تافل یا آیلتس؟! کدام آزمون بهتر است؟

انتخاب بین آزمون تافل و آیلتس برای بسیاری از افراد که قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. هر دو آزمون مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین گزینه به عوامل مختلفی مانند هدف از شرکت در آزمون، نوع رشته تحصیلی، کشور مقصد و سطح فعلی زبان انگلیسی فرد بستگی دارد. در این مقاله، به بررسی جامع تفاوت‌های بین تافل و آیلتس و مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین آزمون برای خودتان کمک کنیم.

سرفصل‌های مقاله نمایش

آزمون تافل یا آیلتس؟ کدام یک برایتان مناسب‌تر است؟

آزمون تافل و آیلتس هر دو آزمون مهم و معتبر جهانی برای سنجش مهارت زبان انگلیسی هستند. این دو آزمون از نظر اعتبار علمی و آکادمیک با یکدیگر تفاوتی ندارند اما برای بعضی اهداف خاص، انتخاب هر یک از این آزمون‌ها ممکن است بر دیگری ارجحیت داشته باشد. ما اطلاعات و نکات مهم برای شرکت در دو آزمون آیلتس و تافل، از جمله طراحی آزمو‌ن‌ها، انواع سوالات، روش‌ها و نحوه نمره‌دهی هر آزمون را به دقت بررسی می‌کنیم. همچنین می‌خواهیم به تفاوت‌های کلیدی بین این دو آزمون که به انتخاب بهتر و صحیح‌تر شما کمک شایانی می‌کند نیز بپردازیم.

بررسی اجمالی تفاوت های آیلتس و تافل

  • آیلتس

مکان آزمون: می‌توانید در هزار مکان معتبر نماینده آزمون آیلتس در سرتاسر دنیا، امتحان دهید.

هزینه آزمون: بسته به کشور مورد نظر شما ممکن است متفاوت باشد. این هزینه در آمریکا بین ۲۱۵ تا ۲۴۵ دلار متغیر است.

زمان اختصاص داده شده: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

بخش های مختلف آزمون: Listening 30 دقیقه، Reading 60 دقیقه، Writing 60 دقیقه و Speaking 10 تا ۱۵ دقیقه

تعداد دوره‌ها: ۴۸ بار در سال

نمره‌دهی: بین ۰ تا ۹

آزمون آیلتس چیست

بیشتر بخوانید: مهاجرت به استرالیا
  •  تافل

مکان آزمون: در سرتاسر جهان دارای نمایندگی است.

هزینه آزمون: بین ۱۶۵ تا ۳۰۰ دلار

زمان اختصاص داده شده: ۴ ساعت

بخش‌های مختلف آزمون: Reading 60 تا ۸۰ دقیقه، Listening 60 تا ۹۰ دقیقه، Speaking 20 دقیقه، Writing 50 دقیقه

تعداد دوره‌ها: بیش از ۵۰ با در سال

نمره‌دهی: ۰ تا ۱۲۰

مدت اعتبار مدرک تافل و آیلتس چقدر است؟

مدت اعتبار مدرک تافل و آیلتس دو سال است. یعنی از تاریخ شرکت در آزمون، تنها دو سال اعتبار دارد. البته، برخی از موسسات و دانشگاه‌ها ممکن است تا سه سال پس از تاریخ آزمون نیز مدرک تافل یا آیلتس را معتبر بدانند.
اما به طور کلی، برای اهدافی مانند مهاجرت شغلی و تحصیلی، مدرک مهارت زبان انگلیسی باید در دو سال گذشته، دریافت شده باشد. تاریخ اعتبار مدرک در پشت گواهی مدرک تافل یا آیلتس، نوشته شده است.

