با ۸ قدم ساده، مثل آب خوردن انگلیسی یاد بگیرید!

نکاتی برای یادگیری زبان انگلیسی

Reading comprehension به معنای میزان درک شما از متنی است که می‌خوانید. خواندن یک کتاب در هر هفته نیز درصورتی ‌که درکی از مفهوم کلمات نداشته باشید به یادگیری شما کمک نخواهد کرد.بنابراین ممکن است تعجب کنید که پس چطور می‌توان با چیزی فراتر از خواندن کتاب‌های متنوع، مهارت Reading را بهبود بخشید؟! این دقیقاً همان چیزی است که ما در این مقاله پیرامون آن صحبت خواهیم کرد. ما با بکارگیری استراتژی‌های هوشمند این مهارت را در شما بهبود خواهیم داد.

چطور می‌توانم Reading و درک مطلب خود را بهبود ببخشم؟

یادگیری Reading یا خواندن انگلیسی، آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست! بهبود این مهارت با استفاده از روش‌های Staircase (پلکانی، داستان خوانی) و Scaffolding (داربستی، ارائه محتوا، فعالیت‌ها و مفاهیم قابل‌درک و معنی‌دار از سوی معلم و حرکت دانش آموزان برای یادگیری) امکان‌پذیر خواهد بود.

Scaffolding چیست؟

خانه‌ای را تصور کنید که در حال ساخت است، آیا تمام‌کارها به‌طور هم‌زمان شروع و تمام می‌شوند؟ کارگران برای کمک به سرپا ماندن بنا و کار بر روی قسمت‌های فوقانی، بایستی یک سری ساختارهای موقتی تعبیه کنند. این سازه‌ها را داربست (Scaffolding) می‌نامند.

Scaffolding چیست؟

Scaffolding روشی برای یادگیری زبان انگلیسی است. در این روش برای یادگیری بهتر یک مهارت، باید بخش‌های کوچک‌تری را یاد بگیرید. این امر به شکل‌گیری دانش شما کمک خواهد کرد. این روش برای درک مطلب نیز کاربرد دارد، حتماً می‌پرسید چطور؟! برای درک واقعی آنچه می‌خوانید، ابتدا باید روی مهارت‌های دیگرتان کار کنید. شاید لازم باشد که تندخوانی (reading quickly) یا آرام‌خوانی را تمرین کنید. انتخاب کتاب‌های بسیار سخت را متوقف کرده و شروع به انتخاب کتاب‌هایی متناسب با سطح مهارت خود کنید. راحت‌تر، کوچک‌تر و آرام‌تر شروع کنید و سپس سطح دشواری آن‌ها را بالا ببرید. هنگامی‌که می‌خواهید بر روی بهبود درک مطلب خود و هر مهارت دیگری در زبان انگلیسی کار کنید، این نکته را حتماً به خاطر داشته باشید.

مراحل زیر دقیقاً چگونگی بهبود مهارت‌های خواندن به روش صحیح را نشان خواهند داد. از این نکات استفاده کنید و بوسیله آن‌ها چیزهای بیشتری از آنچه می‌خوانید، درک کنید.

۸ قدم ساده برای بهبود مهارت Reading زبان انگلیسی

  • همیشه زمانی خاص را برای خواندن اختصاص دهید

خواندن تفریحی در هر مکانی امکان‌پذیر است. می‌توانید یک کتاب سرگرم‌کننده را در اتوبوس، تختخواب یا دفتر کار بخوانید و از آن لذت ببرید. بااین‌وجود، اگر به دنبال بهبود درک مطلب خود از طریق تقویت مهارت Reading هستید، بایستی بر روی آن متمرکزشده و مطالعه کنید. این بدان معناست که باید زمانی خاص برای این مطالعه اختصاص دهید. اختصاص زمانی خاص برای خواندن، امکان تمرکز را بدون خطر اختلال و توقف، فراهم می‌کند. این زمان بایستی ساکت و بی‌سروصدا باشد و از هرگونه حواس‌پرتی اجتناب شود. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز را به خواندن متمرکز، اختصاص دهید. به این ترتیب می‌توانید مهارت‌ Reading را به‌طورجدی و موفقیت‌آمیز بهبود ببخشید. فراموش نکنید هرچه بیشتر بخوانید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

نکته: فرآیند خواندن خود را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید، یعنی هر بار بنشینید و فقط روی خواندن انگلیسی تمرکز کنید، این کار را تکرار کنید تا روتین زندگی یادگیری زبان‌تان شود.

