۶ سوال رایج زبان‌آموزان که ارزش بررسی دارد

آیا در سیارات دیگر حیات هوشمند وجود دارد؟

پرسپولیس بهتر است یا استقلال؟

واقعا، پشه‌ها صبح‌ها کجا می‌روند؟

این‌ها سوالاتی هستند که از بدو پیدایش، ذهن بشر را درگیر کرده‌اند. امروز در این مقاله به هیچ‌‌کدام از آنها پاسخ نخواهیم داد. در عوض به چند سوال مهم مرتبط با یادگیری زبان جواب خواهیم داد.

در ادامه این مطلب به چند تا از رایج‌ترین سوالات زبان‌آموزان پاسخ خواهیم داد.

سوال: بهترین راه یادگیری یک زبان چیست؟

پاسخ: نامشخص است، ولی چند تا ایده داریم!

اگر شما می‌توانید به این سوال یک جواب مشخص بدهید، از اکثر زبان‌شناسان جلو هستید. بهترین راه یادگیری زبان هنوز در دست بررسی و مورد تحقیق است، چون همه مایلند در سریع‌ترین و مفید‌ترین حالت ممکن زبان بیاموزند. اگرچه جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد، چند نکته هست که هنگام یادگیری زبان به کمک ما‌ خواهند آمد.

اول، تحقیقات نشان داده‌اند که یادگیری زبان در سنین پایین (از نوزادی تا بلوغ) بسیار ارزشمند است. پس اگر کودکی در این سنین دارید، فرصت مناسبی برای زبان‌آموزی اوست.البته زبان‌آموزان بزرگ‌تر نباید ناامید شوند. یکی از روش‌های یادگیری بسیار مورد توجه، غوطه وری است. نتایج یک تحقیق نشان داد که زبان‌آموزانی که با یک برنامه غوطه‌وری کامل مشغول هستند حتی از آنهایی که در کشور خارجی زبان می‌آموزند پیشرفت بهتری داشتند. اگر زمان لازم برای شرکت در یک دوره غوطه‌وری را ندارید، می‌توانید شرایط غوطه‌ور شدن در زبان را در خانه هم فراهم کنید.

سوال: چطوره انگیزه‌ام را برای یادگیری زبان حفظ کنم؟

پاسخ: به خود شما بستگی دارد، ولی چند نکته را در نظر داشته باشید.

محققین بر این باورند که انگیزه برای یادگیری زبان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت در یادگیری یک زبان خارجی است. انگیزه بالا حتی می‌تواند جبران‌کننده نبود استعداد ذاتی در یادگیری زبان باشد. اما انگیزه کاملا مطلبی شخصی است، پس بالا نگه داشتن انگیزه به خود شما بستگی دارد. بسیاری از زبان‌آموزان از خانواده، دوستان، کار، سفر، یا حتی نمره انگیزه می‌گیرند.

یکی از عوامل اصلی ایجاد انگیزه آشنایی و علاقه به فرهنگ کشور‌هایی است که زبانشان را می‌آموزید. تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری و پذیرش یک فرهنگ دیگر یکی از کلیدهای موفقیت است. پس غذاهای بین‌المللی بخورید و از سینما و تلویزیون خارجی لذت ببرید. اکنون بهانه موجه هم دارید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، به سایت ethnologue سر بزنید تا ببینید زبان مورد نظر شما در کجاها استفاده می‌شود.

سپس به منابع فرهنگ جهانی مثل دایره‌المعارف فرهنگ جهانی سر بزنید تا درمورد فرهنگ کشور مورد نظر بیاموزید.

یادگیری یک زبان جدید

سوال: چگونه می توانم یاد بگیرم که با بومی زبانان ارتباط برقرار کنم؟

پاسخ: نگران نباشید و بیشتر تعامل کنید.

تعامل با بومی‌زبانان ممکن است در ابتدای کار برای زبان‌آموزان سخت باشد. هنگامی که در یک زبان تسلط ندارید، شاید از ترس اشتباه کردن و خجالت‌زده شدن ترجیح دهید از آن زبان استفاده نکنید.  اما برای بهبود مهارت‌های زبانیتان ضروری است که تمرین کنید. این دو مساله تبدیل به یک دور باطل می‌شوند. چون زبانتان خوب نیست، می‌ترسید صحبت کنید و چون صحبت نمی‌کنید، مهارت‌های زبانیتان بهبود پیدا نمی‌کنند.