تافل یا آیلتس برای مهاجرت؟

انتخاب بین آزمون تافل و آیلتس برای کسانی که در مسیر مهاجرت هستند همیشه دغدغه بوده است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر دو آزمون مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین گزینه به عوامل مختلفی مانند کشور مقصد، نوع ویزا، رشته تحصیلی و سطح فعلی زبان انگلیسی شما بستگی دارد. اگر سطح زبان انگلیسی شما بالا باشد، شرکت در هر آزمون می‌تواند برای شما چالشی جذاب باشد.

در آزمون‌ آیلتس یا تافل کدام مهارت‌های انگلیسی سنجیده می‌شود؟

با اینکه هر کدام از این دو آزمون دارای ویژگی‌هایی اساسی هستند که با دیگری متفاوت است، اما هردوی آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند و آن هم بخش‌های مختلف سنجش مهارت‌ها است. در واقع هر دو آزمون، چهار مهارت یکسان در زبان انگلیسی را به بوته آزمایش می‌گذارند. در هر دو آزمون از طریق سنجش چهار مهارت Listening، Writing، Reading و Speaking، میزان تسلط بر زبان انگلیسی افراد سنجیده می‌شود. در واقع در این آزمون نشان می‌دهید که چقدر در به‌کار بردن زبان انگلیسی مسلط هستید (بخش‌های نوشتاری و مکالمه) و چقدر آن را درک می‌کنید (بخش‌های خواندن و شنیداری).

 بررسی آزمون آیلتس

در این بخش تمام اطلاعات و نکات مهم آزمون آیلتس را به‌طور کامل و جامع بررسی می‌کنیم. ابتدا ساختار آزمون را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بعد به بررسی دو نوع مختلف آیلتس یعنی نوع آکادمیک و جنرال می‌پردازیم و در پایان نحوه نمره‌دهی آزمون را توضیح می‌دهیم.

ساختار آزمون و زمان‌های اختصاص داده شده برای هر بخش

فرمت و ساختار آزمون آیلتس اصلاً پیچیده نیست؛ زمان آزمون دو ساعت و چهل و پنج دقیقه است که چهار بخش آزمون را در برمی‌گیرد.

  1. لیسنینگ آیلتس – ۳۰ دقیقه

در لیسنینگ آیلتس شما به یک صدای ضبط شده گوش و همزمان به ۱۰ سوال مطرح شده پاسخ می‌دهید. سوالات مطرح شده در این بخش، انتخاب پاسخ درست یا غلط، جای خالی و تکمیل جملات را شامل می‌شود.

نکته مهم: برعکس تافل، در آزمون آیلتس رکوردها با لهجه‌های مختلفی ضبط می‌شوند که گوش شما باید به آنها آشنا باشد. در تافل اما لهجه افراد، فقط آمریکایی است.

  1. ریدینگ آیلتس – ۶۰ دقیقه

بخش ریدینگ آزمون آیلتس از متن‌های مختلفی تشکیل شده که بر اساس آن‌ها باید به مجموع ۴۰ سوال پاسخ دهید. در این سوالات مهارت‌های درک مطلب و استدلال منطقی داوطلب مورد آزمون قرار می‌گیرد. این سوالات را باید با پاسخ‌های کوتاه یا پُر کردن جای خالی جواب دهید.

  1. رایتینگ آیلتس – ۶۰ دقیقه

قسمت رایتینگ آزمون آیلتس از دو بخش تشکیل شده است: در بخش اول باید یک مقاله ۱۵۰ کلمه‌ای را در ۲۰ دقیقه (بر اساس اطلاعات داده شده در یک چارت یا گراف) بنویسید. در بخش دوم هم باید در مدت زمان ۴۰ دقیقه بر اساس یک موضوع ارائه شده یک مقاله ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه‌ای بنویسید.

