۱۸ راه برای ایجاد اشتیاقِ یادگیری زبان انگلیسی در کودکان!

یادگیری زبان انگلیسی در کودکان چه اهمیتی دارد؟ به عنوان یک مادر یا پدر، قطعاً این سوال هم برای شما پیش آمده که چطور می‌توانم انگیزه و علاقه به یادگیری زبان را در فرزندم ایجاد کنم؟بسیاری از والدین تمام تلاششان را می‌کنند تا فرزندشان را در آموزشگاهی ثبت‌نام کنند که معتبر است و در این راه هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند.

سرفصل‌های مقاله نمایش

در برخی موارد نیز کودکان ما نمی‌توانند با مدرس کلاس، محیط آموزشگاه، و حتی مسئولین و همکلاسی‌ها ارتباط برقرار کنند و در نتیجه سرخورده می‌شوند.نتیجه این امر، عدم تمایل به ادامه حضور در کلاس‌های آموزش زبان خواهد بود. با تمام این تفاسیر من به عنوان یک والد برای ایجاد اشتیاق در فرزندم چه کنم؟!!!

یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

چگونه فرزندمان را به یادگیری زبان انگلیسی مشتاق کنیم؟

خودتان هم مشتاق یادگیری زبان باشید

برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان حتی اگر شده همراه فرزندتان زبان انگلیسی تمرین کنید اگر کودکتان ببیند که شما کتاب می‌خوانید، فیلم می‌بینید و به انگلیسی صحبت می‌کنید، از شما الهام می‌گیرد و علاقمند می‌شود تا از شما پیروی کند.اشتیاق به یادگیری مسری است! اشتیاق به یادگیری به راحتی از اطرافیان به کودکان منتقل می‌شود. وقتی کودک شما میل به یادگیری را در وجود شما ببیند خودش هم بیشتر به یادگیری علاقه‌مند می‌شود. موقعی که خودتان باید چیزی مثل تاریخ، جغرافی، ریاضی، کامپیوتر یا هر چیز دیگری را یاد بگیرید عشق و علاقه خود را به طی کردن مسیر یادگیری به او نشان دهید.

از فرصت‌های یادگیری در حضور او استفاده کنید، از گفتن جملاتی مثل “این چقدر گیج کننده است” یا “چقدر سخت است” خودداری کنید. اطلاعات و چیزهای جدید را باهم کشف و استخراج کنید. وقتی کودک شما لذت و هیجان ناشی از یادگیری را در زندگی ببیند علاقه او به یادگیری چندین برابر می‌شود.شرکت فعالانه در یادگیری زبان و همراهی به جای اینکه از او انتظار داشته باشید به تنهایی زبان بخواند و تمرین کند، انگیزه بیشتری برای تمرین به کودک می‌دهد.از او حمایت کنید، تشویق‌های شما اعتماد به نفس او را برای ادامه افزایش می‌دهد.

فرآیند یادگیری زبان انگلیسی در کودکان را برایشان جذاب کنید

یادگیری زبان انگلیسی در کودکان باید برای فرزند شما کاری لذت بخش و با پاداش‌های کوچک همراه باشد. سعی کنید از یک روش جالب برای یادگیری زبان استفاده کنید. همه کودکان عاشق بازی کردن هستند و دوست دارند همراه با بازی، کلمات و اصطلاحات به زبان انگلیسی را یاد بگیرند. پیشنهاد ما به شما استفاده از مموری کارت‌ها یا بردگیم‌ها برای جذاب‌تر کردن فرآیند آموختن زبان انگلیسی است.

