با نگاهی نو و مسئولیتی سنگین، نسلی تازه از کارشناسان آموزش در سفیر، آماده ورود به مرحلهای مهم و اثرگذار در مسیر حرفهای خود شدند. در تجربهای فشرده، هدفمند و با ساختاری منسجم، ۴۱ نفر از اساتید پرتلاش و منتخب واحدهای شهرستان گرد هم آمدند تا با ارتقای مهارتها، تعمیق آگاهی نسبت به وظایف تخصصی، و آشنایی با استانداردهای حرفهای جایگاه «کارشناس آموزش»، برای ایفای نقشی کلیدی در فرآیندهای آموزشی آمادگی لازم را کسب کنند.
این دوره آموزشی، در قالب یک برنامه ۶ روزه و بهمدت ۴۲ ساعت، با هدف توانمندسازی این گروه از نیروهای مستعد طراحی و اجرا شد؛ برنامهای که نهتنها به تقویت دانش فنی شرکتکنندگان پرداخت، بلکه تلاش کرد با ایجاد فضای مشارکت، تعامل و یادگیری فعال، آنان را به نگاه حرفهایتر و سازمانمحورتری نسبت به نقش جدیدشان مجهز کند.
سرفصلهای دوره، طیف متنوعی از محتوای تخصصی و کاربردی را در بر میگرفت، از جمله:
- اصول برنامهریزی آموزشی و ساختار برنامههای درسی
- مرور مفاهیم کلیدی دوره TTC و استانداردهای آموزشی سفیر
- آشنایی با اهمیت مشاهدات کلاسی و شاخصهای ارزیابی مدرس
- شناخت ساختار سازمانی واحدها و جایگاه تیم آموزش
- فرآیند تعیین سطح و استراتژیهای مؤثر جذب دانشجو
- و در نهایت، جمعبندی مطالب در قالب گفتوگوی تعاملی (Q&A)
تمامی بخشهای این دوره، بر پایه نیازسنجی واقعی از مسئولیتها و چالشهای پیشروی کارشناسان آموزش در واحدهای شهرستان طراحی شده بود؛ با این هدف که شرکتکنندگان، در بازگشت به محیط کاری خود، بتوانند با تسلط بر مهارتها، اعتماد به تواناییهای خود و هماهنگی با اهداف کلان مؤسسه، بتوانند نقش محوری خود در ارتقای کیفیت آموزشی را ایفا کنند.
بازخوردهای دریافتی از شرکتکنندگان، نشان داد که این برنامه نهتنها به انتظارات پاسخ داده، بلکه انگیزه و انسجام درونی تیمهای آموزش در واحدهای شهرستان را نیز تقویت کرده است. مشارکت فعال، تعامل سازنده و استقبال از مباحث، گواهی بر نیاز و اشتیاق این گروه از همکاران به ارتقاء جایگاه حرفهای و رشد سازمانی بود.
اکنون و پس از این دوره، سفیر بیش از همیشه، به نقش کارشناسان آموزش در تحقق مأموریتهای آموزشی خود در سراسر کشور امیدوار است. گامی مهم برداشته شد؛ گامی در مسیر کیفیت، یکپارچگی و حرفهایسازی.