اسپیکینگ آیلتس

  1. اسپیکینگ آیلتس – ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

در بخش مکالمه آزمون آیلتس (که احتمالاً در یک زمان مقرر در روزی متفاوت با روز آزمون نوشتاری برگزار می‌شود)، مانند بخش نوشتاری سوالات در دو بخش مطرح می‌شوند. در بخش اول با آزمون گیرنده خود درباره مسائل روزمره زندگی مثل خانواده، علایق شخصی، مدرسه و دانشگاه و… وارد یک گفت‌و‌گوی دو نفره می‌شوید. در بخش دوم، آزمون گیرنده به شما یک کارت می‌دهد که یک تاپیک بر روی آن نوشته شده است. بعد به شما چند دقیقه کوتاه زمان داده می‌شود که ذهنتان را برای صحبت درباره آن موضوع آماده کنید، سپس در مورد آن موضوع با آزمون گیرنده وارد گفت‌وگو می‌شوید.

آیلتس آکادمیک یا جنرال؛ کدامیک را انتخاب کنم؟

آزمون آیلتس در دو ورژن آیلتس آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود؛ ورژن آیلتس جنرال که نوع آسانتر آن هم هست، برای مقاصد غیر آکادمیک مثل مهاجرت یا شرایط کار و استخدامی افراد مناسب است. ورژن آیلتس آکادمیک اما، برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها یا تصدی کرسی‌های حرفه‌ای علمی در کشورهای انگلیسی زبان را دارند، طراحی شده است. ورژن آکادمیک آیلتس به خاطر رویه علمی و رسمی‌تر آن نسبت به ورژن جنرال آزمون، سختتر و چالشی‌تری است.

نمره‌دهی در آیلتس

نمره‌دهی  در آیلتس، حول و حوش اصطلاحی با نام بند (Band Score) انجام می‌گیرد. بند آیلتس عددی بین ۰ تا ۹ است که بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح شما به سوالات (نمره خام) محاسبه می‌شود.نحوه محاسبه بند کلی شما به این شکل است که ابتدا برای هر بخش از آزمون، یک بند جدا محاسبه می‌شود و بعد معدل آنها به عنوان بند کلی یا نمره اصلی آزمون محاسبه شده و در کارنامه درج می‌شود.

عدد اعشار محاسبه شده در بند کلی شما هم اگر خرد باشد، به سمت عدد بالاتر گرد می‌شود. مثلاً اگر معدل چهار بند شما عدد ۶٫۲۵ محاسبه شود، نمره شما در کارنامه آزمون، ۶٫۵ درج خواهد شد.

آیلتس یا تافل

بررسی آزمون تافل

در این قسمت هم مانند قسمت قبلی، به بررسی جامع تمام جنبه‌های آزمون تافل می‌پردازیم.

ساختار آزمون و زمان‌های اختصاص داده شده برای هر بخش

آزمون تافل هم مانند آیلتس، از چهار مهارت اصلی تشکیل شده است. با این‌حال آزمون تافل با مدت زمان ۴ ساعت، از آیلتس طولانی‌تر است.

چهار بخش اصلی آزمون تافل به قرار زیر است:

  1. ریدینگ تافل – ۶۰ تا ۸۰ دقیقه

بخش خواندن آزمون تافل از ۳ تا ۵ متن تشکیل شده که بر اساس آن‌ها باید به مجموعه‌ای از سوالات چهار گزینه‌ای پاسخ دهید.

این سوالات تسلط بر لغات، درک مطلب و مهارت‌های آنالیز کردن شما را می‌سنجد.

  1. لیسنینگ تاقل – ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

در بخش شنیداری آزمون تافل، باید به ۴ تا ۶ رکورد که هم به صورت گفت‌وگو و هم سخنرانی (لکچر) تولید شده، گوش دهید. بعد از پایان گوش دادن به رکوردها باید به مجموعه‌ای از سوالات پاسخ دهید که میزان درک مطلب شما از صحبت‌های سخنران و فهم احساسات و اهداف بیان شده در رکوردها را می‌سنجد.