روش یادگیری بازی‌محور یک موضوع جدید نیست. سال‌های سال است که این روش در دنیا استفاده می‌شود. این روش به دلایل زیادی بسیار مفید و کاربردی است. یادگیری با بازی فرصتی برای یادگیری عمیق فراهم می‌کند و مهارت‌های شناختی کودکان را بالا می‌برد. وقتی کودکی درگیر انجام بازی می‌شود، از تجربه یک نظام جدید لذت می‌برد. بازی‌ها چه سرگرم کننده باشند چه جدی هر دو چنین اثری را روی ذهن کودکان به جای می‌گذارند. بازی‌های سرگرم کننده هیجان را با یادگیری تلفیق می‌کنند و همین باعث میل دو چندان کودکان به ادامه بازی و طبعاً یادگیری بهتر شود.

یادگیری بازی محور همچنین میل کودکان به فعالیت‌های تیمی و گروهی را افزایش می‌دهد و همچنین روحیه رقابت در آنها تقویت می‌شود. تقویت روحیه و رقابت و جنگیدن برای پیروزی خود یا تیم خود باعث می‌شود کودکان بهترین خود را به نمایش بگذارند.

با توجه به شخصیت و علایق فرزندتان روش آموزشی را انتخاب کنید

با توجه به شخصیت، علایق و سرگرمی‌های مورد علاقه کودک، روش‌ آموزشی را انتخاب کنید.کودکانی که شخصیتی برونگرا دارند به بازی کردن و کارهای عملی که نیاز به انرژی بیشتری دارد علاقه نشان می‌دهند در مقابل کودکانی با شخصیت درونگرا معمولا تمایل به یادگیری با فلش کارت و بردگیم‌ها دارند.اگر فرزندتان به ورزش کردن علاقمند است یا فعالیت خاصی را دوست دارد، گفتن داستان‌هایی به انگلیسی درباره کار موردعلاقه‌اش او را به وجد خواهد آورد.

به فرزندتان حق انتخاب بدهید

وقتی بحث مطالعه می‌شود خیلی از پدرها و مادرها نقش خود را فقط کنترل می‌دانند. غافل از اینکه زمانی‌که یک کودک احساس می‌کند تحت کنترل است معمولاً از یادگیری عقب نشینی می‌کند. این مسئله خیلی مهم است که ما کودکان را در مسیر یادگیری هدایت کنیم اما نباید کنترل یادگیری آنها را به دست بگیریم.

چه در فضای کلاس و چه خارج از آن فضای دریافت مطالب مناسب را برای آنها فراهم کنید ولی اجازه دهید در مورد علاقه‌مندی‌هایشان قدرت انتخاب داشته باشند.برای مثال وقتی پای یک تکلیف منزل یا پروژه به وسط می‌آید بگذارید به روشی که علاقه دارند آن را انجام دهند. همین‌طور از فعالیت‌های فوق برنامه برای کشف علاقه‌مندی‌های فرزند خود بهره ببرید.اینکه کودک شما احساس کند نقشی در انتخاب‌هایش دارد باعث خودانگیختگی او برای یادگیری بیشتر خواهد شد.

همچنین به او اجازه دهید تا موضوعاتی که می‌خواهد به انگلیسی یاد بگیرد یا محیط آموزش را خودش انتخاب کند.برای مثال می‌توانید فرزندتان را به خواندن کتاب‌های انگلیسی تشویق کنید و هنگامی که برای خرید کتاب به کتاب‌فروشی می‌روید یا حین خرید آنلاین، از او نظر بخواهید و با او مشورت کنید.

فضای کتاب‌خوانی و مطالعه را برای بچه‌ها خلق کنید.

بعضی مردم معتقدند کتابخوانی کلید موفقیت در زندگی است. ما هم معتقدیم کتابخوانی اگر کلید موفقیت در زندگی نباشد، حداقل کلید موفقیت در یادگیری هست. بچه‌هایی که عشق به مطالعه در آنها تقویت شود عاشق یادگیری خواهند شد و متقابلاً کودکانی که به مطالعه تشویق نشوند یادگیرندگان خوبی نخواهند شد. خواندن نه تنها دامنه لغات کودکان را توسعه می‌دهد بلکه به مغز یاد می‌دهد مفاهیم را فرآوری کرده و محاورات رسمی را بیاموزد. مطالعه نه فقط به تقویت زبان و هنر کمک می‌کند بلکه ظرفیت ذهن را در یادگیری درس‌هایی نظیر ریاضی و علوم هم بالا می‌برد.