مراحل زیر را دنبال کنید تا روند خواندن‌تان بهبود پیدا کند

  • مکانی آرام و ساکت با روشنایی کافی برای نشستن پیدا کنید،
  • قبل از نشستن هر ‌چیزی را که ممکن است لازم داشته باشید آماده کنید. به‌عنوان‌مثال ممکن است به یک‌ خودکار یا مداد، دفترچه، فرهنگ لغت و حتی خوراکی نیاز داشته باشید.
  • تصمیم بگیرید که چه مدت‌زمانی را می‌خواهید صرف خواندن کنید (۳۰ دقیقه زمان خوبی برای شروع است).
  • تمامی وسایل الکترونیکی خود را بر روی حالت بی‌صدا گذاشته (یا خاموش‌کنید) و در فاصله‌ای دورتر از خودتان قرار دهید.

خاموش کردن صدای وسایل الکترونیکی ممکن است ظاهراً مهم نباشد ولی کاری است که واقعاً باید انجام دهید!

اگر فرآیند خاصی برای آماده‌سازی خود برای خواندن و مطالعه داشته باشید، مغز شما خواهد فهمید که چه زمانی می‌خواهید شروع به خواندن کنید و حتی قبل از شروع نیز، بیشتر متمرکز خواهید شد.

  • کتاب‌های مناسب بخوانید

اگر داستان‌های علمی تخیلی را دوست ندارید، کتاب مردی که در مریخ گیرکرده است برای شما جذاب نخواهد بود و آن را نمی‌خوانید. زمانی‌که کتاب‌ها (یا متون دیگری) را برای خواندن انتخاب می‌کنید، دو نکته زیر را به خاطر داشته باشید:

  1. علاقه‌مندی‌تان
  2. سطح خواندن‌تان

هر زمان که شد، مواردی که از آن لذت می‌برید را بخوانید. باید کتاب‌هایی را انتخاب کنید که سطح آن‌ها درست بالاتر از کتاب‌هایی باشند که با آن‌ها راحت هستید. می‌خواهید خودتان را با چالش یادگیری مطالب جدید مواجه سازید. ازاین‌رو نباید بابت سطح Reading خود ناامید شوید.

کتاب‌های مناسب بخوانید

نکته: مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید؟ سایت‌های زیادی در اینترنت وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها کتاب‌های پیشنهادی برای یادگیری Reading انگلیسی پیدا کنید، به عنوان مثال:

  • Listopia on Goodreads که لیست کاملی از کتاب‌های مناسب Reading توسط افرادی مشابه شما در آن جمع‌آوری شده است.
  • Your Next Read این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کتاب‌هایی را جستجو کنید که مشابه کتاب‌هایی است که قبلاً خوانده و یا دوست داشته‌اید و همچنین می‌توانید برخی از فهرست‌های آن را نیز مرور نمایید.
  • Jellybooks این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کتاب‌های جدید و نمونه ۱۰ درصدی از آن را ببینید. این بدین معناست که می‌توانید کتاب را امتحان کرده و ببینید که آیا برای شما مناسب است یا نه.
  • Whichbook وب‌سایت بسیار متفاوتی است که می‌توانید مواردی را که (مانند خوشحالی، غم، زیبایی و انزجار) در یک کتاب به دنبال آن هستید، انتخاب نمایید و بر اساس گزینه‌های انتخابی شما، وب‌سایت پیشنهاد‌هایی را ارائه می‌دهد.

هر یک از موارد فوق می‌تواند به شما در یافتن کتاب مناسب جهت بهبود درک مطلب‌تان کمک کند.

  • به هنگام خواندن و بعد آن، از خودتان سؤال کنید

خواندن کتاب‌های انگلیسی، چیزی فراتر از خواندن صرف کلمات است!

چند مورد وجود دارد که قبل، حین و بعد از خواندن یک متن و برای درک بهتر آن می‌توانید از آنها بهره ببرید.

قبل از خواندن، متن را مرور کنید. این بدان معناست که باید به‌سرعت متن را بدون خواندن واقعی تمامی لغات، نگاه کنید یا به بیانی دیگر یک نگاه اجمالی به کل متن بیاندازید.

بعد از خواندن، زمانی را به‌مرور مجدد متن و خلاصه‌سازی آنچه یادگرفته‌اید اختصاص دهید. سعی کنید به‌سرعت چند جمله را که بیانگر محتوای متن می‌باشند، بگویید یا بنویسید.