  1. اسپیکینگ تافل – ۲۰ دقیقه

برخلاف آزمون آیلتس، بخش مکالمه آزمون تافل به شش قسمت تقسیم می‌شود که در تمام این قسمت‌ها از شما خواسته می‌شود که صدای خودتان را از طریق میکروفون ضبط کنید. در دو بخش اول باید نظر خود را درباره موضوعات ساده و روزمره بیان کنید. در چهار بخش بعدی، به شما چند موضوع در قالب یک نوشته یا صدای ضبط شده داده می‌شود که بعد از خواندن یا گوش کردن به آنها، چند دقیقه وقت خواهید داشت که فکرتان را منظم کنید و بعد درباره موضوع ارائه شده صحبت کنید.

  1. رایتینگ تافل – ۵۰ دقیقه

قسمت نوشتاری آزمون تافل هم مانند نوشتاری آزمون آیلتس از دو بخش تشکیل شده است. در قسمت اول به شما یک متن کوتاه و یک رکورد با تاپیک یکسان ارائه می‌شود که بعد از خواندن و گوش دادن به آنها، باید سوالات مربوطه را بخوانید و بر اساس آنها یک مقاله ۳۰۰ تا ۳۵۰ کلمه‌ای بنویسید. در بخش دوم هم بر اساس تاپیکی که به شما داده می‌شود، باید یک مقاله کوتاه دیگر بنویسید.

امتیازدهی در آزمون تافل

امتیازدهی در تافل بر اساس یک سیستم مقیاس ساده انجام می‌شود. امتیاز هر بخش عددی از بین ۰ تا ۳۰ است که با هم جمع می‌شوند و مقیاس امتیازدهی ۰ تا ۱۲۰ را تشکیل می‌دهند. در نتیجه امتیاز کل آزمون شما را تشکیل عددی بین ۰ تا ۱۲۰ خواهد بود. اما از آنجایی که امتیازها با یک فرمول منحصر به فرد تخمین زده می‌شود، نمی‌توان امتیاز یا نمره هر بخش را تنها با شمارش تعداد پاسخ‌های صحیح به سوالات تخمین زد.

 تفاوت‌های میان آزمون آیلتس و آزمون تافل

خوب حالا که روش‌ها و اهداف هر دو آزمون را بررسی کردیم، زمان آن رسیده که به سوال تافل یا آیلتس و تفاوت‌های کلیدی آنها بپردازیم که با دانستن آنها بتوانید به درک عمیق‌تری از هر آزمون و انتخاب صحیح‌تر دست پیدا کنید. در این بخش می‌خواهیم فاکتورهای مختلف مثل تفاوت سیستم‌های نمره‌دهی، ملاحظات روز آزمون و در نهایت عقیده خودمان درباره اینکه کدام آزمون سخت‌تر است بپردازیم.

سیستم نمره دهی تافل یا آیلتس

سیستم های نمره‌دهی

بعضی از متقاضیان دوست دارند معادل نمره‌هایشان را از آیلتس به تافل و برعکس تخمین بزنند. اما متاسفانه به خاطر متدها و مقیاس‌های مختلفی که برای تخمین نمره‌ها استفاده می‌شود، امکان دستیابی به یک روش کاملاً دقیق تخمین نمره برای هیچکدام از این دو آزمون وجود ندارد. با این‌حال معادل تقریبی هر آزمون به شکل زیر تخمین زده می‌شود. دوباره یادآوری می‌کنیم که این نمره‌های معادل شده با اینکه توسط خود کمپانی برگزار کننده آزمون‌های تافل یا آیلتس ارائه شده، اما به هیچ وجه دقیق نیست!

معادل نمره‌های این دو آزمون در چارت‌های زیر آورده شده است:

Total Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۳۱
۴٫۵ ۳۲ – ۳۴
۵ ۳۵ – ۴۵
۵٫۵ ۴۶ – ۵۹
۶ ۶۰ – ۷۸
۶٫۵ ۷۹ – ۹۳
۷ ۹۴ – ۱۰۱
۷٫۵ ۱۰۲ – ۱۰۹
۸ ۱۱۰ – ۱۱۴
۸٫۵ ۱۱۵ – ۱۱۷
۹ ۱۱۸ – ۱۲۰