دنیای کودکان خود را پر از فرصت مطالعه کنید. مرتباً برای آنها کتاب بخوانید و از کودکانتان بخواهید که برای شما کتاب بخوانند. 20 دقیقه در روز را برای زمان مطالعه خانوادگی در نظر بگیرید. برای آنها الگوی خوبی باشید و خودتان مرتب مطالعه کنید. مواد لازم برای این کار روزنامه‌ها، پوسترها، مجلات و داستان‌ها هستند. با پر کردن فضای اطراف خود با این نوع وسایل به آنها نشان دهید که مطالعه چقدر مهم است.کلید تشویق شدن بچه‌ها به مطالعه این است که این فعالیت سرگرم کننده باشد. اگر کتاب یا مطالبی هست که فرزند شما به آن علاقه ندارد یا آن را خسته‌کننده می‌داند او را مجبور نکنید.بگذارید کودکان خودشان مطلب مورد نظرشان را انتخاب کنند و بعد از خواندن آن مطلب فعالیتی روی آنچه آموخته انجام دهد. مثلاً آن را برای شما بازگو کند یا نقاشی از آنچه یادگرفته برای شما بکشد.

آموزش زبان انگلیسی در خانه

زمانی که فرزندتان آمادگی یادگیری دارد، شروع به آموزش کنید

زمان درستی را برای آموزش انتخاب کنید تا کودکتان مشتاق آموختن باشد. فرزند شما باید در زمانی که با او تمرین می‌کنید یا آموزش می‌بیند، به گوش و هوشیار باشد و آمادگی یادگیری را داشته باشد. اینکه او را برای انجام تمرین‌های زبان انگلیسی‌اش تحت فشار قرار دهید باعث استرس و اضطراب او می‌شود. به یاد داشته باشید که اگر شروع به انجام فعالیتی نمودید و احساس کردید فرزندتان تمایلی به انجام آن  ندارند، به جای آنکه او را مجبور به ادامه دادن کنید، تلاش کنید موضوع را به زمان دیگری موکول کنید، زیرا ادامه دادن در شرایطی که کودک احساس خوبی ندارد موجب دلزدگی و فراری شدن او از یادگیری خواهد شد.

انواع تیپ‌های یادگیری را بشناسید و تیپ یادگیری کودک خود را تشخیص دهید.

هر کودکی سبک و سیاق منحصر‌به‌فرد خود را در یادگیری داراست. بعضی کودکان سبک یادگیری مشخصی دارند و برخی دیگر ترکیبی از انواع سبک‌های یادگیری را دارا هستند.هیچ سبکی مطلقاً درست یا مطلقاً غلط نیست، اما شما با تشخیص درست سبک یادگیری کودکتان می‌توانید با تکنیک‌های مناسب میزان یادگیری و کیفیت آن را در فرزندتان بالا ببرید.

موقعیت‌های ملموس و قابل درکی را برای کودک فراهم کنید

کودکان نقش آفرینی و خیال پردازی را دوست دارند. بازی کردن در موقیعیت‌هایی مثل رستوران، اسباب بازی فروشی یا کتابخانه را به او پیشنهاد دهید و از فرزندتان بخواهید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کند سپس مقابل هم بازی کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید در نقش مشتری و او در نقش فروشنده ایفای نقش کند. هر جا که لازم بود در صحبت کردن و کلماتی که نیاز دارد به او کمک برسانید.اگر یک عبارت را در صحبت‌هایش استفاده کرد، چندبار آن عبارت را به انگلیسی برای او تکرار کنید تا ملکه ذهن او شود.به تدریج فرزند شما می‌تواند دیالوگ‌های بیشتری را به انگلیسی بگوید.

