت های مختلف هری پاتر رو دیدم، چند تا کلمه یا اصطلاح جدید یاد گرفتم. یا متوجه شدم که بعضی از کلمات رو اشتباه تلفظ می کردم.

  7. Mostafa

    سریال اکسترا هم مورد خوبی برای تقویت زبان هستش

    1. تحریریه سفیرمگ

      بله سریال اکسترا هم یکی از بهترین سریال‌ها برای یادگیری زبان انگلیسیه!

  8. موسی زراعتی

    شما لیستی از اصطلاحات انگلیسی سریال فرندز دارید برای دانلود بزارید؟

  9. سمیه نرو

    میشه یکسری از لغات و اصطلاحات سریال friends رو هم برای نمونه بگید

    1. Pardis

      Pall, Buddy, sophisticated, reach compromise, pick on sb, barely, courthouse, go through, hang out, make up, bring up , pull off, hug it out,

  10. abbas emikan

    تقویت لیسنینگ با سریال Friends هم امکان داره؟یا نه؟

    1. تحریریه سفیرمگ

      بله شما از طریق این سریال می‌تونید لیسنینگ خودتون رو تقویت کنید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.