Reading Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۲
۴٫۵ ۳
۵ ۴ – ۷
۵٫۵ ۸ – ۱۲
۶ ۱۳ – ۱۸
۶٫۵ ۱۹ – ۲۳
۷ ۲۴ – ۲۶
۷٫۵ ۲۷ – ۲۸
۸ – ۸٫۵ ۲۹
۹ ۳۰

Listening Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۲
۴٫۵ ۳
۵ ۴ – ۶
۵٫۵ ۷ – ۱۱
۶ ۱۲ – ۱۹
۶٫۵ ۲۰ – ۲۳
۷ ۲۴ – ۲۶
۷٫۵ ۲۷
۸ ۲۸
۸٫۵ ۲۹
۹ ۳۰

Speaking Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۱۱
۴٫۵ ۱۲ – ۱۳
۵ ۱۴ – ۱۵
۵٫۵ ۱۶ – ۱۷
۶ ۱۸ – ۱۹
۶٫۵ ۲۰ – ۲۲
۷ ۲۳
۷٫۵ ۲۴ – ۲۵
۸ ۲۶ – ۲۷
۸٫۵ ۲۸ – ۲۹
۹ ۳۰

 

تافل یا آیلتس : کدام یک آسانتر است؟

اگرچه بیشتر کارشناسان معمولاً از پاسخ دادن به این سوال تافل یا آیلتس خودداری می‌کنند، اما برای اینکه شما بتوانید تا حد ممکن در این‌باره به یک پاسخ مناسب و منطقی دست پیدا کنید، ما می‌خواهیم این سوال تافل یا آیلتس را بررسی کنیم.

اول اینکه، باید بدانید که هردوی این آزمون‌ها به نوبه خود سخت و چالش برانگیز هستند و در صورتی‌که برای آن‌ها آمادگی کامل نداشته باشید احتمال موفقیت‌تان در آن‌ها کم است.

اما با این‌حال ما فکر می‌کنیم که چند فاکتور کاربردی وجود دارد که بر اساس آن‌ها، می‌توان تا حدودی تخمین زد که کدام یک از آزمون‌ها از دیگری آسان‌تر است.

به نظر می‌رسد که به چند دلیل، آیلتس کمی از تافل آسان‌تر باشد.

برخلاف ساختار، محتوا و بخش‌های سنجشی که در هر دو آزمون یکسان است، چندین عامل وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان نتیجه گرفت که آزمون آیلتس کمی از آزمون تافل آسان‌تر است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این عوامل می‌پردازیم:

  • اول اینکه آیلتس با مدت زمان ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه، از تافل با مدت زمان ۴ ساعت به شکل قابل توجهی کوتاه‌تر است. همچنین همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم آزمون آیلتس در دو بخش و دو روز مختلف برگزار می‌شود:
  • بخش Reading، Listening و Writing در یک زمان و یک روز، و بخش Speaking آیلتس در یک زمان و روز دیگر. این اتفاق به داوطلبان این فرصت را می‌دهد که با خیال راحت بر روی آخرین بخش از آزمون یعنی بخش نوشتاری آزمون کار کنند و در حین نوشتن نگران بخش مکالمه نباشند.
  • همچنین از آنجایی که آزمون آیلتس به شکل کاغذی برگزار می‌شود، داوطلب می‌تواند بر روی قسمت‌های مهم متن‌ها در بخش Reading آیلتس علامت‌گذاری کنید و قسمت‌های مهم Speaking را یادداشت‌برداری کنید.
  • برخلاف آزمون تافل، بخش Listening آیلتس بسیار ساده است؛ در آیلتس باید در حین اینکه به رکورد گوش می‌دهید جواب سوالات را بنویسید.
    در آزمون تافل اما شما باید ابتدا به کل رکورد Listening گوش دهید و بعد از پایان، به سراغ سوالات بروید. این به این معنی است که در آزمون تافل باید بر روی حافظه‌تان هم حساب زیادی باز کنید.
  • نحوه و اهداف مهاجرت برای افراد بسیار متفاوت است، آزمون آیلتس برای مهاجرت، تحصیل و کار در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، و بریتانیا ارزشمندتر از تافل است اما مدرک تافل برای ورود به دانشگاه‌های آمریکایی  اعتبار بیشتری دارد.