برای غلبه بر این مساله باید به یاد داشته باشید که اغلب افراد بومی‌زبان به‌سادگی متوجه کسی که به زبان مسلط نیست می‌شوند. در اکثر موارد، افراد بومی‌زبان شرایط شما را درک می‌کنند و از تلاش شما برای صحبت کردت به زبانشان خوشحال می‌شوند، حتی اگر مشکلاتی داشته باشید. زمانی که شروع کنید به استفاده از زبان، خیلی زود متوجه سرعت پیشرفتتان می‌شوید و ترستان از صحبت با افراد بومی کاهش می‌یابد.

سوال: آیا یادگیری یک زبان جدید من را تغییر می‌دهد؟

پاسخ: احتمالا بله، ولی بهتر می‌شوید.

هر گاه چیزی ارزشمند بیاموزید، احتمالا به طریقی شما را تغییر می‌دهد. یادگیری یک زبان جدید بیش از مطالب دیکر این تاثیر را دارد چرا که فرهنگ بخش مهمی از زبان است.

خوشبختانه یادگیری یک زبان جدید شما را فرد بهتری می‌کند. زبان بی نهایت غنی است و می تواند درهایی را باز کند که شما حتی نمی‌دانستید که وجود دارند. به‌عنوان مثال ممکن است یادگیری زبان فرصت سفر به سرزمین‌های دوردست را برایتان فراهم کند یا فرصت کار در یک حرفه کاملا غیر منتظره.

سوال: یادگیری یک زبان چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ: به عوامل بسیاری بستگی دارد، ولی تخمین‌هایی وجود دارد.

متاسفانه جواب ساده‌ای به این سوال که فرایند آموزش زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد، وجود ندارد. زمان لازم به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی نظیر زمانی که صرف یادگیری می‌کنید، روش‌هایی که استفاده می‌کنید، استعداد ذاتی شما و میزان انگیزه‌تان. با این حال، همان‌طور که گفتیم، محققین معتقدند که انگیزه بالا می‌تواند بر بسیاری مشکلات غلبه کند. از این رو اگر اراده قوی داشته باشید، احتمالا خیلی زودتر یک زبان را خواهید آموخت.

از طرفی هم زبان مادری شما هم در میزان زمان لازم برای یادگیری یک زبان جدید موثر است. به‌طور مثال، یک انگلیسی زبان بومی برای رسیدن به تسلط عمومی حرفه‌ای در زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی و ایتالیایی به حدود ۶۰۰ ساعت زبان‌آموزی نیاز دارد. همین شخص برای رسیدن به همین سطح از تسلط در زبان‌های عربی، چینی و یا ژاپنی به حدودا ۲۲۰۰ ساعت زبان‌آموزی نیاز دارد.

یادگیری یک زبان جدید

سوال: راحت‌ترین زبان برای یادگیری چیست؟

پاسخ: بستگی به شما و سابقه شما دارد.

اجازه بدید صادقانه صحبت کنیم: هیچ زبان فوق‌العاده ساده‌ای وجود ندارد و البته یادگیری هیچ زبانی غیرممکن نیست. یادگیری زبان نیاز به تلاش دارد، و سابقه شما در یادگیری زبان‌های گوناگون می‌تواند سختی و سادگی یادگیری زبان را تغییر دهد. به‌طور کلی، زبان‌هایی که ریشه و رسم‌الخط مشترک دارند، برای یادگیری ساده‌ترند. به همین دلیل یادگیری زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی، و ایتالیایی برای انگلیسی زبانان ساده‌تر است. به همین دلیل یادگیری زبان چینی که یک زبان آوایی است، برای انگلیسی زبانان بسیار دشوار است. البته همان‌طور گه گفتیم، می‌توان با برنامه‌ریزی و انگیزه بالا بر این دشواری غلبه کرد، پس دلسرد نشوید. حالا، تنها سوالی که مانده این است: امروز چگونه زبانتان را بهبود خواهید داد؟

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.