فکر کردن در مورد آنچه می‌خوانید به شما نشان خواهد داد که چه مقدار از آن متن را واقعاً درک کرده‌اید و به شما کمک می‌کند تا در صورت داشتن سؤال پیرامون متن، آن را نیز بفهمید.

نکته: قبل از خواندن و به هنگام مرور متن، به منظور ایجاد آمادگی، چند سوال هست که می‌توانید از خود بپرسید:

  • آیا کلمات Bold و یا Italics هستند؟
  • آیا عنوان یا زیرنویسی وجود دارد؟
  • برخی از نام‌های ذکرشده کدام‌ها بودند؟
  • آیا گفت‌وگوی زیادی در متن وجود داشت؟
  • پاراگراف‌ها کوتاه هستند یا بلند؟
  • بعد از خواندن متن می‌توانید از سؤالات زیر برای کمک به فکر کردن پیرامون موارد انجام‌شده و درک نشده بهره گیرید:
  • متن در مورد چه بود؟
  • مهم‌ترین اتفاقاتی که در متن افتاده بود، چیست؟
  • آیا چیزی شما را گیج کرد؟
  • آیا چیزی شما را شگفت‌زده و یا متعجب کرد؟
  • آیا قسمت‌هایی وجود دارند که آن‌ها را نفهمیده باشید؟

بسته به نوع متنی که می‌خوانید ممکن است سؤال‌های بیشتری داشته باشید، اما سؤالات فوق موارد خوبی برای شروع هستند.

  • ابتدا رسایی و سلیس بودن کلام خود را بهبود بخشید

خواندن مفرح است. به این موضوع توجه کرده‌اید که چطور بعد از دیدن هر نقطه در متن، توقف می‌کردید؟ حالا تصور کنید که یک مقاله کامل یا حتی یک کتاب را با توقف بعد از هر کلمه، بخوانید. درک آن دشوار خواهد بود، نه؟

درک مطلب به هنگام کلمه به کلمه خوانی به‌جای خواندن جملات کامل، کار بسیار دشواری است. همین مورد دلیل چرایی افزایش درک شما از مطلبی است که می‌خوانید. ازاین‌رو لازم است که ابتدا رسایی کلام خود را بر روی متن بهبود ببخشید.

رسایی و سلیس بودن کلام به معنای چگونگی روان‌خوانی شما است. وقتی متنی را در ذهن خود می‌خوانید، باید ریتم خاصی از کلمات را داشته باشد. کلمات باید به‌طور طبیعی و به‌خودی‌خود کنار هم جمع شوند، درست مانند زمانی که کسی در حال صحبت کردن است. به این شیوه کتاب‌های انگلیسی را می‌توانید مانند یک گوینده زبان اصلی بخوانید.

اگر زمانی را صرف بهبود روان‌خوانی خود کنید، در آینده کمک بسیاری به شما خواهد کرد. با چنین روشی مهارت خواندن و حتی مکالمه خود را نیز بهبود خواهید بخشید. علاوه بر این، چنین رویه‌ای باعث می‌شود که Reading برای شما بسیار سرگرم‌کننده‌تر و طبیعی‌تر باشد.

نکته: بسیاری از کلماتی که هنگام خواندن می‌یابید، درواقع کلمات بصری (sight words) هستند. sight words کلماتی هستند که باید با قوه بینایی خود، آن‌ها را درک کرده و نباید در مورد نحوه خواندن آن‌ها فکر کنید.

می‌توانید کلمات بصری و دیداری را خیلی سریع تمرین کنید. فقط یک لیست خوب از این کلمات را پیدا کنید و هرروز حدود یک یا دو دقیقه وقت بگذارید تا آنها را با همان سرعت ممکن بخوانید.

کلمات بصری (sight words)اگر هیچ‌یک از کلمات را نمی‌دانید، بهتر است که آن‌ها را از قبل جستجو کنید ولی به یاد داشته باشید که این، تمرین سریع خواندن است و نه درک بیشتر. هنگامی‌که بتوانید با سرعت راحت و خوب بخوانید، می‌توانید بر روی درک متن نیز متمرکز شوید. روش دیگر برای تمرین درک مطلب، دیدن فیلم‌ با زیرنویس است. به‌طور خاص، به دنبال فیلم‌های انگلیسی زیرنویس‌دار باشید. بدین ترتیب، کلمات را هم‌زمان بابیان آن‌ها از سوی گوینده زبان اصلی خواهید خواند.