برای انجام تکالیف‌، فرزندتان را حمایت کنید

کودکان معمولا از انجام تکالیف مدرسه سر باز می‌زنند چون مایل هستند بیشتر وقت خود را به بازی بگذرانند حالا تصور کنید که قرار است تکالیفی علاوه بر دروس مدرسه انجام دهند، مسلماً کار برای آنها دشوارتر خواهد بود.راه‌حل این است که یک برنامه منظم اما منعطف برای انجام تکالیف فرزندتان تعیین کنید و در انجام تکالیف حمایتگر و مشوق او باشید.

از اپلیکشن‌های آنلاین استفاده کنید

حتی بچه‌هایی که علاقه‌ای به درس و یادگیری نشان نمی‌دهند هم تمایل زیادی به استفاده از اپلیکشن‌ها دارند.شما می‌توانید از آن‌ها برای کمک به یادگیری کلمات، گرامر و مکالمه کودک‌تان استفاده کنید.این اپلیکشن‌ها با داستان‌ها، بازی‌های مختلف و موزیک، کودکان به یادگیری را مشتاق می‌کنند.

از او بخواهید چیزهایی که یاد گرفته است را با دیگران به اشتراک بگذارد

به عنوان مثال می‌توانید از او بخواهید تا در آموزش زبان به دیگران کمک کند حتی اگر شده کودکان کوچک‌تر از خودش یا فرزندان فامیل.زمانی‌که به کودک مسئولیتی داده می‌شود انگیزه بیشتری برای یادگیری خواهد داشت.راه‌حل دیگر این است که پیشنهاد کنید دوستانش را برای دیدن یک فیلم انگلیسی به خانه دعوت کند. چنین فعالیت‌هایی تجربه‌هایی شیرین را در یادگیری زبان برای او رقم می‌زند.

اموزش زبان انگلیسی به کودکان

راهی برای برقرار کردن ارتباط به زبان انگلیسی با دیگران بیابید

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که او را تشویق کنید تا در مناسبت‌های مختلف برای دوستانش کارت پستال بفرستد و و با خط خود متنی به انگلیسی در آن بنویسد.انجمن‌ها و گروه‌هایی که در اطرافتان برای انجام فعالیت‌‌های مختلف تشکیل شده است را پیدا کنید و از او برای شرکت در این فعالیت‌ها حمایت کنید.

در این متن تلاش کردیم تا به این موضوع بپردازیم که ما به عنوان والدین کودکی که قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارد چه نقشی می‌توانیم در این مسیر برای او داشته باشیم.انگلیسی زبان مادری ما نیست و کودکان ما ممکن است درک نکنند که یادگیری زبان انگلیسی در این سن چه مزیتی برای آنها خواهد داشت، پس باید تلاش کنیم با مفرح کردن فرآیند یادگیری زبان انگلیسی در کودکان، آن‌ها را به ادامه مسیر مشتاق کنیم.

با فرزندتان راحت باشید و بگذارید آنها هم با شما احساس راحتی کنند!

کودکانتان را تشویق کنید که از حال و هوای خودش و احساساتش در زمینه یادگیری با شما حرف بزنند. محیطی خلق کنید که کودک بتواند به راحتی از علاقه‌مندی‌هایش یا از چیزهایی که به آنها علاقه ندارد یا حتی متنفر است صحبت کند. اگر بچه‌ها فکر کنند احساساتشان برای دیگران مهم نیست و مجبور هستند همه چیز را همانطور که هست بپذیرند از یادگیری سر باز می‌زنند.یادگیرندگان خوب می‌دانند که نظر و عقیده‌شان مهم است و می‌توانند بدون ترس از قضاوت شدن درباره تجربیات یادگیری‌شان صحبت کنند. آنها اطمینان دارند که در این مسیر تحقیر و یا نادیده گرفته نمی‌شوند.

به کودکان کمک کنید نظم و سازماندهی یاد بگیرند.