لیسنینگ آیلتس یا تافل

  • در نهایت اینکه، Speaking آزمون آیلتس بسیار طبیعی‌تر و گفت‌وگو محورتر از Speaking آزمون تافل است. در تافل، شما باید در یک میکروفون که صدای شما را ضبط می‌کند صحبت کنید که ممکن است میزان استرس شما را افزایش دهد.
    البته بعضی از متقاضیان مثل افراد خجالتی، ممکن است حرف زدن با کامپیوتر را با صحبت رودررو با یک شخص آزمون گیرنده ترجیح دهند.

با همه این اوصاف، باید یادمان باشد که عبارت «آسان بودن» در این مورد می‌تواند به شدت نسبی باشد. این نسبیت یعنی اینکه یک ویژگی از آزمون در حین اینکه می‌تواند برای یک متقاضی بسیار سخت و چالشی باشد، برای یک شخص دیگر آسان به نظر برسد. پس هرگز آزمون مورد نظرتان را بر اساس میزان سختی یا آسانی آن‌ها انتخاب نکنید. یادتان باشد که جدا از اینکه کدام آزمون را انتخاب می‌کنید، اگر خودتان را به خوبی برای آن آماده کرده باشید، در روز آزمون می‌توانید با اعتماد به نفس بالا وارد سالن آزمون شوید. برای اینکه مطمئن شوید که کدام آزمون مناسب شماست به سوالات زیر پاسخ دهید.

انتخاب میان دو آزمون تافل یا آیلتس

برای اینکه تصمیم بگیرید میان این دو آزمون کدام یک را انتخاب کنید، باید بعضی از فاکتورها را مد نظر قرار دهید. آزمون آیلتس زیر نظر دانشگاه کمبریج انجام می‌شود درحالی که آزمون تافل تحت نظر کمپانی ETD واقع در نیوجرسی آمریکا برگزار می‌شود. حالا برای تصمیم‌گیری بهتر به سوالات زیر جواب دهید:

  • آیا آزمون آیلتس یا تافل را برای اهداف آکادمیک انتخاب می‌کنید؟

اگر می‌خواهید برای اهداف علمی مثل پذیرش گرفتن برای دانشگاه‌ها آزمون بدهید، پس باید یکی از آزمون‌های تافل یا نوع آکادمیک آیلتس را انتخاب کنید. اما اگر برای اهداف غیر علمی مثل مهاجرت آزمون می‌دهید، پس بهتر است آزمون جنرال آیلتس که از آزمون تافل یا نوع آکادمیک آیلتس خیلی آسانتر است را انتخاب کنید.

  • با انگلیسی به لهجه آمریکای شمالی راحت‌تر هستید یا لهجه انگلیسی بریتانیایی؟

اگر با لهجه انگلیسی بریتانیایی یا استرالیایی راحت‌تر هستید، پس انتخاب آزمون آیلتسی که با لغات و لهجه بریتانیایی برگزار می‌شود انتخاب عاقلانه‌تری است. اما اگر فیلم‌های هالیوودی زیاد نگاه می‌کنید و در صحبت کردنتان از اصطلاحات آمریکایی استفاده می‌کنید، آزمون تافل که با انگلیسی آمریکایی برگزار می‌شود گزینه مناسب‌تری برای شماست.

  • آیا لغات و اصطلاحات آمریکایی بیشتری بلد هستید یا با اصطلاحات انگلیسی بریتانیایی راحتید؟

جواب این سوال هم مثل جواب سوال بالاست. تافل برای انگلیسی آمریکایی و آیلتس برای انگلیسی بریتانیایی مناسب‌تر است.