FluentU ابزاری مناسب برای یافتن این فیلم‌ها است. این ابزار فیلم‌های دنیای واقعی اعم از موزیک ویدیوها، پیش‌پرده‌های فیلم‌ها، اخبار و گفتگوهای الهام‌بخش را گرفته و آن‌ها را به تجارب یادگیری زبان تبدیل می‌کند.

انواع مختلفی از فیلم‌ها وجود دارند که در FluentU می‌توانید آن‌ها را ببینید:

FluentU تماشا و درک فیلم‌های زبان اصلی انگلیسی را با زیرنویس‌های تعاملی آسان می‌کند. می‌توانید برای مشاهده معنا و مفهوم هر کلمه و چگونگی استفاده و تلفظ آن و موارد دیگر، بر روی کلمه موردنظر خود ضربه زده یا کلیک کنید.

برای مثال، اگر بر روی کلمه “brought” (بخش سوم کلمه bring به معنای بردن شخصی یا چیزی به مکان دیگر) ضربه بزنید، تصویر زیر را خواهید دید:

می‌توانید واژگان هر فیلم را با آزمون‌های سرگرم‌کننده FluentU بیاموزید. انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشید تا مثال‌های بیشتری را برای کلمه مورد نظرتان ببینید.

  • ساختمان‌ها می‌توانند بعد از آتش ………………………………
  • فروریختن، ویران شدن
  • رمزگشایی کردن، کشف کردن
  • قدم برداشتن، پا گذاشتن به چیزی
  • ترکیب کردن، در هم آمیختن

فیلم‌ها بر اساس ژانر و سطح شما سازمان‌دهی شده‌اند. در نتیجه، پیدا کردن مواردی که کارساز و مفید باشد، بسیار آسان خواهد بود. FluentU همچنین یادگیری شما را پیگیری کرده و سپس فیلم‌ها و مثال‌های مناسبی را پیشنهاد می‌نماید. استفاده از FluentU را از وب‌سایت شروع کنید یا برنامه FluentU را از فروشگاه iTunes یا فروشگاه Google Play دانلود کنید.

  • پس از افزایش سرعت روان‌خوانی خود، از حجم آن بکاهید !

پس از یادگیری روان خواندن زبان انگلیسی، می‌توانید دیگر نگران سرعت خود نباشید و کم‌کم شروع به فکر کردن پیرامون متن و معنای آن کنید.

نکته: یک روش عالی برای کند کردن سرعت‌تان، خواندن با صدای بلند است. با این کار، نه‌تنها مهارت خواندن و درک مطلب خود، بلکه مهارت شنیداری و گفتاری را نیز تمرین خواهید کرد. فراموش نکنید که بر روی نحوه بیان و تلفظ هر کلمه تمرکز کنید. اگر نمی‌توانید (یا نمی‌خواهید) با صدای بلند بخوانید، می‌توانید جهت حصول اطمینان از متوجه شدن متن بین چند پاراگراف مکثی کوتاه کنید.

یادداشت‌برداری و نوشتن سؤالات به هنگام خواندن از روش‌های دیگر تنظیم سرعتتان است.

  • سؤالات زیادی بپرسید

هرچه بیشتر از آنچه که می‌خوانید سؤال بپرسید، عمیق‌تر به معنای آن پی می‌برید.

پرسیدن سؤال روش خوبی است برای اطمینان از درک آنچه می‌خوانید. پرسیدن سؤالاتی از قبیل “? what’s happening now” یا “?who’s speaking here” می‌تواند به تمرکز شما کمک نماید. پرسیدن سؤالاتی از قبیل “?why did he do that” یا “?what is she thinking” می‌تواند به شما کمک کند تا عمیق‌تر به ماجرا فکر کنید.

نکته: استیک‌نوت و مدادی را در کنار دست‌تان داشته باشید. هر سؤالی را که به هنگام خواندن به ذهن‌تان خطور می‌کند را  بر روی کاغذ بنویسید و آن‌ها را به متن بچسبانید.

وقتی خواندن را تمام کردید، به عقب برگردید و ببینید حالا به چند سؤال می‌توانید پاسخ دهید. اگر سؤالی وجود دارد که هنوز جوابش را نمی‌دانید، آن بخش از متن را دوباره بخوانید و سعی کنید جواب آن را پیدا کنید.

what’s happening now

دوباره متن را بخوانید

شاعر Ezra Pound در مورد کتاب‌ها می‌گوید که: “هیچ خواننده‌ای هرگز چیزی را که برای بار اول دیده است، نمی‌خواند”. گاهی ‌اوقات صرفاً یک‌بار خواندن متن، برای درک آن کافی نیست. این موضوع در مورد خواندن متون سخت و همچنین آسان صادق است. خواندن چیزی بیشتر از یک‌بار می‌تواند به شما در درک و فهم بهتر آن کمک کند.