به کودکتان کمک کنید یادداشت‌ها و کاغذهایش را مرتب کند. مرتب کردن کتاب‌ها و تکالیف و کاغذها می‌تواند انگیزه یادگیری را در کودکان چندبرابر کند. بی‌نظمی در بین کودکان و در بین شاگردان مدرسه‌ها متداول است اما اگر از حد خارج شود باعث سردرگمی آنها می‌شود.

بچه‌ها سر درگم می‌شوند، نگران می‌شوند و این نگرانی میل به یادگیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در آموزش نظم به فرزندان خود صبور اما مقاوم باشید. این کار با یک بار و دوبار اتفاق نمی‌افتد بلکه برای تبدیل شدن به یک الگوی رفتاری نیاز به تکرار و تداوم هست. با این کار کودک شما احساس می‌کند که از نظارت و پشتیبانی برخوردار است. پس کمتر دچار سردرگمی می‌شود و با انگیزه بیشتری یاد می‌گیرد.

روی نقاط قوت تمرکز کنید.

اگر کودک شما هنوز نقطه قوتی از خود نشان نداده این کار، سخت است. اما این کار از نظر احساسی حیاتی است. این تمرین شکلی از positive reinforcement یا تقویت مثبت است که در تکمیل فرآیند یادگیری الزامی است. در تقابل با این موضوع، تمرکز روی نقاط ضعف فرزندتان به جز تشدید استرس در او اثر دیگری ندارد!مثلاً اگر کودک شما در درس ریاضی نمره خوبی کسب نکرد فراموش نکنید که روی عملکرد خوب او در درس علوم تمرکز کنید و به او یادآوری کنید که شکست‌ها نقطه پایان نیستند.

روی یادگیری تمرکز کنید نه روی نتیجه حاصل از آن!

به جای اینکه همواره دنبال نمره امتحان و نتیجه آزمون کودکان باشید روی چیزی که آموخته‌اند تمرکز کنید. درست است که نمره و نتیجه مهم است اما هرگز مهم‌تر از آنچه که کودک شما به عنوان دانش یا مهارت آموخته نیست. سعی کنید از کودک بخواهید آنچه یادگرفته را برای شما بازگو کند اما به خاطر داشته باشید آنها هرگز نمی‌توانند هرآنچه آموختند را به کلام بیاورند و گزارش دقیق بدهند.

موفقیت‌های فرزند خود را جشن بگیرید.

مهم نیست که موفقیت‌های فرزندتان چقدر کوچک و ساده باشند، در هر حال سعی کنید آنها را مهم جلوه دهید و برایشان شادی کنید. این امر به‌ویژه در مورد کودکان دبستانی بسیار مهم است. تشویق به موقع می‌تواند انگیزه دستیابی به موفقیت‌های آینده را در کودکان دو چندان نماید. این انگیزه باعث می‌شود آنها برای بهتر شدن تلاش بیشتری می‌کنند.

البته توصیه نمی‌شود که سطح پایین عملکرد کودکان را تشویق کنید اما اگر چیز مثبتی دیدید حتماً آن را به زبان بیاورید. اگر پروژه یا تکلیف سختی را به پایان رساند حتماً او را یک بستنی مهمان کنید. این گونه رفتارها می‌تواند یک وسیله بسیار کارآمد برای تقویت انگیزه در آنها باشد.

هر روز را روز یادگیری نام گذاری کنید.

شاید این کار در ابتدا کمی سخت و شعارگونه به نظر برسد، اما واقعاً اینطور نیست. اگر این کار درست انجام شود. هرجا و در هر زمانی که ممکن است کودک خود را تشویق به درک محیط اطرافش کنید. به او کمک کنید طبقه‌بندی و دسته‌بندی یاد بگیرد. از او سوال بپرسید که یاد بگیرد مطالب را به هم ارتباط دهد. این کار به مرور زمان بخشی از شخصیت فرزند شما می‌شود و در داخل و خارج از مدرسه به یادگیری آنها کمک می‌کند.

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.