  • آیا سرعت تایپ شما سریع است؟

اگر فکر می‌کنید که سرعت نوشتن شما (Writing) خیلی بالا نیست، پس بدون تردید پیشنهاد می‌کنیم که آزمون تافل را انتخاب نکنید. زیرا در بخش نوشتاری آزمون تافل برای اینکه بتوانید در زمان مشخص شده پاسخ سوالات را وارد بخش مربوطه کنید، باید از سرعت تایپ بالایی برخوردار باشید.

  • می‌خواهید آزمون را تا حد ممکن سریع تمام کنید؟

اگر مدت زمان آزمون برایتان مهم است یا از آنهایی هستید که در طول آزمون دچار استرس شدید می‌شوید، پس انتخاب بین این دو آزمون برایتان راحت‌تر می‌شود؛

آزمون تافل تقریباً ۴ ساعت طول می‌کشد درصورتی که مدت زمان آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است که به نسبت تافل کوتاه‌تر است.

با این حال یادتان باشد که مدت زمان کوتاه‌تر به معنی آسان‌تر بودن آزمون نیست.

  • آیا با سروکله زدن با انواع مختلف سوالات راحت هستید؟

تقریباً می‌توان گفت که کل آزمون تافل از سوالات چهار گزینه‌ای تشکیل شده است. اما آزمون آیلتس دارای انواع سوالات چند گزینه‌ای، جای خالی، مَچ کردن گزینه‌ها و… است. پس اگر با سوالات چهار گزینه‌ای خیلی راحت نیستید، شاید آزمون تافل گزینه‌ای مناسبی برایتان نباشد.

  • آیا بر استراتژی‌های یادداشت‌برداری مسلط هستید؟

مهارت یادداشت‌برداری برای هر دو آزمون تافل و آیلتس مهم است، اما برای آزمون تافل از اهمیت بیشتری برخوردار است.از آنجایی که در قسمت شنیداری آزمون تافل، بعد از پایان گوش دادن به رکورد باید به سوالات چهار گزینه‌ای پاسخ دهید، نت‌برداری در هنگام گوش دادن به رکوردها خیلی مهم است. در آزمون آیلتس شما باید در حین گوش دادن به رکوردها پاسخ‌ها را بنویسید.

آمادگی برای آزمون آیلتس و تافل

در این مقاله به همه نکات و اطلاعات ضروری که برای یک تصمیم‌گیری درست احتیاج دارید پرداخته‌ایم. با این‌حال اگر هنوز هم از انتخاب خودتان مطمئن نیستید، این را هم بدانید که فرآیند آماده شدن برای هر دو آزمون بسیار شبیه به هم است.

در ادامه این مقاله به این موضوع که چگونه می‌توانید خودتان را به بهترین شکل برای آزمون آماده کنید می‌پردازیم.

منابع تافل یا آیلتس

کتاب‌های آمادگی برای آزمون آیلتس یا تافل

برای آماده شدن برای هر دو آزمون، چندین عنوان کتاب معتبر وجود دارد که می‌توانید تهیه و مطالعه کنید.

سعی کنید در خیل این عناوین، معتبرترین و پرطرفدارترین آن‌ها مثل کتاب‌های انتشارات Princeton Review و Kaplan را انتخاب کنید.

 تقویت مهارت Speaking

شاید چالشی‌ترین بخش در هر دو آزمون آیلتس و تافل، بخش Speaking آن‌ها باشد. در هر دوی آزمون باید به بهترین شکل و با استفاده از دایره واژگان و ساختارهای گرامری وسیع، مهارت مکالمه درباره موضوعات مختلف را به خوبی نشان دهید. بهترین راه برای آماده شدن برای این بخش این است که تا جایی که می‌توانید به انگلیسی صحبت کنید و در صورت امکان، با یک شخص انگلیسی زبان تمرین کنید و از او بخواهید ایرادات شما را بگوید.