خواندن دوباره برای مواقعی مناسب است که واژه‌ها را می‌خوانید اما نمی‌توانید معنای آن‌ها را دریابید. همچنین ممکن است برای پیدا کردن چیزهایی که احتمالاً اولین بار از دست‌ داده‌اید، بسیار عالی باشد. اگر کلمات جدیدی در متن وجود داشته باشد، هر بار که دوباره بخوانید آن‌ها را مجدداً خواهید دید که به شما در یادآوری‌شان کمک خواهد کرد.

خلاصه اینکه، دوباره خواندن بسیار عالی است!

نکته: متنی کوتاه را برای خواندن انتخاب کنید که بیشتر از چند پاراگراف نباشد. این متن می‌تواند یک داستان یا مقاله خبری و یا هر چیزی با صرف زمانی حدود ۵ دقیقه باشد.

مقاله را با سرعت خود بخوانید، سپس تمامی چیزهایی را که از مقاله به خاطر می‌آورید، بنویسید. تمامی جزئیات اعم از بخش‌های کوچکی از جملات را در صورتی که به یاد می‌آورید، یادداشت کنید. حالا مجدداً این کار را انجام دهید. مقاله را دوباره بخوانید. هر آنچه را که به خاطر می‌آورید، یادداشت کنید. می‌بینید که برای بار دوم، چقدر بیشتر از دفعه قبل به خاطر می‌آورید.

هر وقت که مطلبی را می‌خوانید، بیشتر آن را می‌فهمید. زمانی که می‌خواهید بیشترین استفاده را از خواندن خود کسب کنید، سعی کنید سه مرتبه یا بیشتر آن را بخوانید. تلاش کنید تا بار اول بر روی درک کلمات تمرکز کنید.

بار دوم بر روی معنا تمرکز کنید. بار سوم شما می‌توانید سؤالات عمیق‌تری از قبیل “نویسنده واقعاً درصدد بیان چه چیزی است؟” و یا مثلاً “این اخبار چگونه بر سایر نقاط جهان تأثیر می‌گذارد؟” بپرسید.

  • انواع متون را بخوانید

امروز ما فقط کتاب و روزنامه نمی‌خوانیم. ما وبلاگ‌ها، ایمیل‌ها، توییت‌ها و متون را نیز می‌خوانیم. هر چه بیشتر چیزی را به زبان انگلیسی بخوانید، زبان را بهتر درک خواهید کرد.

فقط کتاب و اخبار را نخوانید. هرچه هست و نیست را بخوانید! مجله‌ای را که از آن لذت می‌برید پیدا کنید و یا افراد و صفحات فیس‌بوکی جالب را دنبال کنید و وبلاگ موردعلاقه خود را ببینید. Magazine Line مکان مناسبی برای یافتن مجلات دیجیتال یا چاپ‌شده در زمینه تمامی موضوعات است.

نکته: اگر در کشف و یافتن چیزهای جدید برای خواندن مشکل‌ دارید، به وب‌سایت‌های زیر که اخبار و مقالات جالب قرار می‌دهند سری بزنید:

  • Mix که کمک می‌کند تا وب‌سایت‌های جدیدی را بر اساس علایق خود پیدا کنید.
  • Digg که داستان‌های جالبی را از سراسر دنیا بر روی یک صفحه جمع می‌کند.
  • Reddit که به نظر می‌رسد تا حدودی کمتر موردعلاقه عموم باشد، ولی مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها و تصاویری است که کاربران آن برای استفاده و لذت بردن دیگران، آن‌ها را ارائه می‌دهند.

هر مطلبی که می‌خوانید، فقط به یاد داشته باشید که: “هر چه بیشتر تمرین کنید، عملکردتان نیز بهتر می‌شود”.

بهترین بخش در مورد این نکات این است که می‌توانند برای درک مطلب هر زبانی، مؤثر و کارگشا باشند!

اگر این مراحل را برای یادگیری Reading انگلیسی دنبال کنید، ممکن است ناگهان متوجه این موضوع شوید که می‌توانید به نحو بهتری از زبان مادری و اصلی خودتان، متون را خوانده و درک کنید.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.