 

 آزمون‌های آزمایشی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آماده شدن برای هر آزمونی این است که قبل از آزمون اصلی، تا می‌توانید از خودتان آزمون آزمایشی بگیرید. در این مورد کتاب‌های مختلفی منتشر شده است اما یکی از معتبرترین آن‌ها، کتاب‌های انتشارات رسمی سایت آیلتس است. شرکت ETS هم به شکل رسمی چند نمونه محدود از آزمون‌های آزمایشی را منتشر کرده است. اما برای دسترسی به آزمون‌های بیشتر هم می‌توانید به رفرنس‌های غیر رسمی این آزمون مثل آزمون‌های Magoosh سر بزنید. برای شبیه‌سازی آزمون‌های آزمایشی به آزمون اصلی، سعی کنید تا حد امکان شرایط این آزمون‌ها را به آزمون اصلی نزدیک کنید. اول اینکه حتماً از یک تایمر استفاده کنید و زمان هر بخش را دقیقاً مانند زمان‌های تعیین شده در آزمون‌های اصلی تعیین کنید.

هرچقدر شرایط آزمون‌های آزمایشی را به آزمون اصلی نزدیکتر کنید، در روز آزمون اصلی راحتتر هستید و استرس کمتری خواهید داشت.

دوره‌های آمادگی برای آزمون آیلتس یا تافل

و اما یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌ها برای نتیجه‌گیری بهتر در آزمون، شرکت در دوره‌های آمادگی برای آزمون است. سازمان‌های معتبر زیادی مثل edX ، Kaplan و Magoosh هستند که با شرکت در دوره‌های آن‌ها می‌توانید برای این آزمون‌ها آماده شوید.

21 دیدگاه
  1. تقی ابراهیمی

    مقاله جالبی بود🙏🙏 مقایستون عالی بود

    1. پشتیبان سفیرمگ

      ممنون از شما 🙂

  2. تقی ابراهیمی

    مقاله جالبی بود🙏🙏

    1. پشتیبان سفیرمگ

      ممنون از شما 🙂

  3. پری ناز

    مقاله ی جهت داری بود ب نظرم ک میخواستین بیشتر افراد رو سمت آیلتس سوق بدید.
    مقاله باید بی طرف باشه که ارزش داشته باشه
    در هر صورت ممنون.

  4. شنتیا

    دمتون گرم عالی مقایسه کردین

    1. پریسا سالارکیا

      خوشحالیم که مفید بود برات

  5. Narges

    ممنون اطلاعات کامل و مفید بودند منکه جوابم رو گرفتم❤

    1. پریسا سالارکیا

      خیلی خوشحالیم که مفید بودیم برات

  6. ذبيح الله اظهار

    عالی بود بسیار آموزنده

    1. مونا الماسی

      خوشحالیم که براتون مفید بوده

  7. HB

    عالی بود خیلی خیلی ممنونم

  8. HB

    عالی بود خیلی خیلی ممنون

    1. پریسا سالارکیا

      ممنون از شما

  9. elis

    برای مهاجرت(غیر اکادمیک)فقط ایلتس جنرال باید داشته باشیم؟یعنی با تافل نمیشه اصلا؟

    1. پریسا سالارکیا

      سلام
      بستگی به کشور پذیرنده داره . برخی کشورها تافل میخوان بعضی ها آیلتس . اصولا کشور های آمریکایی تافل و کشورهای اروپایی آیلتس میخوان .

  10. arin

    این دوره های امادگی برای ازمون ایتلس تو همه شهر ها هست؟ و اینکه هزینه شرکت در این دوره ها چقدر هستش؟

    1. پریسا سالارکیا

      در همه شهرها حضوریش نیست ولی میتونید از هر جا که هستید در کلاسهای آنلاین تهران شرکت کنید .

  11. Eraj mohammadi

    تشکر از نویسنده معلومات واقعا معلومات کلی و عالی ره جاگزین کرده بودند

  12. ساجده

    واقعا برام مفید بود ممنون❤

  13. مهدی

    تشکرررر

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.